Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Intrum

Ekonomi & Skatt

Hur får jag kunderna att betala under Coronakrisen?

Sponsrad artikel 15 maj, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning

Dina kunder kan inte betala, och ditt företag måste få in pengar. Vad gör du då? I den här artikeln går vi igenom hur du får betalt och säkerställer ditt företags överlevnad, samtidigt som du värnar om dina kunder i en svår situation.

Många svenska företag står nu inför en situation där de måste kräva betalning från sina kunder för att överleva. Samtidigt vill de behålla den goda relationen med kunden och bibehålla en fortsatt affärsrelation efter krisen.

Peter Storåkers, expert på Intrum

Hur lyckas du med det? Intrums expert Peter Storåkers har många års erfarenhet av att hjälpa företag med kunder som inte betalar, och i den här artikeln ger han sina absolut bästa tips. Låt oss börja med hur man normalt får kunder att betala.

Vilka alternativ har du när du inte får betalt?
I den här checklistan får du hjälp.

Vilken process borde jag i normala fall använda för att se till att kunden betalar?

Alla företag har olika rutiner för hur de tar betalt. Fler och fler går över till att ta betalt via betaltjänster på nätet och redan 2017 betalade vi i Sverige mer via Swish än med kontanter. Vi svenskar upplever att digitala betalsätt är pålitliga men fortfarande går mycket via faktura.

–  Var noga med att kolla kreditvärdigheten. Storleken på fakturorna spelar roll för rutinen.

Ju större de är desto oftare önskar kunderna slippa direktbetalningar och istället betala på faktura, och samtidigt få betaltider på kanske 30 dagar, berättar Peter.

Och när kunden inte betalar, hur ska jag då agera i vanliga fall?

– Kontakta din kund och ta reda på skälet till att betalningen uteblir. Det kan ju bero på att fakturan inte kommit fram eller är felaktig. Men om din kund uppger att hen inte kan betala är min rekommendation att du faktiskt ska stå på dig för att få betalt för de produkter och tjänster du säljer, säger Peter Storåkers.

– Lite för ofta stöter jag på kunder som låtit det gå för lång tid innan de stått på sig.

Många gånger för att de har en relation som de värnar om. Och såklart är den relationen viktig, men att du önskar betalt är ingen överraskning för din kund och ska ju i sig inte behöva sätta er relation på spel, fortsätter Peter.

Ett vanligt sätt att slippa ta diskussionen själv är att låta en inkassopartner, till exempel Intrum ta över ärendet och dialogen med en för sent betalande kund.

För att värna om kunden på bästa sätt är det viktigt att du inte glömmer bort hanteringen innan inkassoprocessen startar, den så kallade ”pre-collection” fasen. Skickar du ut inkassokravet för snabbt till en lojal kund får du sannolikt betalt, men i många fall också en upprörd kund.

Om du istället kommunicerar genom SMS, mejl eller andra kanaler för att påminna om en obetald faktura innan nya avgifter läggs på vinner du mycket goodwill och lojalitet från dina kunder, tipsar Peter.

En lojal kund kan ha varit på semester och missat att betala. Att då komma hem och bli överraskad av ett inkassokrav riskerar att snabbt vända lojaliteten till missnöje.

Kom ihåg att du måste ha avtalat med kunden om du vill kunna ta ut påminnelseavgift, och den får som högst vara 60 kronor och endast tas ut en gång per fordran.

Det är speciella tider just nu. Hur kan jag både få betalt och behålla en god relation?

Värdera dina kunder lite noggrannare än tidigare, innan du säljer något till dem. Vet du om de är kreditvärdiga fortfarande så de kan betala för dina tjänster?

En tumregel i goda tider är att 20 procent av dina fakturor går till påminnelse och 5 procent av dem går till inkasso. I sämre tider riskerar en högre andel att bli obetalda.

Ta reda på så mycket du kan om din kund. I osäkra tider är det ändå inte säkert att du kan få hela bilden även om du tar en kreditupplysning. En person eller ett företag som var kreditvärdigt för en vecka sedan kanske inte är det längre.

Fler bra saker du kan göra hittar du i den här checklistan.

Peter tipsar om tre saker du kan göra när kunden har svårt att betala:

  1. Ge om möjligt kunden lite extra utrymme att komma in med betalningarna. Om du visar hänsyn i dessa tider får du en lojal kundbas när deras ekonomi stabiliseras.
  2. När du märker att kunderna trots allt inte betalar, ta hjälp tidigare än vanligt. Ju längre du väntar desto sämre är sannolikheten att du får betalt. Den absolut största delen av betalningarna kommer in den första månaden efter att inkassoprocessen startats upp, och att inte avvakta för länge blir särskilt viktigt i dessa speciella tider.
  3. Om kunden inte betalar dina fordringar den första månaden, trots att du inkluderat dem i inkasso-processen, ger du din inkassoleverantör mandat att förhandla med din kund. Intrum har vana vi denna typ av förhandling och har etiska regelverk som tar tillvara dina kunders intressen såväl som dina. Även om hela beloppet inte kan betalas direkt är det bättre att sikta på en lämplig överenskommelse med kunden. Annars ökar risken att betalningen inte kommer in under en längre tid, eller så går kunden i konkurs och du riskerar att inte få betalt alls.

Läs mer:Hur kan Intrum hjälpa mig om jag själv inte kan betala?

Vilka är de vanligaste misstagen företag gör när de ska hantera kunder som inte betalar?

– Ett misstag är att alla kunder behandlas lika. Glöm inte bort att alla kunders förutsättningar att betala är olika, så anpassa inkassoprocessen och budskapet utifrån de förutsättningarna. Är det första gången kunden inte betalar eller är det ett återkommande problem?, säger Peter.

– Ett annat misstag är att fel fakturor tas till Kronofogden. Ibland är förutsättningarna att få betalt så dåliga att det inte lönar sig att driva din fordran vidare. Var noggrann när du värderar den risken, tipsar Peter. 

Kronofogden tar betalt för sina tjänster oavsett om du får in dina pengar eller inte. Ibland lönar det sig inte att gå den vägen, och då får du skriva av fordran och ta förlusten.

– Kom ihåg att de flesta vill betala för vad de köpt, men ibland uppstår oförutsedda förhinder som skilsmässor, sjukdomar eller arbetslöshet. Ha detta i bakhuvudet så blir det mer självklart för dig att hantera kunderna med respekt, säger Peter.

Vad blir konsekvenserna för kunden om den inte kan betala?

– Utgå återigen från att de flesta vill betala.

En konsekvens när de inte kan det är en stress hos kunderna. I vår kundservice tar vi emot många samtal från stressade kunder som hamnat på inkasso, och det kan ta tid för dem att lugna sig. Först därefter kan de verkligen lyssna och sätta sig in i de olika förutsättningarna som finns för att lösa problemet, berättar Peter.

I inkassoprocessen kan det tillkomma lagstadgade avgifter och räntor som adderas till ursprungsfordran. En annan konsekvens kan bli att ett utslag (beslut) om betalningsföreläggande registreras hos Kronofogden. Betalningsanmärkningen blir tillgänglig för kreditupplysningsföretag och försvårar möjligheten till framtida krediter.

– Väljer du att erbjuda möjligheten att lägga upp en avbetalningsplan innan ärendet skickas till Kronofogden, blir konsekvensen en överenskommelse med kunden om månadsinbetalningar. Oavsett hantering, om betalning fortfarande uteblir kan konsekvenserna bli ganska allvarliga. Det kan utmätas pengar från löneutbetalningarna, elen kan stängas av eller kunden kan tvingas lämna sin bostad, berättar Peter.

– Det finns risk att personen eller företaget försätts i konkurs. Så innan dessa konsekvenser blir verklighet är det viktigt att alla andra möjligheter verkligen har prövats ordentligt, fortsätter han.

Läs också:6 värdefulla tips i skakiga tider

Hur kan ett företag som Intrum hjälpa till när företaget inte får betalt?

Och hur kan ni hjälpa till om kunden inte betalar?

– Om din kund inte betalar kan du vända dig till oss. Intrums uppdrag bygger på att vi ska värna om dina kundrelationer och samtidigt hitta lämpliga sätt att få betalt. Vår erfarenhet är att ett väl hanterat inkassoärende snarare kan stärka kundrelationerna än försämra dem, tipsar Peter.

– Glöm inte heller att alltid följa regelverken inom inkasso, något som Intrum gjort sedan 1923. Det finns en inkassolag att följa men också en ”God Inkassosed” som alla medlemsföretag inom branschorganisationen Svensk Inkasso förbinder sig att följa. Utöver detta har Intrum ytterligare etiska regelverk som vi följer och allt detta är viktigt så att alla inblandade blir schysst behandlade, avslutar Peter.

Läs också:Så kan Intrum hjälpa dig att få betalt när kunden inte betalar.

Checklista – Så gör du när kunderna inte kan betala

När företagets kunder inte kan betala behöver du en plan. Intrums Peter Storåkers rekommenderar följande steg för att få betalt och samtidigt behålla en god relation med kunden.

Steg 1: Ge kunden chansen att komma med en plan

Om möjligt, kontakta kunden och ge lite extra utrymme att komma in med betalningarna. Om du visar hänsyn i dessa tider har du igen det i en lojal kundbas när deras ekonomi stabiliseras.

Steg 2: Gör en betalningsplan tillsammans

Bara du förlorar på att din kund går i konkurs. Var förstående och samtidigt bestämd. Fråga kunden på ett professionellt sätt hur det går för deras företag, varför de inte har betalat och när de tänker att de ska betala. Lägg upp en betalningsplan tillsammans, och var tydlig med att om de inte håller planen så måste du direkt gå vidare. Du vill ju inte vara den som får betalt sist, bara för att du är snällast.

Läs de två sista tipsen här!

Så kan Intrum hjälpa ditt företag att förbättra likviditeten

Inkasso- och kravhantering

Försenade betalningar leder inte bara till en ansträngd likviditet. Ju längre man väntar med åtgärder, desto mindre är sannolikheten för full betalning. Reducera kreditförlusterna genom att lämna dina inkassoärenden till Intrum. Styrkan i vårt namn påverkar betalningsviljan och mottagaren kommer att prioritera din fordran.

Läs mer: Så kan Intrum hjälpa dig med inkasso- och kravhantering

Inkassopaketet

Inkassopaketet för företag är en effektiv och enkel tjänst som du kan luta dig tillbaka på om din kund inte betalat i tid.

Läs mer: Så kan Intrums inkassopaket hjälpa dig att få betalt

Digital inkassotjänst

Har du något enstaka inkassoärende i månaden eller fåtal om året, då är den här enkla tjänsten något för dig. Inget avtal. Ingen bindningstid.

Läs mer: Så kan Intrum hjälpa dig med en digital inkassotjänst



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.