Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Starta webbshop – på en dag

2 december, 2016 4 minuters läsning
Julhandeln online förväntas slå nya rekord. Du hinner fortfarande haka på! Rivstarta en egen webbshop – på en dag.

Den svenska julhandeln online väntas öka med 24 procent eller hela 1,2 miljarder kronor, jämfört med 2015 - och landa på totalt 6,2 miljarder.

Detta enligt e-barometern som också visar att kunderna planerar att shoppa online ungefär en vecka före jul. Se till att ha din webbshop redo då. Vi visar hur du river igång den.

Läs också om Jenny Wikman som med sin e-handel Miniroom.se omsätter 15 miljoner - efter tre år.jachansenAlla kan skapa en webbutik, bara man har en idé, tid och driv. Något tekniskt geni behöver man inte vara. Det menar Jack Hansen, e-handelskonsult och författare till boken Konsten att starta, driva och lyckas med en internetbutik.
– I dag kan man på fullt allvar vara live och synlig på ett par timmar med en ny e-butik, säger han.

En webbshop är ett snabbt sätt att förverkliga drömmen om en egen butik, menar Jack Hansen.
– Riktiga butiker används mer och mer bara för att känna på och prova produkter, sedan gör personen inköpet på webben eftersom priserna är lägre där och urvalet större.

Här visar han hur du startar webbshop på en dag. Klockan 8. Frukost.
Ladda ordentligt, det behöver du.

Klockan 9. Hitta din produkt.
Tänk igenom ditt erbjudande och din marknad.
– Sälj något du kan, tror på och tycker är kul. Vill du inte själv handla det du säljer, tänk om! Det är dyrt att ha ett stort produktutbud, så nischa dig, säger Jack Hansen.

Se dina potentiella kunder framför dig: Vilka är de, hur tänker de, vilka behov har de, vad är de beredda att betala, vilka förväntningar kommer de att ha? Ha med dig det i alla beslut du behöver fatta.

Klockan 10. Välj e-handelsplattform.
Det finns en uppsjö av olika e-handelsplattformar. Utgå från din storlek, vilka funktioner du vill ha och dina tekniska kunskaper.

Några svenska etablerade är Askås, Starweb och Jetshop. Här kan du välja om du vill ha hjälp med tekniken eller sköta allt själv.

På svenska Tictail kan du själv starta din webbshop på några minuter och enkelt anpassa din design.

Till Wordpress finns pluginen Woo-commerce som gör att du kan koppla en e-handel till din Wordpress-sida.

Vill du inte ha en egen hemsida kan du även skapa en butik på sajter som Etsy eller Tradera. Läs hur här!Klockan 11. Planera din logistik.
Det gäller att packa säkert och leverera snabbt.
– Erbjuder du fraktfri leverans och fraktfri retur lockar du många nya kunder som ogillar påslagen hos konkurrenterna, säger Jack.

Glöm inte bort att planera för ditt lager. Ordning och reda är A och O. Då fungerar inte högar av paket i källarförrådet.

Fundera också över betallösning. Den måste vara enkel både för kunden och för dig. Jack Hansen tipsar om Klarna för faktura och kortbetalning och DIBS för kortbetalning och internetbanks-betalning.
– Men addera även uppstickare som svenska Billmate och Trustly som många unga kunder vill använda när de shoppar online, säger han.

Du kan även kolla upp Payex och Paypal.

Klockan 12. Lunchpaus.Klockan 13. Bygg din webbshop.
Tänk på att anpassa din design till din egen tekniska nivå, den får inte vara svårare att uppdatera än du klarar av. Ha tydliga köpknappar och se till att den fungerar i mobiler – de används i tre av fyra köp enligt statistik från Google.Klockan 14. Visa produkterna.
Bra bilder  är viktigt. Kunderna vill veta vad de köper. Satsa gärna på film.

Texterna om produkterna avgör också hur högt du hamnar i Google – gör dem unika.
– Alla andra kopierar och häller in samma standardtexter från tillverkarna. Gör inte det. Gör Google glad, för Google avskyr kopierat innehåll, säger Jack Hansen.

Ha även innehåll på din sajt som inte handlar om det du säljer, men som intresserar dina kunder. Content marketing är bra för att bli högt placerad i Google.

Läs mer på driva-eget.se/contentmarketing och driva-eget.se/sokordsoptimering.

Klockan 15. Ta steget ut i sociala medier.
Skapa sidor för din butik på exempelvis Instagram och Facebook.
– Det finns nätbutiker som gått trögt trots att de varit duktiga och haft rätt produkter.Först när de började dela snygga bilder på Instagram och var kreativa på Facebook började det hända saker. Kunder som delar i sociala medier blir dina ambassadörer inför sina vänner, säger Jack Hansen.Läs hur Linda Sätterström med Elodie Details gick från 0 till 60 miljoner i omsättning - tack vare sociala medierKlockan 16. Vässa din kundvård.
Fundera på hur du ska ta hand om dina kunder lite extra. Det kan handla om att svara i telefon och på mejl – direkt, schyst och hjälpande.
– En trygg kund blir en stamkund, säger Jack Hansen.

Med vackra paket och sajtnamn på kartonger och tejp både marknadsför du och kundvårdar på en och samma gång.
– Lägg med en överraskning i kundens paket och följ upp leveransen med ett personligt riktat mejl efter 1–2 dagar. Det kan ge oväntat mycket återbesök.

champagneKlockan 17. Vilodags.
Nej, vi skojar – dags att köra så det ryker! Bjud in till lanseringsfest!Läs mer:Så driver du trafik till din webbshopLista: 6 heta e-handelstrender 20158 råd – så kommer du igång med webbutik3 tips innan du startar e-handel

 


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.