Mitt mentala bokslut inför 2014

Jag vet att jag under mitt andra företagarår hade en utriven lapp från en tidning där det stod ”Gör mentalt bokslut”. Den lappen förblev liggande – jag hade aldrig tid att utvärdera första året.
Dumt! För jag tror på det. Jag tror det är perfekt att ta årsskiftet till att rannsaka sig själv och sitt företag.
Vad bör du då gå igenom? Ja, det du lägger tid på i företaget: sälj och kunder, uppdrag och dina insatser, tid, ekonomi, ordning och reda, PR, hur du syns på nätet och nätverk.
Till exempel.
Här är saker som jag går igenom:1. KUNDER
Vilka kunder och uppdrag har varit bäst under 2013? Vilka har varit de mest lönsamma? Roliga? Utvecklande? Det bästa är förstås om det är samma…

Jag har haft två löpande uppdrag under året som jag har älskat. Dels som webbredaktör och skribent för Driva Eget, dels för det nystartade magasinet Upsalia. Två uppdrag som jag verkligen vill ta med mig in i 2014.
Kunder jag vill släppa: De där uppdragsgivarna som jag bara säljer in ett enstaka eller några jobb till, de tar för lång tid att läsa in sig på i relation till pengarna de ger. Jag vet att Camilla har skrivit jättebra om det i sin bok.
Önskekund då? Ett förlag. För att skriva en bok. Tänk om det kan bli 2014!
2. TID: Lägger jag tid på rätt saker?
Jag är en tidsfascist. ”Vad är klockan?” frågar jag hundra gånger per dag. Jag älskar även effektivisering. Har svårt att ströprata i telefon (oftast, inte alltid). Därför är jag också jäkligt nitisk när det kommer till planering och vilken tid saker får ta i mitt företag.
Jag har blivit ännu värre sedan jag fick barn. Här gäller det att prioritera! Inte slösa med dyrbar tid.
- Inte jobba gratis – den tiden lägger jag hellre på familjen.
- Inte tro att saker går plättlätt och jättesnabbt – en dagislämning kan till exempel ta ofattbart lång tid. (Hur många gånger kan egentligen en mössa sättas på och tas av?) Beräknas tiden fel, privat eller i jobb, så leder det bara till onödig stress.

Önskan: Att min avsatta tid för ekonomi inte ska ryka varje månad. Kanske bör jag helt enkelt leja ut den? Vill samtidigt ha fullkoll själv... Den nöten ska knäckas helt enkelt.
3. RENSA!
Jag är en rensare. Vill inte ha onödiga prylar och slänger ofta saker för tidigt (NU behövde jag visst den där svarta väskan…). Men ändå.
Varför har jag just nu 780 mejl i min inkorg och utkorg? I EN av mina FYRA mejlboxar. I en annan är det visst 1 180. Rensa mera!
Även min låda för ”blandade papper” är en sorglig syn. Blandat är liksom ordet.
Så här såg en hylla ut tidigare...

Önskan: ALLT i ordning! Rensa bort mejl direkt. Släng papper. Sätt upp en hylla på loftet. Ställ dit snygga sätt-in-vänliga-pärmar.
Jag kan hålla på med min mentala bokföring i timmar. Jag ska inte tråka ut er med hela, men min fortsätter utanför bloggen.
Perfekt sätt inför 2014. Det hjälper verkligen – testa själv!
I dag önskar jag ett tidigt gott nytt år! Som jag skrev i går: du vet aldrig när det hinns med.
Ps. Spar bokslutet också! Och kolla av nästa år hur det faktiskt gick.