Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nytt år – nya möjligheter! (och erfarenheter)

13 januari, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Klyscha?! Nja det beror på vad man gör under åren som går…Själv har mitt senaste år minst sagt varit turbulent, fast jag har aldrig deppat ner mig så mycket som många utanför säger att de lätt skulle ha gjort i min situation. Varför går jag då inte och blir deprimerad efter att gått på smäll efter smäll efter smäll, som i klartext betyder, kunden köper inte min nya tjänst, vilket gör att jag inte får några intäkter som i nästa tur innebär tomt på kontot och resultatet blir ingen mat på frukostbordet. Delägare säljer en del av vårt gemensamma bolag utan att jag vet ngt, kund betalar inte sin stora skuld (ca 45 000 kr) … osv osv osv

För många år sen såg jag en film som har etsat sig fast i min hjärna, där en scen framförallt har funnits kvar sen dess. Filmtiteln kommer jag tyvärr inte ihåg men jag hittade det kinesiska ordspråket som användes i filmen:

Maybe so, Maybe not. We’ll see.

En bonde och hans son hade en älskad hingst som hjälpte familjen försörja sig. En dag sprang hästen bort och deras grannar utbrast, " Din häst sprang iväg, vilken fruktansvärd otur! ”Bonden svarade: " Kanske det, kanske inte. Vi får se. "

Några dagar senare återvände hästen hem, leder några vilda ston tillbaka till gården. Grannarna skrek ut, " Din häst har återvänt, och tog med sig flera hästar hem. Vilken stor lycka! ”Bonden svarade:" Kanske det, kanske inte.
Vi får se. "

Senare samma vecka försökte bondens son att rida in ett av stona och hon kastade honom till marken, som gjorde att sonen bröt benet. Byborna grät, " Din son bröt benet, vilken fruktansvärd otur! ”Bonden svarade: " Kanske det, kanske inte.
Vi får se. "

Några veckor senare kom soldater från den nationella armén marscherade genom staden och rekryterade alla arbetsföra pojkar för armén. De tog inte med sig bondens son som fortfarande återhämtade sig från sin skada . Vänner skrek, " Din pojke skonas, vilken enorm tur! ”Till vilken svarade bonden, " Kanske det, kanske inte.
Vi får se. "

Sensmoralen i denna historia är att inga omständigheter verkligen kan bedömas som bra eller dåliga, tur eller otur, lyckliga eller olyckliga, utan det får tiden utvisa. Dessutom, ingen bor egentligen tillräckligt länge på jorden för att ta reda på ”hela historien”, så det kan betraktas som ett stort slöseri med tid för att bedöma smärre olägenheter som motgångar eller att investera massor av energi på saker som ser enastående på ytan, men kan inte löna sig i slutändan.Det klokaste är att leva livet med måtta, hålla ett jämt temperament, med alla saker i livet, oavsett om de ursprungligen verkar vara "bra" eller "dåligt". Livet är mycket mer bekvämare om vi bara accepterar vad vi gjort och gör det bästa av vårt liv. I stället för att alltid behöva döma saker och förklara dem som bra eller dåliga, skulle det vara bättre att bara luta sig tillbaka och säga: "Det ska bli intressant att se vad som händer."
//Dr. Marlo Archer

För mig finns det verkligen inget bättre citat som passar så sjukt bra in i mitt företagarliv och även privatlivet. Skulle jag översätta texten ovan in i mitt företagsliv skulle det se ut på följande:
1. Jag sa upp mig från jobbet som säljare, äntligen fri och mot nya utmaningar – JIPPI!
2. Fick inte det nya jobb jag sökte – Åhh va synd!
3. Kom in på en Ky-utbildning istället – JIPPI!
4. Utbildningen var totalt kass och jag fick bara med mig ett stort CSN lån – Åhh va synd!
5. Fd Läraren i utbildningen kontaktade mig och frågade om jag ville börja som säljare i hennes bolag – JIPPI!
6. Det var mkt svårare än vad jag trodde, försäljningssiffrorna sjönk och därmed min provisionslön – Åhh synd!
7. Jag blev senare erbjuden att bli delägare i hennes bolag – JIPPI!
8. Hade skrivit på ett kontrakt som var tuffare än vad jag hade utläst, klev då ur bolaget – Åhh va synd
9. Startade eget nytt bolag ensamt – JIPPI!
10. Försäljningen kom aldrig riktigt igång och stod på ruinens brant – Åhh va synd
11. Har fått förfrågan om att sälja en del utav mitt bolag då mina tjänster visat sig vara intressanta för det andra bolaget som vill bli delägare…

Ja så ser det ut just nu och i slutet av januari kommer jag att veta om jag fått med mig nya delägare och står isåfall inför ordet JIPPI!!!

Det är så coolt att ha med detta tankesätt för det ÄR precis så. Det har iallafall varit så för mig och kommer garanterat att alltid vara så. Önska mig lycka till och en spark i baken så hoppas jag få visa och berätta mer i nästa månad.
Kramar till Er alla bloggläsare och som jag ofta säger, det viktigaste är att DU GÖR NÅ`T!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.