Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Lev ditt varumärke – i minsta detalj

27 mars, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Varumärke

Foto: Varumärke byggs inifrån. Foto: Getty Images

Att bara skapa ett varumärke räcker inte. Du måste leva det i varje detalj och varje tillfälle – och utgå från din personal.  Här är expertens råd.

Har du filat på ditt varumärke? Bestämt vad ni ska leverera, och ert löfte till omvärlden, såväl kunder som leverantörer? Bra, Men det räcker inte.

– Du måste varje dag, i varje situation, leva upp till ditt varumärkeslöfte, slår Lena Leigert på Kreafon fast. Hon har 20 års erfarenhet av varumärkesutveckling.

För det är inte dokument med stora ord som samlar damm i en byrålåda på kontoret som kommer att hjälpa er att lyckas. Det är först när ni ser till att de ord och värderingar ni vill förknippas med genomsyrar hela verksamheten som ni får effekt.

LÄS OCKSÅ: 7 frågor som vässar ditt varumärke

– I varje möte mellan ditt företag och andra, till exempel över butiksdisk, i en webbshop eller på en mässa, som du lever ditt varumärke så stärks det och i varje situation du inte gör det försvagas det. Har man till exempel utlovat en service i världsklass och det är jättekrångligt att genomföra köpet i webbshopen kommer varumärket att försvagas.

Ditt varumärke i vardagen


För att lyckas gäller det att utgå från ditt löfte och tänka igenom din vardag. Både alla tillfällen när ditt företag möter omvärlden men också hur ni har det internt. Fundera på hur ni ska agera i varje situation utifrån det som ni vill att ert varumärke ska stå för, råder Lena.

– Man måste visa att man menar vad man säger. Ytterst handlar det om att framstå som seriös och förtroendeingivande, för det är så man skapar relationer och det är det som varumärket bygger på. En vanlig fälla är att välja värdeord eller en vision som låter snyggt, som passar att trycka upp på muggar, men som ni inte kan hålla, säger Lena.

– Redan när man väljer vad man vill stå för måste man tänka på vad det valet får för konsekvenser. Till exempel, vad innebär det konkret att utlova en service i världsklass? Vad krävs av dig för att hålla det? Har du möjlighet att ställa de kraven på dina anställda? Välj ett löfte ni kan stå för och hålla här och nu. Tänk igenom hur ni ska klara av att uppfylla förväntningarna, så att ni vet att ni kommer att kunna leva ert varumärke.

LÄS OCKSÅ: Kontoret gör varumärket

Involvera eventuella medarbetare i ett så tidigt stadium som möjligt, råder Lena. De vet ofta mycket om ditt företag och dina kunder som kan vara bra att fånga in. Dessutom är alla medarbetare ambassadörer när de möter dina kunder och leverantörer, direkt eller indirekt.

– Någon som har hand om ekonomin i företaget kanske tycker att: ”Det här med varumärket rör inte mig, jag bara fakturerar, det får marknadschefen ta hand om!”. Men den dagen det blir fel och det ringer en kund, då kan den här personens bemötande stärka eller stjälpa ert varumärke.

Delaktiga medarbetare


Därför är det jätteviktig att få engagemang och förståelse för varumärket hos alla medarbetare. Låt dem vara delaktiga i att ta fram ert löfte och koppla dagligen tillbaka till det i verksamheten.

– Du som leder företaget behöver visa i ditt eget agerande hur du själv lever de här värderingarna. Till exempel: ”Vi säger att vi ska vara innovativa, därför ska vi agera så här men inte så här. Därför ser affärsplanen ut såhär, och därför tar vi fram de här produkterna”.

Ert varumärke bör genomsyra även kundservicen och den marknadsföring som företaget gör, till exempel i sociala medier.

– Jobba med storytelling för att stärka varumärket och bygga de värden som ni vill förknippas med. Vill ni till exempel vara ett trendigt, nytänkande företag så skapa er kommunikation utifrån det, och se till att ni då också har ett trendigt och nyskapande innehåll i sociala medier.

Av Ebba Arnborg


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Fotograf

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.