Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Han gör succé på egna ben utan Blondinbella

26 april, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Mirza Bico

Foto: Mirza Bico är influencer med humor som varumärke.

Han blev ansvarig för Isabella Löwengrips sociala kanaler som fjortonåring. Nu står Mirza Bico på egna ben. Med snart 3 miljoner följare på sitt instagramkonto kan han försörja sig som influencer.

Sällan har väl uttrycket ”halka in på ett bananskal” passat bättre än på Mirza Bicos framgångssaga. Han hamnade lite av en slump på Isabelle ”Blondinbella” Lövengrips facebooksida och han lade märke till att den inte verkade vara uppdaterad.

– Hon hade bara några få inlägg och inte speciellt många följare. Dessutom låg det en massa tråkiga kommentarer kvar till inläggen. Det verkade inte som någon engagerade sig i sidan. Jag tog mod till mig och skickade ett meddelande till henne med förslag på förbättringar. Tre minuter senare svarade hon och det blev startskottet för min karriär, säger han.

När han skickade det där meddelandet till Isabella var han bara fjorton år gammal. Efter några veckors prövotid fick han ansvar för alla hennes kanaler i sociala medier.

– Vi klickade med varandra och jag lyckades med ganska enkla medel att lyfta trafiken och engagemanget. Efter det rullade det på och jag ansvarade i sju år för hennes Facebook, Instagram och bloggen.

LÄS OCKSÅ: Våga visa dig och sälj mer

Vid sidan av jobbet för Blondinbella startade Mirza ett fankonto på Instagram för tv-profilen Ellen Degeners. Han döpte det till ”@ellentvshow” och började posta roliga citat och bilder på Ellen. Antalet följare ökade till några hundra men det tog aldrig riktigt fart.

– Jag kände igen passion för att driva kontot och det blev snabbt ett tråkigt måste. Jag lade ut allt färre uppdateringar och fick ingen direkt respons från följarna. Men så fick jag syn på en sjukt kul mem (bild med text) och bestämde mig för att posta den på kontot. Det hade inget med Ellen att göra men jag fick snabbt en massa hjärtan och kommentarer.

Start som influencer


Mirza insåg att han kommit något på spåren och började lägga mer tid på att skapa ett renodlat humorkonto. På bara en dag gick han från två hundra följare till fem tusen. I januari 2015 hade han 100 000 följare och ett år senare krossade han miljonvallen. Han fortsatte sköta Blondinbellas kanaler men började tappa den rätta gnistan för jobbet.

– Det var för enkelt. Jag behövde nya utmaningar och efter ett samtal med Isabella bestämde jag mig för att satsa på mitt eget instagramkonto och sikta på att bli infulencer.

Efter en övergångsperiod sade han upp sig och började jobba heltid med ”@ellentvshow”. Idag har Mirzas humorkonto 2,8 miljoner följare och han kan försörja sig på sin verksamhet. Varje dag postar han minst 20 bilder som han letar upp på nätet. Ofta lägger han till någon egen text för att förstärka budskapet. Inkomsterna får han från olika företag som vill visa upp sina produkter eller tjänster för hans följare. Nästan alla betalar för en viss tid som de ligger uppe på hans konto.

– Många andra som jobbar som influencers på Instagram säljer permanenta inlägg för ganska stora summor. Men för mig funkar bättre att erbjuda tidsbegränsade inlägg som kanske bara ligger uppe några timmar och till en mindre kostnad.

Ny bok med erfarenheter


Kunder kommer främst från USA och är ofta mindre företag som vill etablera sig på marknaden. De vill komma åt följarskaran på Mirzas konto.

Det har hunnit hända mycket sedan Mirza började jobba för Blondinbella och han har samlat sina erfarenheter i en bok som kommer ut i dagarna med titeln ”Hej, jag heter Mirza och jag är influencer”. I boken berättar han mer om sin väg till framgång och bjuder också på många handfasta tips. För den som har ambitionen att själv satsa på att bli influencer på Instagram kan den både ge inspiration och viktig kunskap. Även om förutsättningarna idag är tuffare än när han startade sitt humorkonto ”@ellentvshow”.

– Jag hade en del tur som var tidigt ute och kom rätt i tid. Konkurrensen är hårdare och det är svårare att lyckas idag, säger han.

Här bjuder han på några misstag som många företagare gör med sina sociala kanaler och som du bör undvika om du vill lyckas.

Tre misstag du ska undvika:

  1. Koppla samman Instagram med Facebook
    Många gör misstaget att lägga upp samma bilder och inlägg i alla sina sociala medier. Men varför ska någon följa ditt instagramkonto om de redan sett allt på Facebook?
    Planera för vilket innehåll som passar i de olika kanalerna. Du kan ha Facebook som en sida för kundtjänst där du svarar på frågor. På Instagram kan du visa bilder på dina produkter eller följa vardagen på företaget i bilder.
  1. Starta ett konto eftersom alla andra gör det
    Det är lätt att tro att man måste finnas på Instagram bara för att alla andra gör det men starta inte ett konto om det inte passar din målgrupp. Kolla först varför du ska vill ha ett instagramkonto och jobba medvetet med innehållet.
  2. Uppdatera för sällan
    Det ser illa ut om inte din facebooksida eller ditt instagramkonto inte är uppdagterad. Om ditt senaste inlägg är från januari 2018 kan du framstå som lat och oengagerad.

Läs också: 25 heta affärsidéer du kan starta i år

 


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.