Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Intrum

Ekonomi & Skatt

Hur får jag kunderna att betala under Coronakrisen?

Sponsrad artikel 15 maj, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning

Dina kunder kan inte betala, och ditt företag måste få in pengar. Vad gör du då? I den här artikeln går vi igenom hur du får betalt och säkerställer ditt företags överlevnad, samtidigt som du värnar om dina kunder i en svår situation.

Många svenska företag står nu inför en situation där de måste kräva betalning från sina kunder för att överleva. Samtidigt vill de behålla den goda relationen med kunden och bibehålla en fortsatt affärsrelation efter krisen.

Peter Storåkers, expert på Intrum

Hur lyckas du med det? Intrums expert Peter Storåkers har många års erfarenhet av att hjälpa företag med kunder som inte betalar, och i den här artikeln ger han sina absolut bästa tips. Låt oss börja med hur man normalt får kunder att betala.

Vilka alternativ har du när du inte får betalt?
I den här checklistan får du hjälp.

Vilken process borde jag i normala fall använda för att se till att kunden betalar?

Alla företag har olika rutiner för hur de tar betalt. Fler och fler går över till att ta betalt via betaltjänster på nätet och redan 2017 betalade vi i Sverige mer via Swish än med kontanter. Vi svenskar upplever att digitala betalsätt är pålitliga men fortfarande går mycket via faktura.

–  Var noga med att kolla kreditvärdigheten. Storleken på fakturorna spelar roll för rutinen.

Ju större de är desto oftare önskar kunderna slippa direktbetalningar och istället betala på faktura, och samtidigt få betaltider på kanske 30 dagar, berättar Peter.

Och när kunden inte betalar, hur ska jag då agera i vanliga fall?

– Kontakta din kund och ta reda på skälet till att betalningen uteblir. Det kan ju bero på att fakturan inte kommit fram eller är felaktig. Men om din kund uppger att hen inte kan betala är min rekommendation att du faktiskt ska stå på dig för att få betalt för de produkter och tjänster du säljer, säger Peter Storåkers.

– Lite för ofta stöter jag på kunder som låtit det gå för lång tid innan de stått på sig.

Många gånger för att de har en relation som de värnar om. Och såklart är den relationen viktig, men att du önskar betalt är ingen överraskning för din kund och ska ju i sig inte behöva sätta er relation på spel, fortsätter Peter.

Ett vanligt sätt att slippa ta diskussionen själv är att låta en inkassopartner, till exempel Intrum ta över ärendet och dialogen med en för sent betalande kund.

För att värna om kunden på bästa sätt är det viktigt att du inte glömmer bort hanteringen innan inkassoprocessen startar, den så kallade ”pre-collection” fasen. Skickar du ut inkassokravet för snabbt till en lojal kund får du sannolikt betalt, men i många fall också en upprörd kund.

Om du istället kommunicerar genom SMS, mejl eller andra kanaler för att påminna om en obetald faktura innan nya avgifter läggs på vinner du mycket goodwill och lojalitet från dina kunder, tipsar Peter.

En lojal kund kan ha varit på semester och missat att betala. Att då komma hem och bli överraskad av ett inkassokrav riskerar att snabbt vända lojaliteten till missnöje.

Kom ihåg att du måste ha avtalat med kunden om du vill kunna ta ut påminnelseavgift, och den får som högst vara 60 kronor och endast tas ut en gång per fordran.

Det är speciella tider just nu. Hur kan jag både få betalt och behålla en god relation?

Värdera dina kunder lite noggrannare än tidigare, innan du säljer något till dem. Vet du om de är kreditvärdiga fortfarande så de kan betala för dina tjänster?

En tumregel i goda tider är att 20 procent av dina fakturor går till påminnelse och 5 procent av dem går till inkasso. I sämre tider riskerar en högre andel att bli obetalda.

Ta reda på så mycket du kan om din kund. I osäkra tider är det ändå inte säkert att du kan få hela bilden även om du tar en kreditupplysning. En person eller ett företag som var kreditvärdigt för en vecka sedan kanske inte är det längre.

Fler bra saker du kan göra hittar du i den här checklistan.

Peter tipsar om tre saker du kan göra när kunden har svårt att betala:

  1. Ge om möjligt kunden lite extra utrymme att komma in med betalningarna. Om du visar hänsyn i dessa tider får du en lojal kundbas när deras ekonomi stabiliseras.
  2. När du märker att kunderna trots allt inte betalar, ta hjälp tidigare än vanligt. Ju längre du väntar desto sämre är sannolikheten att du får betalt. Den absolut största delen av betalningarna kommer in den första månaden efter att inkassoprocessen startats upp, och att inte avvakta för länge blir särskilt viktigt i dessa speciella tider.
  3. Om kunden inte betalar dina fordringar den första månaden, trots att du inkluderat dem i inkasso-processen, ger du din inkassoleverantör mandat att förhandla med din kund. Intrum har vana vi denna typ av förhandling och har etiska regelverk som tar tillvara dina kunders intressen såväl som dina. Även om hela beloppet inte kan betalas direkt är det bättre att sikta på en lämplig överenskommelse med kunden. Annars ökar risken att betalningen inte kommer in under en längre tid, eller så går kunden i konkurs och du riskerar att inte få betalt alls.

Läs mer:Hur kan Intrum hjälpa mig om jag själv inte kan betala?

Vilka är de vanligaste misstagen företag gör när de ska hantera kunder som inte betalar?

– Ett misstag är att alla kunder behandlas lika. Glöm inte bort att alla kunders förutsättningar att betala är olika, så anpassa inkassoprocessen och budskapet utifrån de förutsättningarna. Är det första gången kunden inte betalar eller är det ett återkommande problem?, säger Peter.

– Ett annat misstag är att fel fakturor tas till Kronofogden. Ibland är förutsättningarna att få betalt så dåliga att det inte lönar sig att driva din fordran vidare. Var noggrann när du värderar den risken, tipsar Peter. 

Kronofogden tar betalt för sina tjänster oavsett om du får in dina pengar eller inte. Ibland lönar det sig inte att gå den vägen, och då får du skriva av fordran och ta förlusten.

– Kom ihåg att de flesta vill betala för vad de köpt, men ibland uppstår oförutsedda förhinder som skilsmässor, sjukdomar eller arbetslöshet. Ha detta i bakhuvudet så blir det mer självklart för dig att hantera kunderna med respekt, säger Peter.

Vad blir konsekvenserna för kunden om den inte kan betala?

– Utgå återigen från att de flesta vill betala.

En konsekvens när de inte kan det är en stress hos kunderna. I vår kundservice tar vi emot många samtal från stressade kunder som hamnat på inkasso, och det kan ta tid för dem att lugna sig. Först därefter kan de verkligen lyssna och sätta sig in i de olika förutsättningarna som finns för att lösa problemet, berättar Peter.

I inkassoprocessen kan det tillkomma lagstadgade avgifter och räntor som adderas till ursprungsfordran. En annan konsekvens kan bli att ett utslag (beslut) om betalningsföreläggande registreras hos Kronofogden. Betalningsanmärkningen blir tillgänglig för kreditupplysningsföretag och försvårar möjligheten till framtida krediter.

– Väljer du att erbjuda möjligheten att lägga upp en avbetalningsplan innan ärendet skickas till Kronofogden, blir konsekvensen en överenskommelse med kunden om månadsinbetalningar. Oavsett hantering, om betalning fortfarande uteblir kan konsekvenserna bli ganska allvarliga. Det kan utmätas pengar från löneutbetalningarna, elen kan stängas av eller kunden kan tvingas lämna sin bostad, berättar Peter.

– Det finns risk att personen eller företaget försätts i konkurs. Så innan dessa konsekvenser blir verklighet är det viktigt att alla andra möjligheter verkligen har prövats ordentligt, fortsätter han.

Läs också:6 värdefulla tips i skakiga tider

Hur kan ett företag som Intrum hjälpa till när företaget inte får betalt?

Och hur kan ni hjälpa till om kunden inte betalar?

– Om din kund inte betalar kan du vända dig till oss. Intrums uppdrag bygger på att vi ska värna om dina kundrelationer och samtidigt hitta lämpliga sätt att få betalt. Vår erfarenhet är att ett väl hanterat inkassoärende snarare kan stärka kundrelationerna än försämra dem, tipsar Peter.

– Glöm inte heller att alltid följa regelverken inom inkasso, något som Intrum gjort sedan 1923. Det finns en inkassolag att följa men också en ”God Inkassosed” som alla medlemsföretag inom branschorganisationen Svensk Inkasso förbinder sig att följa. Utöver detta har Intrum ytterligare etiska regelverk som vi följer och allt detta är viktigt så att alla inblandade blir schysst behandlade, avslutar Peter.

Läs också:Så kan Intrum hjälpa dig att få betalt när kunden inte betalar.

Checklista – Så gör du när kunderna inte kan betala

När företagets kunder inte kan betala behöver du en plan. Intrums Peter Storåkers rekommenderar följande steg för att få betalt och samtidigt behålla en god relation med kunden.

Steg 1: Ge kunden chansen att komma med en plan

Om möjligt, kontakta kunden och ge lite extra utrymme att komma in med betalningarna. Om du visar hänsyn i dessa tider har du igen det i en lojal kundbas när deras ekonomi stabiliseras.

Steg 2: Gör en betalningsplan tillsammans

Bara du förlorar på att din kund går i konkurs. Var förstående och samtidigt bestämd. Fråga kunden på ett professionellt sätt hur det går för deras företag, varför de inte har betalat och när de tänker att de ska betala. Lägg upp en betalningsplan tillsammans, och var tydlig med att om de inte håller planen så måste du direkt gå vidare. Du vill ju inte vara den som får betalt sist, bara för att du är snällast.

Läs de två sista tipsen här!

Så kan Intrum hjälpa ditt företag att förbättra likviditeten

Inkasso- och kravhantering

Försenade betalningar leder inte bara till en ansträngd likviditet. Ju längre man väntar med åtgärder, desto mindre är sannolikheten för full betalning. Reducera kreditförlusterna genom att lämna dina inkassoärenden till Intrum. Styrkan i vårt namn påverkar betalningsviljan och mottagaren kommer att prioritera din fordran.

Läs mer: Så kan Intrum hjälpa dig med inkasso- och kravhantering

Inkassopaketet

Inkassopaketet för företag är en effektiv och enkel tjänst som du kan luta dig tillbaka på om din kund inte betalat i tid.

Läs mer: Så kan Intrums inkassopaket hjälpa dig att få betalt

Digital inkassotjänst

Har du något enstaka inkassoärende i månaden eller fåtal om året, då är den här enkla tjänsten något för dig. Inget avtal. Ingen bindningstid.

Läs mer: Så kan Intrum hjälpa dig med en digital inkassotjänst



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.