Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Han gör succé på egna ben utan Blondinbella

26 april, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Mirza Bico

Foto: Mirza Bico är influencer med humor som varumärke.

Han blev ansvarig för Isabella Löwengrips sociala kanaler som fjortonåring. Nu står Mirza Bico på egna ben. Med snart 3 miljoner följare på sitt instagramkonto kan han försörja sig som influencer.

Sällan har väl uttrycket ”halka in på ett bananskal” passat bättre än på Mirza Bicos framgångssaga. Han hamnade lite av en slump på Isabelle ”Blondinbella” Lövengrips facebooksida och han lade märke till att den inte verkade vara uppdaterad.

– Hon hade bara några få inlägg och inte speciellt många följare. Dessutom låg det en massa tråkiga kommentarer kvar till inläggen. Det verkade inte som någon engagerade sig i sidan. Jag tog mod till mig och skickade ett meddelande till henne med förslag på förbättringar. Tre minuter senare svarade hon och det blev startskottet för min karriär, säger han.

När han skickade det där meddelandet till Isabella var han bara fjorton år gammal. Efter några veckors prövotid fick han ansvar för alla hennes kanaler i sociala medier.

– Vi klickade med varandra och jag lyckades med ganska enkla medel att lyfta trafiken och engagemanget. Efter det rullade det på och jag ansvarade i sju år för hennes Facebook, Instagram och bloggen.

LÄS OCKSÅ: Våga visa dig och sälj mer

Vid sidan av jobbet för Blondinbella startade Mirza ett fankonto på Instagram för tv-profilen Ellen Degeners. Han döpte det till ”@ellentvshow” och började posta roliga citat och bilder på Ellen. Antalet följare ökade till några hundra men det tog aldrig riktigt fart.

– Jag kände igen passion för att driva kontot och det blev snabbt ett tråkigt måste. Jag lade ut allt färre uppdateringar och fick ingen direkt respons från följarna. Men så fick jag syn på en sjukt kul mem (bild med text) och bestämde mig för att posta den på kontot. Det hade inget med Ellen att göra men jag fick snabbt en massa hjärtan och kommentarer.

Start som influencer


Mirza insåg att han kommit något på spåren och började lägga mer tid på att skapa ett renodlat humorkonto. På bara en dag gick han från två hundra följare till fem tusen. I januari 2015 hade han 100 000 följare och ett år senare krossade han miljonvallen. Han fortsatte sköta Blondinbellas kanaler men började tappa den rätta gnistan för jobbet.

– Det var för enkelt. Jag behövde nya utmaningar och efter ett samtal med Isabella bestämde jag mig för att satsa på mitt eget instagramkonto och sikta på att bli infulencer.

Efter en övergångsperiod sade han upp sig och började jobba heltid med ”@ellentvshow”. Idag har Mirzas humorkonto 2,8 miljoner följare och han kan försörja sig på sin verksamhet. Varje dag postar han minst 20 bilder som han letar upp på nätet. Ofta lägger han till någon egen text för att förstärka budskapet. Inkomsterna får han från olika företag som vill visa upp sina produkter eller tjänster för hans följare. Nästan alla betalar för en viss tid som de ligger uppe på hans konto.

– Många andra som jobbar som influencers på Instagram säljer permanenta inlägg för ganska stora summor. Men för mig funkar bättre att erbjuda tidsbegränsade inlägg som kanske bara ligger uppe några timmar och till en mindre kostnad.

Ny bok med erfarenheter


Kunder kommer främst från USA och är ofta mindre företag som vill etablera sig på marknaden. De vill komma åt följarskaran på Mirzas konto.

Det har hunnit hända mycket sedan Mirza började jobba för Blondinbella och han har samlat sina erfarenheter i en bok som kommer ut i dagarna med titeln ”Hej, jag heter Mirza och jag är influencer”. I boken berättar han mer om sin väg till framgång och bjuder också på många handfasta tips. För den som har ambitionen att själv satsa på att bli influencer på Instagram kan den både ge inspiration och viktig kunskap. Även om förutsättningarna idag är tuffare än när han startade sitt humorkonto ”@ellentvshow”.

– Jag hade en del tur som var tidigt ute och kom rätt i tid. Konkurrensen är hårdare och det är svårare att lyckas idag, säger han.

Här bjuder han på några misstag som många företagare gör med sina sociala kanaler och som du bör undvika om du vill lyckas.

Tre misstag du ska undvika:

  1. Koppla samman Instagram med Facebook
    Många gör misstaget att lägga upp samma bilder och inlägg i alla sina sociala medier. Men varför ska någon följa ditt instagramkonto om de redan sett allt på Facebook?
    Planera för vilket innehåll som passar i de olika kanalerna. Du kan ha Facebook som en sida för kundtjänst där du svarar på frågor. På Instagram kan du visa bilder på dina produkter eller följa vardagen på företaget i bilder.
  1. Starta ett konto eftersom alla andra gör det
    Det är lätt att tro att man måste finnas på Instagram bara för att alla andra gör det men starta inte ett konto om det inte passar din målgrupp. Kolla först varför du ska vill ha ett instagramkonto och jobba medvetet med innehållet.
  2. Uppdatera för sällan
    Det ser illa ut om inte din facebooksida eller ditt instagramkonto inte är uppdagterad. Om ditt senaste inlägg är från januari 2018 kan du framstå som lat och oengagerad.

Läs också: 25 heta affärsidéer du kan starta i år

 


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.