Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Nyheter

Deklarationen 2020 – 14 saker du måste ha koll på

Sponsrad artikel 17 april, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Vilka nyheter finns i deklarationen 2020? Finns det några nya avdrag eller skattefria förmåner? Här ger vi dig svaren.

Tips 1: Skattefria personalförmåner 2020

Naturaförmån innebär att arbetsgivaren väljer förmånen

Med naturaförmån menas förmåner av enklare slag av motion eller friskvård, som är tillgänglig för alla företagets anställda. Förmånen ska tillhandahållas på arbetsplatsen, i annan lokal som företaget helt eller delvis disponerar, eller i lokal enligt abonnemang. Då är förmånen skattefri för den anställde.

Exempel:
Om personalen kan få tillgång till massage på arbetsplatsen, är det en naturaförmån. Om företaget väljer att erbjuda samtliga anställda exempelvis ett gymkort på ett speciellt angivet gym, avseende enklare motion, är det också att jämställa med en skattefri naturaförmån.

Friskvårdsbidrag innebär att den anställde väljer men arbetsgivaren bestämmer

Företaget kan erbjuda anställd personal ett friskvårdsbidrag att använda för motion eller annan friskvård, och den anställde väljer själv aktivitet inom ramarna för arbetsgivarens regler. Hela personalen måste erbjudas friskvårdsbidraget, med lika stort belopp och på samma villkor, för att det ska vara skattefritt. Förmånen måste dessutom vara av mindre värde.

Vad är då mindre värde?
Skatteverket menar att 5 000 kronor inklusive moms per anställd och år utgör ett mindre värde. OBS! Om företaget erbjuder ett friskvårdsbidrag som överstiger 5 000 kronor, beskattas de anställda på hela beloppet. 

Vad gäller vid enstaka aktiviteter?
Den enstaka aktiviteten måste kosta mindre än 1 000 kronor inklusive moms för att uppfylla kraven för enklare slag och mindre värde, menar Skatteverket. Ett exempel på detta kan vara liftkort. 

Företaget kan också kombinera naturaförmån med friskvårdsbidrag.

Läs mer: Allt du behöver veta om friskvårdsbidrag.

Tips 2: Löneväxling och bruttolöneavdrag gör personalvårdsförmånerna skattepliktiga

Tänk på!
Om skattefria personalvårdsförmåner finansieras av arbetsgivaren med hjälp av bruttolöneavdrag/löneväxling blir förmånerna skattepliktiga. 

Tips 3: Vad gäller vid reseavdrag?

Förutsättningar för att den anställde ska få reseavdrag med bil är att:

  • Avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Den anställde kan bara få avdrag för den del av sina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Läs mer här:Allt om deklarationen 2020 – här hittar du nyheterna, avdragen och regeländringarna.

Tips 4: Har du sålt en fastighet 2019?

Om du har sålt en bostad under 2019 ska du deklarera försäljningen i din privata deklarationen året efter, det vill säga 2020. Det gör du genom att lämna en bilaga. Bilagan hittar du i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 hos Skatteverket.

Tips 5: ROT-avdrag minskar omkostnadsbeloppet

Har du sålt din bostad 2019 och fått ROT-avdrag för någon åtgärd?
Då ska den del som du fått skattereduktion för minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten.

Tips 6: Du får skatteåterbäringen snabbare om du har digital brevlåda

Skaffa en digital brevlåda så får du skatteåterbäringen snabbare. För 2020 behövde du ha din digitala brevlåda senast den 27 februari för att få skatteåterbäringen redan den 7-9 april. Även om du deklarerar digitalt senast den 31 mars, utan att ändra eller lägga till något, får du skatteåterbäringen i april.

Tips!
Fixa företagets deklarationen själv – direkt från bokföringsprogrammet
I ett smart bokföringsprogram med deklarationstillval sköter du enkelt, snabbt och säkert företagets deklaration själv – online. Det behöver inte vara svårt. Med rätt förutsättningar kan det till och med gå under timmen – till exempel med deklarationsprogrammet Visma eEkonomi som just nu finns till ett extra bra erbjudande.

Tips 7: Du kan få skattereduktion för fackföreningsavgift (för en del av 2019)

Skattereduktion för fackföreningsavgift slopades den 1 april 2019. Det innebär att bara de avgifter du betalat in mellan den 1 januari och den 31 mars 2019 ger skattereduktion.

Obs! Skattereduktionen för fackföreningsavgiften medges automatiskt om din fackförening har skickat in kontrolluppgifter till Skatteverket. Du ser då skattereduktionen i din preliminära skatteuträkning.

Tips 8: Vad gäller om jag har sålt värdepapper?

Om du har sålt eller löst in värdepapper ska du lämna bilaga K4 samtidigt med din privata deklaration. I Skatteverkets e-tjänst finns bilagan redan skapad, med de flesta av uppgifterna redan ifyllda. Men, du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp, det vill säga vad du betalt för ditt värdepapper (till exempel aktier). 

Om du inte känner till vilket omkostnadsbeloppet du har haft, kan du i de flesta fall använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp (enligt den s k schablonmetoden).

Tips 9: Vad gäller vid utländska värdepapper om företaget jag har värdepapper i går i konkurs?

Utländska värdepapper anses avyttrade när det utländska företaget försätts i konkurs, och inte när konkursen är avslutad. Detta är en nyhet i deklarationen 2020.

Tips 10. Glöm inte ändringarna för sjukvårdsförsäkringen

Tänk på!
Skattefriheten för förmån av privat sjuk- och hälsovård samt sjukvårdsförsäkringar slopades den 1 juli 2018. I de fall en försäkring har betalats från och med 1 juli 2018, så skall den alltså beskattas i deklarationen. 

Obs! Normalt är bara 60 procent av premien skattepliktig, enligt Skatteverkets egna uppgifter.

Tips 11. Så kan du få anstånd med deklarationen

Alla som behöver mer tid för att lämna sin deklaration kan få anstånd fram till 1 juni. Du får besked direkt när du ansöker. Har du redan tidigare fått anstånd är det automatiskt förlängt till 1 juni, du behöver inte göra något mer. Du ansöker via “Mina sidor” på skatteverket.se.

Har du inte möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd en längre tid, ansöker du om det på blanketten Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600).

Tips 12. Vad gäller om jag hyr ut kontor i bostaden till företaget?

Om du hyr ut en lokal i en villa eller bostadsrätt till ditt egna aktiebolag eller egen arbetsgivare, innebär det kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Tänk då på att:

  • Det måste finnas ett behov av lokalen, och det får inte finnas en annan, motsvarande lokal samtidigt.
  • Marknadsmässig ersättning är maximal hyra du kan ta ut.
  • Det måste finnas ett avtal mellan parterna.

Läs mer här:8 säkra avdrag för firman med kontor hemma.

Tips 13. Kan jag dra av moms vid måltidsrepresentation?

Det finns ingen avdragsrätt för måltidsrepresentation kvar, men du kan fortfarande lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Detta gäller även moms på alkohol. Regeln gäller alla bolagsformer.

Läs mer här:De här avdragen får du göra vid representation.

Tips 14. Ombildning från enskild firma till aktiebolag

En ombildning av enskild firma till aktiebolag ger inte någon schablonintäkt som tillägg under ombildningsåret, om man tar med sig periodiseringsfonder. Detta gäller bara för enskild firma.

Läs mer här:Skatteexpertens bästa tips på avdrag i deklarationen 2020.

Tipsen kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem som är expert på fåmansföretagslagstiftningen.

Om Visma Spcs
I orostider är extra viktigt att stötta varandra och få hjälp, och vi är starkare tillsammans! I snart fyra decennier har Visma Spcshjälpt Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.