Måste jag ge tjänstepension till mina anställda?


Måste jag ge tjänstepension till mina anställda? Vad kostar tjänstepension? Och vad är löneväxling? Lugn, vi går igenom hur du gör med pensionen till medarbetarna i ditt företag.
Det är mycket som händer när ens bolag växer; kulturen förändras, det ställs nya krav på strukturer och inte minst; man behöver en plan för hur man behåller och rekryterar rätt kompetens.
En viktig del i det är förmåner och en av de allra populäraste är tjänstepension. Så vad gäller här egentligen? Vi tog hjälp av SH Pension som har specialiserat sig på att hjälpa företagare med frågor kring tjänstepension och trygghetsförsäkringar.
Det finns olika sätt att ge anställda trygghet när det kommer till sjukdom, olycka och pension. Ett sätt är att skaffa kollektivavtal, vilket dock inte brukar vara aktuellt för de mindre bolagen. Då behöver man som arbetsgivare i stället sätta upp en lösning via ett tjänstepensionsbolag eller en förmedlare. Ibland är det också aktuellt för en medarbetare att löneväxla.
Tips! Här kan du räkna på pensionen med Pensionskalkylatorn.
Måste jag ge tjänstepension till mina anställda?
Så länge ni inte har kollektivavtal så finns det inga krav på tjänstepension till dina anställa, men tjänstepension är ett bra sätt att bli en attraktiv arbetsgivare. Inom många branscher är det en självklarhet med tjänstepension och då kan det kännas helt otänkbart för någon som är van vid den tryggheten att ta anställning hos någon som inte erbjuder det; man räknar helt enkelt med att det ingår.
Inom andra branscher där det är vanligare med visstidsanställningar kan det variera ganska stort med vilka arbetsgivare som erbjuder tjänstepension, så här har man istället en möjlighet att faktiskt sticka ut och stå för ett hållbart arbetsliv.
Vad kostar tjänstepension för anställda?
Det är helt upp till dig hur mycket du vill sätta av. Det vanliga är att man försöker lägga sig runt 4,5-6% av den anställdes lön. Men tänk på att tjänstepension är avdragsgill med upp till 35% av lönen, det är alltså ett väldigt fördelaktigt sätt att ge en uppskattad förmån.
Vad är löneväxling?
Löneväxling är ytterligare ett sätt att spara till tjänstepensionen för anställda. Det innebär att du som arbetsgivare kommer överens med en eller flera anställda om att byta del av lön mot pensionssparande. Eftersom man inte betalar någon statlig inkomstskatt på det som sparas till pensionen, är det ett väldigt smart sätt att få ut så mycket som möjligt av sin lön.
Det man ska känna till är dock att löneväxling bara lönar sig om den anställde tjänar över brytpunkten för vad den allmänna pensionen kan ge, alltså 47 717 kronor i månaden före skatt. Börjar man löneväxla på summor under det så får det effekter på såväl ens allmänna pension och hur mycket pengar en kan få från Försäkringskassan vid föräldraledighet och sjukdom.
För dig som företagare kan löneväxling faktiskt innebära minskade kostnader för bolaget eftersom det är lägre sociala avgifter än på lön. Många låter dock den mellanskillnaden tillfalla medarbetaren i form av högre pensionsavsättning.
Hur går jag praktiskt tillväga med pensionssparande?
När man börjar tjänstepensionsspara till anställda finns det några saker att fundera över; som hur det ska hanteras administrativt, vad som gäller om den anställde är föräldraledig och hur sparandet ska läggas upp (alltså vilka produkter som ska ingå och om hur mycket det får kosta).
Man behöver också välja vilka trygghetsförsäkringar som ska ingå. Exempelvis brukar sjukvårdsförsäkring vara en av de mest uppskattade försäkringarna eftersom en sådan ger snabb tillgång till vård och tillgång till ett helt nätverk av vårdexperter.
Välj rätt partner för tjänstepension till anställda
Välj en partner som gör det enkelt för dig, som gör att du slipper onödigt administrativt krångel och som förstår vilka behov just du och ditt företag har. Det finns nämligen inte en standardlösning som passar alla. Det skiljer sig åt mellan bolagen vilken service man får vad gäller upplägg, rådgivning osv. så tänk in det i ditt val.
SH Pension har specialiserat sig på att hjälpa småföretagare och deras anställda, här får den som sparar alltid tillgång till deras administrations- och rådgivningsteam, oavsett storlek på sparande. Som kund hos dem är du också ägare vilket innebär att allt överskott går tillbaka till de som pensionssparar.
Välkommen att höra av dig på kontakt@shpension.se om du vill ha hjälp med att komma igång eller se över en befintlig pensionslösning.
Om SH Pension
SH Pension har funnits i 75 år och har specialiserat sig på att hjälpa den som äger och jobbar i sitt eget företag. Här kan du och dina anställda få hjälp med tjänstepension, trygghetsförsäkringar och rådgivning. Man ägs av sina kunder, vilket betyder att överskottet går tillbaka till kunderna.
Gå in på shpension.se för att få hjälp med din tjänstepension. Där finns också en pensionskalkylator om du vill räkna på vad ett sparande kan ge dig.
