Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Rekrytering, Personal & Anställda

Nu blir det billigare att anställa

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 28 februari, 2018 3 minuters läsning
Anställa

Foto: Nu kickar växa-stödet in. Det blir billigare att anställa. Foto: Getty Images

I januari blir det sänkta arbetsgivaravgifter för första anställda personalen. Här får du veta hur det funkar – och tips på andra sätt att anställa till en lägre kostnad.

Ibland är det bästa alternativet att satsa på fast personal, som när behoven är konstanta och tillgängligheten ett absolut måste.

För dig som ännu inte hunnit anställa någon än är det guldläge från och med nyår. Då träder regeringens växa-stöd in, som innebär rejäla skattelättnader under första året.

På lön upp till 25 000 kronor i månaden behöver man då bara betala ålderspensionsavgift. Normalt är full arbetsavgift 31,42 procent av bruttolönen och eventuella förmånsvärden. Ungefär en tredjedel, 10,21 procent, av det utgör ålderspensionsavgiften. Det betyder att från och med årsskiftet slipper man alltså två tredjedelar av arbetsgivaravgiften, eller 5 000 kronor i månaden räknat på en månadslön på 25 000 kronor.

Krav för växa-stöd


Men det finns ett par krav  för att kunna utnyttja växa-stödet. Anställningen gäller alltså bara den först anställda, måste vara minst tre månader och omfatta en arbetstid på minst 20 timmar per vecka. Dessutom är det begränsat till 12 månader. Därefter får man betala full arbetsgivaravgift.

Växa-stödet är temporärt och gäller utbetalningar till och med 31 december 2021. Från början var det något som bara erbjöds enskilda näringsidkare, men efter kraftig kritik utvidgades det till att gälla även aktiebolag och handelsbolag som inte haft någon anställd efter den 31 december 2016. Man brukar ofta råda enskilda näringsidkare att byta till aktiebolag när man anställer personal med tanke på riskerna för den privata ekonomin med enskild näringsverksamhet.

LÄS OCKSÅ: Se alla bidrag som kan rädda ditt företag

För den som vill anställa en äldre person är det ständig skatterabatt, utan tidsbegränsning. För personal som fyllt 65 vid årets ingång betalar man bara ålderspensionsavgift plus särskild löneskatt, totalt 16,36 procent. För den som är född 1937 eller tidigare slipper man även ålderspensionavgiften och betalar bara 6,15 procent i särskild löneskatt för äldre.

En sammanställning från Sveriges Företagshälsor visar dessutom att 55-plussarna är betydligt mindre sjuka än sina yngre kollegor.

Tänk på det här när du ska anställa:

1. Registrera dig 

Har du inte haft anställd personal tidigare måste du registrera dig som arbetsgivare. Har du aktiebolag är du sannolikt redan registrerad eftersom du själv är anställd i ditt bolag. Du kan registrera på verksamt.se.

2. Skriv avtal 

Reglera villkor i ett anställningsavtal. Läs mer om det på: driva-eget.se/anstall

3. För personalliggare

Driver du företag inom restaurang-, frisör-, tvätteri- eller byggbranschen måste du enligt lag föra personalliggare. Läs mer på skatteverket.se.

4. Glöm ej deklarera

Efter varje redovisningsperiod (alltså efter varje löneutbetalning) ska du lämna arbetsgivardeklaration till Skatteverket. Från och med 1 juni 2018 ska detta deklareras på individnivå. Läs mer på driva-eget.se och skatteverket.se.

5. Kolla med facket ... 

Är du bunden av kollektivavtal eller så kallade hängavtal så kolla med respektive fackförbund om det finns krav som du måste ta hänsyn till vid exempelvis lönesättning och förmåner.

6. ... och försäkringar 

Kollektivavtal kräver att du tecknar så kallade avtalsförsäkringar för dina anställda. Det krävs även inom vissa branscher, som byggbranschen. Det är dock brukligt att man har det även om man inte omfattas av kollektivavtal, trots att det inte är ett absolut krav.

Text: Ebba Arnborg


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.