Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Jagar du finansiering? Gör hemläxan först!

Yasemin Bayramoglu 27 februari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Tufft att få banklån? Dags att skärskåda din affärsidé! FOTO ADOBESTOCK

Det är för svårt att få finansiering, klagar många företagare.Men börja med att ifrågasätta om du verkligen behöver låna, manar Almis marknadschef, Lars Mårdbrant.

I flera undersökningar som Företagarna gjort målas samma bild upp: det är svårt att få finansiering, bankerna ställer krav på privat säkerhet samtidigt som man tar ut högre ränta på lånen än om det gällt familjebostaden.
Anna Tyrén i Värmland jobbar sedan många år som företagsrådgivare på Värmlandskooperativen och hon känner igen bilden som målas upp.

LÄS OCKSÅ: SÅ MAXAR DU DIN KOMMUNIKATION

[caption id="attachment_29649" align="alignright" width="216"] Anna Tyarén.[/caption]

– Ja, jag upplever att det har blivit mycket svårare att få finansiering för företag, både gällande nystart och för utveckling av verksamheter. Min upplevelse är att den stora digitaliseringsomvandlingen exkluderar många. Framför allt gäller det den lilla ”råentreprenören” som är kunnig inom sitt område, van vid att arbeta hårt och som har goda förutsättningar att driva ett lönsamt företag, men som saknar datorvana och tillgång till internet. Då exkluderas man eftersom allt idag ska sökas, skötas och hanteras digitalt. Som liten företagare behöver du hjälp av personliga rådgivare, annars kommer du inte vidare. Det blir för svårt och valet blir då att inte starta.

Gynnar tillväxtföretag


Men kanske är det inte lika svårt för alla.
– Som jag uppfattar det finns det gott om stålar förutsatt att man pratar aktiebolag, innovation och tillväxtföretag. Andra företagsformer, mer traditionella idéer och lokala marknader göre sig icke besvär – även om de kan sysselsätta många, säger Anna.

Tillgången till fungerande nät är självklart en glesbygdsfråga. Men en stor del av företagen startas trots allt ute i landet och det finns andra faktorer som påverkar där också, menar Anna
– För bara några år sedan fanns det alltid en företagsrådgivare på den lokala banken, som ofta hade god insikt i företagandet i området, kände till dem som sökte finansiering och även var insatt i småföretagarens vardag. Idag hänvisas alla till den centraliserade företagsrådgivningen i en storstad. Där har man inte vetskap om orten, området, personen eller förutsättningarna. Att vid en låneansökan inte få träffa en fysisk person är enligt mig en katastrof och gör inte rättvisa för vare sig kund eller bank. Personkännedom och personlig kontakt är otroligt viktigt.

Nu ser dock Anna en motkraft som växer fram med lokala fristående banker som lockar kunder från de traditionella affärsbankerna.

Bransch ska inte avgöra


[caption id="attachment_29650" align="alignright" width="214"] Lars Mårdbrant.[/caption]

Lars Mårdbrant, kommunikationschef på statens eget låneinstitut Almi, är däremot inte lika övertygad om att Företagarnas undersökning beskriver hela bilden.
– Den är inte helt tydlig. De flesta företag med en bra affärsidé och en sund ekonomi får normalt sett lån. Men när det finns tveksamheter kring framtida lönsamhet eller när kapitalbehovet är stort och det är dåligt med säkerheter, då blir det svårare, säger han.

Även han kan se att man just i glesbygd kan missgynnas av att banken till exempel kanske inte ser att man får en säkerhet i en fastighet där på samma sätt som i storstadsområdena.
– Men oavsett om man kommer till banken eller till oss på Almi och har en sund affärsidé där man kan visa på en hållbar lönsamhet ska man kunna få finansiering. För oss spelar det ingen roll i vilken bransch man agerar eller var man bor. Men alla förstår inte vad som krävs och gör man inte läxan i tid och tar fram bra underlag. Då får man springa runt och leta hos olika aktörer. Får man nej överallt får man nog fundera på om det är något i affärsidén som man behöver skruva på, säger Lars.

Nya uppstickare rör om


Samtidigt har det vuxit fram åtskilliga uppstickare på marknaden som marknadsför sina tjänster stenhårt. Här hittar man peer-to-peerlösningar bland annat. Så pengar finns. Frågan är bara till vilken kostnad.
Men det är inte hos uppstickarna man ska börja, om man ska tro Lars.
– Nej, och inte hos Almi heller. Affärsbankerna har de bästa räntorna av alla, säger han, men tillägger att egentligen är affärsbanken inte steg ett heller, utan snarare steg två.

– Det absolut första man ska göra är att se om det finns något jag kan göra så att jag slipper låna pengar. Kan jag förhandla med mina kunder och få betalt i förväg eller kanske kan fakturera en del i förväg och resterande del vid slutleverans. Kan jag få förlängd betaltid hos mina egna leverantörer eller dra ner på mina egna kostnader?
En som lyckades hitta en lucka i sitt eget företag är Vladimir Ruzic på Mäklarkoll.se. Läs mer om honom på sidan intill.

Privatkunder går före


[caption id="attachment_29651" align="alignright" width="186"] Sofie Lundström på Toborrow.[/caption]

Sofie Lundström hade en bakgrund inom bankvärlden när hon var med och startade uppstickaren Toborrow, som är just en av de nya aktörerna på finansieringsfronten, där man som privatperson och företag kan investera i olika företag och där man som företagare kan ansöka om peer-to-peerlån (crowdlending).
– Som jag såg det när jag jobbade på bank fanns det två skäl för varför småföretagarna får väldigt lite fokus. Det handlar inte om att de inte är kreditvärdiga, utan om att man helt enkelt hamnar sist i kön, säger Sofie.

Före i kön hamnar nämligen privatkunderna och storföretagen.
– Ett bolån är en jätteenkel affär, där ser banken säkerheten direkt. Det är en helt annan sak att göra en utvärdering av ett företag och det tar lika lång tid oavsett hur stort lån det handlar om. Så då är det klart att banken hellre lånar ut 100 miljoner till ett stort företag än mindre lån till många småföretagare. Dessutom efterfrågar företagskunderna rådgivning, vilket inte privatkunderna gör, säger Sofie.

Kolla villkoren noga


Småföretagarna är helt enkelt inte tillräckligt lönsamma som bankkunder.
– Vi som är uppstickare kan göra utvärderingarna mycket snabbare och enklare, för vi har byggt upp helt andra digitala system. Där är inte affärsbankerna än idag, säger hon.
Ytterligare en svårighet som bankerna har är att bedöma kreditvärdigheten i nya typer av affärsmodeller, menar hon
– Traditionellt har man kunnat ta säkerheter i fasta tillgångar. Så ser det inte alltid ut nu.

Sofie understryker vikten av att kolla upp långivarnas villkor noga.
– Ibland när vi frågar om sökande jämfört räntan hos andra långivare med bankens säger de ”ja”, men sedan visar det sig att de inte upptäckt att i ena fallet rör det sig om en månatlig ränta, medan banken pratar om en årsränta. En månadsränta på 2–3 procent kan bli en effektiv ränta på 30–40 procent.

FÖRBERED DIG I 5 STEG


(Sofie Lundström tipsar)
1. Ha koll på din ekonomiska rapportering. Du ska kunna förklara allt i sifferväg.

2. Gör en prognos. Hur ska du ha ett tillräckligt bra kassaflöde för att kunna betala tillbaka lånet?

3. Fundera på säkerhet. Anledningen till att finansiärer vill ha säkerhet är att de vill att företagarna tror riktigt på sina idéer själva. Då kan du få lägre lånekostnader.

4. Tänk långsiktigt. Hur ska din finansieringsresa se ut på sikt? Vilka kapitalbehov kommer du att ha om några år? Om du funderar på att ta in riskkapital – fundera ordentligt över vilka du tar in i bolaget. Kan de gå in med mer pengar längre fram om du skulle behöva det? Har de trovärdighet?

5. Vänta inte för länge. Då kan möjligheterna vara begränsade. De beslut du fattar idag kan påverka dina
möjligheter två, tre år fram i tiden.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.