Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Krönika: Vad kan vi lära av veckans alla konkurser?

c80bb5db71c9b76f7a6e2baf51511976
Maja-Stina Skarstedt 16 februari, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Maja-Stinas krönika om konkurser

Foto: Maja-Stinas krönika om konkurser

Konkurserna haglar runt omkring oss. I veckan har vi sett fastighetsbolaget Oscar Properties, klockföretaget Triwa och elfordonsbolaget Vässla kånka till höger och vänster. Så – vad kan vi lära oss?

Det är inga roliga, ekonomiska tider just nu. Det är inte heller kul att se nämnda företag – och jobbfixartjänsten Just Arrived och elmotorcykelföretaget Cake och en hög andra – gå omkull.

De har satsat hårt – men inte lyckats.

Vad kan vi lära? Vi kollar närmare...

Triwa – omsatte 69 miljoner 2016

Bäst omsättning hade klockföretaget Triwa under 2016. Sedan har det bara dalat. I takt med det har också antalet anställda minskat.

Och till slut fanns det inga pengar kvar till skulderna.

Även klockföretaget Daniel Wellington har det otroligt kämpigt. Back 446 miljoner under 2022. Siffrorna från 2023 är inte klara ännu.

De tickar vidare

Tittar vi bland andra svenska klockföretag ser vi Mockberg som 2022 hade 23 miljoner i omsättning med ett mindre positivt resultat. De har klättrat uppåt på senare år, och är nu tillbaka på samma nivå som 2018.

Likaså Sjöö Sandström visade grönt och skönt, positivt resultat 2022 om en miljon kronor med total omsättning på 25 miljoner.

Läs mer: Konkurserna ökar – här är 2 företag som lyckats ändå

Vässla och Cake orkar inte ladda om

Både Vässla och Cake har satsat på elfordon, men inget lyckades. Vässla har kämpat med röda siffror varje år sedan start 2017. 2022 gick de back 77 miljoner. Cake likaså – men 270 miljoner back.

Samtidigt visar svenska bolaget Roam att det går att satsa i eldrivna motorcyklar – och elbussar. De har sin verksamhet i Kenya. Visserligen back nära 25 miljoner 2022, men här är bolaget som precis har lyckats ta in 24 miljoner dollar i en A-runda, alltså cirka 260 miljoner svenska kronor.

Kräsna kunder leder till konkurser

Det är svårt som startup idag. Alla håller i pengarna. Kunderna liksom investerarna.

Kunderna är kräsna och svajpar vidare i livet och bland prylar som med vilket klipp som helst. Daniel Wellington ena dagen, Triwa nästa och den tredje dagen vill man bära något helt annat.

Vad gäller el-uppstickare är det såklart svårt att komma någonstans överhuvudtaget utan att satsa. Men från att ha levt i en vardag med mer tillgängligt kapital strösslar inte längre investerare sina pengar lika lätt. Tålamodet är kortare även här.

Idag lönar det sig att agera försiktigt som bolag. Se om sitt hus och skynda lite mer långsamt. Lite likt en småföretagares vardag.

Tråkigare? Javisst. Långsammare till tillväxt? Absolut. Mer hållbart för framtiden? Säkert.



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.