Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Läsarfråga: Kan jag skriva för konkurrenten?

21 maj, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Hej härliga läsare! Fick en läsarfråga som jag tänkte svara på:



Hej! Jag gillar dina blogginlägg om frilansskolan! Känns bra att få lite mer kött på benen! Nu till min fråga: Jag frilansar på en lokaltidning, endast på sporten. Det är en av två lokaltidningar i länet. Skulle den tidningen bli sur/irriterad om jag frilansar även för den andra? Och får man göra det? De är ju konkurrenter men samtidigt så får jag så pass få jobb att det skulle vara bra att kunna frilansa för båda. Känns dumt att fråga själv ifall det inte skulle vara så populärt, jag vill inte ju inte bli av med frilansandet.



Väldigt tacksam för svar!

Mvh S



SVAR: Hej S! Tack för dina ord om bloggen :) Och bra fråga – det är nog många som undrar över detta. Först och främst kan jag säga att självklart får du skriva för den andra tidningen också (och vilken annan tidning du vill) såvida du inte skrivit på något kontrakt där du lovar att inte göra det – sådana kontrakt finns nämligen. Har du inte det är det fritt fram.



MEN det är klart att det känns jobbigt att gå till den andra tidningen eftersom du inte vet hur de du skriver för idag skulle reagera. Om det är två nästintill identiska tidningar som riktar sig till exakt samma område känns det som att det kan vara svårt att skriva om sport för båda, eftersom du kanske täcker samma händelser? Om det däremot är två lokaltidningar som täcker till största delen olika områden (typ varsin stad + lite övrigt i länet) då har jag svårt att tro att någon skulle misstycka.



Så jag kan tänka mig två scenarios:



1. Tidningarna är iNTE direkta konkurrenter då de täcker mestadels olika områden.

Dvs, de kan vara konkurrenter på så sätt att vissa läsare får båda tidningarna. Men då de har olika huvudområden är de inte direkta konkurrenter. Här skulle jag helt enkelt kontakta den andra tidningen och erbjuda mina tjänster. Vill du kan du sedan meddela den första tidningen att du fått förfrågan att skriva för den andra tidningen, och säga att du hoppas det är okej (vilket det självklart är, men mest bara för att verka trevlig...). Skriv samtidigt att du självklart gärna hoppas på mer uppdrag från dem så om de skulle vara intresserade så får de hemskt gärna höra av sig. Jag skulle även satsa på att få fler kunder genom att höra av dig till andra, rikstäckande tidningar för att få mer klirr i kassan och för att inte vara så beroende av dessa tidningar. Känns detta jobbigt säger jag som i mitt förra svar här i bloggen: Fråga dig själv vad som är det värsta som kan hända. Är det att tidningen du skriver för idag säger: ”Nej nu jävlar!!! Ska du skriva för den andra tidningen kan du ta dina sportartiklar och DRA!!”. Nej, chansen är snarare större att de säger ”Självklart får du skriva för vilka du vill, lycka till!” eller ”Attans, vi som vill ha dig för oss själva…Kan vi hitta en lösning på detta?”1. Tidningarna ÄR direkta konkurrenter då de täcker exakt samma område.

Kan bli problem att skriva för båda om samma ämne, men ingen kommer att bli sur för att du frågar och det kan faktiskt vara bra om du gör det. Jag skulle, om det är möjligt, försöka ha ett samtal med den som beställer artiklar av dig på den tidning du jobbar för - och sedan lyfta frågan. Det bästa vore om ni ändå ska ses på något möte eller en lunch. Men annars går det såklart bra att ringa eller mejla. Sedan skulle jag säga något i stil med: "Jo, jag har en sak jag skulle vilja prata med dig om. Jag gillar verkligen att skriva för er. Men jag går ju, som du säkert förstår, tyvärr inte runt på det. Så jag undrar hur ni ställer er till att jag skulle försöka få lite andra skrivaruppdrag för andra tidningar här i närheten?" (du behöver inte nämna några namn). Skulle de då säga "självklart får du skriva för vilken tidning du vill men skriver du för xxxx-tidningen (konkurrenten) kan du inte fortsätta som frilans hos oss" - ja, då har du fått svar på din fråga och du behöver inte säga något mer om det. Passa även på att fråga om de behöver hjälp på någon annan avdelning, till exempel nyhetsavdelningen. Syftet med samtalet är alltså att göra dem uppmärksamma på att du nu måste fixa fler uppdrag för att kunna försörja dig själv och vill de ha dig får de hosta upp mer jobb. Att ta detta öga mot öga eller på telefon, snarare än mejl, gör att du får höra mer om hur de tycker och tänker och ni kan prata om frågan.



Hintar de att du förlorar uppdraget hos dem om du går till den andra tidningen, och att de inte heller har några fler uppdrag till dem, då skulle jag satsa på att börja skriva för andra tidningar som inte är den direkta konkurrenten. Jag är inte alls insatt i sporthändelser men det kanske finns sådant i ditt län som även är intressant för rikstäckande tidningar? I så fall, kontakta dem och säg att du kan bli deras lokala korrespondent. Jag skulle även här satsa på att pitcha artikelidéer till andra tidningar och magasin, som inte bara handlar om sport och som inte är ämnen som inte bara är ”lokala”. Skriv om vad som helst, från astma till träning eller solrosor! Detta för att få ett gäng uppdragsgivare och därmed mer klirr i kassan. Kort sagt, inte vara så beroende av endast denna tidning.



Slutligen...

...kan jag tillägga att man inte ska vara rädd för att skriva för olika tidningar. Tvärtom! Du ser populär ut och framförallt får du flera uppdragsgivare så att du så småningom kan välja de du gillar bäst och de som betalar mest. Okej typ Aftonbladet och Expressen, där får man kanske välja sida. Men annars är det inte så jättemånga tidningar som är direkta konkurrenter. Jag minns när jag fick ett uppdrag från Veckorevyn och hade ångest över det där i flera dagar eftersom jag skrev så mycket för Cosmopolitan. Till slut tog jag uppdraget och det var väl tur det. För det första är VR och Cosmo inte direkt konkurrenter, för det andra lär de knappast ha märkt att jag skrev där. Och skulle de ha gjort det framstod jag antagligen bara som mer eftertraktad = bra! Visst är det bra att vara lojal men då ska också tidningen vara lojal mot dig. Vill en tidning ha ensamrätt på dig får de också hosta upp 50 lax i månaden och det är få som gör.



Jag håller tummarna för att det går bra för dig! Lycka till!!



kram Camilla



PS: Har du en fråga till mig? Lämna gärna en kommentar här på bloggen så svarar jag.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.