Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nu vet jag hur man sätter effektiva mål för 2014

4 januari, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning


Att sätta upp mål för 2014 med en metod som kallas TTT (tydligt – tändande- tidsatt). Vi skrev om det på tio sidor i senaste numret av Driva Eget.

Jag är ärligt talat lite tveksam till om sådant verkligen fungerarar i praktiken. Men nu vet jag – det fungerar. Vi har testat det själva här på Driva Eget, under nye chefredaktören Camilla Björkmans handfasta ledning med hjälp av whiteboard enligt bilden ovan. Och vem kunde bättre än hon kunna leda övningen – det var hon som skrivit artikeln och intervjuat målexperten Malin Boström.

Hon kallade till möte sista fredagen före jul. Det var en väl vald dag för den som vill ta vara på personalens tid, eftersom hon visste att vi då antingen själva ville ta ledigt eller att våra kunder var oanträffbara för affärer.
  1. Vi började enligt steg ett på sidan 12 att diskutera långsiktiga övergripande mål för Driva Eget – nya affärsmöjligheter med vårt koncept, hur vi ännu mer ska kunna hjälpa läsare och kunder och vad detta för med sig i ökad omsättning och personalresurser.
  2. I steg två analyserade vi läget 2013.
  3. I steg 3 vad vi ska fokusera på 2014. För oss är fokus ständigt samma – att så bra som möjligt hjälpa våra läsare, webbesökare, annonskunder och andra former av kunder.

Utifrån detta satte vi upp mål. Vi som inte läst artikeln så noga kom med förslag om att vi skulle öka antalet webbesökare, hålla fler event och öka annonsförsäljningen.

Men Camilla var inte nöjd. Hon hade satt sig in i TTT-metoden och krävde tydligare och mer detaljrikare mål som också sa när i tiden vi skulle klara målen.

Vi kom tillsammans fram till fem tydliga och konkreta mål, som vi alla stod bakom. Men hur de ser ut håller vi för oss själva tills vidare. Ni läsare och webbesökare kommer att märka av dem så småningom. Den gemensamma nämnaren är att vår aktivitet kommer att öka ordentligt på olika sätt under ett GOTT NYTT 2014.

Men hur fick vi då målen ”tändande”?

Det han Camilla aldrig med att utveckla under de effektiva och intensiva fem timmarna denna fredag. När vi slutade klockan 17 lovade hon att återkomma till belöningar som skulle utdelas när vi självklart skulle uppnå våra mål.

Detta väntar vi med spänning på. Till dess önskar jag er alla ett framgångsrikt 2014 och rekommenderar er med stort allvar att använda TTT-metod i senaste numret.

Läs HÄR om hur två killar från Umeå använda metoden när de bestämde sig för att minska sin arbetstid från 60 till 15 timmar i veckan.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.