Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nå ut på webben - 4 tips för att skriva texter som blir lästa

13 januari, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Vill du berätta om ditt företag och dina tjänster på nätet så att dina kunder vill läsa? Så här lyckas du.

Egentligen är det konstigt att prata om att skriva för webben. Och ställa det mot att skriva för papper. Riktigt så enkelt är det inte.

Vi läser ju inte IKEA-katalogen, TV-manualen, morgontidningen eller ett magasin på samma sätt, och alltså är texterna i dem fundamentalt olika. Samma sak gäller på nätet.

Att nå ut på webben handlar, precis som med alla typer av texter, om att sätta dig in i din målgrupps situation. När och varför läser de det du skriver?

Dessutom är det bra att tänka på sökmotorsomptimering (men det berättar jag om en annan gång läs så länge mer om det här).

Men det finns några generella saker att ha i åtanke. Här är 4 tips:

1. GÖR DET LÄTT ATT (SKUM)LÄSA
När vi surfar runt på webben scrollar vi snabbt igenom innehållet tills vi hittar det vi är på jakt efter, eller något intressant.

Vill du att dina läsare ska hitta det du vill berätta är det därför bra att göra det lätt för dem att läsa.

Satsa på korta stycken – framförallt om dina texter ska läsas i mobilen, och de ska de med all säkerhet. Du kan också fetmarkera första meningen i vartannat eller tredje stycke, eller använda mellanrubriker.

Dessutom kan du underlätta skumläsning genom att bryta ut faktarutor, skapa punktlistor och fetmarkera viktiga ord.

 

2. SKRIV DET VIKTIGASTE FÖRST
Det sägs att vi läsare i snitt hittar något intressant på var femte sida vi besöker. Det präglar såklart våra förväntningar. Vi läser misstänksamt, redo att dra vidare om det inte är vad vi söker.

Du behöver alltså lyfta upp det dina läsare vill läsa högt upp, och övertyga dem om att de är på rätt ställe. Glöm långa utläggningar – utan kör pang på rödbetan!

Du behöver inte börja med att berätta bakgrunden och rapa all fakta kronologiskt. Börja istället med det som är spännande och mest relevant för läsaren, fyll sedan på med fördjupning, bakgrund och fakta. På så sätt kan läsaren bara inte sluta läsa.

 

3. UNDVIK LÅNGA OCH KRÅNGLIGA TEXTER
Du har kanske hört det förut, men du har bara 3-4 sekunder på dig att fånga läsarens intresse innan den drar vidare till någon annan sida. Det finns såklart undantag, som specifik information man måste ta till sig, tänk nyheter om avdrag på Skatteverket.

Svårflirtade och inte rädda för att vara otrogna, det är en tuff målgrupp du skriver för på webben. För att hålla kvar läsaren gäller det att skriva kort och konkret.

Bara för att du vill berätta någonting kan du inte räkna med att någon ska läsa, allra minst på webben där en mer lättläst text kan vara så lite som två knapptryck bort. "Kill your darlings!".

 

4. UTGÅ FRÅN LÄSAREN
Även om vi faktiskt kan läsa även långa texter på webben (längre än på papper om vi är intresserade av ämnet) finns det forskning som visar att korta texter ofta ändå är bäst. Vi läser till om med mindre av texten ju längre den är, menar forskaren Jakob Nielsen. Även om det här beteendet kan förändras ju mer vi vänjer oss vid att läsa på webben.

Utgå från situationen när du bestämmer längden på din text. Tänk på att du också kan skriva flera artiklar om samma ämne istället för en riktigt lång, och länka vidare emellan.

Som med de flesta texter gäller det att hitta vinkeln på din text – att utgå ifrån anledningen till att någon vill läsa den, inte anledningen till att du vill skriva den.

 

Nästa gång kommer jag att presentera frågorna som hjälper dig med sista punkten – att skriva utifrån din läsares perspektiv.

Vill du få ett mejl när jag uppdaterar bloggen, mejla ebba.arnborg@gmail.com.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.