Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Lämna in företagets årsredovisning digitalt – så här gör du!

Visma Spcs 7 juli, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 5 minuters läsning
Lämna in årsredovisningen digitalt

Oj, vad smidigt det är att lämna in företagets årsredovisning digitalt! I den här guiden berättar vi precis hur du gör (det är inte så science-fiction som man kan tro), och varför det är så smart. Dessutom berättar vi om detaljerna du inte får missa. Häng med!

Först back to basics, så att du inte missar viktiga datum. Om ditt företag har räkenskapsår som motsvarar kalenderår ska årsredovisningen lämnas in senast den 31 juli året efter. Noterat och klart!

Alright, med det sagt vill vi hjälpa dig att lämna in årsredovisningen på bästa, snabbaste och smartaste sättet. Direkt på 10 000-kronorsfrågan – är det bäst att lämna in årsredovisningen digitalt eller på papper?

Bra fråga! Just nu går det utmärkt att göra vilket som, men det finns ett förslag (på remiss) om att årsredovisningen alltid ska lämnas in digitalt. Med andra ord, lika bra att sätta upp den digitala processen redan nu. Varför då undrar du?

Jo, för att det gör ditt företag anpassat för både nutiden och framtiden.

  • Du spar tid. För du vet ju hur det brukar vara. Inga frimärken hemma? Slut på kuvert? Vilken adress skulle det skickas till nu igen? Åhh, så skönt att slippa. Och att samla in underskrifter från fler styrelsemedlemmar, det vill du inte ägna flera timmar åt!
  • Det är bättre för miljön. Inga papper, ingen frakt. Bra, bra!
  • Dessutom, har du ett riktigt vasst bokföringsprogram med stöd för årsredovisning (till exempel Visma eEkonomi Smart) går årsredovisningen ofta i ett nafs. Allt hänger ihop, systemen snackar med varandra. Precis som ett hållbart och smidigt företagande ska se ut!
  • Dessutom blir det enklare att hålla sig till reglerna (bonus!).

Du hajar, att lämna in årsredovisningen digitalt är bättre än en huvudvärkstablett – problemen försvinner redan innan de uppstår. Och precis samma sak gäller förstås företagets deklaration.

Tips! Här kan du läsa mer om hur du lämnar in årsredovisningen digitalt.

Kan ett bokföringsprogram hjälpa mig med årsredovisningen och deklarationen?

Ja men såklart! Vi snackar Hämta. Klicka. Godkänn. Skicka! Inga krusiduller – fyra steg är allt som krävs för många företagare med rätt verktyg och program.

Så här enkelt ska det vara: Du bokför löpande, avslutar sedan räkenskapsåret och deklarerar – allt i samma program. Och därefter gör du årsredovisningen lika enkelt som du skickar in den. 100% digitalt såklart! Det kallar vi ett smart och hållbart företagande!

Bästa av allt: Just nu får du Visma Spcs program för deklaration och årsredovisning gratis första året när du köper eller byter till Visma eEkonomi Smart.

Och om du inte vill lägga tid på att göra bokslutet själv kan du anlita en redovisningskonsult. Med Visma eEkonomi kan både du och din redovisningskonsult arbeta i ditt företags bokföring – parallellt. Så smidigt!

Hur var det nu – måste mitt företag lämna in en årsredovisning?

Ja, det måste vi förstås snacka lite kort om. Vissa företag lämnar nämligen in ett årsbokslut, och vissa en årsredovisning. Om det blir ett årsbokslut eller en årsredovisning beror på hur mycket ditt företag omsätter och vilken bolagsform du har.

Enskilda näringsidkare, handelsbolag, ideella föreningar och stiftelser får avsluta sitt bokföringsår med årsbokslut – medan aktiebolag och ekonomiska föreningar gör en årsredovisning. Små enskilda näringsidkare och ideella föreningar (som omsätter högst 3 miljoner) kan göra ett så kallat förenklat årsbokslut.

Vad mer ska jag tänka på gällande årsredovisningen (och företagets deklaration)?

Det finns förstås några datum som är viktiga, och såklart vill du veta vart grejerna ska skickas. Vi kör en kort genomgång!

  • Det vanligaste är att du har kalenderår som bokföringsår, och då ska årsredovisningen vara inlämnad senast den 31 juli. Har ni inte redan sagt det? Jovisst, men repetition är ju bra som bekant! Har du inte kalenderår, kan du kika på Skatteverket när just din årsredovisning ska lämnas in.
  • Företagets inkomstdeklaration (vid aktiebolag och kalenderår) ska vara inlämnad senast den 1 juli (vid pappersblankett) eller 1 augusti (vid e-tjänst). Och vid det här laget tänker du nog att digitalt är bäst, eller? Skatteverket skickar vanligtvis ut slutskatte-beskeden i slutet av året.
  • Du skickar in årsredovisningen till Bolagsverket och inkomstdeklarationen till Skatteverket. Enklast är att göra det digitalt, som sagt. Sorry att vi upprepar…

Psst! Spana också in de viktigaste tipsen och avdragen inför deklarationen 2023. Du hittar dem här! Bra grejer!

Vad består en årsredovisning av? Påminn mig…

I den här guiden fokuserar vi på årsredovisningen för aktiebolag. Om du har en enskild firma rekommenderar vi den här guiden om förenklat årsbokslut. Men för att ge dig en liten teaser, så behöver inte en enskild firma (som omsätter under 3 miljoner) skicka in något årsbokslut till Bolagsverket.

Okej, låt oss snacka aktiebolag nu. Aktiebolagets årsredovisning ska (utöver årsbokslutet) innehålla en förvaltningsberättelse. I den beskrivs årets viktigaste händelser. Här ska också anges hur vinsten ska disponeras. Årsredovisningen skrivs under, skickas in till Bolagsverket och blir en offentlig handling. Lätt som en plätt med ett smart program.

Tips! Gör inte de vanligaste misstagen i bokslutet – här är fem misstag du ska undvika! Japp, detta vill du läsa :)

Aktiebolagets inkomstdeklaration – hur fungerar den?

Även företag ska inkomstdeklarera – precis som privatpersoner. Beroende på din företagsform sker detta vid olika perioder under året. I den här guiden surrar vi primärt om aktiebolag, men har du en enskild firma ska du deklarera företaget under Inkomstdeklaration 1 – det vill säga vid samma tillfälle som privatpersoner.

Bolagsformer som är juridiska personer (japp, här snackar vi aktiebolag) ska deklareras under separata inkomstdeklarationer. Aktiebolag och ekonomiska föreningar har Inkomstdeklaration 2. Stiftelser och ideella föreningar har Inkomstdeklaration 3 och handelsbolag har Inkomstdeklaration 4.

Känns det lurigt med deklarationen? No worries, Visma Spcs kostnadsfria deklarationsguide är för dig som vill lära dig att deklarera, utan att behöva gå en kurs eller utbildning i deklaration. Här hittar du guiden.

Vad ska företagets inkomstdeklaration innehålla?

I företagets inkomstdeklaration anges hur mycket företaget tjänat och hur mycket skatt som betalats in under det föregående året. Dessa uppgifter ligger till grund för företagets slutliga skatt. Företagets bokslut är grunden för inkomstdeklarationen, men skattemässiga korrigeringar är ofta nödvändiga.

Fixa deklarationen själv!Just nu ingår deklarationstillval gratis när du köper bokföringsprogram – läs mer här.

Alright, vi hoppas att allt är glasklart nu. Livet som företagare är kanske inte alltid en dans på rosor. MEN, du ska lägga din tid på din passion, inte bokföring och administration. Och förhoppningsvis kan Visma Spcs program hjälpa även dig att göra företagarlivet lite enklare och roligare. Det är du värd!



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.