Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Orka kundens krav – så hanterar du stress

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 8 mars, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Stress

Foto: Lär dig hantera stress: Illustration Göran Uggla

Hur hanterar du stressen över kundernas krav och rädslan för att bli utbränd? Vår expert ger dig handfasta råd.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin Rahme en läsare med företagarlivets mänskliga sidor
– känslorna, relationerna och välmåendet.
Den här gången oroas Ayse över att hon håller på att bli utbränd – och är rädd att det ska gå ut över kundrelationerna.

"Jag är en egenanställd konsult som tar både uppdrag helt själv och i samarbete med andra småkonsulter i ett nätverk som vi har ihop.

I vanliga fall tycker jag lever i den bästa av världar, men nu är jag i en situation där jag känner att jag inte räcker till. Och jag vet inte hur jag ska berätta det för kunder utan att riskera att förlora dem.

Dels är det stökigt hemma med tonåringar i huset. Många sitta uppeoch-vänta-kvällar på ungar som är ute sent, som gör att jag inte sover som jag borde. Dels har jag en åldrad förälder som kräver mer och mer tillsyn. Det är helt enkelt mycket krav från alla håll rent privat.

LÄS OCKSÅ: Så tar du kontroll över hjärnstressen

När sedan kunder hör av sig med sina krav är det som att allt ska brista. Allt som ligger utanför det som från början var avtalat gör mig arg och förtvivlad. Och jag är rädd att detta ska gå ut över mina affärskontakter.

Det är naturligt att det dyker upp saker efter hand under ett konsultuppdrag, saker som man kanske inte förutsåg från början. I vanliga fall hade jag bara sagt okej och löst det. Men nu har jag liksom inte tålamod.

Jag har inte rasat ut och blivit arg så där riktigt tydligt, men jag gissar att jag låtit kort i tonen. Och nu är jag rädd att andra ska prata negativt om mig.

Vad ska jag göra? Ska jag öppna upp om kraven hemma och riskera att bli dömd som svag och oprofessionell, eller bara gå på som vanligt och riskera att tappa humöret på ett sätt jag inte önskar?"

/Ayse

Madeleine Gauffin Rahmes råd:
”Inventera vad du mår bra av”


Arbetet som EGEN företagare har sina fram-och baksidor. Bland fördelarna finns förstås det som kan sammanfattas i rubrikerna självständighet och självbestämmande, med allt härligt som det kan ha med sig.

Baksidan av medaljen är naturligtvis att den sköna trygghet som en anställning innebär saknas. Det är oftast komplicerat att vara sjukskriven. Den ekonomiska ersättningen brukar saknas eller vara mycket låg och konsekvenserna av att tvingas släcka ner verksamheten helt eller delvis kan vara förödande. Kunderna kan söka sig andra vägar för sina behov och inte återvända när man själv är frisk och arbetsför.

Rädslan för att befinna sig utan arbete –och inkomst – kan vara förlamande. Oavsett vad man känner och hur stor rädslan än är kan man plötsligt befinna sig i ett läge där man helt enkelt inte orkar mer. När kraven utifrån är högre och fler än vad man klara av börjar stressen riva inombords och symptomen kan börja uttrycka sig.

LÄS OCKSÅ: Ta stressen på allvar – 6 verktyg för att varva ner

Stressrelaterade symptom kan vara sömnbesvär, enorm trötthet, fysiska besvär som huvudvärk, värk i kroppen, nedsatt immunförsvar och därmed upprepade infektioner, magbesvär, spänningar i kroppen, yrsel med mera. Andra besvär är kognitiva problem som minnes- och koncentrationsbesvär, irritation och kort stubin, isolering från sociala kontakter och ojämnt humör.

På din beskrivning av hur du mår låter det som att du har en stressnivå som tär på dig. Du har krav, ansvar och förväntningar på dig både från familjen och uppdragsgivare. Sömnen blir lidande, tröttheten ett faktum liksom oron för hur det ska fortsätta.

Det är säkert viktigt att du gör det du kan för att må bättre det vill säga känna dig piggare och lugnare.

Hur kan situationen hemma åtgärdas? Är du den enda som håller dig vaken för tonårsbarnens hemkomst? Kan ni dela på vakenheten på helgen? Det är förvisso viktigt att se till att alla barn kommit hem men att ensam vaka alla helger blir i längden utmattande. Det kan gå att hitta en annan lösning så att du får sova i lugn och ro.

Kanske är det inte alltid optimalt att berätta hur man har det på hemmaplan. Det beror naturligtvis på hur man tror att kollegor och andra i arbetet kan handskas med att man en period är skör. Om du tror att det kan innebära något negativt för dig att berätta hur du har det får du försöka hitta andra vägar. Sova ordentligt är viktigt samt att kanske ta ledigt ett par dagar?  Det kan tyckas omöjligt att vara ledig men ett par dagar i samband med helgen kan göra skillnad.

Det bästa är nog att du inventerar vad mer exakt du behöver för att må bra. Identifiera vad du skulle må bra av. Bättre och mer regelbunden mat, mer sömn, lägre krav på hemmaplan, träning eller annan friskvård  är exempel på vad vi kan behöva. Vad är det som gör att du har börjat må dåligt? Har du svårt att själv både ställa dig frågorna och svara på dem så be en vän om hjälp.

Låt inte situationen fortsätta utan ta itu med det som är besvärligt. Stressituationer löser inte sig själva. Vi behöver hitta andra sätt att leva på som inte tröttar ut oss och gör livet svårt.

Lycka till! Madeleine Gauffin Rahmes


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.