Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Mina tre bästa råd för framgång"

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 4 oktober, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Anders Andersson

Foto: Anders Andersson bjuder på sina bästa tips. Foto: Getty Images

Två taxiresor med olika perspektiv fick Anders Andersson att greppa pennan och ge sina bästa råd för framgång.

Två taxiresor till och från Arlanda flygplats har fått mig att upptäcka skillnaden mellan lyckosamma och mindre framgångsrika enmansföretagare. Till morgonflyget åkte jag med en pessimist som vi kan kalla Adam.

– Jag kör min taxibil i minst tolv timmar varenda dag i veckan. Ändå kan jag bara ta ut en lön på 19 000 i månaden ur mitt aktiebolag, sa han och påpekade att han inte fattar vart pengarna han drar in tar vägen.

Under hela resan klagade han på hur hopplöst det är att vara företagare, på det orättvisa skattesystemet, på oförskämda kunder och på dåraktiga politiker.

På kvällen åkte jag med Bertil, en annan småföretagare, som inte heller har några anställda och har en ungefär likadan bil. Han var Adams raka motsats – glad, positiv och med stenkoll på ekonomin i sitt företag:

– Jag börjar vid femtiden varje morgon, eftersom jag då får flest långkörningar. Mitt på dagen vilar jag, kopplar av och tränar. Lunchkörningar är inte tillräckligt lönsamma. Sedan tar jag ett nytt pass på eftermiddagen. Det varar tills jag uppnått mitt uppsatta mål på att köra in 4 000 kronor om dagen.

Han kunde berätta exakt vart månadsintäkterna på80 000 kronor tar vägen i den enskilda firma som han själv sköter. Han är nöjd med de 30 000 kronorna i månadslön som han får ut.

Efteråt funderade jag över varför skillnaden kan vara så stor mellan två företagare i samma bransch, som jobbar på ungefär samma sätt. Jag har då kommit fram till dessa framgångsråd som gäller de flesta och som inte är så självklara som de låter:

Anders tre tips för framgång

1. Fokusera. Det är inte hur länge du -jobbar utan hur effektivt som avgör hur du lyckas. Fokusera på det mest lönsamma och jobba på det smart och kostnadseffektivt.
2. Håll koll på vart dina intäkter tar vägen. Oavsett om du har hjälp med bokföringen eller ej så bör du veta hur dina största kostnader utvecklar sig. Först då har du chans att skära ned på det som är onödigt eller se till så du har bästa pris på de tjänster du behöver i företaget.
3. Var positiv och glad. Lägg inte energi på att klaga på myndigheter och kunder. Då får du energi över som du kan lägga på produktutveckling och på att göra dina kunder mer nöjda så att de köper mer av dig.

Taxichaufför Adam hann med att ondgöra sig över sin revisor också innan vi nådde Arlanda:

– Han säger att det finns 500 000 kronor sparade i mitt bolag. Men var är de pengarna? Jag behöver dem, men har inte sett röken av dem.

Jag kom fram till att det måste vara utdelning som Adam haft rätt till under flera år men inte kunnat utnyttja. De tas upp på blankett K10 och kan senare tas ut mot 20 procent i utdelningsskatt (37,6 procent i skatteuttag med hänsyn till bolagsskatten). Men då måste det ju finnas pengar att ta av. Om bolaget säljs får inte nye ägaren utnyttja säljarens sparade utdelning.

Hade han haft större vinst i företaget hade han kunnat sänka skatten genom att minska lönen och i stället ta utdelning. Hur man smartast fördelar utdelning och lön är något som varje framgångsrik bolagsägare bör räkna på varje år.

Trots att Adam inte hade något att vinna på min förklaring sken han upp för första gången under resan när han hörde min förklaring:

– Äntligen begriper jag vad det är för osynliga pengar revisorn pratat om. Ingen har på åtta år lyckats förklara för mig.

Mitt råd blev att han bör avveckla sitt aktiebolag, sänka sina administrativa kostnader och få ut de 50 000 kronor han en gång satsat. I hans situation är det bättre med enskild firma
– eller kanske ta anställning i ett annat taxiföretag.

Av: Anders Andersson


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.