Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Hon var för tidig med sin idé – flyttade företaget till Nederländerna

21 juni, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Josefin Strömberg äter tacos på syrsor. Foto: Privat

Tacos på syrsor? Ja, det går! Tillsammans med två kolleger startade Josefin Strömberg bolag med syrsmjölsförsäljning i Sverige. Men affärsidén var för tidig och bolaget fick flytta utomlands.

Det började med ett intresse för hälsa och miljö, som sedan mynnade ut i en affärsidé.

– Jag ser mig själv som flexitarian i dag och har tidigare varit vegetarian. För mig har det varit viktigt att det jag äter är näringsrikt och att det samtidigt har en liten klimatpåverkan, berättar Josefin.

Hon läste på om de miljömässiga fördelarna med insekter som proteinkälla. Hon fick kvitto på fördelarna med vad ett potentiellt insektslivsmedel kan ha jämfört med de miljöeffekter som kött har.– Man kan odla insektslivsmedel på höjden, det är mindre metan- och koldioxidutsläpp, mindre vatten krävs, det påverkar inte faunan på samma sätt. Sedan råder ju en stor hälsotrend, där också protein fått mycket uppmärksamhet.

I slutet på 2014 började hon experimentera med insektsmjöl från USA och det gav ett överraskande gott resultat. Tillsammans med några vänner väcktes viljan att börja sälja något liknande i Sverige.– Vi gjorde en marknadsundersökning och det verkade finnas ett intresse. Sedan började vi leta efter en producent som håller hygienkraven och där produkten har ett högt näringsvärde. Vi jobbade med hemsida, med återförsäljare och att ta fram etiketter och logga.

Läs mer: Så expanderar du till andra länder

Qvicket tog också kontakt med Stockholms stad, som gav grönt ljus för den stundande syrsmjölsförsäljningen. Och på sommaren 2015 började de att sälja. De hade ett lager och engagerade återförsäljare som tillsammans med Qvicket starkt trodde på idén.

Några veckor senare kom Livsmedelsverket med ett beslut som kastade omkull verksamheten på studs: Qvicket fick säljförbud, med hänvisning till att insekter inte är ett livsmedel. Detta trots Stockholms stads tidigare svar. Livsmedelsverket valde en sträng tolkning av EU:s lagstiftning.

– Både motivationen och energinivån påverkades av det här, minns Josefin.

Efter att den första besvikelsen hade lagt sig började kollegerna att fundera: Vad kunde de göra nu? De hade tät kontakt med Livsmedelsverket och de ombads också skicka in en ansökan. Det har gått trögt i ärendet och enligt Josefin har myndigheten inte prioriterat frågan.

Qvicket började se sig om och det finns länder, som omfattas av samma lag, där myndigheter valt att tolka på annat vis. Bland annat i Frankrike, Belgien, Nederländerna och England.

Läs mer: Regelkrångel och otrygghet största hindren 

Det fick bli en flytt av bolaget i januari 2016. Efter lite väntetid var bolaget i början på april redo att starta. Även om den svenska marknaden är av stort intresse för Qvicket så behövde de agera nu.

– Vi kan inte vänta på att Livsmedelsverket ska hantera ärendet, så vi löste problemet på det här sättet.

Till viss del får svenskarna ta del av Qvickets produkter. Det är tillåtet att köpa upp till två kilo av syrsmjölet per person, som privatimport. Qvicket, som nu är nederländskt och några månader gammalt, siktar på att arbeta med nederländska återförsäljare och via webben.

De har dessutom anlitat en matutvecklare för att utöka produktlinjen. Utmaningen är att finnas på plats och få till en struktur med både marknadsföring och försäljning.

Hur var det att starta bolag i ett annat land?
– Förutom att vi fick be om papper på engelska att fylla i var det en enkel start, de är väldigt straight forward i sin inställning.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.