Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Så använde Baby Journey Almi för att växa snabbt och lönsamt

Almi 17 april, 2024 7 minuters läsning
Baby Journeys tillväxtresa med Almi

9 av 10 gravida laddar ner appen Baby Journey. Här berättar grundaren Michaela Forni hur bolaget har lyckats växa både snabbt och lönsamt, och hur Almi har varit en viktig partner på tillväxtresan.

Michaela Forni och Damon Foroozesh fick idén till Baby Journey när de själva väntade barn och sökte pålitlig information. Idag är deras Baby Journey en plattform som underlättar föräldraskapet. Appen erbjuder stöd och kunskap genom hela graviditeten och de tidiga småbarnsåren.

Almi har varit med på olika sätt under resan. I ett tidigt skede när bolaget var i behov av finansiering fick de ett mindre lån för att finansiera sina utvecklingsinsatser. Lånet kompletterades med affärsstrategisk rådgivning och fördjupades med insatser i verksamhetsstrategi.

– Almi har varit ett värdefullt bollplank och hjälpt oss att lyfta blicken när det har behövts. De har pushat oss att identifiera fokusområden som bidrar till nya affärer såsom att lyfta fram oss som ett hållbart bolag som gör positiv impact, berättar Veronica Ericsson Lakso, som är Head of Sales och B2B-marketing på bolaget.

Snart ska du få läsa hela Baby Journeys story och framgångstips. Men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering och rådgivning här.

Snabb tillväxt och lönsamhet från start

När Baby Journey firade ett år på Junibacken i oktober 2021 var det ett speciellt tillfälle. Då gick det verkligen upp för Michaela vilken framgångssaga de var i början på. 

300 influencers och barn var på plats och sjöng ”Ja må hon leva” för bolaget. 

– Då var det gåshud. Vi hade byggt något och vi stod där med alla de här människorna. Då insåg jag hur mycket jag verkligen vill satsa på det här och se vad det kan bli, säger Michaela.

Baby Journey har haft en stadig tillväxt och varit lönsamma från start. Mellan 2021 och 2022 mer än dubblades omsättningen till drygt 16 miljoner kronor.

Under 2023 fortsatte de att öka med positivt kassaflöde. En viktig milstolpe för bolaget var när Länsförsäkringar gick in som samarbetspartner och storkund och sedan investerade i bolaget.

Hur har Baby Journey använt Almi för att växa?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är den personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa företaget att se över vilken typ av finansiering som passar allra bäst.

– Hos Baby Journey har stödet från Almi varit en kombination av affärsstrategiskt stöd, ett mindre lån och bollplank till vd och ledningsgrupp runt strategi och mål, berättar Julia Martinsson som är rådgivare hos Almi

Almi har varit ett värdefullt bollplank och hjälpt oss att lyfta blicken när det har behövts. De har pushat oss att identifiera fokusområden som bidrar till nya affärer såsom att lyfta fram oss som ett hållbart bolag som gör positiv impact.

Förutom rådgivning och finansiering, har Almi kostnadsfria och mycket populära mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas.

Behöver du också finansiering för att ta fram en ny app eller utveckla en annan affärsidé?

Gör då som Baby Journey och boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt. Du bokar ditt möte här.

Vikten av rätt grundartrio

Det senaste året har varit en intensiv tillväxtresa för Baby Journey, där de hela tiden behöver balansera mixen mellan tech och marknad. 

– Baby Journey är ett bolag som har ett högt tempo och skapar revolutionerande funktioner. Man får hela tiden tumma på sina önskemål och krav – av 15 funktioner som vi listade som viktiga när vi började bygga appen har vi med ett fåtal idag. Det har varit viktigt att lära sig att prioritera, säger Michaela.

Hon grundade företaget med sin partner Damon och även sin bror Timothy Forni.

Erfarenheten som grundarna hade med sig in i bolaget har spelat stor roll, ser de. Michaela och Damon är pionjärer inom digital marknadsföring och har båda varit nyckelpersoner för influencer-branschens tillväxt i Norden. 

Med 20 års erfarenhet som bloggare, influencer och författare räknas Michaela även som en av Sveriges mest inflytelserika och största inom sin nisch. Och med Timothys erfarenhet av vårdappar och inom hälsa blev de ett komplett team.

– Vi är rätt grundartrio för det här bolaget, säger Michaela. 

Behöver du också finansiering för att ta fram en ny app eller en annan affärsidé?

Gör då som Baby Journey och boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt. Du bokar ditt möte här.

Framgångsfaktorn – kombinera det mjuka med det datadrivna

Michaela ser att Baby Journeys framgång ligger i balansen mellan det datadrivna och det mjuka. De erbjuder individanpassat innehåll och är snabbtänkta i att möta både användarnas och vårdpersonalens behov. Samtidigt hjälper de träffsäkert varumärken som vill kommunicera med målgruppen.

Ett exempel på hur Baby Journey har jobbat innovativt är det digitala förlossningsbrevet. Med deras verktyg blir det mer informativt, vilket är en trygghet både för vårdpersonal och den födande. Det har gjorts i samråd med barnmorskor som tidigare uttryckte att fokus i förlossningsbreven hamnar fel och kunde göras tydligare. 

Inkludering och flexibilitet viktigt – både i appen och i företaget

Något som fått affären att flyga på senare tid är att de utvecklats att jobba mer som ”ett nischat mediehus”.

– Vi har en definierad målgrupp och vet vad som är aktuellt och intresserar gravida och småbarnsfamiljer. Vi har verktyg för att vara otroligt datadrivna och erbjuda unikt träffsäkra annonseringslösningar för andra varumärken som vill synas hos vår målgrupp, säger Veronica.

Med flexibilitet och individuell anpassning som ledord skapar Baby Journey inte bara en framgångsrik app utan även en inkluderande arbetsplats där passionen delas av hela teamet. Även om inte alla i teamet själva är föräldrar så ska alla känna ett ägarskap i att skapa framtiden för bolaget. 

Passionen grundas i ett engagemang för samhällsfrågor. 

– Jag vill vara en förebild för kvinnor som driver företag och samtidigt är föräldrar, säger Michaela. 

Framtidens mediehus för en nischad målgrupp

Under 2023 såg Baby Journey en enorm tillströmning av användare och de har nu fler än 200 000 aktiva användare. De har etablerat sig som en central plattform för gravida och föräldrar i Sverige genom att nio av tio nya gravida varje månadladdar ner appen. 

Teamet siktar också internationellt. I januari 2024 lanserades appen i Norge.

– Nu har vi lyckats på den svenska marknaden och är därför redo att gå in i nya länder. Vi har byggt en skalbar produkt då visionen från start har varit att bli ett internationellt techbolag med närvaro på större marknader än Sverige, säger Veronica och får medhåll av Michaela: 

– Vi ska bli störst i Europa. 

Hur kan Almi hjälpa ditt företag att lyckas lika bra som Baby Journey?

Rådgivningen är en central del i Almis erbjudande, och givetvis är också olika typer av finansiering viktig.

  1. Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

  1. Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

  1. Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.
RUTA: Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Fakta om Baby Journey AB
Grundades: 2019 av Michaela Forni, hennes partner Damon Foroozesh och hennes bror Timothy Forni.

Erbjuder: Graviditetsapp som följer dig och bebisen från befruktningsögonblicket till förlossningen och till dess din bebis är två år. Du får allt från veckouppdateringar till checklistor och artiklar som stödjer och uppmuntrar dig i din babyresa.

Användare: Har fler än 200 000 blivande och nyblivna föräldrar som aktiva användare.

Kunder: Företag som Länsförsäkringar, H&M och Thule samarbetar med Baby Journey.

Anställda: 27.

Omsättning: Drygt 16 miljoner kronor 2022 med ett resultat på drygt 2 miljoner.

Läs mer på:babyjourney.se

Om Almi
Almi investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.