Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Våga visa dig – och sälj mer

11 januari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Isabella Löwengrip

Foto: Isabella Löwengrip.

Talar du om dig själv som ”vi” för att få ditt företag att verka större? Saknar din hemsida en bild på, och berättelse om, dig? Då gör du helt fel. Här får du veta varför.

Många småföretag förväxlar anonymitet med professionalism och tror att för att nå framgång och konkurrera med jättarna är det bäst att ta ett steg tillbaka och inte synas som person. Det är helt fel och en missad chans, enligt Jacqueline Kothbauer, personlig varumärkesexpert.

[caption id="attachment_25039" align="alignright" width="293"]Jacqueline Kothbauer. Jacqueline Kothbauer.[/caption]

– Kan du som småföretagare kliva fram och visa att det finns en passion och ett levnadsöde bakom företaget så väcker det intresse. Du själv blir ytterligare ett försäljningsargument. Utnyttja det, det ger dig draghjälp, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Mejla smart och sälj merJacqueline tror att det finns en föreställning om att konsumenterna hellre vill köpa från större varu-
märken. Dessutom hämmas många av att man inte har en stor marknadsföringsbudget, så att alla texter och bilder inte är perfekta och reklambyrå-
proffsiga. Släpp de tankarna, säger hon.

– Idag har vi en större längtan än någonsin efter det äkta. Stora företag har inte alls samma historier och verklighet som konsumenterna kan bli charmade av.

Där har du alltså en fördel. Faktum är att många större företag snarare försöker framhäva sig som småföretag.

Tänk bara på bönderna i Arlas reklamfilmer, hur McDonalds lyfter fram sin personal – och Ica-Stig. Vi vill handla av en person som vi litar på.

– Bjud in kunden på en resa för då startar du en relation inte bara till företaget och produkterna, utan till dig och din person och bygger ditt personliga varumärke. Får du en relation till en publik så har de en preferens att köpa av just dig.

Jacqueline lyfter fram Isabella Löwengrip som en bra förebild att inspireras av, eftersom hon visar när hon använder sina produkter, träffar kunder, besöker återförsäljare och hur hon har det på kontoret.

– Isabella bjuder in alla att följa hennes liv som småföretagare och entreprenör. På så sätt skapar hon en livsberättelse och en bild av henne som människa som kopplas till hennes produkter och varumärke och blir extra köpargument.

LÄS OCKSÅ: Dubbla din försäljningDu kan göra samma sak, på en ”om mig”-sida på din sajt, i en blogg, och på sociala medier. Jacqueline tipsar också om att spela in klipp på max en minut med mobilen som du kan sprida på Facebook, Linkedin, Instagram och Youtube.

– Ta bara upp mobilen och lägg en minut på ett veckobrev till dina befintliga och blivande kunder. That’s it. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Du kan göra det i bilen innan du ska åka och hämta på förskolan.

Vad ska man då prata om? För att lyfta din kompetens så kan du berätta om din utbildning och hur länge du har varit verksam i yrket. Men du kan också visa hur duktig du är.

– Säljer du till exempel reservdelar till bilar är det en jättefördel om du visar hur du själv mekar i verkstaden så att kunderna känner din passion och ser att det finns en kompetens.

LÄS OCKSÅ: Ta draghjälp av mikroinfluencersNär det kommer till personlighet och livsresa handlar det om att berätta varför du började med det du arbetar med och hur din resa har sett ut. Bygg en berättelse och karaktär med hjälp av storytelling.

– Varför valde du att starta just ditt företag och hur är livet som entreprenör? Hur jobbar du, vad har du för drömmar?

Berätta också om din vardag som företagare. Allt från hur du besöker kunder till hur du betalar skatten, råder Jacqueline.

– Det väcker ett intresse – för många drömmer om att driva eget. Dessutom får du en väldigt ärlig reklam som gör det möjligt för vem som helst – inte bara de som besökt dig tidigare eller blivit rekommenderad dig – att få tillit och förtroende för dig. Dina kunder kommer att få en relation till dig som person och det är det som är så himla starkt.

 


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.