Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Hör hur en säljare försöker lura Driva Egets bluffexpert

16 mars, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Telefonabonnemang tillhör de saker som kan vara vanskliga att teckna över telefon. Hör hur telesäljaren försöker lura Driva Egets Anders Nyman - och lär dig själv att undvika fällorna.Telefonabonnemang är ironiskt nog en av de saker man bör vara aktsam kring innan man ingår avtal med en telesäljare. De finstilta villkoren framkommer sällan eller aldrig, och risken är stor att du inte har koll på bindningstid som är dyr att bryta hos din nuvarande operatör. Trots det är det många som fastnar i långa avtal hos oseriösa operatörer.

Här är de vanligaste säljtricken:

  • Ger sken av att ringa från din nuvarande operatör eller ha ett samarbete med denna.
  • Hävdar att du är berättigad till en prissänkning.
  • Låtsas veta vad du betalar i dag.
Men det finns hjälpmedel för att syna bluffar. Till exempel appen Truecaller, som identifierar numret och visar vem det är som ringer innan du hinner svara. En app som automatiskt spelar in dina samtal kan också vara till god hjälp för att kunna bevisa bluffar i efterhand.
[caption id="attachment_15121" align="alignright" width="329"]Anders Nyman Anders Nyman[/caption]
 
Här kan du höra - och läsa - hur det kan låta. Namnet på säljaren är maskerat och rösten förvrängd, för att inte hänga ut en enskild person. Lyssna här:
[audio mp3="http://www.driva-eget.se/uploads/2016/03/telenor_fulsalj.mp3"][/audio]
 
 
– Ja men tjena, ***** heter jag, jag ringer lite kort angående mobilabonnemanget som ni har där hos Tele2.– Jahaminsann.– Ja, jag har fått informationer om att ni lägger på en äldre och dyrare prisplan, och det är därför jag ringer då, för att hjälpa till med en uppdatering och sänka kostnaderna åt er.– Okej.– Precis. För ni ligger väl där och betalar runt 4-500 kronor i månaden, eller hur?– Ja, det är nånting sånt. – Precis, det vi gör då är att vi höjer upp surfen till 30 gigabyte och så sänker vi kostnaden till endast 300... 389 kronor i månaden. – Okej.– Precis. Vi ska kika här... det är ett företagsabonnemang ni har eller?– Ja, det stämmer.– Jamen perfekt. Ja... så det gör vi. Enda grejen är att Tele2 har ett nätleverantörssamarbete med Telenor, och det är Telenor som jag representerar då, så det blir ett operatörsbyte. Men du behåller samma tekniska förutsättningar som du har i dagsläget.Samtalet fortsätter med att Telenorsäljaren tvingas erkänna att den enda hen vet om abonnemanget är att det nuvarande ligger hos Tele2, och att 4-500 kronor i månaden bara är ett antagande eftersom de flesta betalar så mycket. "Det är så här jag talar med mina kunder", säger säljaren, som också påstår att hen är direkt anställd av Telenor.
Malin Selander är press & PR-chef på Tele2 Sverige, varifrån säljaren gav sken att ringa. "Vi ser allvarligt på detta och kommer självklart ta en direkt dialog med Telenor", skriver hon i ett mejl efter att ha hört ljudfilen.
Telenors presschef Aron Samuelsson har också fått ta del av inspelningen.
– Det vänder sig i magen när jag lyssnar på samtalet, säger han.
– Försäljningssamtalet bryter mot grundläggande riktlinjer, och dessutom ljög säljaren om att hen satt hos oss. Det här kan inte få fortsätta, och vi ska se över om vi ska fortsätta med den här partnern.
Efter helgen återkommer Christian Strömlid, marknadschef på Telenor företag:
– Vi hade redan samma eftermiddag ett krismöte med aktuell extern partner och efter att ha hört deras version av det inträffade så avslutades samarbetet omedelbart, säger han.
– Vi jobbar med ett par externa telemarketingpartners, just denna aktuella partner var inne på prov och klarade inte av att leverera på de krav på etik och rent sälj som vi ställer på våra samarbetspartners, säger Christian Strömlid.
Ett näst intill identiskt klagomål framfördes på Telenors Facebooksida en månad tidigare, dock utan en inspelning som bevis. Varför fick bolaget fortsätta sälja?
Presschefen Aron Samuelsson säger att Telenor då påtalat för säljbolaget att det var oacceptabelt.
– De förnekade inte att det skett, men menade på berodde på ett avsteg från en enskild säljare och att de själva såg allvarligt på saken. Vi genomförde stickprov och kunde inte höra att det skett igen. Inspelningen nu gav en annan bild och var då lättare att agera, säger han.

Fakta: Telefonförsäljning av abonnemang:

  • Det är enkelt att ta reda på vilken operatör du har idag genom att söka på numret.
  • Andra teleoperatörer kan inte veta vilken typ av abonnemang du har och vad du betalar idag. De uppgifterna lämnar din nuvarande operatör inte ut till sina konkurrenter.
  • Muntliga avtal du ingår över telefon är lika bindande som skriftliga.
  • Som företagare har du ingen ångerrätt.
  • Din nuvarande operatör kommer skicka en slutfaktura på kvarvarande uppsägnings- och bindningstid om du byter operatör på ditt nummer, vilket kan bli kostsamt.
  • Ingå aldrig avtal innan du har hela kostnadsbilden klar för dig - vilket är nästan omöjligt att få över telefon.
Läs artiklar om fakturaskojare och bluffmakare här.]]>


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.