Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

7 frågor som vässar ditt varumärke

8 november, 2017 3 minuters läsning
Varumärke

Foto: Varumärke

Hur vet du om du lyckas med ditt koncept, vad kunderna tycker bäst om, och vad som kan förbättras – om du inte har råd med stora marknadsundersökningar? Här är frågorna som ger svar!

För att få koll på exakt vad andra tycker om ditt företag finns bara ett sätt: Fråga dem. Det säger Joakim Hedström, varumärkesstrateg och författare till Varumärkesboken.

– De större företagen som jag jobbar med gör löpande undersökningar för att ta reda på vad personal och kunder tycker. Jag själv jobbar på ett företag med två anställda. Där har vi inte samma muskler och pengar att lägga på sådana här undersökningar. Men det är ingen ursäkt för att strunta i dem. Därför ser vi till att regelbundet ringa och mejla våra kunder för att

[caption id="attachment_24676" align="alignright" width="293"]Joakim Hedström Joakim Hedström[/caption]

höra vad de tycker om oss och det vi levererar, säger han.

LÄS OCKSÅ: Så väljer du ett bra varumärkeUtöver att mejla, ringa, eller intervjua kunderna när de besöker dig kan du göra undersökningar, till exempel med hjälp av Google Formulär. Går svaren du får i linje med vad du vill att ditt företag ska leverera? Toppen! Gör mer av det du redan gör.

Om svaren avviker behöver du hitta orsaken. Tänk på att du aldrig kan förändra kunderna eller berätta för dem vad de ska tycka. Lösningen är alltid att det är du och företaget som behöver förändras.

LÄS OCKSÅ: Välj rätt namn – så gör du

– Fundera redan innan på vad du ska göra med svaren. Annars är risken stor att jobbvardagen ställer sig i vägen och du tvingas prioritera ner åtgärderna. Det räcker om du säger till dig själv att du ska undersöka de fem viktigaste områdena som människor kommenterar kring.

Hur ska jag agera om någon säger något som jag inte alls tycker stämmer?

– Säg tack och mena det. Om någon tar sig tiden och lägger energin på att säga vad de tycker om dig har du inget alternativ förutom att vara tacksam. Om du hellre lyssnar till vad du själv tycker håller du på att bygga ett navelskådande mästerverk. Du kommer säkert att älska det, men du kan aldrig räkna med att någon annan bryr sig.

Här är 7 bra frågor att ställa, enligt Joakim


X står för produkten, tjänsten eller företaget.

1. Finns det några egenskaper som utmärker X?

Berättar vad kunden förknippar med dig.

2. Hur skulle du beskriva X för någon som inte känner till det/den?

Ger dig koll på hur mycket kunderna vet om dig.

3. Vad anser du skiljer X från konkurrenterna?webb3

4. Varför använder du dig av X?

Ger svar på vilket unikt värde kunden anser att du har.

5. Vad har fungerat särskilt bra i kontakten med X?

Hör om det finns något särskilt som kunden uppskattar, som du kan bygga vidare på.

6. Vad kan X bli bättre på? Hur skulle det gå till?

Visar dig vilka problem kunden ser och vad den tycker är en bra lösning.

7. Vad ansåg du då, och anser nu, är den största risken med att jobba med X?

En suverän fråga att ställa – om du vågar. Förstår du kundens rädsla kan du skapa ett tryggare samarbete.

LÄS OCKSÅ: Välj inte fel namn

Joakims 4 råd för ännu tydligare svar


1. Det kan vara svårt att få tillräckligt ärliga svar om det är du som ställer frågorna. Fundera på om du kan anlita någon utanför företaget.

2. När du får ett otydligt svar, stanna till och ställ följdfrågor: Hur menar du? Kan du utveckla det där?

3. Berätta varför du behöver kundernas hjälp. Säg att du vill utvecklas och skapa bättre produkter och tjänster.

4. Berätta hur du kommer att använda svaren. Att informationen stannar hos dig och att du inte kommer att använda den någon annanstans utan att fråga dem först.


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.