Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

”Jag har varit med i media 1500 gånger” – här är knepen

13 januari, 2015 3 minuters läsning
Multientreprenören Marie Hagberg har varit med i media ibland flera gånger om dagen. Något som gett henne en skjuts och bland annat lett till att hon fått uppdrag som konsult och fått skriva flera böcker. Här är hennes bästa tips till dig.

Multientreprenören Marie Hagberg, som bland annat driver Hjälp en journalist, har varit med i media mer än de flesta. Mycket mer.

– Det borde vara runt 1500 gånger nu. Jag har intervjuats ett hundratal gånger bara i Aftonbladet. Massa gånger i Expressen och i massa andra tidningar. Under flera års tid blev jag intervjuad varje vecka – rekordet är fem gånger under en och samma dag men då var jag rätt sliten under den sista.

Som småföretagare har du massor att vinna på att synas i media, menar Marie.

– Vi är mer benägna att välja någon vi känner igen framför någon som är helt okänd. Man tar den som har flest artiklar på Google före någon som inte har några artiklar alls.

Det bygger trovärdighet att en oberoende part har skrivit om en. Dessutom behöver man inte kämpa så mycket för att sälja sina produkter eller tjänster utan kan själv bli kontaktad, menar Marie.

– Det är enbart tack vare att jag hade synts så mycket i media som jag fick uppdrag som PR-konsult, fick skriva flera böcker och göra ett spel. Det öppnar fler dörrar om man är känd, och ett strakt varumärke är ofta mest säljande.

Marie har använt många olika taktiker för att komma in i media. Som när hon drev ett bemanningsföretag för reklam och media-branschen.

– Jag var jag arg att jag inte fick annonsera efter personal i Platsjournalen. Då fick jag Lena Liljeroth att skriva om det i dåvarande Svenskt näringslivs tidning.

Eller när hon som dejtingexpert skrev ihop en tio-i-topp lista om att flirta och la upp på sin hemsida. Det tog det bara några dagar innan Amelia ringde för en intervju.

Eller den där gången när hon som 20-åring drev en studentförening.
– Dagens Nyheter hade en skitsnygg reporter. Då inledde jag brevet med ”Tjenare snygging!” – och vem skulle inte fasta för något sådant? Alla sätt är bra utom de dåliga.

På torsdag (den 15 januari klockan 12) ger Marie sina tio bästa tips för att synas i media i ett eget webinarium (du hittar det här: http://webinarjam.net/webinar/go/13136/81919daa4d).Men redan här får du 5 av Maries tips:1. Läs in dig på tidningen du vill synas i. Lär dig vad den skriver om och vilka vinklar den brukar ha på sina artiklar. Se sedan hur du kan passa in där.
– Funderar först och främst ut om journalisten kan tänkas vara intresserad av vad du har att berätta om – och framförallt om journalistens läsare kan vara intresserade. Det är det viktigaste för att ta sig in i journalistens hjärta.

2. Våga axla rollen som expert, och beskriv dig själv som det.
– Det är jättebra att titulera sig expert, för journalister vill prata med någon som är det.

3. Nöj dig inte med ett pressmeddelande.
– Det viktigaste av allt är att man vågar lyfta telefonluren och ringa journalisten. Många redaktioner kan få flera hundra pressmeddelanden då kan man drunkna i mängden.

4. Var inte rädd för att störa.
– Journalisten är faktiskt beroende av tips utifrån. Tänk på att ni hjälper varandra. Så länge du har något intressant att säga.

5. Våga vara personlig i din kontakt med journalisten.


ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.