Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Ekonomi & Skatt

Allt om företagets likviditet – så får du mer pengar i kassan

Sponsrad artikel 23 september, 2020 6 minuters läsning

I vår likviditetsskola lär vi dig allt om likviditet, likviditetsbudgetar och hur ditt företag i tio steg löser likviditetsproblem. Du får också tips om hur du bygger en stark likviditet i ditt företag.

Det är mycket att tänka på när du driver företag. Ett av de viktigaste områdena du måste ha koll på är företagets likviditet. Det spelar ingen roll hur bra det går för företaget. Har du inte pengar i kassan som kan betala räkningarna, kan du gå i konkurs ändå.
Därför har vi tagit fram den här likviditetsskolan som är anpassad för dig som driver ett mindre företag, antingen ensam eller med upp till 20 anställda. Men innan vi kör igång, kom ihåg att det bästa likviditetstipset är att fakturera snabbt och smidigt. Det gör du exempelvis med Visma eEkonomi.

Likviditetsskolan kommer att gå igenom:

Läs mer här:9 sätt att ta sig ur likviditetsproblem

Vad menas med likviditet?

Låt oss börja med det enkla svaret. Med likviditet menas företagets kortsiktiga betalningsförmåga. Se det som en ögonblicksbild av hur mycket pengar företaget har i kassan och hur stora utbetalningar företaget ska göra inom den närmsta tiden. Med finare termer – företagets likvida medel i förhållande till företagets kortsiktiga skulder.

De tillgångar som ett företag har direkt tillgängliga, dvs. pengar som kan användas omedelbart, kallas likvida medel. Likvida medel är de pengar som finns som kontanter i företagets kassa, samt på företagets olika konton. Aktier och obligationer räknas inte som ett företags likvida medel.

I detta exempel kommer vi att likställa likviditet med kassalikviditet. Det finns också ett begrepp som kallas balanslikviditet, som du kan läsa om på länken nedan.

Läs mer här:Så fungerar olika typer av likviditet

Hur räknar jag ut företagets likviditet?

Den enkla formeln lyder enligt följande:

Kassalikviditet = (Omsättningstillgångar - varulager och pågående arbete) / Kortfristiga skulder

Nyckeltalet visar företagets betalningsförmåga på kort sikt. Om likviditeten är 100 procent eller mer kan de kortfristiga skulderna betalas direkt (under förutsättning att omsättningstillgångarna kan omsättas direkt). Du behöver alltså ha koll på omsättningstillgångarnas och de kortfristiga skuldernas karaktär för att få ut rätt siffror.

Om likviditeten är lägre än 100 procent (och varulager eller pågående arbeten inte kan omsättas omgående), kan ditt företag behöva göra sig av med tillgångar eller ta lån för att betala sina kortfristiga skulder. Hur du undviker att hamna i ett sådant läge berättar vi lite längre ned.

Sträva alltid efter att ha en kassalikviditet som är 100 procent eller högre.

Läs mer här:Så här gör du en likviditetsbudget

Räkneexempel på företagets likviditet

Vi antar att du har ett aktiebolag och att ni har omsättningstillgångar (kassa, bank och kundfordringar) på 500 000 kronor.

Vi antar vidare att ni har kortfristiga skulder (exempelvis leverantörsskulder, skatter, personalens intjänade semester etc) på 425 000 kronor.

Då ser företagets likviditet ut enligt följande:

500 000 / 425 000 = 1,18 = 118 procent

Det innebär att företaget har en kassalikviditet på 118 procent.
Vad innebär det i praktiken? Jo, att företaget kan betala sina kortfristiga skulder och ha ett överskott som kan användas som buffert eller för nya satsningar.

Läs mer här: Så får företagare kontroll under coronakrisen

Begreppen du behöver förstå kring likviditet

För att bli duktig på att förstå och räkna ut företagets likviditet finns det ett antal begrepp du behöver känna till och förstå innebörden av.

Vad menas med likvida medel och omsättningstillgångar?

Likvida medel = pengarna i företagets kassa och på företagets konton. Likvida medel är den del av företagets omsättningstillgångar, det vill säga tillgångar som snabbt kan omsättas och användas i ditt företag.

Exempel på omsättningstillgångar:

  • Kontanter i kassan
  • Kontanta medel på företagets bankkonton
  • Kontanta medel på företagets plusgiro
  • Kundfordringar
  • Varulager
  • Övriga kortfristiga fordringar

Vad menas med kortfristiga skulder?

Med kortfristiga skulder menas skulder som förfaller till betalning inom ett år. Övriga skulder är långfristiga skulder.

Exempel på kortfristiga skulder är:

  • Leverantörsskulder
  • Skatteskulder
  • Moms
  • Personalens källskatt
  • Upplupna kostnader
  • Förutbetalda intäkter

Läs mer här:Ger du bort pengar till dina kunder?

Hur ofta ska jag räkna ut företagets likviditet?

Det finns inget svar mer än så ofta som möjligt. Företagets likviditet förändras med varje in- och utbetalning och du bör göra åtminstone månatliga likviditetsprognoser.

Kontroll över likviditeten, och en generellt god likviditet, behövs för att:

  • betala löner i tid
  • göra nödvändiga inköp
  • investera
  • utveckla företaget

Dessutom kan en god likviditet medföra en rad fördelar för ditt företag, som:

  • Få rabatter från leverantörer om ni kan betala direkt istället för med faktura
  • Förmågan att snabbt agera när nya affärsmöjligheter dyker upp
  • Sova bättre om natten
  • Få ett gott förtroende hos leverantörer, eftersom ni alltid betalar i tid

Vad händer om företaget inte har likviditet nog?

Om kassalikviditeten ligger under 100 procent kan ditt företag inte betala sina kortfristiga skulder. Om ni heller inte kan sälja av delar av varulagret, kan ni behöva agera på något av följande sätt för att betala de kortfristiga skulderna.

Viktigaste likviditetstipset – fakturera smidigt och snabbt

Det finns ingen vinnare på varken sent skickade eller sent betalda fakturor.
En sämre konjunktur, som i spåren av coronakrisen, är ännu ett skäl att fakturera snabbt. Du har ju ditt företagets likviditet att tänka på och ni måste kunna betala era fakturor.

Läs mer här:Fördelarna med att fakturera digitalt – här är de!

Med dagens teknik finns stora möjligheter att snabbt både skapa och skicka fakturor digitalt. Har du dessutom ett bokföringsprogram online som exempelvis Visma eEkonomi som kan kopplas till en app i din mobiltelefon eller padda, ja då kan du lösa faktureringen på stående fot. Bokföringen sker i princip automatiskt och vill din kund betala med Swish kan du smidigt mejla betalningsbekräftelse från telefonen.

Test: Vilken typ av faktureringsperson är du?
Testa dig här!

Läs mer här: Här får du alla våra bästa faktureringstips.

9 snabba sätt att förbättra företagets likviditet

Förutom att fakturera snabbt och smidigt finns det fler sätt att förbättra företagets likviditet. Här är nio vanliga sätt.

  • Förhandla om kredittiderna med dina leverantörer (förläng)
  • Förhandla om kredittiderna med dina kunder (förkorta)
  • Ta bort alla kostnader som inte leder till intäkter (och sätt en kostnadspolicy)
  • Minska varulagret och företagets övriga kapitalbindning
  • Se över möjligheterna med factoring och fakturaköp
  • Se över möjligheterna med leasing istället för att köpa exempelvis maskiner
  • Undersök om ni kan delfinansiera inköp
  • Gör en likviditetsbudget
  • Sälj tillgångar

I orostider är det extra viktigt att stötta varandra och vi är starkare tillsammans! Varje dag hjälper Visma SpcsSveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.