Så använde Baby Journey Almi för att växa snabbt och lönsamt


9 av 10 gravida laddar ner appen Baby Journey. Här berättar grundaren Michaela Forni hur bolaget har lyckats växa både snabbt och lönsamt, och hur Almi har varit en viktig partner på tillväxtresan.
Michaela Forni och Damon Foroozesh fick idén till Baby Journey när de själva väntade barn och sökte pålitlig information. Idag är deras Baby Journey en plattform som underlättar föräldraskapet. Appen erbjuder stöd och kunskap genom hela graviditeten och de tidiga småbarnsåren.
Almi har varit med på olika sätt under resan. I ett tidigt skede när bolaget var i behov av finansiering fick de ett mindre lån för att finansiera sina utvecklingsinsatser. Lånet kompletterades med affärsstrategisk rådgivning och fördjupades med insatser i verksamhetsstrategi.
– Almi har varit ett värdefullt bollplank och hjälpt oss att lyfta blicken när det har behövts. De har pushat oss att identifiera fokusområden som bidrar till nya affärer såsom att lyfta fram oss som ett hållbart bolag som gör positiv impact, berättar Veronica Ericsson Lakso, som är Head of Sales och B2B-marketing på bolaget.
Snart ska du få läsa hela Baby Journeys story och framgångstips. Men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering och rådgivning här.
Snabb tillväxt och lönsamhet från start
När Baby Journey firade ett år på Junibacken i oktober 2021 var det ett speciellt tillfälle. Då gick det verkligen upp för Michaela vilken framgångssaga de var i början på.
300 influencers och barn var på plats och sjöng ”Ja må hon leva” för bolaget.
– Då var det gåshud. Vi hade byggt något och vi stod där med alla de här människorna. Då insåg jag hur mycket jag verkligen vill satsa på det här och se vad det kan bli, säger Michaela.
Baby Journey har haft en stadig tillväxt och varit lönsamma från start. Mellan 2021 och 2022 mer än dubblades omsättningen till drygt 16 miljoner kronor.
Under 2023 fortsatte de att öka med positivt kassaflöde. En viktig milstolpe för bolaget var när Länsförsäkringar gick in som samarbetspartner och storkund och sedan investerade i bolaget.

Hur har Baby Journey använt Almi för att växa?
Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är den personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.
Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa företaget att se över vilken typ av finansiering som passar allra bäst.
– Hos Baby Journey har stödet från Almi varit en kombination av affärsstrategiskt stöd, ett mindre lån och bollplank till vd och ledningsgrupp runt strategi och mål, berättar Julia Martinsson som är rådgivare hos Almi
Almi har varit ett värdefullt bollplank och hjälpt oss att lyfta blicken när det har behövts. De har pushat oss att identifiera fokusområden som bidrar till nya affärer såsom att lyfta fram oss som ett hållbart bolag som gör positiv impact.
Förutom rådgivning och finansiering, har Almi kostnadsfria och mycket populära mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas.
Behöver du också finansiering för att ta fram en ny app eller utveckla en annan affärsidé?
Gör då som Baby Journey och boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt. Du bokar ditt möte här.
Vikten av rätt grundartrio
Det senaste året har varit en intensiv tillväxtresa för Baby Journey, där de hela tiden behöver balansera mixen mellan tech och marknad.
– Baby Journey är ett bolag som har ett högt tempo och skapar revolutionerande funktioner. Man får hela tiden tumma på sina önskemål och krav – av 15 funktioner som vi listade som viktiga när vi började bygga appen har vi med ett fåtal idag. Det har varit viktigt att lära sig att prioritera, säger Michaela.
Hon grundade företaget med sin partner Damon och även sin bror Timothy Forni.
Erfarenheten som grundarna hade med sig in i bolaget har spelat stor roll, ser de. Michaela och Damon är pionjärer inom digital marknadsföring och har båda varit nyckelpersoner för influencer-branschens tillväxt i Norden.
Med 20 års erfarenhet som bloggare, influencer och författare räknas Michaela även som en av Sveriges mest inflytelserika och största inom sin nisch. Och med Timothys erfarenhet av vårdappar och inom hälsa blev de ett komplett team.
– Vi är rätt grundartrio för det här bolaget, säger Michaela.
Behöver du också finansiering för att ta fram en ny app eller en annan affärsidé?
Gör då som Baby Journey och boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt. Du bokar ditt möte här.
Framgångsfaktorn – kombinera det mjuka med det datadrivna
Michaela ser att Baby Journeys framgång ligger i balansen mellan det datadrivna och det mjuka. De erbjuder individanpassat innehåll och är snabbtänkta i att möta både användarnas och vårdpersonalens behov. Samtidigt hjälper de träffsäkert varumärken som vill kommunicera med målgruppen.

Ett exempel på hur Baby Journey har jobbat innovativt är det digitala förlossningsbrevet. Med deras verktyg blir det mer informativt, vilket är en trygghet både för vårdpersonal och den födande. Det har gjorts i samråd med barnmorskor som tidigare uttryckte att fokus i förlossningsbreven hamnar fel och kunde göras tydligare.
Inkludering och flexibilitet viktigt – både i appen och i företaget
Något som fått affären att flyga på senare tid är att de utvecklats att jobba mer som ”ett nischat mediehus”.
– Vi har en definierad målgrupp och vet vad som är aktuellt och intresserar gravida och småbarnsfamiljer. Vi har verktyg för att vara otroligt datadrivna och erbjuda unikt träffsäkra annonseringslösningar för andra varumärken som vill synas hos vår målgrupp, säger Veronica.
Med flexibilitet och individuell anpassning som ledord skapar Baby Journey inte bara en framgångsrik app utan även en inkluderande arbetsplats där passionen delas av hela teamet. Även om inte alla i teamet själva är föräldrar så ska alla känna ett ägarskap i att skapa framtiden för bolaget.
Passionen grundas i ett engagemang för samhällsfrågor.
– Jag vill vara en förebild för kvinnor som driver företag och samtidigt är föräldrar, säger Michaela.
Framtidens mediehus för en nischad målgrupp
Under 2023 såg Baby Journey en enorm tillströmning av användare och de har nu fler än 200 000 aktiva användare. De har etablerat sig som en central plattform för gravida och föräldrar i Sverige genom att nio av tio nya gravida varje månadladdar ner appen.
Teamet siktar också internationellt. I januari 2024 lanserades appen i Norge.
– Nu har vi lyckats på den svenska marknaden och är därför redo att gå in i nya länder. Vi har byggt en skalbar produkt då visionen från start har varit att bli ett internationellt techbolag med närvaro på större marknader än Sverige, säger Veronica och får medhåll av Michaela:
– Vi ska bli störst i Europa.
Hur kan Almi hjälpa ditt företag att lyckas lika bra som Baby Journey?
Rådgivningen är en central del i Almis erbjudande, och givetvis är också olika typer av finansiering viktig.
- Lån
Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
- Riskkapital via Almi Invest
Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
- Verifieringsmedel
Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.
RUTA: Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.
Fakta om Baby Journey AB
Grundades: 2019 av Michaela Forni, hennes partner Damon Foroozesh och hennes bror Timothy Forni.
Erbjuder: Graviditetsapp som följer dig och bebisen från befruktningsögonblicket till förlossningen och till dess din bebis är två år. Du får allt från veckouppdateringar till checklistor och artiklar som stödjer och uppmuntrar dig i din babyresa.
Användare: Har fler än 200 000 blivande och nyblivna föräldrar som aktiva användare.
Kunder: Företag som Länsförsäkringar, H&M och Thule samarbetar med Baby Journey.
Anställda: 27.
Omsättning: Drygt 16 miljoner kronor 2022 med ett resultat på drygt 2 miljoner.
Läs mer på:babyjourney.se
Om Almi
Almi investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.