Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Ökade med 500 procent – utan en krona i annonsering

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Hur ska jag tänka om jag inte har råd att annonsera? Monica Born på Superfront delar med sig av sina bästa tips. FOTO SUPERFRONT

Annonsering är inte automatiskt det bästa sättet att nå nya kunder. På knappt tre år har företaget Superfront ökat sitt resultat med 500 procent – utan att lägga en krona på traditionell marknadsföring.

Vad som från början var en nödvändighet, visade sig bli en framgångsrik satsning. När Monica och Mick Born samt Sander Aarts startade företaget Superfront 2013 hade de inte råd att annonsera. De trodde stenhårt på affärsidén, som Mick och Monica fått drygt ett år tidigare: egendesignade och specialtillverkade luckor, handtag, sidor, toppar och ben för Ikeas största förvaringsserier. Men hur skulle de marknadsföra den?
– Vi visste ju att ett attraktivt bildmaterial skulle öka våra chanser att komma med i magasin och sociala medier, så vi satsade på att få fram riktigt snygga bilder, säger Monica, en av grundarna.

Både hon och maken Mick kommer från reklambranschen och vet hur viktigt – och svårt – det är att sticka ut i bruset. De hade en idé om miljön de ville fotografera produkterna i och gav sig inte förrän de hittat den. Rekvisitan plockade de med sig hemifrån.

Mycket tid lades ner på att formulera pressreleaserna som skulle gå ut till de redaktörer, journalister och bloggare som man ville nå. Nästa steg blev att fixa en lanseringsfest, också den ett sätt att marknadsföra då okända Superfront.
– I början gjorde vi allt själva. Det var tufft, särskilt som vi hade småbarn.

Men arbetsinsatsen betalade sig med råge. Superfront uppmärksammades i såväl svenska som internationella tidningar. Tunga inredningsbloggare skrev om deras produkter och försäljningssiffrorna steg. I dag har företaget tio heltidsanställda. Omsättningen har ökat från fem miljoner 2013 till 31 miljoner förra året, resultatet från 122 000 till cirka sex miljoner under motsvarande tid.

Och intresset har inte svalnat. Superfront har synts i norsk, fransk och tysk tv. Jättar som The Sunday Times och Financial Times har skrivit om produkterna och företaget. Ändå har man inte bearbetat utländsk media nämnvärt.
– De har hört av sig själva, förmodligen för att de snappat upp oss via bloggar och sociala medier. Vi får ju draghjälp av våra fans som delar det vi gör. Men den främsta anledningen är att vi har en attraktiv produkt. Har du inte det, kan ingen marknadsföringskampanj i världen rädda den.

Sociala medier är viktiga i dag. De ger exponering, men är också ett sätt att bygga en relation med kunderna.
– Vi kan visa att vi faktiskt bryr oss om våra kunder, till exempel genom att svara på frågor. När vi ser frågorna får vi också en uppfattning om vad vi eventuellt måste vara tydligare med i vår kommunikation. Dessutom får vi som sagt ofta hjälp med marknadsföringen av våra fans. Det kan du aldrig uppnå med en traditionell annons.

Men det betyder inte att Facebook, Instagram, Twitter med flera är frälsningen för allt och alla. Sociala medier fungerar extra bra för produkter som folk verkligen vill läsa om. I Superfronts fall handlar det om design och inredning som är ett fritidsintresse för många.

Men de här kanalerna är förmodligen inte lika bra om du säljer exempelvis kopiatorer. Det är inte heller självklart att vara närvarande precis överallt när det gäller sociala medier. Ju fler kanaler du har, desto mer måste du underhålla. Det är alltså bättre att ha några kanaler som du har tid att ta hand om, än flera som du sköter halvdant.

Avigsidan med sociala medier är att negativa åsikter sprids snabbt och okontrollerat som en präriebrand. Här gäller det att ha en beredskap för hur man hanterar det.
– Det är bara att acceptera att människor tycker olika om design. Men om du valt att synas på sociala medier, måste du vara på tårna hela tiden. Det gäller att svara blixtsnabbt, ärligt och transparent om en kund till exempel är besviken på grund av en sen leverans. Då kan du inte vänta i ett dygn. Det skulle vara förödande i längden.

Mässor är ett annat sätt att visa upp sina produkter. Eftersom Superfront inte arbetar med återförsäljare i nuläget, har man valt bort även dem – trots att många mässor även välkomnar allmänheten.
– Det rör sig bara om ett par dagar, och då blir det ett dyrt sätt att nå slutkunderna. Vi har ungefär 4 000 besökare varje dag på vår hemsida, så det är en mer kostnads­effektiv monter som vi hellre utvecklar.

Att Superfront blivit så framgångsrikt utan traditionell marknadsföring, betyder inte att man valt bort det för alltid. Enligt Monica Born kan annonsering bli aktuellt framöver. Hon tror också det är möjligt att Superfront hade sålt ännu mer om de i början hade haft pengar att annonsera för.
– Å andra sidan har vi vuxit i en sund takt och kunnat fokusera på snygga och bra produkter, vilket är vår styrka. Produktutveckling är nog så viktigt som marknadsföring.

Och nu då? Media kittlas av nyheter, men väletablerade företag är inte riktigt lika heta. Hur närmar man sig media och bloggare när man är känd?
– Vi hör inte av oss stup i kvarten, utan bara när vi har en nyhet att komma med. Bilderna håller fortfarande hög kvalitet, men de går inte att ladda ner från hemsidan om man inte först kontaktat oss. På så sätt har vi lite koll på vilka som är intresserade och så får vi en chans att skapa en relation. Det är också viktigt, avslutar Monica.

6 tips för att nå ut gratis

  1. Snåla inte på bilderna
    Satsa på ett annorlunda bildmaterial som håller hög kvalitet. Då bidrar du till en bättre blogg och ett bättre magasin – och på så vis ökar chansen att du kommer med.
  2. Skapa eget uttryck
    Fundera på hur du kan du sticka ut i bruset. Imitera inte andra, utan hitta ett eget uttryck både när det gäller design och marknadsföring.
  3. Skriv för mottagaren
    Bloggar och magasin har olika inriktningar. Fundera över hur du kan prata på ett relevant sätt om ditt varumärke på respektive blogg och magasin. Berätta om något som deras läsare och följare kan tänkas vilja veta – inte vad du vill berätta.
  4. Säg något smart!
    Fundera på citaten i din pressrelease. Är de spännande, utmanar de konventioner, sätter du din produkt i ett nytt och spännande sammanhang? Se till att du bidrar med något intressant för andra att berätta vidare.
  5. Tjata aldrig
    Hör av dig bara när du har något att berätta, annars riskerar du att devalvera ditt varumärke. Och tjata aldrig! Ett nej är ett nej – den här gången.
  6. Svara snabbt på webben
    Var snabb om du väljer att synas i sociala medier. Svara blixtsnabbt, ärligt och transparent!

AV KERSTIN SUNDMARK


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.