Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Hör hur en säljare försöker lura Driva Egets bluffexpert

16 mars, 2016 4 minuters läsning
Telefonabonnemang tillhör de saker som kan vara vanskliga att teckna över telefon. Hör hur telesäljaren försöker lura Driva Egets Anders Nyman - och lär dig själv att undvika fällorna.Telefonabonnemang är ironiskt nog en av de saker man bör vara aktsam kring innan man ingår avtal med en telesäljare. De finstilta villkoren framkommer sällan eller aldrig, och risken är stor att du inte har koll på bindningstid som är dyr att bryta hos din nuvarande operatör. Trots det är det många som fastnar i långa avtal hos oseriösa operatörer.

Här är de vanligaste säljtricken:

  • Ger sken av att ringa från din nuvarande operatör eller ha ett samarbete med denna.
  • Hävdar att du är berättigad till en prissänkning.
  • Låtsas veta vad du betalar i dag.
Men det finns hjälpmedel för att syna bluffar. Till exempel appen Truecaller, som identifierar numret och visar vem det är som ringer innan du hinner svara. En app som automatiskt spelar in dina samtal kan också vara till god hjälp för att kunna bevisa bluffar i efterhand.
[caption id="attachment_15121" align="alignright" width="329"]Anders Nyman Anders Nyman[/caption]
 
Här kan du höra - och läsa - hur det kan låta. Namnet på säljaren är maskerat och rösten förvrängd, för att inte hänga ut en enskild person. Lyssna här:
[audio mp3="http://www.driva-eget.se/uploads/2016/03/telenor_fulsalj.mp3"][/audio]
 
 
– Ja men tjena, ***** heter jag, jag ringer lite kort angående mobilabonnemanget som ni har där hos Tele2.– Jahaminsann.– Ja, jag har fått informationer om att ni lägger på en äldre och dyrare prisplan, och det är därför jag ringer då, för att hjälpa till med en uppdatering och sänka kostnaderna åt er.– Okej.– Precis. För ni ligger väl där och betalar runt 4-500 kronor i månaden, eller hur?– Ja, det är nånting sånt. – Precis, det vi gör då är att vi höjer upp surfen till 30 gigabyte och så sänker vi kostnaden till endast 300... 389 kronor i månaden. – Okej.– Precis. Vi ska kika här... det är ett företagsabonnemang ni har eller?– Ja, det stämmer.– Jamen perfekt. Ja... så det gör vi. Enda grejen är att Tele2 har ett nätleverantörssamarbete med Telenor, och det är Telenor som jag representerar då, så det blir ett operatörsbyte. Men du behåller samma tekniska förutsättningar som du har i dagsläget.Samtalet fortsätter med att Telenorsäljaren tvingas erkänna att den enda hen vet om abonnemanget är att det nuvarande ligger hos Tele2, och att 4-500 kronor i månaden bara är ett antagande eftersom de flesta betalar så mycket. "Det är så här jag talar med mina kunder", säger säljaren, som också påstår att hen är direkt anställd av Telenor.
Malin Selander är press & PR-chef på Tele2 Sverige, varifrån säljaren gav sken att ringa. "Vi ser allvarligt på detta och kommer självklart ta en direkt dialog med Telenor", skriver hon i ett mejl efter att ha hört ljudfilen.
Telenors presschef Aron Samuelsson har också fått ta del av inspelningen.
– Det vänder sig i magen när jag lyssnar på samtalet, säger han.
– Försäljningssamtalet bryter mot grundläggande riktlinjer, och dessutom ljög säljaren om att hen satt hos oss. Det här kan inte få fortsätta, och vi ska se över om vi ska fortsätta med den här partnern.
Efter helgen återkommer Christian Strömlid, marknadschef på Telenor företag:
– Vi hade redan samma eftermiddag ett krismöte med aktuell extern partner och efter att ha hört deras version av det inträffade så avslutades samarbetet omedelbart, säger han.
– Vi jobbar med ett par externa telemarketingpartners, just denna aktuella partner var inne på prov och klarade inte av att leverera på de krav på etik och rent sälj som vi ställer på våra samarbetspartners, säger Christian Strömlid.
Ett näst intill identiskt klagomål framfördes på Telenors Facebooksida en månad tidigare, dock utan en inspelning som bevis. Varför fick bolaget fortsätta sälja?
Presschefen Aron Samuelsson säger att Telenor då påtalat för säljbolaget att det var oacceptabelt.
– De förnekade inte att det skett, men menade på berodde på ett avsteg från en enskild säljare och att de själva såg allvarligt på saken. Vi genomförde stickprov och kunde inte höra att det skett igen. Inspelningen nu gav en annan bild och var då lättare att agera, säger han.

Fakta: Telefonförsäljning av abonnemang:

  • Det är enkelt att ta reda på vilken operatör du har idag genom att söka på numret.
  • Andra teleoperatörer kan inte veta vilken typ av abonnemang du har och vad du betalar idag. De uppgifterna lämnar din nuvarande operatör inte ut till sina konkurrenter.
  • Muntliga avtal du ingår över telefon är lika bindande som skriftliga.
  • Som företagare har du ingen ångerrätt.
  • Din nuvarande operatör kommer skicka en slutfaktura på kvarvarande uppsägnings- och bindningstid om du byter operatör på ditt nummer, vilket kan bli kostsamt.
  • Ingå aldrig avtal innan du har hela kostnadsbilden klar för dig - vilket är nästan omöjligt att få över telefon.
Läs artiklar om fakturaskojare och bluffmakare här.]]>


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.