Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Locka kunder på webben – 5 surftyper och hur du når dem

29 december, 2014 3 minuters läsning
Som småföretagare är webben ett fantastiskt verktyg för att nå dina kunder. Men det räcker inte med att bara skapa en hemsida, en blogg eller en Facebook-sida.

Du måste ju också få dina kunder att hitta dit, stanna kvar och läsa, och engageras att dela vidare eller ta kontakt med dig för att köpa dina varor eller tjänster.

För att lyckas måste du förstå just din målgrupp, hur den beter sig och när den kan komma i kontakt med just ditt webbinnehåll.

Här är fem olika surftyper och hur du når dem.

1. Letaren
Söker specifik information, oftast genom att använda en sökmotor som Google.

Så kan du nå dem: Genom att ha bra information på din hemsida som matchar det din kund söker efter som rör det du erbjuder, och dyka upp högt i sökmotorer.

Exempel: Driver du en cateringfirma kan det handla om att ha en sökmotoroptimerad hemsida med information om dina tjänster och priser. Dessutom kan du lägga ut festrecept, tips på dukning och råd kring budget för fester. På så sätt kommer du även upp i sökresultaten när någon funderar på andra saker kring en fest än just att hitta en cateringfirma. Genom bra information om dina tjänster vid sidan av tipsen kan du locka någon att anlita dig istället för att göra allt själv.

Läs mer: Lär dig sökmotoroptimera din sajt här.2. Nyhetssökaren
Letar nyheter, såväl världsnyheter som mer privata, på tidningssajter, i RSS-flöden, i bloggar, i mejlens inkorg eller i sociala medier.

Så kan du nå dem: Genom att synas i media, ha en uppdaterad blogg, ett bra nyhetsbrev och skapa information som delas (av dig själv och andra) i sociala medier.

Exempel: Driver du en cateringfirma kan det handla om att lyckas bli intervjuad som expert i media. Dessutom kan du ha en blogg med tips på festdukningar och recept blandat med exempel på nöjda kunder som du lägger ut i sociala medier och sänder ut som ett nyhetsbrev till tidigare kunder.

Läs mer: Lär dig ta plats i media här och skapa kontakt i sociala medier här.

3. Tidsfördrivaren
Surfar mer planlöst, kanske på bussen i soffan framför tv:n eller i kön i mataffären.

Så kan du nå dem: Samma strategi som ovan, men lite mindre nyhetsvinkel och mer intresseväckande och tidlösa inlägg. Gärna personliga och spektakulära.

Exempel: Var mer personlig och våga använda humor. Som cateringfirma kan du dela roliga videoklipp, som ett galet youtubeklipp från ett bröllop, eller sätta ihop en lista med 10 riktigt snygga bilder på oväntade festdukningar.

4. Socialiseraren
Umgås med andra, i sociala medier, via mejl eller i forum.

Så kan du nå dem: Var aktiv i sociala medier, skriv mer personliga blogginlägg och nyhetsbrev och kommunicera i forum inom ditt område. Våga vara ännu mer personlig.

Exempel: Här handlar det om att vara mänsklig. Lyft egna frågor, misstag och lärdomar. Be om tips från dina besökare och följare. Skriv en personlig hälsning i dina nyhetsbrev.

Ta hjälp av besökare i forum, eller skriv svar i forum och länka till din hemsida eller blogg. Som cateringfirma skulle det kunna vara att gå in och svara på frågor i bröllopsforum. Eller starta en tråd ”fråga cateringfirman – allt om din bröllopsfest”. Det bygger ditt varumärke och får kunderna att få förtroende för dig. Se bara till att du har tiden att lägga.

Läs mer: Åre skidfabrik tog fram en ny skidmodell med hjälp av besökare i skidforumet Freeride. Läs hur de gjorde det här.5. Shopparen
Är på jakt efter att handla. Vilken dröm, va!

Så kan du nå dem: Ha en bra webbshop, kort och gott.

Exempel: Som cateringfirma kan det innebära att ha ett bra beställningsformulär på din hemsida.

Läs mer: Här lär du dig starta webbshop på en dag.

Jag kommer gå in på hur du lyckas med de här olika delarna mer i detalj framöver. Nästa gång kommer jag gå igenom hur vi läser på webben och tipsen som hjälper dig att skriva fängslande texter. Vill du få ett mejl när jag uppdaterar bloggen, mejla ebba.arnborg@gmail.com.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.