Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Min önskelista till Skatteverket

6 oktober, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Det svenska Skatteverket har gjort väldigt mycket för att förenkla och digitalisera svenska folkets rapportering av och information kring skatter det senaste decenniet. Det är lätt att få känslan, särskilt när man deklarerar som privatperson, att nu är arbetet färdigt och programmerarna kan slå sig till ro. Icke så när man är bokförare åt småföretag, då är det istället lätt att bli avundsjuk på alla de fiffiga lösningar som bara nått de största deklarantgrupperna. Därför vill jag härmed officiellt slå fast att det finns mycket värdefullt arbete kvar att göra och att utvecklingstakten därför måste fortsätta att vara hög.

Här är några av de saker som jag vill att Skatteverket utvecklar:

- Stärk kopplingen mellan Skattedeklarationen och Skattekontot, t ex genom att visa Skattekontots nuvarande saldo i Skattedeklarationens skatteuträkningsformulär. Det är naturligt att man vill ha koll på sitt (eller sin kunds) Skattekonto när man rapporterar in moms och löneskatter och då blir det onödigt krångligt att behöva logga in och ut till de olika tjänsterna.

- Om man ändå måste hålla Skattedeklaration och Skattekonto åtskilda från varandra, gör det lättare att växla mellan dem, t ex genom en genvägsknapp. Nu måste man först klicka på "Byt e-tjänst", för att sedan scrolla ner genom den kompletta listan över alla möjliga e-tjänster (bokstaven S ligger i slutet av alfabetet som bekant). När man gjort detta tio gånger på en dag börjar det bli tjatigt.

- Gör det möjligt för deklarationsombud att även fylla i det förenklade årsbokslutet för enskilda firmor. Har man utsett deklarationsombud är det antagligen för att man inte vill eller inte kan deklarera själv och då är även ett förenklat årsbokslut en onödig administrativ börda.

- Gör digitala varianter av alla sidorna i deklarationen för aktiebolag och ekonomiska föreningar. Visserligen gör många bokföringen i program som kan skapa digitala filer som motsvarar dessa sidor, men alla gör det inte och det är inte förbjudit att använda enklare programvara eller ingen programvara alls. Just dessa personer har mest nytta av att kunna rapportera in allt digitalt, när ändå förstasidan kan lämnas utan papper. Det här kan inte vara någon svår reform, eftersom de här blanketterna sällan ändras från år till år och jobbet med en digital variant därför håller över tid.

- Öppna deklarationerna direkt när bokslutsåret är avslutat. Det är sant att många större företag och många redovisningsbyråer måste invänta siffror och av andra skäl behöver flera månader på sig för att få ihop ett bokslut, men de många riktigt små företagen lever med en helt annan tidshorisont. För många krävs bara en handfull transaktioner för att få ihop ett bokslut och det kan då vara klart redan i januari eller februari (för den som har kalenderår som bokslutsår). Att då behöva vänta till i mitten av maj, då företagaren mentalt och praktiskt redan är halvvägs inne i det nya året, med att lämna deklarationen, är bara förvirrande.

- Samordna rapporteringen till Skatteverket och Bolagsverket för små aktiebolag, exempelvis genom att en standardiserad årsredovisning kan genereras från deklarationen. Det är i huvudsak samma siffror som ska rapporteras in och Bolagsverket ska normalt ha sina senare än Skatteverket. Årsredovisningen till Bolagsverket för ett företag med inga eller ett fåtal anställda, är ointressant för i stort sett alla och det känns märkligt att ett särskilt dokument på papper ska behöva upprättas för detta, särskilt som samma sak inte krävs av andra bolagsformer.

- Byt namn på "Periodisk sammanställning", ett helt obegripligt namn som inte för tankarna till vad det hela handlar om. Ett bättre namn är t ex "EU-moms-deklaration".

- Passa samtidigt på att samordna rapporteringen av EU-moms med den övriga skattedeklarationen. Helst skulle EU-momsen rapporteras tillsammans med den svenska momsen, men det är tydligen inte möjligt eftersom EU vill ha sina siffror tidigare än svenska Skatteverket behöver dem, men lägg åtminstone in denna rapportering i det vanliga flödet, så att påminnelse kommer om att rapport ska lämnas, innan det är för sent. Den EU-försäljning som rapporterats in, läggs sedan lämpligen in med automatik i den svenska Skattedeklarationen.

- Arrangera deklarationsblanketter och formulär utifrån vilka uppgifter som är vanligast förekommande. Det som alla eller nästan alla fyller i bör komma först, det som bara rapporteras in av vissa läggs med fördel längre ner eller kommer fram bara om man klickar på en länk om att rapportera in mer uppgifter. En viktig orsak till att många är rädda för rapporteringen till Skatteverket (och andra myndigheter) är att man måste tröska sig igenom frågor som man inte begriper. I flertalet fall är det faktiskt så att de som ska rapportera in dessa obegripliga saker, vet mycket väl att de ska göra denna rapportering och därför också förstår frågorna.

- Gör det enklare för deklarationsombud att få grundläggande information om deklarantens skatteuppgifter, t ex beslut om preliminärskatteinbetalningar och antalet karensdagar i sjukförsäkringen. Många mikroföretagare har inte koll på sin ekonomi och begriper inte de papper som myndigheter skickar ut. Långt ifrån alla skickar dessa papper till sin bokföringsansvarige och när detta inte görs, sitter deklarationsombudet som ett stort frågetecken.

- Gör det möjligt för ett ombud att genomföra hela registreringen av ett nytt bolag på verksamt.se, även den del som avser Skatteverket.

Och när vi ändå är igång och önskar; ett förslag som skulle underlätta enormt för oss som sköter andra människors bokföring och deklarationer:

- Inrätta en särskild skatteupplysning för deklarationsombud! När vi hör av oss med frågor till Skatteverket är det inga enkla nybörjarfrågor vi kommer med, ej heller något som det skulle gått att läsa sig till på Skatteverkets hemsida. Vi behöver med andra ord hjälp av verkliga proffs och vi behöver svar som vi kan lita på och som håller i längden. Tyvärr ger oss den vanliga Skatteupplysningen inte den hjälpen. Den trista sanningen är att vi ofta får fel svar därifrån och motsägelsefulla uppgifter när olika personer har varit inblandade.

Sådär, det var min lista på de mest akuta och önskvärda uppdateringarna. Har jag kanske glömt något viktigt? Självklart! Använd kommentarfältet här nedanför för att tipsa om de förbättringar du vill se. Vem vet, kanske läser någon på Skatteverket Driva Eget!

P.S. I första versionen av den här artikeln, som jag skrev för några dagar sedan, fanns även följande önskemål med:

- Gör det återigen möjligt att rapportera in moms och löneskatter i ett svep. Det är ju ändå samma deklarationsdag och pengarna ska in till samma konto, så varför behövde ni dela upp rapporteringen i två moment?

Detta är nu åtgärdat - ett tecken så gott som något på att utvecklingen inte har avstannat och att Skatteverket uppenbarligen lyssnar på sina användare. Vackert!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.