Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ta stressen på allvar - 6 verktyg för att varva ner

19 september, 2017 3 minuters läsning

Foto: Ta stressen på allvar. Foto: Getty Images

Hinner du inte ta hand om dig? Tänk om! Allt fler går in i väggen. Så här tacklar du din stress - så att du inte brinner upp.

Mellan 2010 och 2015 dubblerades antalet sjukskrivningar, och det är psykiska diagnoser som dominerar – stress, ångest, utmattning och arbetsrelaterad ohälsa.

[caption id="attachment_24370" align="alignright" width="293"]Ninni Länsberg har skrivit boken om stress. Foto: Helena Christerdotter Ninni Länsberg har skrivit boken om stress. Foto: Helena Christerdotter[/caption]

Småföretagare är inte skyddade – tvärtom, tror Ninni Länsberg. Hon är specialist på arbete och hälsa, föreläsare och aktuell med boken Friskt jobbat - om stress, livsbalans och hållbara arbetsplatser, som kommer ut i dagarna.
– Småföretagare är generellt energiska personer som tycker allt är väldigt roligt och inspirerande i det man gör, och det är bara de som har roligt på jobbet som bränner ut sig. Jag har aldrig mött en lat person som gått in i väggen, säger Ninni.

Det gäller att ta sig tiden att varva ner även när – eller kanske precis för att – den är en bristvara i livet. Det är välinvesterad tid att bara sitta på bryggkanten och dricka kaffe, eller boka in lite luft i kalendern.

– Även om man inte tror att man behöver reflektion så behöver man det för att hålla i längden, annars kan man springa jättefort i sju år och sen är det stopp. Genom att varva ner blir man en behagligare person både för kunden och sin familj, och man håller lågan brinnande längre.

6 råd för att varva ner
  1. Koppla ner
    Mejl som plingar till i tid och otid, chatprogram som blinkar, sociala medier som pockar på uppmärksamheten. Det avbryter våra tankar, försämrar vår koncentration och skapar stress. Ninnis råd är att stänga av notifieringar. Kolla mejlen på morgonen, och sen bara kanske var tredje timme.
    Att ha jobbmejl i telefonen, som samtidigt är din väckarklocka ”är att blanda ihop liv och arbetsliv i en osund cocktail” enligt Ninni.
  2. Reflektera
    För att utvecklas, finna balans – och inte bli för stressade måste vi också lyssna inåt. Ge insidan lite träning och uppmärksamhet. Ta dig tid att umgås med dig själv och fundera över din tid, ditt liv och ditt företag, dina val och möjligheter.
  3. Skapa luft
    Tomas Bodström var justitieminister, egen företagare och fyrabarnsfar samtidigt. Han skrev regelbundet in ”EU-möte” i sin kalender. Det lät viktigt och ingen ifrågasatte – men, avslöjade Bodström i sin biografi, det stod för ”Egna Ungar”.stress3
    Kopiera det systemet, oavsett om det är för att få tiden att göra praktiska uppdrag utan att tiden försvinner till annat, för att skapa luft för att vissa saker tar längre tid än man tror eller för att få tid för reflektion och återhämtning.
  4. Avrunda dagen
    Jobbar du intensivt ända tills det är dags att rusa från jobbet? Då kan det vara svårt att få ro efteråt, och släppa jobbtankarna. Det gör dig ofokuserad på nuet. Försök istället att runda av dagen, tänk igenom vad du har gjort idag och förbered morgondagen.
  5. Sluta jobba
    Generellt bör du inte jobba efter klockan 20.30 på kvällen, om du inte måste förbereda något väldigt viktigt. Din kropp och tanke behöver tid att varva ner för att du ska kunna sova bra – och orka mer.
  6. Våga leka
    Ninni betonar vikten av att vara helt onyttig några timmar varje månad eller vecka.
    – Att även som vuxen hitta en lekplats där du utan att vara så seriös och målinriktad bara kan gotta ner dig i något som du älskar att göra: plocka isär en cykel, virka vantar, spela golf, sjunga i kör, köra modellplan eller följa ditt favoritlag.

 


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.