Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från VISA

Försäljning & Lönsamhet

Nya kunder i sociala medier – följ de tre stegen

Sponsrad artikel 5 mars, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
sociala medier

Hur får jag nya kunder i sociala medier? Och hur omvandlar jag intresset till försäljning i företagets e-handel?

I den här guiden hjälper vi dig att bygga upp företagets sociala medier och få fler kunder genom de sociala kanalerna. Råden kommer från ett av världens största betalningsnätverk – Visa – som med initiativet Företagshjälpen ger dig tips och verktyg för att bygga företagets digitala affär.

Guiden går bland annat igenom:

  • Hur du väljer rätt sociala medier
  • Vilka verktyg som hjälper dig att få bättre effekt
  • Hur du kopplar ihop sociala medier och din e-handel

Innan du läser guiden rekommenderar vi dig att titta in på Visa Företagshjälpen, där du hittar fler tips för att öka försäljningen i sociala medier.

Steg 1: Hitta rätt sociala medier och budskap för ditt företag

Ett vanligt misstag är att försöka synas överallt på en gång. Det finns ju så många olika sociala medie-plattformar att välja mellan. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Clubhouse… Fundera först ut vilka sociala medier som är relevanta för just ditt företag, och hur du ska få maximal effekt av insatsen. Detta kan du göra i fyra enkla steg

Vilka sociala medier använder din målgrupp?

Är det LinkedIn? Facebook? Instagram? Titta både på var målgruppen finns idag och till vilken plattform “den är på väg”. Fundera också på vilka ni helst vill nå, inte bara vilka ni har som kunder idag.

Ta hänsyn till vilka tjänster dina kunder använder och hur de använder dem. En 18-årig man finns inte på samma plattformar som en 58-årig kvinna, till exempel. Företag som säljer till andra företag får ofta bättre resultat i en företagsinriktad sociala medieplattform, till exempel LinkedIn. Företag som säljer visuellt tilltalande produkter kan istället tjäna på närvaro i en plattform som är inriktad på att dela bilder och grafiskt material, till exempel Instagram.

Vilka tider finns målgruppen i sociala medier?

Är det i rollen som beslutsfattare på ett företag eller som privatperson du vill nå dem? Det kan innebära helt olika tider på dygnet. Det enklaste sättet är att prova sig fram. Vilken tid på dygnet får ni bäst respons på era inlägg?

Forskning utförd av Statista 2017 visade att människor kollar sina sociala medier-konton vid upprepade tillfällen vid olika tidpunkter under dagen. Använd den här informationen för att nå maximal framgång för dina inlägg.

A/B-testa kontinuerligt

Börja med att skapa 2-4 olika budskap. Alla sociala medier har statistikfunktioner där du snabbt kan se vilka budskap och tider som fungerar bäst. Välj ut de varianter som fungerar bäst och testa dem igen tillsammans med två nya varianter. Det kallas A/B-testning. Detta är ett jobb du aldrig blir färdig med, och duktiga e-handlare lägger väldigt mycket tid här.

Om du inte är online alls, börja med att experimentera med ett socialt medie och ett format. Detta ger snabbt en bild av potentialen. Om responsen är svag, testa ett annat socialt medie, en annan form av budskap eller andra tider.

Sätt relevanta mätvärden för just ditt företag

Skapa mätvärden som hjälper dig att mäta din framgång: Om företagets mål är varumärkeskännedom eller engagemang, kan ett bra mätvärde vara hur många personer som delar ditt inlägg. Om du istället använder sociala medier primärt för att driva försäljning, är nya beställningar det kanske viktigaste mätvärdet.

De flesta sociala medier har statistikverktyg där du får en överblick av vilka inlägg som har fått flest visningar, likes eller delningar. När du har identifierat de framgångsrika posterna och skapat dig en bild av vad som har fungerat bra, så kan du testa din strategi på flera inlägg.

Exempel: Säg att du publicerar en bildserie klockan 18.00 som leder till fler beställningar. En uppföljningsserie med bildposter vid olika tidpunkter på dagen hjälper dig att avgöra om det är tidpunkten eller innehållet som driver din framgång.

Tips:Så här kommer du igång med din onlineförsäljning.

Steg 2: Skapa ett tydligt varumärke med tydliga budskap

82 procent av alla internetanvändare i Sverige använder sociala medier varje vecka, enligt nya siffror från Internetstiftelsen[1]. Det finns därmed stor möjlighet att nå ut till potentiella kunder genom att tänka över och jobba aktivt med företagets sociala medier-närvaro.

Och precis som på din webbplats eller i din e-handel, behöver du skapa tydliga budskap i sociala medier. Börja med att ladda upp din logotyp och andra varumärkestillgångar så att det är tydligt var besökarna hamnar när de landar i ditt företags sociala medier. Lägg också till länkar till din webbplats och information om hur man kan kontakta er via exempelvis e-post.

Tips! Kom ihåg att inkludera företagets sociala medier även i ert tryckta material, till exempel på visitkort och flygblad. På det sättet kan potentiella kunder hitta dig både on- och offline.

Sociala medier kan vara både kundtjänst och feedback-kanal

Sociala medier är idag en avgörande kanal för att möta företagets kunder. Förutom marknadsföring och försäljning kan du här skapa en kundtjänst eller varför inte få feedback och frågor från kunderna.

Var noga med svarstiden. Ta en fråga i sociala medier lika seriöst som en fråga som sägs till dig personligen. Svarsfrekvensen gör stor skillnad för hur de potentiella kunderna uppfattar ditt företag

Var också noga med typen av inlägg ni publicerar. Upprepa gärna budskap, men inte på samma sätt varje gång. Eftersom nästan alla sociala medie-plattformar har inbyggd dataanalys, ser du snabbt hur respektive inlägg presterar. Därför kan små skillnader i ton, text och bild gör stor skillnad för hur ditt varumärke uppfattas.

Tips! På Visas plattform Företagshjälpen kan du bland mycket annat läsa mer om verktyget HootSuite som hjälper dig att automatisera och bevaka ditt företags sociala medier.

Steg 3: Välj rätt e-handelsplattform för att ta hand om trafiken

I sociala medier hittar du potentiella kunder och bygger företagets varumärke, men detta är bara de första stegen i köptunneln. Den kanske viktigaste faktorn för att lyckas med försäljning online är att välja rätt e-handelsplattform.Det finns en lång rad aktörer att välja mellan, och det är smart att ställa sig följande typ av frågor inför valet.

  • Har e-handelsplattformen alla funktioner jag behöver i min e-handel?
  • Utvecklas plattformen löpande utan att jag behöver göra uppdateringar själv?
  • Finns smarta verktyg för att hitta nya kunder och öka försäljningen online?
  • Finns smarta kopplingar till företagets sociala medier

Den genomsnittliga tiden för en online-shoppare är under fyra minuter. Därför måste din e-handel vara lätt att navigera och snabbt ta besökaren genom köptunneln. Ett köp bör inte ta mer än 4-6 klick. Här lär vi dig att skapa en e-handel i tre steg.

Alla varumärkesnamn, logotyper och/eller varumärken tillhör respektive innehavare egendom och används bara för identifieringsändamål. Omnämnandet av dessa innebär inte att produkten godkänns eller är ansluten till Visa.

* Den förlängda provperioden om 30 dagar gäller för de första 50 som anmäler sig. Ordinarie provperiod är 14 dagar. Ytterligare villkor gäller.

[1] Undersökning på uppdrag av Yell och genomförd av Critical Research Ltd 2017. Undersökningen genomfördes med 500 konsumenter från 16 år och äldre i Storbritannien och 500 SMB-beslutsfattare i Storbritannien.



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.