Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Privatekonomi

Dags att starta eget? Här kan du få kostnadsfri hjälp

Finns det gratis rådgivning när jag startar eget? Hur registrerar jag mitt företag? Måste jag ha ett bokföringsprogram? Lugn vännen – här får du svar på dina frågor och kostnadsfri, personlig rådgivning.

Visma Spcs 12 september, 2024 6 minuters läsning
Starta eget kostnadsfri hjälp

Vad du än drömmer om – så är det möjligt. Skillnaden mellan dem som startat och alla som inte gjort slag i saken, är att de har vågat. Och att de har tagit hjälp på vägen!

För visst har du tusen frågor om hur det fungerar att starta eget? Kanske frågor som…

  • Vilka är för- och nackdelarna med olika bolagsformer? 
  • Hur registrerar jag mitt företag?
  • Hur ska jag tänka kring bank när jag startar eget?
  • Finns det gratis rådgivning?
  • Måste jag ha ett bokföringsprogram?

Lugn, lite längre ned får du en checklista med svaren. En kom-igång-guide, helt enkelt (och här hittar du en kostnadsfri starta eget-kurs). Och vill du ha personlig rådgivning istället (rekommenderas!), finns en magisk möjlighet…

Den magiska möjligheten… Har du också en affärsidé som väntar på att bli verklighet, men inte vet var du skall börja? Du kan vara lugn, Visma Spcs kan vara ditt bollplank! Vi hjälper dig gärna på vägen med vår kostnadsfria rådgivning för företagsdrömmare som dig.

Steg 1: Ta hjälp när du startar eget

Ett av de vanligaste företagarmisstagen är att göra allting själv. Försäljning, bokföring, skatter och marknadsföring – det är mycket att lära sig. Och den som försöker göra allting själv, kan bli både trött och få mediokra resultat. Ta hjälp, vettja!

Här är några idéer på hur du kan ta hjälp när du startar eget

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, för att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här!

Steg 2: Gör en affärsplan. 

Det är mycket enklare än det låter. Egentligen är affärsplan bara ett finare ord för att skriva ned vad du tänkt göra. Fördelen är att affärsplanen har “färdiga rubriker”, så att du inte missar något viktigt. Affärsplanen är ett sätt att få dina tankar på pränt, och det hjälper dig att “göra misstagen på papper”, snarare än i verkligheten. Smart!

Tips! Här hittar du en kostnadsfri mall för affärsplan (som är väldigt viktig i uppstarten).

Ochdu behöver faktiskt inte starta eget företag för att komma igång. Testa din idé som hobbyverksamhet först om det känns bäst – börja med att läsa vår guide om hobbyverksamhet här och kom igång snabbt med att tjäna en slant på din passion.

Steg 3: Registrera företaget på Verksamt.se.

Att registrera ett företag är en ganska enkel process, men det finns några viktiga steg att följa:

Välj bolagsform: Bestäm vilken bolagsform som passar bäst för din idé. Detta påverkar hur du registrerar ditt företag och vilka regler som gäller. Här kan du läsa mer om olika typer av bolagsformer.

Välj företagsnamn: Ditt företagsnamn ska vara unikt för att bli godkänt. Kontrollera om namnet redan finns via Bolagsverkets hemsida.

Registrera företaget: De flesta bolagsformer måste registreras hos Bolagsverket via verksamt.se. För enskild firma är det frivilligt, men kan vara smart för att skydda ditt företagsnamn.

Registrera för skatt: Anmäl ditt företag till Skatteverket för F-skatt (eller FA-skatt), moms och som arbetsgivare om du ska anställa personal (eller ha dig själv som anställd). Detta fixar du enkelt på verksamt.se.

Tips! Vill du starta ett nytt aktiebolag 2024? Vanligtvis får du vänta i ett par veckor, men här tar det bara 2 timmar! Läs mer här.

Steg 4: Välj rätt bank

Att välja rätt bank och banktjänster är en viktig del av att starta eget företag. Glöm inte att ha din affärsplan redo, så kan banken hjälpa dig på ett bättre sätt. Här är några faktorer att tänka på när du gör ditt val av bank:

  1. Företagskonto: Öppna ett separat företagskonto för att hålla din privata ekonomi skild från företagets. Det underlättar bokföringen och ger en tydligare bild av ditt företags ekonomi. Var också noga med att banken har kopplingar med just ditt bokföringsprogram!
  2. Betaltjänster: Beroende på din verksamhet kan du behöva olika betaltjänster, som kortinlösen, Swish, eller andra digitala betalningslösningar. Kontrollera vilka tjänster banken erbjuder och vad de kostar (jämför, jämför, jämför…).
  3. Företagslån och krediter: Även om du inte behöver finansiering direkt, är det bra att veta vilka låne- och kreditmöjligheter som finns tillgängliga. Välj en bank som kan erbjuda flexibla finansieringslösningar. Och kom ihåg att banken inte är enda sättet att hitta finansiering – kanske är lån hos Almi, stöd från regionen eller egna pengar en smartare väg att gå?
  4. Rådgivning: Många banker erbjuder affärsrådgivning för företagare. Detta kan vara rätt nice, särskilt om du är ny. Välj en bank som har ett dedikerat team för företagskunder.
  5. Avgifter och villkor: Jämför avgifter och villkor för de olika tjänster som du behöver. Banker kan ha ganska olika prissättning, så det är viktigt att undersöka vad som är bäst för ditt företag. Finns ett starta eget-paket kanske?
  6. Relationer och service: Får du en egen kontaktperson som lär känna dig och ditt företag? Ovärderligt! 

Hur man ska tänka med banken kan vara skönt att bolla med någon som har erfarenhet. Då har du förstås Visma Spcs kostnadsfria bollplank att hålla i handen. Nice!

Steg 5: Välj ett smart bokföringsprogram

Gör rätt från början med företagets ekonomi. Hjälp, jag vet inte hur? Basics är: skaffa ett riktigt bra bokföringsprogram som ligger i ett svenskt moln och som har alla funktioner på ett ställe.

Det är smart att skaffa ett bokföringsprogram från dag 1 – det är nämligen förbjudet att bokföra i excel. Vi fattar, bokföring kan låta krångligt. Och det är kanske inte din passion. Men oavsett om du driver företag eller har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu, så behöver du en skön lösning packat med coola grejer. 

Bokföring ska vara najs att sköta och extra smidigt blir det när en bokföringsapp ingår. Är du nystartad får du halva priset första året när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering. Så att du kan fokusera på din passion och samtidigt ha full kontroll.

Killar det skönt i magen nu? Friheten och passionen väntar! Nu kör vi!



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.