Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Läsarfråga: Kan jag skriva för konkurrenten?

21 maj, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Hej härliga läsare! Fick en läsarfråga som jag tänkte svara på:



Hej! Jag gillar dina blogginlägg om frilansskolan! Känns bra att få lite mer kött på benen! Nu till min fråga: Jag frilansar på en lokaltidning, endast på sporten. Det är en av två lokaltidningar i länet. Skulle den tidningen bli sur/irriterad om jag frilansar även för den andra? Och får man göra det? De är ju konkurrenter men samtidigt så får jag så pass få jobb att det skulle vara bra att kunna frilansa för båda. Känns dumt att fråga själv ifall det inte skulle vara så populärt, jag vill inte ju inte bli av med frilansandet.



Väldigt tacksam för svar!

Mvh S



SVAR: Hej S! Tack för dina ord om bloggen :) Och bra fråga – det är nog många som undrar över detta. Först och främst kan jag säga att självklart får du skriva för den andra tidningen också (och vilken annan tidning du vill) såvida du inte skrivit på något kontrakt där du lovar att inte göra det – sådana kontrakt finns nämligen. Har du inte det är det fritt fram.



MEN det är klart att det känns jobbigt att gå till den andra tidningen eftersom du inte vet hur de du skriver för idag skulle reagera. Om det är två nästintill identiska tidningar som riktar sig till exakt samma område känns det som att det kan vara svårt att skriva om sport för båda, eftersom du kanske täcker samma händelser? Om det däremot är två lokaltidningar som täcker till största delen olika områden (typ varsin stad + lite övrigt i länet) då har jag svårt att tro att någon skulle misstycka.



Så jag kan tänka mig två scenarios:



1. Tidningarna är iNTE direkta konkurrenter då de täcker mestadels olika områden.

Dvs, de kan vara konkurrenter på så sätt att vissa läsare får båda tidningarna. Men då de har olika huvudområden är de inte direkta konkurrenter. Här skulle jag helt enkelt kontakta den andra tidningen och erbjuda mina tjänster. Vill du kan du sedan meddela den första tidningen att du fått förfrågan att skriva för den andra tidningen, och säga att du hoppas det är okej (vilket det självklart är, men mest bara för att verka trevlig...). Skriv samtidigt att du självklart gärna hoppas på mer uppdrag från dem så om de skulle vara intresserade så får de hemskt gärna höra av sig. Jag skulle även satsa på att få fler kunder genom att höra av dig till andra, rikstäckande tidningar för att få mer klirr i kassan och för att inte vara så beroende av dessa tidningar. Känns detta jobbigt säger jag som i mitt förra svar här i bloggen: Fråga dig själv vad som är det värsta som kan hända. Är det att tidningen du skriver för idag säger: ”Nej nu jävlar!!! Ska du skriva för den andra tidningen kan du ta dina sportartiklar och DRA!!”. Nej, chansen är snarare större att de säger ”Självklart får du skriva för vilka du vill, lycka till!” eller ”Attans, vi som vill ha dig för oss själva…Kan vi hitta en lösning på detta?”1. Tidningarna ÄR direkta konkurrenter då de täcker exakt samma område.

Kan bli problem att skriva för båda om samma ämne, men ingen kommer att bli sur för att du frågar och det kan faktiskt vara bra om du gör det. Jag skulle, om det är möjligt, försöka ha ett samtal med den som beställer artiklar av dig på den tidning du jobbar för - och sedan lyfta frågan. Det bästa vore om ni ändå ska ses på något möte eller en lunch. Men annars går det såklart bra att ringa eller mejla. Sedan skulle jag säga något i stil med: "Jo, jag har en sak jag skulle vilja prata med dig om. Jag gillar verkligen att skriva för er. Men jag går ju, som du säkert förstår, tyvärr inte runt på det. Så jag undrar hur ni ställer er till att jag skulle försöka få lite andra skrivaruppdrag för andra tidningar här i närheten?" (du behöver inte nämna några namn). Skulle de då säga "självklart får du skriva för vilken tidning du vill men skriver du för xxxx-tidningen (konkurrenten) kan du inte fortsätta som frilans hos oss" - ja, då har du fått svar på din fråga och du behöver inte säga något mer om det. Passa även på att fråga om de behöver hjälp på någon annan avdelning, till exempel nyhetsavdelningen. Syftet med samtalet är alltså att göra dem uppmärksamma på att du nu måste fixa fler uppdrag för att kunna försörja dig själv och vill de ha dig får de hosta upp mer jobb. Att ta detta öga mot öga eller på telefon, snarare än mejl, gör att du får höra mer om hur de tycker och tänker och ni kan prata om frågan.



Hintar de att du förlorar uppdraget hos dem om du går till den andra tidningen, och att de inte heller har några fler uppdrag till dem, då skulle jag satsa på att börja skriva för andra tidningar som inte är den direkta konkurrenten. Jag är inte alls insatt i sporthändelser men det kanske finns sådant i ditt län som även är intressant för rikstäckande tidningar? I så fall, kontakta dem och säg att du kan bli deras lokala korrespondent. Jag skulle även här satsa på att pitcha artikelidéer till andra tidningar och magasin, som inte bara handlar om sport och som inte är ämnen som inte bara är ”lokala”. Skriv om vad som helst, från astma till träning eller solrosor! Detta för att få ett gäng uppdragsgivare och därmed mer klirr i kassan. Kort sagt, inte vara så beroende av endast denna tidning.



Slutligen...

...kan jag tillägga att man inte ska vara rädd för att skriva för olika tidningar. Tvärtom! Du ser populär ut och framförallt får du flera uppdragsgivare så att du så småningom kan välja de du gillar bäst och de som betalar mest. Okej typ Aftonbladet och Expressen, där får man kanske välja sida. Men annars är det inte så jättemånga tidningar som är direkta konkurrenter. Jag minns när jag fick ett uppdrag från Veckorevyn och hade ångest över det där i flera dagar eftersom jag skrev så mycket för Cosmopolitan. Till slut tog jag uppdraget och det var väl tur det. För det första är VR och Cosmo inte direkt konkurrenter, för det andra lär de knappast ha märkt att jag skrev där. Och skulle de ha gjort det framstod jag antagligen bara som mer eftertraktad = bra! Visst är det bra att vara lojal men då ska också tidningen vara lojal mot dig. Vill en tidning ha ensamrätt på dig får de också hosta upp 50 lax i månaden och det är få som gör.



Jag håller tummarna för att det går bra för dig! Lycka till!!



kram Camilla



PS: Har du en fråga till mig? Lämna gärna en kommentar här på bloggen så svarar jag.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.