Nya kunder i sociala medier – följ de tre stegen

Hur får jag nya kunder i sociala medier? Och hur omvandlar jag intresset till försäljning i företagets e-handel?
I den här guiden hjälper vi dig att bygga upp företagets sociala medier och få fler kunder genom de sociala kanalerna. Råden kommer från ett av världens största betalningsnätverk – Visa – som med initiativet Företagshjälpen ger dig tips och verktyg för att bygga företagets digitala affär.
Guiden går bland annat igenom:
- Hur du väljer rätt sociala medier
- Vilka verktyg som hjälper dig att få bättre effekt
- Hur du kopplar ihop sociala medier och din e-handel
Innan du läser guiden rekommenderar vi dig att titta in på Visa Företagshjälpen, där du hittar fler tips för att öka försäljningen i sociala medier.
Steg 1: Hitta rätt sociala medier och budskap för ditt företag
Ett vanligt misstag är att försöka synas överallt på en gång. Det finns ju så många olika sociala medie-plattformar att välja mellan. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Clubhouse… Fundera först ut vilka sociala medier som är relevanta för just ditt företag, och hur du ska få maximal effekt av insatsen. Detta kan du göra i fyra enkla steg
Vilka sociala medier använder din målgrupp?
Är det LinkedIn? Facebook? Instagram? Titta både på var målgruppen finns idag och till vilken plattform “den är på väg”. Fundera också på vilka ni helst vill nå, inte bara vilka ni har som kunder idag.
Ta hänsyn till vilka tjänster dina kunder använder och hur de använder dem. En 18-årig man finns inte på samma plattformar som en 58-årig kvinna, till exempel. Företag som säljer till andra företag får ofta bättre resultat i en företagsinriktad sociala medieplattform, till exempel LinkedIn. Företag som säljer visuellt tilltalande produkter kan istället tjäna på närvaro i en plattform som är inriktad på att dela bilder och grafiskt material, till exempel Instagram.
Vilka tider finns målgruppen i sociala medier?
Är det i rollen som beslutsfattare på ett företag eller som privatperson du vill nå dem? Det kan innebära helt olika tider på dygnet. Det enklaste sättet är att prova sig fram. Vilken tid på dygnet får ni bäst respons på era inlägg?
Forskning utförd av Statista 2017 visade att människor kollar sina sociala medier-konton vid upprepade tillfällen vid olika tidpunkter under dagen. Använd den här informationen för att nå maximal framgång för dina inlägg.
A/B-testa kontinuerligt
Börja med att skapa 2-4 olika budskap. Alla sociala medier har statistikfunktioner där du snabbt kan se vilka budskap och tider som fungerar bäst. Välj ut de varianter som fungerar bäst och testa dem igen tillsammans med två nya varianter. Det kallas A/B-testning. Detta är ett jobb du aldrig blir färdig med, och duktiga e-handlare lägger väldigt mycket tid här.
Om du inte är online alls, börja med att experimentera med ett socialt medie och ett format. Detta ger snabbt en bild av potentialen. Om responsen är svag, testa ett annat socialt medie, en annan form av budskap eller andra tider.
Sätt relevanta mätvärden för just ditt företag
Skapa mätvärden som hjälper dig att mäta din framgång: Om företagets mål är varumärkeskännedom eller engagemang, kan ett bra mätvärde vara hur många personer som delar ditt inlägg. Om du istället använder sociala medier primärt för att driva försäljning, är nya beställningar det kanske viktigaste mätvärdet.
De flesta sociala medier har statistikverktyg där du får en överblick av vilka inlägg som har fått flest visningar, likes eller delningar. När du har identifierat de framgångsrika posterna och skapat dig en bild av vad som har fungerat bra, så kan du testa din strategi på flera inlägg.
Exempel: Säg att du publicerar en bildserie klockan 18.00 som leder till fler beställningar. En uppföljningsserie med bildposter vid olika tidpunkter på dagen hjälper dig att avgöra om det är tidpunkten eller innehållet som driver din framgång.
Tips:Så här kommer du igång med din onlineförsäljning.
Steg 2: Skapa ett tydligt varumärke med tydliga budskap
82 procent av alla internetanvändare i Sverige använder sociala medier varje vecka, enligt nya siffror från Internetstiftelsen[1]. Det finns därmed stor möjlighet att nå ut till potentiella kunder genom att tänka över och jobba aktivt med företagets sociala medier-närvaro.
Och precis som på din webbplats eller i din e-handel, behöver du skapa tydliga budskap i sociala medier. Börja med att ladda upp din logotyp och andra varumärkestillgångar så att det är tydligt var besökarna hamnar när de landar i ditt företags sociala medier. Lägg också till länkar till din webbplats och information om hur man kan kontakta er via exempelvis e-post.
Tips! Kom ihåg att inkludera företagets sociala medier även i ert tryckta material, till exempel på visitkort och flygblad. På det sättet kan potentiella kunder hitta dig både on- och offline.
Sociala medier kan vara både kundtjänst och feedback-kanal
Sociala medier är idag en avgörande kanal för att möta företagets kunder. Förutom marknadsföring och försäljning kan du här skapa en kundtjänst eller varför inte få feedback och frågor från kunderna.
Var noga med svarstiden. Ta en fråga i sociala medier lika seriöst som en fråga som sägs till dig personligen. Svarsfrekvensen gör stor skillnad för hur de potentiella kunderna uppfattar ditt företag
Var också noga med typen av inlägg ni publicerar. Upprepa gärna budskap, men inte på samma sätt varje gång. Eftersom nästan alla sociala medie-plattformar har inbyggd dataanalys, ser du snabbt hur respektive inlägg presterar. Därför kan små skillnader i ton, text och bild gör stor skillnad för hur ditt varumärke uppfattas.
Tips! På Visas plattform Företagshjälpen kan du bland mycket annat läsa mer om verktyget HootSuite som hjälper dig att automatisera och bevaka ditt företags sociala medier.
Steg 3: Välj rätt e-handelsplattform för att ta hand om trafiken
I sociala medier hittar du potentiella kunder och bygger företagets varumärke, men detta är bara de första stegen i köptunneln. Den kanske viktigaste faktorn för att lyckas med försäljning online är att välja rätt e-handelsplattform.Det finns en lång rad aktörer att välja mellan, och det är smart att ställa sig följande typ av frågor inför valet.
- Har e-handelsplattformen alla funktioner jag behöver i min e-handel?
- Utvecklas plattformen löpande utan att jag behöver göra uppdateringar själv?
- Finns smarta verktyg för att hitta nya kunder och öka försäljningen online?
- Finns smarta kopplingar till företagets sociala medier
Den genomsnittliga tiden för en online-shoppare är under fyra minuter. Därför måste din e-handel vara lätt att navigera och snabbt ta besökaren genom köptunneln. Ett köp bör inte ta mer än 4-6 klick. Här lär vi dig att skapa en e-handel i tre steg.
Alla varumärkesnamn, logotyper och/eller varumärken tillhör respektive innehavare egendom och används bara för identifieringsändamål. Omnämnandet av dessa innebär inte att produkten godkänns eller är ansluten till Visa.
* Den förlängda provperioden om 30 dagar gäller för de första 50 som anmäler sig. Ordinarie provperiod är 14 dagar. Ytterligare villkor gäller.
[1] Undersökning på uppdrag av Yell och genomförd av Critical Research Ltd 2017. Undersökningen genomfördes med 500 konsumenter från 16 år och äldre i Storbritannien och 500 SMB-beslutsfattare i Storbritannien.