Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från SVENSKA FRIBREVSBOLAGET

Ekonomi & Skatt

Ny lag kan ge högre pension – se här om du påverkas

Sponsrad artikel 23 november, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Högre pension

Se här om du också kan få lägre avgifter, högre avkastning och mer i pension. SVT har tidigare rapporterat att pensionen kan höjas med över 300 000 kronor genom en flytt.

Den 1 april infördes nya regler som tillsammans med lagändringar under 2020 gör det möjligt att samla ihop dina utspridda pensionspengar, så kallade fribrev. Detta kan ge dig lägre avgifter, högre avkastning och mer i pension. SVT har tidigare rapporterat att pensionen kan höjas med så mycket som 360 000 kronor.

Syftet med den nya lagen är att flytta makten över pensionspengarna från försäkringsbolagen till dig som konsument.

Mattias Fellenius är grundare av Svenska Fribrevsbolaget och förklarar i den här artikeln hur den nya lagen kan ge dig högre pension och vad ett fribrev egentligen är. Och genom Svenska Fribrevsbolaget kan du få en kostnadsfri sammanställning av dina fribrev (det vill säga pensionsförsäkringar där inbetalningarna upphört).

Tips!Få en kostnadsfri sammanställning av dina fribrev här.

Så här fungerar de nya reglerna som kan ge dig högre pension

Nya regler har införts som kan ge dig högre pension. På regeringens hemsida skriver Finansmarknadsminister Åsa Lindhagen följande angående den nya lagen.

– Detta är en i raden av förändringar som gjorts de senaste åren för att förbättra konsumenters möjligheter att bestämma mer över sitt sparande. Jag hoppas det också kan bli en påminnelse till fler konsumenter att se över sitt sparande, säger finansmarknadsminister Åsa Lindhagen.

Syftet med lagändringarna är att det ska bli enklare att återköpa och flytta sparandet i livförsäkringar. Det ger bättre möjligheter för dig som konsument att kunna påverka utfallet av pensionen och annat försäkringssparande.

Vad menas med fribrev?

Varje gång du byter arbetsgivare får du det som kallas för fribrev. Ett fribrev är en inaktiv pensionsförsäkring, där arbetsgivaren har slutat sätta in pengar i försäkringen. En tjänsteman samlar på sig i snitt åtta fribrev under sitt arbetsliv.

Många konsumenter vill slå ihop sina fribrev och nu har lagstiftarna infört en ny lag som underlättar detta.

Högre pension med över 300 000 kr – är det möjligt även för dig?

SVT har tidigare rapporterat att pensionen kan höjas med 360 000 kronor genom en flytt. Genom att samla fribrev kan du också få bättre överblick över dina pengar och bättre möjlighet att förvalta dem så att de växer. Att ha åtta fribrev hos åtta olika försäkringsbolag innebär att du måste logga in på flera ställen bara för att byta fonder, vilket blir krångligt.

SVT har tidigare rapporterat att pensionen kan höjas med 360 000 kronor genom en flytt.

Svenska Fribrevsbolaget är Sveriges första och enda försäkringsbolag byggt för fribrev och de erbjuder dig en kostnadsfri sammanställning av dina fribrev, där det även framgår hur den nya lagen påverkar dig.

Tips!Få en kostnadsfri sammanställning av dina fribrev här.

Så vad innebär egentligen lagändringen?

Lagstiftad flytträtt infördes redan 2007 men flera försäkringsbolag införde så höga flyttavgifter och krångliga rutiner att flytträtten inte fungerade i praktiken. Politikerna har därför lagt fram en plan i tre steg i syfte att skapa en effektivare flytträtt.

  • Del ett infördes den 1 januari 2020 och innebär lägre flyttavgifter och bättre möjlighet att slå ihop försäkringar.
  • Del två infördes den 1 april 2021 och innebär att avlämnade försäkringsbolag får ta ut en avgift på maximalt 600 kronor vid flytt av fond- och depåförsäkring.
  • Fler lagändringar kan komma och regeringen har lagt fram ytterligare ett förslag som förväntas träda i kraft den 1 juli 2022. Denna tredje ändring handlar om att införa tvingande lagstiftning retroaktivt, det vill säga att konsumenterna får flytträtt även på försäkringar tecknade före 2007. När remissrundan gick ut tidigare under hösten hade samtliga remissinstanser svarat ja till förslaget.

Hur kan Svenska Fribrevsbolaget hjälpa dig till högre pension?

Svenska Fribrevsbolaget hjälper sina kunder till högre pension genom följande tre steg:

  1. Enkelt och kostnadsfritt att komma igång.
    Få en kostnadsfri sammanställning av dina fribrev här.
  2. Analys och flytthjälp.
    Dina fribrev analyseras och du får hjälp att flytta de fribrev som kan flyttas.
  3. Låga avgifter och rätt fonder för dig.
    Hos Svenska Fribrevsbolaget återförs fondprovisioner till dig som kund, vilket resulterar i låga avgifter samt att du kan vara trygg i att Svenska Fribrevsbolaget och du har samma mål – att du skall välja fonder som ger dig så hög pension som möjligt.

– Att vi återför all fondprovision bidrar till att öka den framtida pensionen. Dessa provisioner är större än vad många känner till. För en genomsnittskund handlar det om provisioner på cirka 130 000 kr fram till pensionen som nu återbetalas. Dessutom innebär detta att Svenska Fribrevsbolaget och du som kund har samma mål, att du ska välja fonder som ger så hög pension som möjligt, säger Svenska Fribrevsbolagets vd Nicklas Hellberg.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.