Joel Löwenbergs bästa lärdomar från resan med Gymkompaniet
Jag tänkte försöka mata av ett inlägg med lärdomar jag fått genom åren, som faktiskt gjort skillnad i verksamheten. Det blir spretigt.


Foto: Författaren
Ni vet hur alla entreprenörs-poddar slutar. Värden ber gästen om 3 lärdomar som han/hon vill dela med sig av till någon annan och ut kommer meningar som "Kom ihåg att fira framgången", "Ta inte allt så allvarligt", och "Var beredd att jobba hårt".
No shit Sherlock... Här är mina viktigaste lärdomar.
1. Bestäm hur ni ska kommunicera
Det är sjukt underskattat att påbörja alla samarbeten/leveranstörskontakter med att gå igenom hur man föredrar att ha kommunikationen. (Telefon, mail, sammanfattad, problemstyrd, med förslag på lösningar, på förmiddagar, etc). Ofta blir det bättre för båda parter och gör att man undviker massa missförstånd och smyg-irritation.
2. Bästa knepet inför en förhandling
Inför en stor förhandling om stora löpande avtal så kan man ett par månader innan förhandlingen ligga på lite extra om alla fel som uppstår direkt till säljkontakten och inte bara produktion/drift. Säljkontakten har ofta inte riktigt koll på exakt hur mycket fel som uppstår i daglig drift och det skapar lätt lite stress, vilket gör att förhandlingarna sedan brukar gå rätt smidigt. (Etiskt korrekt? Kanske inte. Men det funkar)
3. Ta mer betalt med enkelt knep
De flesta av oss som byggt upp en nöjd kundbas, och ett bra varumärke har en viss prispremium mot prispressare på prisjakt etc som vi glömmer att utnyttja. Ta reda på vad den marginalen är. Vi har exempelvis testat genom åren och sett att vi kan ta 4-5% mer betalt än prispressarna för exakt samma produkt utan att vi tappar försäljningsvolym.
4. Byt ut system mot sådana som kan skala
Om ett system/tjänst kan skala sömlöst men kostar 10% mer och är 10% krångligare, så är det att föredra framför det billigare/smidigare systemet som du kommer behöva byta ut om ett par år.
5. Den bästa frågan att ställa
Den enklaste kundtjänst-meningen som finns på krångliga fuck-ups är "Hur hade du föredragit att vi löste det?". I 90% av fallen kommer kunderna med en lösning som är billigare och bättre än den du hade föreslagit, samtidigt som de blir nöjdare.
6. Så får du några extra dagar respit med betalningen
Har man kass likviditet för tillfället och stora utlandsbetalningar så funkar det att då och då be om ursäkt och låtsas att man har en nationell helgdag för att köpa sig några extra dagar.
7. Ge aldrig ut privata nummer
Se till att dina kollegor aldrig ger sitt privata nummer till kunder. Det kommer med tiden dränera dom på energi.
8. Gör inte alls eller gör det direkt
Får du input på förändringar. Säg antingen direkt att det inte kommer ändras eller agera för att förändra det. Att bara låta det bero kommer snabbt innebära att dina kollegor slutar komma med feedback.
Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.