Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Starta webbshop – på en dag

2 december, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Julhandeln online förväntas slå nya rekord. Du hinner fortfarande haka på! Rivstarta en egen webbshop – på en dag.

Den svenska julhandeln online väntas öka med 24 procent eller hela 1,2 miljarder kronor, jämfört med 2015 - och landa på totalt 6,2 miljarder.

Detta enligt e-barometern som också visar att kunderna planerar att shoppa online ungefär en vecka före jul. Se till att ha din webbshop redo då. Vi visar hur du river igång den.

Läs också om Jenny Wikman som med sin e-handel Miniroom.se omsätter 15 miljoner - efter tre år.jachansenAlla kan skapa en webbutik, bara man har en idé, tid och driv. Något tekniskt geni behöver man inte vara. Det menar Jack Hansen, e-handelskonsult och författare till boken Konsten att starta, driva och lyckas med en internetbutik.
– I dag kan man på fullt allvar vara live och synlig på ett par timmar med en ny e-butik, säger han.

En webbshop är ett snabbt sätt att förverkliga drömmen om en egen butik, menar Jack Hansen.
– Riktiga butiker används mer och mer bara för att känna på och prova produkter, sedan gör personen inköpet på webben eftersom priserna är lägre där och urvalet större.

Här visar han hur du startar webbshop på en dag. Klockan 8. Frukost.
Ladda ordentligt, det behöver du.

Klockan 9. Hitta din produkt.
Tänk igenom ditt erbjudande och din marknad.
– Sälj något du kan, tror på och tycker är kul. Vill du inte själv handla det du säljer, tänk om! Det är dyrt att ha ett stort produktutbud, så nischa dig, säger Jack Hansen.

Se dina potentiella kunder framför dig: Vilka är de, hur tänker de, vilka behov har de, vad är de beredda att betala, vilka förväntningar kommer de att ha? Ha med dig det i alla beslut du behöver fatta.

Klockan 10. Välj e-handelsplattform.
Det finns en uppsjö av olika e-handelsplattformar. Utgå från din storlek, vilka funktioner du vill ha och dina tekniska kunskaper.

Några svenska etablerade är Askås, Starweb och Jetshop. Här kan du välja om du vill ha hjälp med tekniken eller sköta allt själv.

På svenska Tictail kan du själv starta din webbshop på några minuter och enkelt anpassa din design.

Till Wordpress finns pluginen Woo-commerce som gör att du kan koppla en e-handel till din Wordpress-sida.

Vill du inte ha en egen hemsida kan du även skapa en butik på sajter som Etsy eller Tradera. Läs hur här!Klockan 11. Planera din logistik.
Det gäller att packa säkert och leverera snabbt.
– Erbjuder du fraktfri leverans och fraktfri retur lockar du många nya kunder som ogillar påslagen hos konkurrenterna, säger Jack.

Glöm inte bort att planera för ditt lager. Ordning och reda är A och O. Då fungerar inte högar av paket i källarförrådet.

Fundera också över betallösning. Den måste vara enkel både för kunden och för dig. Jack Hansen tipsar om Klarna för faktura och kortbetalning och DIBS för kortbetalning och internetbanks-betalning.
– Men addera även uppstickare som svenska Billmate och Trustly som många unga kunder vill använda när de shoppar online, säger han.

Du kan även kolla upp Payex och Paypal.

Klockan 12. Lunchpaus.Klockan 13. Bygg din webbshop.
Tänk på att anpassa din design till din egen tekniska nivå, den får inte vara svårare att uppdatera än du klarar av. Ha tydliga köpknappar och se till att den fungerar i mobiler – de används i tre av fyra köp enligt statistik från Google.Klockan 14. Visa produkterna.
Bra bilder  är viktigt. Kunderna vill veta vad de köper. Satsa gärna på film.

Texterna om produkterna avgör också hur högt du hamnar i Google – gör dem unika.
– Alla andra kopierar och häller in samma standardtexter från tillverkarna. Gör inte det. Gör Google glad, för Google avskyr kopierat innehåll, säger Jack Hansen.

Ha även innehåll på din sajt som inte handlar om det du säljer, men som intresserar dina kunder. Content marketing är bra för att bli högt placerad i Google.

Läs mer på driva-eget.se/contentmarketing och driva-eget.se/sokordsoptimering.

Klockan 15. Ta steget ut i sociala medier.
Skapa sidor för din butik på exempelvis Instagram och Facebook.
– Det finns nätbutiker som gått trögt trots att de varit duktiga och haft rätt produkter.Först när de började dela snygga bilder på Instagram och var kreativa på Facebook började det hända saker. Kunder som delar i sociala medier blir dina ambassadörer inför sina vänner, säger Jack Hansen.Läs hur Linda Sätterström med Elodie Details gick från 0 till 60 miljoner i omsättning - tack vare sociala medierKlockan 16. Vässa din kundvård.
Fundera på hur du ska ta hand om dina kunder lite extra. Det kan handla om att svara i telefon och på mejl – direkt, schyst och hjälpande.
– En trygg kund blir en stamkund, säger Jack Hansen.

Med vackra paket och sajtnamn på kartonger och tejp både marknadsför du och kundvårdar på en och samma gång.
– Lägg med en överraskning i kundens paket och följ upp leveransen med ett personligt riktat mejl efter 1–2 dagar. Det kan ge oväntat mycket återbesök.

champagneKlockan 17. Vilodags.
Nej, vi skojar – dags att köra så det ryker! Bjud in till lanseringsfest!Läs mer:Så driver du trafik till din webbshopLista: 6 heta e-handelstrender 20158 råd – så kommer du igång med webbutik3 tips innan du startar e-handel

 


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.