Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Kvinna? Sorry, då kan du bedömas så här!

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 31 oktober, 2018 5 minuters läsning
Kvinnligt

Foto: Malin Malmström, professor vid Luleå tekniska universitet.

Kvinnor vill inte ta risker och skapar inte företag med tillväxtmöjligheter. Men det gör män. Eller?– Föreställningarna har inte någon grund i verkligheten, de är som troll som spricker i solsken, säger professor Malin Malmström.

Malin Malmström är professor vid Luleå tekniska universitet och har i många år studerat stereotyper om mäns och kvinnors företagande tillsammans med sitt forskarteam vid enheten för entreprenörskap och innovation. Där ingår även professorerna Jeaneth Johansson och Joakim Wincent och doktoranden Aija Voitkane.

Deras resultat har fått stort genomslag internationellt och har bland annat publicerats i Harvard Business Review. Kanske är intresset så stort för att det inte finns några andra studier som matchar data om föreställningar av kvinnors/mäns företagande med ren redovisningsdata.

Det Malin och hennes kollegor gjort är att de granskat ansökningar från 126 olika företag som skickats in till elva svenska, offentliga riskkapitalister. 43 procent av företagen drivs av kvinnor, resterande 57 procent av män.

Män får lättare riskapital


De har sett hur de olika företagarna karakteriseras i riskkapitalisternas utvärderingar och de har dessutom granskat företagen utifrån 22 olika nyckeltal som lönsamhet, omsättning och tillväxt i antal anställda. Sedan har de jämfört hur föreställningarna om företagarna faktiskt rimmar med de ekonomiska utvärderingarna.

Forskarna konstaterar att företag som drivs av män får betydligt mer riskkapital än företag som drivs av kvinnor. Kvinnor äger ungefär en tredjedel av alla företag i Sverige men får bara sju procent av statligt finansierat riskkapital.

I tidigare studier vid Luleå tekniska högskola har man funnit att kvinnor fått i snitt en fjärdedel av det riskkapital de sökt, medan män fått mer än hälften.

Men betyder det att männens idéer är mer lönsamma att investera i än kvinnornas? Inte nödvändigtvis.

– Vi såg att riskkapitalister antar markant olika stereotypa föreställningar av företagande kvinnor och män under sin beslutsprocess. De här föreställningarna bygger på att män har bättre förutsättningar att starta framgångsrika företag. Men det stämmer inte när man sedan jämför med data från deras årsredovisningar. Med andra ord – det finns inga statistiska bevis på att föreställningarna om kvinnors respektive mäns entreprenörskap skulle vara sanna, skriver de i Harvard Business Review.

De kunde urskilja fyra typer av vanligt förekommande föreställningar om kvinnligt respektive manligt företagande. (Se rutan nedan.)

Dessa fyra antaganden jämfördes sedan med fakta om hur de 126 företagen faktiskt presterade. Då fann man följande:
  • Riskvillighet: Inga statistiskt signifikanta skillnader.
  • Tillväxt: Inga statistiskt signifikanta skillnader.
  • Resurser för tillväxt: Inga statistiskt signifikanta skillnader.
  • Kvinnors underpresterande: Inga statistiskt signifikanta skillnader.

Kvinnor mäts på ett annat sätt


Man hittade ingen data som backade upp någon enda av de föreställningar som ändå till slut avgör vem som får och inte får finansiering. Slutsatsen blir att riskkapitalbolagen värderar entreprenörer olika beroende av kön. Kvinnor mäts enligt en annan standard, vilket gör att de får svårt att få finansiering.

– Den här typen av föreställningar som vi har identifierat får konsekvenser. Det faktum att du är kvinna som söker finansiering aktiverar ett mindset redan från början om vad ansökan innebär och om vad finansiärerna tror att det finns för potential för att få avkastning. Det är väldigt viktigt att kunna se bortom de här stereotypa föreställningarna, säger Malin.

Nu har studien presenterats för de som deltagit i den och reaktionerna har varit olika.

– En del har sett mönstret själva och är glada att det kommer upp till ytan. Andra tycker att det där handlar inte om oss, det handlar om andra. En del blir ledsna då det känner att de gör sitt bästa men att det inte räcker till, säger Jeaneth Johansson, professor i redovisning och styrning.

4 myter om kvinnligt och manligt

  1. Kvinnor är försiktiga och riskaverta. Män är ambitiösa och risktagande.

En av de vanligaste föreställningarna. Här hittade de uttalanden som ”Det är ett faktum att kvinnor är mer försiktiga i sina investeringar” och ”Hon är väldigt försiktig, som kvinnor ofta är, och noga med vad hon gör, och hon vågar inte investera”, ”hon är en typisk kvinna: extremt riskobenägen”. Riskkapitalisterna börjar här prata om att gå in med mindre investeringar.

Däremot skriver de ”Vi har sett liknande exempel på drivna, kompetenta män som tar risker och lyckas få det att växa” och ”jag måste säga att fantastiska män är de som gör de största investeringarna, jämfört med kvinnor”.

2. Kvinnor är tveksamma till att låta sina företag växa, medan män vill satsa på tillväxt.

”Vi ska finansiera där som vi kan bidra till stora marginaler och prioritera sådana företag i stället för ur levebröds-företag, som kvinnor vanligen driver”, ”Hon är extremt kostnadsmedveten – det är inte så man får ett företag att växa” och ”Han letar efter ett företag att köpa. Det tyder på mod att växa”.

3. Kvinnor har inte resurser att satsa på hög tillväxt, men det har män.

När riskkapitalisterna utvärderar varje företags finansiella status, visar det sig att man drar olika slutsatser av resultatet. Medan kvinnor i brist på kapital kan omnämnas med ”hon har inte ens något eget sparkapital för investeringar” så skrev man om en man i samma situation ”jag såg honom som väldigt kompetent. Han vet vad han gör, och vi har sett liknande kompetenta män tidigare”.

4. Kvinnors företag underpresterar, mäns företag presterar väl.

Till och med när kvinnors företag går bra, ifrågasätts de: ”Hon har noll kunskap om hur man sköter ett företag, men överraskande nog verkar det gå bra i alla fall”. Män möts däremot av en mer förstående inställning: ”Med lite hjälp kommer han att lyckas” och ”Han får investeringar eftersom han jobbat i industrin i två år, så han har erfarenhet”.

AV YASEMIN BAYRAMOGLU


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.