Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
ANNONS

Innehåll från Intrum

Ekonomi & Skatt

Hur får jag kunderna att betala under Coronakrisen?

Sponsrad artikel 15 maj, 2020 9 minuters läsning

Dina kunder kan inte betala, och ditt företag måste få in pengar. Vad gör du då? I den här artikeln går vi igenom hur du får betalt och säkerställer ditt företags överlevnad, samtidigt som du värnar om dina kunder i en svår situation.

Många svenska företag står nu inför en situation där de måste kräva betalning från sina kunder för att överleva. Samtidigt vill de behålla den goda relationen med kunden och bibehålla en fortsatt affärsrelation efter krisen.

Peter Storåkers, expert på Intrum

Hur lyckas du med det? Intrums expert Peter Storåkers har många års erfarenhet av att hjälpa företag med kunder som inte betalar, och i den här artikeln ger han sina absolut bästa tips. Låt oss börja med hur man normalt får kunder att betala.

Vilka alternativ har du när du inte får betalt?
I den här checklistan får du hjälp.

Vilken process borde jag i normala fall använda för att se till att kunden betalar?

Alla företag har olika rutiner för hur de tar betalt. Fler och fler går över till att ta betalt via betaltjänster på nätet och redan 2017 betalade vi i Sverige mer via Swish än med kontanter. Vi svenskar upplever att digitala betalsätt är pålitliga men fortfarande går mycket via faktura.

–  Var noga med att kolla kreditvärdigheten. Storleken på fakturorna spelar roll för rutinen.

Ju större de är desto oftare önskar kunderna slippa direktbetalningar och istället betala på faktura, och samtidigt få betaltider på kanske 30 dagar, berättar Peter.

Och när kunden inte betalar, hur ska jag då agera i vanliga fall?

– Kontakta din kund och ta reda på skälet till att betalningen uteblir. Det kan ju bero på att fakturan inte kommit fram eller är felaktig. Men om din kund uppger att hen inte kan betala är min rekommendation att du faktiskt ska stå på dig för att få betalt för de produkter och tjänster du säljer, säger Peter Storåkers.

– Lite för ofta stöter jag på kunder som låtit det gå för lång tid innan de stått på sig.

Många gånger för att de har en relation som de värnar om. Och såklart är den relationen viktig, men att du önskar betalt är ingen överraskning för din kund och ska ju i sig inte behöva sätta er relation på spel, fortsätter Peter.

Ett vanligt sätt att slippa ta diskussionen själv är att låta en inkassopartner, till exempel Intrum ta över ärendet och dialogen med en för sent betalande kund.

För att värna om kunden på bästa sätt är det viktigt att du inte glömmer bort hanteringen innan inkassoprocessen startar, den så kallade ”pre-collection” fasen. Skickar du ut inkassokravet för snabbt till en lojal kund får du sannolikt betalt, men i många fall också en upprörd kund.

Om du istället kommunicerar genom SMS, mejl eller andra kanaler för att påminna om en obetald faktura innan nya avgifter läggs på vinner du mycket goodwill och lojalitet från dina kunder, tipsar Peter.

En lojal kund kan ha varit på semester och missat att betala. Att då komma hem och bli överraskad av ett inkassokrav riskerar att snabbt vända lojaliteten till missnöje.

Kom ihåg att du måste ha avtalat med kunden om du vill kunna ta ut påminnelseavgift, och den får som högst vara 60 kronor och endast tas ut en gång per fordran.

Det är speciella tider just nu. Hur kan jag både få betalt och behålla en god relation?

Värdera dina kunder lite noggrannare än tidigare, innan du säljer något till dem. Vet du om de är kreditvärdiga fortfarande så de kan betala för dina tjänster?

En tumregel i goda tider är att 20 procent av dina fakturor går till påminnelse och 5 procent av dem går till inkasso. I sämre tider riskerar en högre andel att bli obetalda.

Ta reda på så mycket du kan om din kund. I osäkra tider är det ändå inte säkert att du kan få hela bilden även om du tar en kreditupplysning. En person eller ett företag som var kreditvärdigt för en vecka sedan kanske inte är det längre.

Fler bra saker du kan göra hittar du i den här checklistan.

Peter tipsar om tre saker du kan göra när kunden har svårt att betala:

  1. Ge om möjligt kunden lite extra utrymme att komma in med betalningarna. Om du visar hänsyn i dessa tider får du en lojal kundbas när deras ekonomi stabiliseras.
  2. När du märker att kunderna trots allt inte betalar, ta hjälp tidigare än vanligt. Ju längre du väntar desto sämre är sannolikheten att du får betalt. Den absolut största delen av betalningarna kommer in den första månaden efter att inkassoprocessen startats upp, och att inte avvakta för länge blir särskilt viktigt i dessa speciella tider.
  3. Om kunden inte betalar dina fordringar den första månaden, trots att du inkluderat dem i inkasso-processen, ger du din inkassoleverantör mandat att förhandla med din kund. Intrum har vana vi denna typ av förhandling och har etiska regelverk som tar tillvara dina kunders intressen såväl som dina. Även om hela beloppet inte kan betalas direkt är det bättre att sikta på en lämplig överenskommelse med kunden. Annars ökar risken att betalningen inte kommer in under en längre tid, eller så går kunden i konkurs och du riskerar att inte få betalt alls.

Läs mer:Hur kan Intrum hjälpa mig om jag själv inte kan betala?

Vilka är de vanligaste misstagen företag gör när de ska hantera kunder som inte betalar?

– Ett misstag är att alla kunder behandlas lika. Glöm inte bort att alla kunders förutsättningar att betala är olika, så anpassa inkassoprocessen och budskapet utifrån de förutsättningarna. Är det första gången kunden inte betalar eller är det ett återkommande problem?, säger Peter.

– Ett annat misstag är att fel fakturor tas till Kronofogden. Ibland är förutsättningarna att få betalt så dåliga att det inte lönar sig att driva din fordran vidare. Var noggrann när du värderar den risken, tipsar Peter. 

Kronofogden tar betalt för sina tjänster oavsett om du får in dina pengar eller inte. Ibland lönar det sig inte att gå den vägen, och då får du skriva av fordran och ta förlusten.

– Kom ihåg att de flesta vill betala för vad de köpt, men ibland uppstår oförutsedda förhinder som skilsmässor, sjukdomar eller arbetslöshet. Ha detta i bakhuvudet så blir det mer självklart för dig att hantera kunderna med respekt, säger Peter.

Vad blir konsekvenserna för kunden om den inte kan betala?

– Utgå återigen från att de flesta vill betala.

En konsekvens när de inte kan det är en stress hos kunderna. I vår kundservice tar vi emot många samtal från stressade kunder som hamnat på inkasso, och det kan ta tid för dem att lugna sig. Först därefter kan de verkligen lyssna och sätta sig in i de olika förutsättningarna som finns för att lösa problemet, berättar Peter.

I inkassoprocessen kan det tillkomma lagstadgade avgifter och räntor som adderas till ursprungsfordran. En annan konsekvens kan bli att ett utslag (beslut) om betalningsföreläggande registreras hos Kronofogden. Betalningsanmärkningen blir tillgänglig för kreditupplysningsföretag och försvårar möjligheten till framtida krediter.

– Väljer du att erbjuda möjligheten att lägga upp en avbetalningsplan innan ärendet skickas till Kronofogden, blir konsekvensen en överenskommelse med kunden om månadsinbetalningar. Oavsett hantering, om betalning fortfarande uteblir kan konsekvenserna bli ganska allvarliga. Det kan utmätas pengar från löneutbetalningarna, elen kan stängas av eller kunden kan tvingas lämna sin bostad, berättar Peter.

– Det finns risk att personen eller företaget försätts i konkurs. Så innan dessa konsekvenser blir verklighet är det viktigt att alla andra möjligheter verkligen har prövats ordentligt, fortsätter han.

Läs också:6 värdefulla tips i skakiga tider

Hur kan ett företag som Intrum hjälpa till när företaget inte får betalt?

Och hur kan ni hjälpa till om kunden inte betalar?

– Om din kund inte betalar kan du vända dig till oss. Intrums uppdrag bygger på att vi ska värna om dina kundrelationer och samtidigt hitta lämpliga sätt att få betalt. Vår erfarenhet är att ett väl hanterat inkassoärende snarare kan stärka kundrelationerna än försämra dem, tipsar Peter.

– Glöm inte heller att alltid följa regelverken inom inkasso, något som Intrum gjort sedan 1923. Det finns en inkassolag att följa men också en ”God Inkassosed” som alla medlemsföretag inom branschorganisationen Svensk Inkasso förbinder sig att följa. Utöver detta har Intrum ytterligare etiska regelverk som vi följer och allt detta är viktigt så att alla inblandade blir schysst behandlade, avslutar Peter.

Läs också:Så kan Intrum hjälpa dig att få betalt när kunden inte betalar.

Checklista – Så gör du när kunderna inte kan betala

När företagets kunder inte kan betala behöver du en plan. Intrums Peter Storåkers rekommenderar följande steg för att få betalt och samtidigt behålla en god relation med kunden.

Steg 1: Ge kunden chansen att komma med en plan

Om möjligt, kontakta kunden och ge lite extra utrymme att komma in med betalningarna. Om du visar hänsyn i dessa tider har du igen det i en lojal kundbas när deras ekonomi stabiliseras.

Steg 2: Gör en betalningsplan tillsammans

Bara du förlorar på att din kund går i konkurs. Var förstående och samtidigt bestämd. Fråga kunden på ett professionellt sätt hur det går för deras företag, varför de inte har betalat och när de tänker att de ska betala. Lägg upp en betalningsplan tillsammans, och var tydlig med att om de inte håller planen så måste du direkt gå vidare. Du vill ju inte vara den som får betalt sist, bara för att du är snällast.

Läs de två sista tipsen här!

Så kan Intrum hjälpa ditt företag att förbättra likviditeten

Inkasso- och kravhantering

Försenade betalningar leder inte bara till en ansträngd likviditet. Ju längre man väntar med åtgärder, desto mindre är sannolikheten för full betalning. Reducera kreditförlusterna genom att lämna dina inkassoärenden till Intrum. Styrkan i vårt namn påverkar betalningsviljan och mottagaren kommer att prioritera din fordran.

Läs mer: Så kan Intrum hjälpa dig med inkasso- och kravhantering

Inkassopaketet

Inkassopaketet för företag är en effektiv och enkel tjänst som du kan luta dig tillbaka på om din kund inte betalat i tid.

Läs mer: Så kan Intrums inkassopaket hjälpa dig att få betalt

Digital inkassotjänst

Har du något enstaka inkassoärende i månaden eller fåtal om året, då är den här enkla tjänsten något för dig. Inget avtal. Ingen bindningstid.

Läs mer: Så kan Intrum hjälpa dig med en digital inkassotjänst



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Viktigaste avdragen 2025 – så minskar du skatten i deklarationen

Vilka är avdragen du absolut inte får missa i deklarationen 2025? Finns det några avdragsmöjligheter du inte känner till? Och hur får du deklarationen att gå lätt som en plätt? Det och mycket annat går vi igenom i den här guiden. Enjoy!

Visma Spcs 3 april, 2025 7 minuters läsning
deklarationstips_native

Foto: deklarationstips_native

Det är hög tid att ta tag i deklarationen, och det gäller att göra rätt avdrag för att minska skatten. Deklarationen för företaget kan du fixa med ett superenkelt bokföringsprogram som i princip har allt underlag klart. 

Och du, de smarta programmen hjälper dig också att göra rätt med avdragen. Men först måste du förstås veta vilka avdrag du absolut ska titta lite extra på, och det ska vi såklart hjälpa dig med. Inför deklarationen 2025 behöver du ha koll på tre saker:

  1. Avdragen du inte får missa 2025
  2. Avdragen du kanske inte visste fanns (och avdragen du absolut inte ska göra!)
  3. Hur du skaffar ett program som gör jobbet åt dig

Psst! Spana också in skatteexpertens lista på sina bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här. Dessa bör du absolut läsa för att inte göra något av de vanliga misstagen.

Okidoki, dags att gå igenom dina viktigaste avdrag 2025. Och direkt efter avdragen berättar vi hur just DU kan deklarera smartare och få hjälp med avdragen. Det blir både konkret och lärorikt! 

 Deklarationstider – lös din deklaration smidigt
Andas ut. Skaffa Visma Spcs superenkla bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart! Läs mer här.

Viktigaste avdragen i deklarationen 2025

När du driver företag är det viktigt att hålla koll på vilka utgifter som är avdragsgilla (och spar pengar för dig). Här är några av dina viktigaste avdragen i deklarationen 2025.

Datorer och programvara

Om du har köpt en dator till företaget kan du dra av hela beloppet direkt om värdet är max ett halvt prisbasbelopp (ett prisbasbelopp är 57 300 för räkenskapsår 2024). Annars kan du dra av kostnaden genom regelbundna avskrivningar. För avdrag på programvaror gäller att standardiserade datorprogram är avdragsgilla, medan programvaror som är direkt tillverkade för ditt företag beviljas avdrag över flera år enligt samma princip som för inventarier.

Mobiltelefoner och abonnemang

Kostnader för mobiltelefoner som används i företaget är avdragsgilla oavsett företagsform. Mobiltelefonen räknas som förbrukningsinventarie och kan därför dras av direkt. Det fina är att du kan använda mobilen privat också (än så länge) utan att det blir en skattepliktig förmån. Nice!

Bilresor

Om du driver ett aktiebolag kan du ta ut 25 kr per mil skattefritt för de bilresor du gjort för företagets räkning (med din egen bil). Detta belopp behöver bolaget inte betala några arbetsgivaravgifter på. 

För enskild firma och handelsbolag gäller att du kan göra avdrag med 25 kr per körd mil i verksamheten. Du kan inte ta ut skattefri ersättning från dessa företagsformer, men genom att göra avdrag minskar både skatten och egenavgifterna. Avdragen gäller även om du har lånat en bil.

Varför är dessa avdrag viktiga? Jo, genom att dra av kostnader på rätt sätt kan du minska skatten och därmed öka vinsten i företaget. Och du vet vad det betyder? Japp, mer pengar kvar till allt som är viktigt. 

 Tips! Lös avdragsjobbet och deklarationen smidigt. Välj Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på det smarta deklarationstillvalet (för halva priset) så kan du fixa bokföring, deklaration och årsredovisning i samma program.

Avdragen många företagare missar

Okej, låt oss ta en titt på några avdrag som du kanske inte känner till och som många företagare missar. Vi snackar om friskvårdsbidrag och motion, facklitteratur och kontorsutgifter.

Friskvård och motion

Ditt företag kan erbjuda ett skattefritt friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per år till alla anställda (tänk på att det måste erbjudas till alla). Bidraget kan användas för enklare motion och friskvårdsaktiviteter, till exempel ett gymkort. 

Bonus! Är du anställd i ditt eget AB, kan du erbjuda detta till dig själv. Yeah!

Facklitteratur

Speciallitteratur som du köper för verksamheten och som är nödvändigt för ditt jobb är avdragsgill, oavsett företagsform. Detta gäller inte för litteratur som är avsedd för studiesyfte eller allmänna uppslagsverk. Nyckelordet är facklitteratur.

Kontoret

Om du har en särskild lokal i din bostad avsatt för ditt företag (och har enskild firma), får du göra avdrag för den. Om du inte har en särskilt inrättad del till företaget, kan du fortfarande få avdrag – men inte lika mycket.

Du får ett schablonavdrag för arbetsrum i bostaden under förutsättningen att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar där.

För dig som är anställd i ditt eget aktiebolag kan det vara svårt att få göra avdrag för arbetsrum. Alternativet kan vara att istället ta ut en hyra från bolaget.

Tips! Vill du veta exakt hur mycket du får dra av för lokal i bostaden – beroende på om du har AB eller enskild firma? Det lär vi dig här.

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Avdragen du absolut inte får göra

Går det att dra av vad som helst? Nej du, så kul ska vi inte ha det. Det finns vissa kostnader som inte får dras av, även om du tycker att de hör till företaget. Detta gäller oavsett företagsform. Låt oss gå igenom några av dem:

  1. Böter och andra offentligrättsliga sanktionsavgifter
  2. Svenska allmänna skatter, exempelvis inkomstskatt
  3. Skattetillägg
  4. Förseningsavgifter och kontrollavgifter enligt skatteförfarandelagen
  5. Viten
  6. Kostnadsränta på skattekontot
  7. Felparkeringsavgifter
  8. Mutor
  9. Advokatkostnader och rättegångskostnader som inte syftar till att öka de skattepliktiga inkomsterna eller minska de avdragsgilla kostnaderna
  10. Kostnader för att upprätta deklaration eller att driva skatteprocesser, men bokföringshjälp är avdragsgillt.

Tips! Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Är det svårt att göra rätt avdrag i deklarationen?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Superenkel bokföring - så här smidigt kan det vara om du väljer rätt program.

När det är dags för deklaration har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Så då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror.

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är liksom bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram).

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs bokföringsprogram är komplett från början med bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs bokföringsprogram med fakturering och deklaration här. Psst! Nu får du halva priset på deklarationstillvalet.

Och har du redan ett bokföringsprogram idag är det lätt att byta. Visma Spcs är med dig hela vägen!

Ont om tid? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Ansök senast den 2 maj (då får du anstånd till 16 maj). Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Du måste vara i tid för att få mer tid.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.