Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Läsarfråga: Kan jag skriva för konkurrenten?

21 maj, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Hej härliga läsare! Fick en läsarfråga som jag tänkte svara på:



Hej! Jag gillar dina blogginlägg om frilansskolan! Känns bra att få lite mer kött på benen! Nu till min fråga: Jag frilansar på en lokaltidning, endast på sporten. Det är en av två lokaltidningar i länet. Skulle den tidningen bli sur/irriterad om jag frilansar även för den andra? Och får man göra det? De är ju konkurrenter men samtidigt så får jag så pass få jobb att det skulle vara bra att kunna frilansa för båda. Känns dumt att fråga själv ifall det inte skulle vara så populärt, jag vill inte ju inte bli av med frilansandet.



Väldigt tacksam för svar!

Mvh S



SVAR: Hej S! Tack för dina ord om bloggen :) Och bra fråga – det är nog många som undrar över detta. Först och främst kan jag säga att självklart får du skriva för den andra tidningen också (och vilken annan tidning du vill) såvida du inte skrivit på något kontrakt där du lovar att inte göra det – sådana kontrakt finns nämligen. Har du inte det är det fritt fram.



MEN det är klart att det känns jobbigt att gå till den andra tidningen eftersom du inte vet hur de du skriver för idag skulle reagera. Om det är två nästintill identiska tidningar som riktar sig till exakt samma område känns det som att det kan vara svårt att skriva om sport för båda, eftersom du kanske täcker samma händelser? Om det däremot är två lokaltidningar som täcker till största delen olika områden (typ varsin stad + lite övrigt i länet) då har jag svårt att tro att någon skulle misstycka.



Så jag kan tänka mig två scenarios:



1. Tidningarna är iNTE direkta konkurrenter då de täcker mestadels olika områden.

Dvs, de kan vara konkurrenter på så sätt att vissa läsare får båda tidningarna. Men då de har olika huvudområden är de inte direkta konkurrenter. Här skulle jag helt enkelt kontakta den andra tidningen och erbjuda mina tjänster. Vill du kan du sedan meddela den första tidningen att du fått förfrågan att skriva för den andra tidningen, och säga att du hoppas det är okej (vilket det självklart är, men mest bara för att verka trevlig...). Skriv samtidigt att du självklart gärna hoppas på mer uppdrag från dem så om de skulle vara intresserade så får de hemskt gärna höra av sig. Jag skulle även satsa på att få fler kunder genom att höra av dig till andra, rikstäckande tidningar för att få mer klirr i kassan och för att inte vara så beroende av dessa tidningar. Känns detta jobbigt säger jag som i mitt förra svar här i bloggen: Fråga dig själv vad som är det värsta som kan hända. Är det att tidningen du skriver för idag säger: ”Nej nu jävlar!!! Ska du skriva för den andra tidningen kan du ta dina sportartiklar och DRA!!”. Nej, chansen är snarare större att de säger ”Självklart får du skriva för vilka du vill, lycka till!” eller ”Attans, vi som vill ha dig för oss själva…Kan vi hitta en lösning på detta?”1. Tidningarna ÄR direkta konkurrenter då de täcker exakt samma område.

Kan bli problem att skriva för båda om samma ämne, men ingen kommer att bli sur för att du frågar och det kan faktiskt vara bra om du gör det. Jag skulle, om det är möjligt, försöka ha ett samtal med den som beställer artiklar av dig på den tidning du jobbar för - och sedan lyfta frågan. Det bästa vore om ni ändå ska ses på något möte eller en lunch. Men annars går det såklart bra att ringa eller mejla. Sedan skulle jag säga något i stil med: "Jo, jag har en sak jag skulle vilja prata med dig om. Jag gillar verkligen att skriva för er. Men jag går ju, som du säkert förstår, tyvärr inte runt på det. Så jag undrar hur ni ställer er till att jag skulle försöka få lite andra skrivaruppdrag för andra tidningar här i närheten?" (du behöver inte nämna några namn). Skulle de då säga "självklart får du skriva för vilken tidning du vill men skriver du för xxxx-tidningen (konkurrenten) kan du inte fortsätta som frilans hos oss" - ja, då har du fått svar på din fråga och du behöver inte säga något mer om det. Passa även på att fråga om de behöver hjälp på någon annan avdelning, till exempel nyhetsavdelningen. Syftet med samtalet är alltså att göra dem uppmärksamma på att du nu måste fixa fler uppdrag för att kunna försörja dig själv och vill de ha dig får de hosta upp mer jobb. Att ta detta öga mot öga eller på telefon, snarare än mejl, gör att du får höra mer om hur de tycker och tänker och ni kan prata om frågan.



Hintar de att du förlorar uppdraget hos dem om du går till den andra tidningen, och att de inte heller har några fler uppdrag till dem, då skulle jag satsa på att börja skriva för andra tidningar som inte är den direkta konkurrenten. Jag är inte alls insatt i sporthändelser men det kanske finns sådant i ditt län som även är intressant för rikstäckande tidningar? I så fall, kontakta dem och säg att du kan bli deras lokala korrespondent. Jag skulle även här satsa på att pitcha artikelidéer till andra tidningar och magasin, som inte bara handlar om sport och som inte är ämnen som inte bara är ”lokala”. Skriv om vad som helst, från astma till träning eller solrosor! Detta för att få ett gäng uppdragsgivare och därmed mer klirr i kassan. Kort sagt, inte vara så beroende av endast denna tidning.



Slutligen...

...kan jag tillägga att man inte ska vara rädd för att skriva för olika tidningar. Tvärtom! Du ser populär ut och framförallt får du flera uppdragsgivare så att du så småningom kan välja de du gillar bäst och de som betalar mest. Okej typ Aftonbladet och Expressen, där får man kanske välja sida. Men annars är det inte så jättemånga tidningar som är direkta konkurrenter. Jag minns när jag fick ett uppdrag från Veckorevyn och hade ångest över det där i flera dagar eftersom jag skrev så mycket för Cosmopolitan. Till slut tog jag uppdraget och det var väl tur det. För det första är VR och Cosmo inte direkt konkurrenter, för det andra lär de knappast ha märkt att jag skrev där. Och skulle de ha gjort det framstod jag antagligen bara som mer eftertraktad = bra! Visst är det bra att vara lojal men då ska också tidningen vara lojal mot dig. Vill en tidning ha ensamrätt på dig får de också hosta upp 50 lax i månaden och det är få som gör.



Jag håller tummarna för att det går bra för dig! Lycka till!!



kram Camilla



PS: Har du en fråga till mig? Lämna gärna en kommentar här på bloggen så svarar jag.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Försäljning & Lönsamhet

Och årets julklapp 2025 blir... (+ alla tidigare vinnare)

Årets julklapp har blivit en stor grej, och kan faktiskt påverka vad som säljer bra i e-handeln på Black Friday och i julhandeln. Här går vi igenom de tidigare vinnarna och hur oddsen för årets julklapp 2025 ser ut.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 2 minuters läsning
A°rets julklapp 2025

Foto: Unsplash/Look Studio

Vad är “Årets julklapp”?

Varje år utser HUI Research (på uppdrag av branschorganisationen Svensk Handel) en produkt eller ett fenomen som får titeln Årets julklapp. Viktigt att veta är att det inte är den mest sålda julklappen under året, utan att den ska:

  • Speglar den tid vi lever i.
  • Vara en nyhet eller fått ett nyväckt intresse under året
  • Har ett betydande försäljningsvärde eller säljs i stora volymer.

Sålunda handlar det mer om symbolik än om en ren försäljningsmässig topp. Valet presenteras i samband med HUI:s julhandelsrapport, i regel i mitten av november. Men redan nu är favoriterna klara, enligt bettingbolagen.

Favoriterna till Årets Julklapp 2025

Enligt Betingbolaget Betsson är detta favoriterna till Årets julklapp 2025

PlaceringKandidatOdds
1Underkläder7.00
2Donation8.00
3Labubu (samlarfigur)10.00
4Bok11.00
5Kosttillskott12.00
6Streamingtjänster13.00
7Krislåda15.00
8Oura-ring15.00
9Solcellsladdare15.00
10Termosflaska15.00

Alla tidigare vinnare i årets Julklapp

2024 – Unisexparfym

2023 – Sällskapsspel

2022 – Hemstickat plagg

2021 – Evenemangsbiljett

2020 – Stormkök


2019 – Mobillåda

2018 – Det återvunna plagget

2017 – Elcykel

2016 – VR-glasögon

2015 – Robotdammsugare


2014 – Aktivitetsarmband

2013 – Råsaftcentrifug
2012 – Hörlurar

2011 – Färdigpackad matkasse

2010 – Surfplatta


2009 – Spikmatta

2008 – Upplevelse

2007 – GPS-mottagare

2006 – Ljudbok

2005 – Pokerset


2004 – Platt-TV

2003 – Mössa

2002 – Kokbok

2001 – Verktyg

2000 – DVD-spelare


1999 – Boken

1998 – Datorspel

1997 – Elektroniska husdjur

1996 – Internetpaket

1995 – CD-skivan


1994 – Mobiltelefonen

1993 – Parfym

1992 – TV-spelet

1991 – CD-spelaren

1990 – Woken


1989 – Videokameran

1988 – Bakmaskinen

Hur påverkar Årets Julklapp oss företagare?

Jo, utmärkelsen kan faktiskt påverka oss som driver företag – speciellt om du har en e-handel. Kan du haka på trenden? Kan du skapa innehåll eller bygga intresse baserat på utmärkelsen? Det är många e-handlare som är duktiga på att haka på trender (s k New Jacking). Kan du också?



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.