Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inbound marketing

2 november, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
[caption id="attachment_13455" align="alignnone" width="470"]Telefonförsäljare Mike Blixt[/caption]

Hur bedriver ett innovativt digitalt företag sin försäljning 2015?

Påträngande försäljning är till stor del död och jag vet själv hur jag tänker kring “säljare” som ringer kalla samtal. Om jag ens tar mig tid att lyssna på dem är det snarare för att jag är intresserad av deras säljprocess än av själva produkten/tjänsten. Bara det faktum att de ringde mig kan ibland få mig att inte vilja köpa produkten. Även en hel del reklam kan på samma sätt få direkt motsats effekt när jag anser att reklamen är riktigt dålig.

Jag anser att jag vet vad jag vill ha och behöver, och om jag är nyfiken på en produkt tar jag reda på allt och köper den själv.

Hur ska man då sälja produkter till mig? Jo, genom att företaget är riktigt vasst på Inbound Marketing. Oftast genom att posta ett inlägg på Facebook, Twitter eller LinkedIn som swishar förbi i mitt flöde, får de mig nyfiken. Det gäller då för företaget att vara förberedd med innehåll som inte bara besvarar mina frågor, utan också genuint intresserar mig.

Vi befinner oss idag i ett konstant överflöd av information och vi kan, när som helst, ta del av vilken information som helst – bara genom några knapptryck på våra smartphones.

Sociala medier är idag direkt avgörande för många företags försäljning. Företagen vill att jag ska gilla deras sida med förhoppningen att jag i slutänden köper deras produkter. Men innan jag gillar en sida kastar jag en blick på deras vägg för att undersöka om detta företag ger mig något i gengäld av värde. Det kan exempelvis vara artiklar som beskriver hur andra använder deras produkter. Om så är fallet, gillar jag sidan. Om företaget uppenbarligen bara spottar ut annonser om deras produkter, väljer jag inte att gilla sidan.

Gällande det sist nämnda ser man ofta en rad misstag företag gör. Ett klassiskt exempel är företag som enbart postar sina uppdateringar direkt på Facebook istället för att skjuta ut en länk som tar mig till deras hemsida. Att jag klickar på deras inlägg på Facebook kommer med största sannolikhet inte leda till att jag köper deras produkter. Jag vill hamna direkt i en text som tydligt visar vad produkten kan göra och direkt trycka på “köp” om jag nu blir köpsugen.

Det är min och Visiba Groups absoluta övertygelse att om man blir proffs på att fylla sin hemsida med riktigt tungt innehåll som tydligt visar produktens fördelar, och samtidigt är så pass transparenta att de även visar på sina produkters eventuella brister, så vinner man kundernas hjärtan. Lägger man sedan till en ruskigt snabb och lösningsfokuserad kundtjänst och en tjänst helt utan bindningstider eller uppsägningstider, skulle jag med stor sannolikhet bli kund hos dem under flera år framöver.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.