Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Nu vet jag hur man sätter effektiva mål för 2014

4 januari, 2014 2 minuters läsning


Att sätta upp mål för 2014 med en metod som kallas TTT (tydligt – tändande- tidsatt). Vi skrev om det på tio sidor i senaste numret av Driva Eget.

Jag är ärligt talat lite tveksam till om sådant verkligen fungerarar i praktiken. Men nu vet jag – det fungerar. Vi har testat det själva här på Driva Eget, under nye chefredaktören Camilla Björkmans handfasta ledning med hjälp av whiteboard enligt bilden ovan. Och vem kunde bättre än hon kunna leda övningen – det var hon som skrivit artikeln och intervjuat målexperten Malin Boström.

Hon kallade till möte sista fredagen före jul. Det var en väl vald dag för den som vill ta vara på personalens tid, eftersom hon visste att vi då antingen själva ville ta ledigt eller att våra kunder var oanträffbara för affärer.
  1. Vi började enligt steg ett på sidan 12 att diskutera långsiktiga övergripande mål för Driva Eget – nya affärsmöjligheter med vårt koncept, hur vi ännu mer ska kunna hjälpa läsare och kunder och vad detta för med sig i ökad omsättning och personalresurser.
  2. I steg två analyserade vi läget 2013.
  3. I steg 3 vad vi ska fokusera på 2014. För oss är fokus ständigt samma – att så bra som möjligt hjälpa våra läsare, webbesökare, annonskunder och andra former av kunder.

Utifrån detta satte vi upp mål. Vi som inte läst artikeln så noga kom med förslag om att vi skulle öka antalet webbesökare, hålla fler event och öka annonsförsäljningen.

Men Camilla var inte nöjd. Hon hade satt sig in i TTT-metoden och krävde tydligare och mer detaljrikare mål som också sa när i tiden vi skulle klara målen.

Vi kom tillsammans fram till fem tydliga och konkreta mål, som vi alla stod bakom. Men hur de ser ut håller vi för oss själva tills vidare. Ni läsare och webbesökare kommer att märka av dem så småningom. Den gemensamma nämnaren är att vår aktivitet kommer att öka ordentligt på olika sätt under ett GOTT NYTT 2014.

Men hur fick vi då målen ”tändande”?

Det han Camilla aldrig med att utveckla under de effektiva och intensiva fem timmarna denna fredag. När vi slutade klockan 17 lovade hon att återkomma till belöningar som skulle utdelas när vi självklart skulle uppnå våra mål.

Detta väntar vi med spänning på. Till dess önskar jag er alla ett framgångsrikt 2014 och rekommenderar er med stort allvar att använda TTT-metod i senaste numret.

Läs HÄR om hur två killar från Umeå använda metoden när de bestämde sig för att minska sin arbetstid från 60 till 15 timmar i veckan.

Dela artikeln

Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.