Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

”Hur ska jag våga stå upp för mig själv?”

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 1 augusti, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Illustration med flera människor. Dålig självkänsla.

Foto: Hur ska Niklas våga stå upp för sig själv?

Vi lever i en tid då alla ska vara så framåt och "ta för sig". Men hur gör man om man känner att man inte riktigt är så kaxig och kan stå upp för sig själv i alla lägen? Niklas partner tycker att han är för mesig på mötena. Nu får han råd av psykologen.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och måendet. Denna gång är det Niklas vars dåliga självkänsla påverkar hans företag.

Niklas brev: 
Jag läste brevet från Eva som var trött på att fixa allt i företaget (Driva Eget nummer 4/2015) och fick flera tankeställare efter psykologens svar.


Mitt problem är något annorlunda. Jag är ingenjör i grunden och sitter ute hos kund via min egen firma. Tillsammans med en arbetsgrupp jobbar jag med produktutveckling och kvalitetssäkring.

Överlag fungerar det ganska bra. Jag trivs i gruppen och känner att jag har valt ett yrke som passar mig.

Samtidigt går jag runt med en smygande känsla av att inte riktigt leverera. Det känns som att allt går fortare för mina kolleger.
De är mer på hugget och har fler kloka inspel och lösningar på våra utmaningar än vad jag har. Jag känner mig ofta som den ”svaga länken”. Ibland tänker jag att min uppdragsgivare när som helst kan göra sig av med mig.

LÄS OCKSÅ: Jag känner mig misslyckad som företagare

Detta gör att jag ofta viker mig i diskussioner och aldrig riktigt står upp för vad jag tycker. Jag avskyr att få kritik och kan få en stor ångest om det någon gång händer.

För en tid sedan hade vi ett möte där jag för en gångs skull sa emot en av mina kolleger. Jag tyckte att han hade fel och argumenterade för det.
Men hela situationen var oerhört jobbig, jag svettades och höjde rösten. Efteråt skämdes jag för hur jag agerat och kände ett stort självförakt.

Min partner säger att jag måste tuffa till mig. Hon blir ofta irriterad på mitt ”mesiga” beteende. Jag håller med men att jag inte klarar av att förändra mig får mig bara att förakta mig själv ännu mer.

Någonstans kan jag se att min dåliga självkänsla inte är bra. Jag blev ofta kritiserad som barn, både av min pappa och i skolan av klasskompisar.

Jag var och är ganska blyg och känslig och det har väl inte alltid uppskattats av min familj. Det känns som att jag aldrig har lärt mig att stå upp mig för mig själv. Jag vet bara inte hur man gör.

Jag har funderat på terapi men tycker väl inte att mitt liv är tillräckligt illa. Det mesta fungerar ju ändå bra. Samtidigt är det jobbigt att inte känna att jag levererar till min kund och att min partner inte är nöjd med mig.

Finns det några råd att ge mig i denna situation?
/Niklas

Madeleine Gauffins råd:

”Bli medveten om negativa tankar”

Hej Niklas! Vad härligt att du trivs med jobb och kolleger. Det är värt mycket att känna att man har hamnat rätt.

Så till din sköra självkänsla. Den grundlades säkert, precis som du är inne på, när din pappa var kritisk och kanske även missnöjd.

Att som barn uppleva detta sätter djupare spår än vad vi tror. Vi kan föreställa oss ett litet barn som kontinuerligt får utstå missnöje och klagomål,
av en eller båda föräldrarna eller av någon som är viktig för barnet.
Då ristas djupa spår av inre misstro.

Misstron säger att du inte duger, inte klarar saker lika bra som andra och att du kan bli avpolletterad när som helst.
Det blir som en inre kritiker som ständigt klagar på dig – precis som din klagande förälder. Att  skolkompisar dessutom betedde sig likadant förstärkte känslan.

Du upplever att du inte presterar lika bra som dina kolleger. När du tänker så blir du rädd.
Rädslan handlar om att bli avvisad, utkastad och utsparkad ur gemenskapen och från arbetet – för att du inte duger.

Det är sannolikt samma känsla du hade som barn. Du var rädd för att om du inte var din pappa till lags kanske han inte skulle tycka om dig, vilja vara med dig och finnas där för dig.
Ett barn gör i princip vad som helst för att få kärlek, trygghet och gemenskap.

Barndomens rädsla för att bli avvisad och oälskad triggas i dag av situationer som kan påminna om dem i din barndom.

En sådan situation är att känna att du inte är bra nog, en känsla som uppstår när du börjar jämföra dig med andra.
När rädslan triggas drar ditt emotionella paket i gång och du reagerar som om då är nu. Du kan känna skam och självförakt.
Det blir ett bevis på att du är sämre och snart kommer att bli utsparkad. Och rädslan går i gång igen.

Det går att leva ett helt liv där den inre kritikern styr. Det kan kännas alltmer tomt och tufft, innehållslöst och ytligt.
Men det går också att byta spår och bryta mönstret.

Det första steget mot en förändring är att börja identifiera konkreta situationer som uppstod när du var barn.
Jag förmodar att detta var ett konstant förhållningssätt gentemot dig. Var fanns din mamma i det hela? Var hon också kritisk? Eller stod hon passiv?
Det är i så fall ett stort svek mot dig – något att fundera över.

Se det lilla barn du var och gå in i känslan när pappa gick i gång och kritiserade dig.
Därefter kan du förstå dig själv, vara mild och kärleksfull mot dig och krama om den lille kille du var.
Tala om för den lille killen att du tycker att han är jättefin och perfekt. Var motsatsen till din pappas kritiska röst.

När du har gjort detta emotionella, inre jobb är det dags att förändra i praktiken. Men var försiktig med dig själv och ta små steg till förändring.

Bestäm dig för något område där du vill försöka höja din röst. Gör det till en vana att åtminstone en gång per dag träna lite, lite.
Räkna med träningsvärk – dina ”stå-upp-för-mig-muskler” är helt otränade. Ge din inre lille kille en eloge när det går som du tänkt dig – men även när det inte gör det.

Träna på att bli medveten om dina negativa tankar. Möt dem med ett: ”Hallå där, vänta nu! Jag gör så gott jag kan och det duger fint.”

Allt detta kan kännas ovant och i början kan du mötas av ett inre motstånd. Det är rädslan för förändring som gör sig hörd.
Men prova i ett par månader och försök vara envis. Skulle du märka att du behöver stöd kan psykoterapi med detta fokus vara bra.

All lycka till med det nya!


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.