Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Lyssna dig till affärer

19 februari, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Min dotter är i färd med att lära sig prata och det är en fascinerande tid. Hon har så mycket att berätta och så lite tid. Hon blir arg när jag inte förstår och jag gör allt för att just förstå vad hon säger. Jag känner att allt runt omkring mig upphör att existera och jag fokuserar till 100 % på att förstå varenda stavelse.

Tänk om vi i våra möten med kunder kunde ha detta fokus.

Innan den digitala utvecklingen fick fäste inom försäljning så förlitade sig köpare på att säljare skulle utbilda dem om deras produkt eller tjänst. Idag är det något helt annat. Köparen har i de flesta fall hunnit en bra bit i sin köpprocess (undersökningar visar att 60-70 av köpprocessen är genomförd), innan de kontaktar någon form av leverantör.

Detta utgör idag ett problem för många som arbetar med försäljning. Varför?

Jo på grund av den enkla anledningen att när säljaren endast agerar utifrån de traditionella säljteknikerna så är risken stor att säljaren missar kunden när denne startar sin resa mot ett köp. När säljaren får en möjlighet att träffa den potentiella kunden så har de ett sätt att agera som från köparens sida uppfattas som att ta steg tillbaka i köpprocessen. Med andra ord, säljaren vill prata om vilka utmaningar kunden står inför och vilka behov kunden har och det är inte något fel i dessa frågor mer än att de är reaktiva. Köparen har redan under en viss tid sökt information och skaffat sig kunskap om det som intresserar dem genom att fråga sitt nätverk och genom att googla på internet. Köparen är redo att ta nästa steg medan säljaren står kvar på perrongen.

Köpare av idag är mer intresserade av att samarbeta med säljare som är rådgivande och som lyssnar noga på vad köparen har att säga och det när de söker efter informationen. Det är också de säljare som tillbringar mycket tid för att lära sig saker om köparen som har de bästa möjligheterna att få göra affärer med köparen. De tar reda på vad som är viktigt för köparen, vilka deras utmaningar är, samt gör sin research för att bättre förstå köparens bransch som helhet. De säljare som över tid i exempelvis sociala medier lyssnat på en potentiell köpare och svarat på dennes frågor ligger bra till när affären skall till att avslutas. Hur du än vrider och vänder på detta så kommer du få umgås mer med en potentiell köpare om du kombinerar fysiska möten med möten i de sociala medierna.

När säljare agerar på det ovan beskrivna sättet så finns det goda möjligheter att de kommande säljmötena med köparen blir produktiva och det visar att säljaren värdesätter köparens tid. Ni liksom jag vet att köparens tid är dyrbar och i många fall en bristvara. Om du som säljare kan ge dina potentiella köpare valuta för den tid de investerar för att möta dig så kommer du vinna i längden.

När en potentiell köpare dyker upp på radarn så är det första kritiska steget att kvalificera trovärdigheten i detta. Du bör säkerställa att det finns potential att göra affärer innan du investerar i säljtid. Om du lyssnar i olika sociala kanaler så finns det mycket information att hämta.

När du är i färd med att leta efter potentiella affärer finns det saker som du behöver ta reda på. Det kan exempelvis handla om följande saker:
  • Om köparen är i färd med att göra någon förändring i sin organisation som inbegriper din kunskap och expertis.
  • Om köparen har budget och har råd att göra en investering.
  • Var i beslutsprocessen köparen är och hur många andra som är med i processen.

För att få svar på detta måste du ställa frågor och sedan lyssna. Ju tidigare du kommer i kontakt med köparen och bygger relation desto större möjlighet till att ställa dessa frågor.

Att aktivt lyssna i sociala medier kräver ett nytt tänk i säljprocessen. När du är inne i en process där någon är på väg att göra ett köp där din kunskap och expertis kan bli aktuell är det viktigt att respondera snabbt på de frågor som kommer upp under hela säljcykeln. Detta leder till att du kortar ned säljcykeln och kommer till avslut snabbare.

När någon kontaktar mig för att eventuellt köpa mina tjänster så håller jag mig borta från att sälja. Jag slösar inte heller på köparens dyrbara tid genom att prata om mitt företag och det av den enkla anledningen att de har sedan tidigare samlat på sig den information de behöver om mig. Det jag ägnar tid åt i mina möten är att diskutera vad som är viktigt för den personen som sitter mitt emot mig i mötet. Det kan handla om problem/utmaningar som de försöker att lösa, vad de vill att resultatet skall vara efter min insatts och vad den långsiktiga effekten skall bli etc. En bit in i mötena brukar vi tillsammans diskutera hur ett upplägg skulle kunna se ut. Jag vill måla en bild för köparen om vad som är möjligt. Jag kan göra det eftersom jag redan har gjort min research på både personen och företaget. Jag måste kunna prata om deras affär och visa att jag på riktigt bryr mig om att de skall lyckas. De måste känna att det är värt deras tid att träffa mig.

Lycka till!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 15 december, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.