Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från SH PENSION

Partner

Måste jag ge tjänstepension till mina anställda?

SH Pension 2 maj, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 4 minuters läsning
Måste jag ge tjänstepension till mina anställda?

Måste jag ge tjänstepension till mina anställda? Vad kostar tjänstepension? Och vad är löneväxling? Lugn, vi går igenom hur du gör med pensionen till medarbetarna i ditt företag.

Det är mycket som händer när ens bolag växer; kulturen förändras, det ställs nya krav på strukturer och inte minst; man behöver en plan för hur man behåller och rekryterar rätt kompetens.

En viktig del i det är förmåner och en av de allra populäraste är tjänstepension. Så vad gäller här egentligen? Vi tog hjälp av SH Pension som har specialiserat sig på att hjälpa företagare med frågor kring tjänstepension och trygghetsförsäkringar.

Det finns olika sätt att ge anställda trygghet när det kommer till sjukdom, olycka och pension. Ett sätt är att skaffa kollektivavtal, vilket dock inte brukar vara aktuellt för de mindre bolagen. Då behöver man som arbetsgivare i stället sätta upp en lösning via ett tjänstepensionsbolag eller en förmedlare. Ibland är det också aktuellt för en medarbetare att löneväxla.

Tips! Här kan du räkna på pensionen med Pensionskalkylatorn.

Måste jag ge tjänstepension till mina anställda?

Så länge ni inte har kollektivavtal så finns det inga krav på tjänstepension till dina anställa, men tjänstepension är ett bra sätt att bli en attraktiv arbetsgivare. Inom många branscher är det en självklarhet med tjänstepension och då kan det kännas helt otänkbart för någon som är van vid den tryggheten att ta anställning hos någon som inte erbjuder det; man räknar helt enkelt med att det ingår.

Inom andra branscher där det är vanligare med visstidsanställningar kan det variera ganska stort med vilka arbetsgivare som erbjuder tjänstepension, så här har man istället en möjlighet att faktiskt sticka ut och stå för ett hållbart arbetsliv.

Vad kostar tjänstepension för anställda?

Det är helt upp till dig hur mycket du vill sätta av. Det vanliga är att man försöker lägga sig runt 4,5-6% av den anställdes lön. Men tänk på att tjänstepension är avdragsgill med upp till 35% av lönen, det är alltså ett väldigt fördelaktigt sätt att ge en uppskattad förmån.

Vad är löneväxling?

Löneväxling är ytterligare ett sätt att spara till tjänstepensionen för anställda. Det innebär att du som arbetsgivare kommer överens med en eller flera anställda om att byta del av lön mot pensionssparande. Eftersom man inte betalar någon statlig inkomstskatt på det som sparas till pensionen, är det ett väldigt smart sätt att få ut så mycket som möjligt av sin lön.

Det man ska känna till är dock att löneväxling bara lönar sig om den anställde tjänar över brytpunkten för vad den allmänna pensionen kan ge, alltså 47 717 kronor i månaden före skatt. Börjar man löneväxla på summor under det så får det effekter på såväl ens allmänna pension och hur mycket pengar en kan få från Försäkringskassan vid föräldraledighet och sjukdom.

För dig som företagare kan löneväxling faktiskt innebära minskade kostnader för bolaget eftersom det är lägre sociala avgifter än på lön. Många låter dock den mellanskillnaden tillfalla medarbetaren i form av högre pensionsavsättning.

Hur går jag praktiskt tillväga med pensionssparande?

När man börjar tjänstepensionsspara till anställda finns det några saker att fundera över; som hur det ska hanteras administrativt, vad som gäller om den anställde är föräldraledig och hur sparandet ska läggas upp (alltså vilka produkter som ska ingå och om hur mycket det får kosta).

Man behöver också välja vilka trygghetsförsäkringar som ska ingå. Exempelvis brukar sjukvårdsförsäkring vara en av de mest uppskattade försäkringarna eftersom en sådan ger snabb tillgång till vård och tillgång till ett helt nätverk av vårdexperter.

Välj rätt partner för tjänstepension till anställda

Välj en partner som gör det enkelt för dig, som gör att du slipper onödigt administrativt krångel och som förstår vilka behov just du och ditt företag har. Det finns nämligen inte en standardlösning som passar alla. Det skiljer sig åt mellan bolagen vilken service man får vad gäller upplägg, rådgivning osv. så tänk in det i ditt val.

SH Pension har specialiserat sig på att hjälpa småföretagare och deras anställda, här får den som sparar alltid tillgång till deras administrations- och rådgivningsteam, oavsett storlek på sparande. Som kund hos dem är du också ägare vilket innebär att allt överskott går tillbaka till de som pensionssparar.

Välkommen att höra av dig på kontakt@shpension.se om du vill ha hjälp med att komma igång eller se över en befintlig pensionslösning.

Om SH Pension
SH Pension har funnits i 75 år och har specialiserat sig på att hjälpa den som äger och jobbar i sitt eget företag. Här kan du och dina anställda få hjälp med tjänstepension, trygghetsförsäkringar och rådgivning. Man ägs av sina kunder, vilket betyder att överskottet går tillbaka till kunderna.

Gå in på shpension.se för att få hjälp med din tjänstepension. Där finns också en pensionskalkylator om du vill räkna på vad ett sparande kan ge dig.



ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.