Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Så använde Baby Journey Almi för att växa snabbt och lönsamt

Almi 17 april, 2024 Uppdaterades 16 april, 2025 7 minuters läsning
Baby Journeys tillväxtresa med Almi

9 av 10 gravida laddar ner appen Baby Journey. Här berättar grundaren Michaela Forni hur bolaget har lyckats växa både snabbt och lönsamt, och hur Almi har varit en viktig partner på tillväxtresan.

Michaela Forni och Damon Foroozesh fick idén till Baby Journey när de själva väntade barn och sökte pålitlig information. Idag är deras Baby Journey en plattform som underlättar föräldraskapet. Appen erbjuder stöd och kunskap genom hela graviditeten och de tidiga småbarnsåren.

Almi har varit med på olika sätt under resan. I ett tidigt skede när bolaget var i behov av finansiering fick de ett mindre lån för att finansiera sina utvecklingsinsatser. Lånet kompletterades med affärsstrategisk rådgivning och fördjupades med insatser i verksamhetsstrategi.

– Almi har varit ett värdefullt bollplank och hjälpt oss att lyfta blicken när det har behövts. De har pushat oss att identifiera fokusområden som bidrar till nya affärer såsom att lyfta fram oss som ett hållbart bolag som gör positiv impact, berättar Veronica Ericsson Lakso, som är Head of Sales och B2B-marketing på bolaget.

Snart ska du få läsa hela Baby Journeys story och framgångstips. Men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering och rådgivning här.

Snabb tillväxt och lönsamhet från start

När Baby Journey firade ett år på Junibacken i oktober 2021 var det ett speciellt tillfälle. Då gick det verkligen upp för Michaela vilken framgångssaga de var i början på. 

300 influencers och barn var på plats och sjöng ”Ja må hon leva” för bolaget. 

– Då var det gåshud. Vi hade byggt något och vi stod där med alla de här människorna. Då insåg jag hur mycket jag verkligen vill satsa på det här och se vad det kan bli, säger Michaela.

Baby Journey har haft en stadig tillväxt och varit lönsamma från start. Mellan 2021 och 2022 mer än dubblades omsättningen till drygt 16 miljoner kronor.

Under 2023 fortsatte de att öka med positivt kassaflöde. En viktig milstolpe för bolaget var när Länsförsäkringar gick in som samarbetspartner och storkund och sedan investerade i bolaget.

Hur har Baby Journey använt Almi för att växa?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är den personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa företaget att se över vilken typ av finansiering som passar allra bäst.

– Hos Baby Journey har stödet från Almi varit en kombination av affärsstrategiskt stöd, ett mindre lån och bollplank till vd och ledningsgrupp runt strategi och mål, berättar Julia Martinsson som är rådgivare hos Almi

Almi har varit ett värdefullt bollplank och hjälpt oss att lyfta blicken när det har behövts. De har pushat oss att identifiera fokusområden som bidrar till nya affärer såsom att lyfta fram oss som ett hållbart bolag som gör positiv impact.

Förutom rådgivning och finansiering, har Almi kostnadsfria och mycket populära mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas.

Behöver du också finansiering för att ta fram en ny app eller utveckla en annan affärsidé?

Gör då som Baby Journey och boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt. Du bokar ditt möte här.

Vikten av rätt grundartrio

Det senaste året har varit en intensiv tillväxtresa för Baby Journey, där de hela tiden behöver balansera mixen mellan tech och marknad. 

– Baby Journey är ett bolag som har ett högt tempo och skapar revolutionerande funktioner. Man får hela tiden tumma på sina önskemål och krav – av 15 funktioner som vi listade som viktiga när vi började bygga appen har vi med ett fåtal idag. Det har varit viktigt att lära sig att prioritera, säger Michaela.

Hon grundade företaget med sin partner Damon och även sin bror Timothy Forni.

Erfarenheten som grundarna hade med sig in i bolaget har spelat stor roll, ser de. Michaela och Damon är pionjärer inom digital marknadsföring och har båda varit nyckelpersoner för influencer-branschens tillväxt i Norden. 

Med 20 års erfarenhet som bloggare, influencer och författare räknas Michaela även som en av Sveriges mest inflytelserika och största inom sin nisch. Och med Timothys erfarenhet av vårdappar och inom hälsa blev de ett komplett team.

– Vi är rätt grundartrio för det här bolaget, säger Michaela. 

Behöver du också finansiering för att ta fram en ny app eller en annan affärsidé?

Gör då som Baby Journey och boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt. Du bokar ditt möte här.

Framgångsfaktorn – kombinera det mjuka med det datadrivna

Michaela ser att Baby Journeys framgång ligger i balansen mellan det datadrivna och det mjuka. De erbjuder individanpassat innehåll och är snabbtänkta i att möta både användarnas och vårdpersonalens behov. Samtidigt hjälper de träffsäkert varumärken som vill kommunicera med målgruppen.

Ett exempel på hur Baby Journey har jobbat innovativt är det digitala förlossningsbrevet. Med deras verktyg blir det mer informativt, vilket är en trygghet både för vårdpersonal och den födande. Det har gjorts i samråd med barnmorskor som tidigare uttryckte att fokus i förlossningsbreven hamnar fel och kunde göras tydligare. 

Inkludering och flexibilitet viktigt – både i appen och i företaget

Något som fått affären att flyga på senare tid är att de utvecklats att jobba mer som ”ett nischat mediehus”.

– Vi har en definierad målgrupp och vet vad som är aktuellt och intresserar gravida och småbarnsfamiljer. Vi har verktyg för att vara otroligt datadrivna och erbjuda unikt träffsäkra annonseringslösningar för andra varumärken som vill synas hos vår målgrupp, säger Veronica.

Med flexibilitet och individuell anpassning som ledord skapar Baby Journey inte bara en framgångsrik app utan även en inkluderande arbetsplats där passionen delas av hela teamet. Även om inte alla i teamet själva är föräldrar så ska alla känna ett ägarskap i att skapa framtiden för bolaget. 

Passionen grundas i ett engagemang för samhällsfrågor. 

– Jag vill vara en förebild för kvinnor som driver företag och samtidigt är föräldrar, säger Michaela. 

Framtidens mediehus för en nischad målgrupp

Under 2023 såg Baby Journey en enorm tillströmning av användare och de har nu fler än 200 000 aktiva användare. De har etablerat sig som en central plattform för gravida och föräldrar i Sverige genom att nio av tio nya gravida varje månadladdar ner appen. 

Teamet siktar också internationellt. I januari 2024 lanserades appen i Norge.

– Nu har vi lyckats på den svenska marknaden och är därför redo att gå in i nya länder. Vi har byggt en skalbar produkt då visionen från start har varit att bli ett internationellt techbolag med närvaro på större marknader än Sverige, säger Veronica och får medhåll av Michaela: 

– Vi ska bli störst i Europa. 

Hur kan Almi hjälpa ditt företag att lyckas lika bra som Baby Journey?

Rådgivningen är en central del i Almis erbjudande, och givetvis är också olika typer av finansiering viktig.

  1. Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

  1. Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

  1. Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.
RUTA: Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Fakta om Baby Journey AB
Grundades: 2019 av Michaela Forni, hennes partner Damon Foroozesh och hennes bror Timothy Forni.

Erbjuder: Graviditetsapp som följer dig och bebisen från befruktningsögonblicket till förlossningen och till dess din bebis är två år. Du får allt från veckouppdateringar till checklistor och artiklar som stödjer och uppmuntrar dig i din babyresa.

Användare: Har fler än 200 000 blivande och nyblivna föräldrar som aktiva användare.

Kunder: Företag som Länsförsäkringar, H&M och Thule samarbetar med Baby Journey.

Anställda: 27.

Omsättning: Drygt 16 miljoner kronor 2022 med ett resultat på drygt 2 miljoner.

Läs mer på:babyjourney.se

Om Almi
Almi investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.