Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

”Jag känner mig misslyckad som företagare”

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 20 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Illustration av två personer på café. En person med dålig självkänsla.

Foto: Nadja mår dåligt av alla ”lyckade” företagare runt sig. Illustration Darling Clementine/Agent Molly & Co

När medierna svämmas över av succéhistorier är det lätt att ens eget självförtroende som företagare dalar. Driva Egets psykolog Madeleine Gauffin tipsar om hur man kan hantera känslor av misslyckande.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och måendet. Denna gång är det Nadja som mår dåligt av alla ”lyckade” företagare runt sig.

LÄS OCKSÅ: "Jag klarar inte av att ta kritik"

Nadjas brev:

Jag har nu drivit mitt företag i nästan tre år och ingenting har blivit riktigt som jag tänkt mig.
Det började med att jag inte fick förlängt kontrakt på den arbetsplats jag jobbade på tidigare.
Jag bestämde mig då för att satsa på den dröm jag haft länge, att utbilda mig till konditor och starta en cateringverksamhet.

Så långt allt väl. Jag kom i gång och fick massor av hejarop. Folk tyckte att jag var modig som vågade hoppa av ekorrhjulet och det märktes att fler ville göra som jag.
Jag lanserade min hemsida, startade konton i sociala medier och fick så småningom en del kunder via vänner och bekanta.
Sedan dess har företaget rullat på. Utåt sett ser allt nog bra ut. Jag tjänar okej, absolut inte så mycket som jag skulle vilja, men jag tänker att det väl tar lite tid.

Problemet är att jag känner mig misslyckad. Överallt ser jag dessa framgångsrika företagare som visar upp sina fantastiska företag.
På Instagram och på Facebook svämmar det över av andra konditorer som ger ut böcker, intervjuas i tidningar, syns i TV och verkar dra in storkovan.

Allt det här är väldigt jobbigt. Jag ser mig inte som en avundsjuk människa men jag märker hur känslan trots det börjar smyga sig på.
När jag tidigare kunde glädjas med vänner i branschen som till exempel fått kokbokskontrakt vill jag i dag bara skrika: ”Men JAG då?!”

Samtidigt tycker jag att människor borde vara lite mer ödmjuka. Varför ska alla alltid visa upp en sådan fantastisk bild av sig själva?
Varför kan inte fler berätta om att företaget inte går som tåget?
För det kan väl inte bara vara jag som inte känner igen mig i bilden av den fantastiskt framgångsrika entreprenören?

Det har gått så långt att jag inte längre känner för att gå på de boklanseringar och bakevent jag tidigare blev inbjuden till.
Jag mår bara dåligt av dem.

Vad ska jag göra? Hur tar jag mig ur den här negativa cirkeln?
/Nadja

Madeleine Gauffins råd:

”Sluta jämföra dig själv med andra”

Du har tagit det stora modiga språnget att starta eget med allt vad det innebär.
Oavsett affärsidé kan man aldrig vara riktigt säker på om det ska gå vägen.
Så ett stort grattis till dig som vågat hoppa och som kan försörja dig på ett yrke du valt av lust och intresse.

Men du känner dig misslyckad. Det låter som att känslan av misslyckande kommer när du jämför dig med de där andra i din bransch som syns och hörs.
Hur skulle du känna om du inte jämförde dig med andra? Om du bara utgick från hur du har det, vad du gör, hur jobbet är och hur mötet med kunderna är?
Hur skulle det vara då? Finns känslan av misslyckande kvar?

Jag tänker att din känsla handlar om att innerst inne uppleva att du inte är tillräckligt bra.
Vad är det som är så bra med att synas i medierna som kokboksförfattare eller TV-konditor? Är det pengarna, strålkastarljuset eller erkännandet du längtar till?
Bekräftelse på att du lyckats och att du därmed duger?

Jag tror att du behöver rikta ficklampan inåt mot dig själv och se vad du hittar. Söker du berömmelse så söker du bekräftelse.
Och söker du bekräftelse utifrån på att du duger kan det var så att du som barn inte fick hjälp att utveckla en god självkänsla.

Då är det en skör självkänsla som spökar och som du försöker råda bot på genom att hoppas på berömmelsen.

Hur var det för dig innan du startade eget? Har du alltid haft lätt för att känna dig sämre än andra?
Har du ofta jämfört dig och känt det som att du dragit det kortaste strået – eller det längsta?

Oavsett vad så är jämförelsen ett faktum. Och den bottnar alltid i inre osäkerhet och en känsla av att inte duga.
Hur såg det ut när du var barn? Blev du bekräftad som den du var eller var det bara prestationerna som räknades?

Lösningen ligger i att först och främst förstå hur det hänger ihop. Du är jättebra som du är! Faktiskt är det helt sant.

Ingen blir lycklig av att vara berömd eller synas i rampljuset. Det genererar aldrig lycka men däremot en känsla av berusning då och då.
Berusningen gör att du alltid behöver söka mer bekräftelse.

När du väl har förstått det kan du börja observera hur ofta du jämför dig och hur det känns då.
Eftersom det inte känns bra är det något du behöver sluta med. Du kan säga ”nej, inte nu!” till dig själv nästa gång det sker.
Säg då till dig själv att du är okej och att du tycker om dig själv.

Dina tankar och din känsla om dig själv gör att du är olycklig och du för en kamp för att bli något annat än den du är. Så ska det inte behöva vara.
Alla är vi helt tillräckliga och duger väldigt bra precis som vi är.

Provar du detta nya förhållningssätt till dig själv ett tag men inte tycker att det hjälper – sök terapi för ett tag.
Det kan tyckas tids- och penningkrävande men en bra terapi är en riktigt bra investering. All lycka till!


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.