Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från SH PENSION

Partner

Måste jag ge tjänstepension till mina anställda?

SH Pension 2 maj, 2022 4 minuters läsning
Måste jag ge tjänstepension till mina anställda?

Måste jag ge tjänstepension till mina anställda? Vad kostar tjänstepension? Och vad är löneväxling? Lugn, vi går igenom hur du gör med pensionen till medarbetarna i ditt företag.

Det är mycket som händer när ens bolag växer; kulturen förändras, det ställs nya krav på strukturer och inte minst; man behöver en plan för hur man behåller och rekryterar rätt kompetens.

En viktig del i det är förmåner och en av de allra populäraste är tjänstepension. Så vad gäller här egentligen? Vi tog hjälp av SH Pension som har specialiserat sig på att hjälpa företagare med frågor kring tjänstepension och trygghetsförsäkringar.

Det finns olika sätt att ge anställda trygghet när det kommer till sjukdom, olycka och pension. Ett sätt är att skaffa kollektivavtal, vilket dock inte brukar vara aktuellt för de mindre bolagen. Då behöver man som arbetsgivare i stället sätta upp en lösning via ett tjänstepensionsbolag eller en förmedlare. Ibland är det också aktuellt för en medarbetare att löneväxla.

Tips! Här kan du räkna på pensionen med Pensionskalkylatorn.

Måste jag ge tjänstepension till mina anställda?

Så länge ni inte har kollektivavtal så finns det inga krav på tjänstepension till dina anställa, men tjänstepension är ett bra sätt att bli en attraktiv arbetsgivare. Inom många branscher är det en självklarhet med tjänstepension och då kan det kännas helt otänkbart för någon som är van vid den tryggheten att ta anställning hos någon som inte erbjuder det; man räknar helt enkelt med att det ingår.

Inom andra branscher där det är vanligare med visstidsanställningar kan det variera ganska stort med vilka arbetsgivare som erbjuder tjänstepension, så här har man istället en möjlighet att faktiskt sticka ut och stå för ett hållbart arbetsliv.

Vad kostar tjänstepension för anställda?

Det är helt upp till dig hur mycket du vill sätta av. Det vanliga är att man försöker lägga sig runt 4,5-6% av den anställdes lön. Men tänk på att tjänstepension är avdragsgill med upp till 35% av lönen, det är alltså ett väldigt fördelaktigt sätt att ge en uppskattad förmån.

Vad är löneväxling?

Löneväxling är ytterligare ett sätt att spara till tjänstepensionen för anställda. Det innebär att du som arbetsgivare kommer överens med en eller flera anställda om att byta del av lön mot pensionssparande. Eftersom man inte betalar någon statlig inkomstskatt på det som sparas till pensionen, är det ett väldigt smart sätt att få ut så mycket som möjligt av sin lön.

Det man ska känna till är dock att löneväxling bara lönar sig om den anställde tjänar över brytpunkten för vad den allmänna pensionen kan ge, alltså 47 717 kronor i månaden före skatt. Börjar man löneväxla på summor under det så får det effekter på såväl ens allmänna pension och hur mycket pengar en kan få från Försäkringskassan vid föräldraledighet och sjukdom.

För dig som företagare kan löneväxling faktiskt innebära minskade kostnader för bolaget eftersom det är lägre sociala avgifter än på lön. Många låter dock den mellanskillnaden tillfalla medarbetaren i form av högre pensionsavsättning.

Hur går jag praktiskt tillväga med pensionssparande?

När man börjar tjänstepensionsspara till anställda finns det några saker att fundera över; som hur det ska hanteras administrativt, vad som gäller om den anställde är föräldraledig och hur sparandet ska läggas upp (alltså vilka produkter som ska ingå och om hur mycket det får kosta).

Man behöver också välja vilka trygghetsförsäkringar som ska ingå. Exempelvis brukar sjukvårdsförsäkring vara en av de mest uppskattade försäkringarna eftersom en sådan ger snabb tillgång till vård och tillgång till ett helt nätverk av vårdexperter.

Välj rätt partner för tjänstepension till anställda

Välj en partner som gör det enkelt för dig, som gör att du slipper onödigt administrativt krångel och som förstår vilka behov just du och ditt företag har. Det finns nämligen inte en standardlösning som passar alla. Det skiljer sig åt mellan bolagen vilken service man får vad gäller upplägg, rådgivning osv. så tänk in det i ditt val.

SH Pension har specialiserat sig på att hjälpa småföretagare och deras anställda, här får den som sparar alltid tillgång till deras administrations- och rådgivningsteam, oavsett storlek på sparande. Som kund hos dem är du också ägare vilket innebär att allt överskott går tillbaka till de som pensionssparar.

Välkommen att höra av dig på kontakt@shpension.se om du vill ha hjälp med att komma igång eller se över en befintlig pensionslösning.

Om SH Pension
SH Pension har funnits i 75 år och har specialiserat sig på att hjälpa den som äger och jobbar i sitt eget företag. Här kan du och dina anställda få hjälp med tjänstepension, trygghetsförsäkringar och rådgivning. Man ägs av sina kunder, vilket betyder att överskottet går tillbaka till kunderna.

Gå in på shpension.se för att få hjälp med din tjänstepension. Där finns också en pensionskalkylator om du vill räkna på vad ett sparande kan ge dig.



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.