Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Ökade med 500 procent – utan en krona i annonsering

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 februari, 2017 6 minuters läsning

Foto: Hur ska jag tänka om jag inte har råd att annonsera? Monica Born på Superfront delar med sig av sina bästa tips. FOTO SUPERFRONT

Annonsering är inte automatiskt det bästa sättet att nå nya kunder. På knappt tre år har företaget Superfront ökat sitt resultat med 500 procent – utan att lägga en krona på traditionell marknadsföring.

Vad som från början var en nödvändighet, visade sig bli en framgångsrik satsning. När Monica och Mick Born samt Sander Aarts startade företaget Superfront 2013 hade de inte råd att annonsera. De trodde stenhårt på affärsidén, som Mick och Monica fått drygt ett år tidigare: egendesignade och specialtillverkade luckor, handtag, sidor, toppar och ben för Ikeas största förvaringsserier. Men hur skulle de marknadsföra den?
– Vi visste ju att ett attraktivt bildmaterial skulle öka våra chanser att komma med i magasin och sociala medier, så vi satsade på att få fram riktigt snygga bilder, säger Monica, en av grundarna.

Både hon och maken Mick kommer från reklambranschen och vet hur viktigt – och svårt – det är att sticka ut i bruset. De hade en idé om miljön de ville fotografera produkterna i och gav sig inte förrän de hittat den. Rekvisitan plockade de med sig hemifrån.

Mycket tid lades ner på att formulera pressreleaserna som skulle gå ut till de redaktörer, journalister och bloggare som man ville nå. Nästa steg blev att fixa en lanseringsfest, också den ett sätt att marknadsföra då okända Superfront.
– I början gjorde vi allt själva. Det var tufft, särskilt som vi hade småbarn.

Men arbetsinsatsen betalade sig med råge. Superfront uppmärksammades i såväl svenska som internationella tidningar. Tunga inredningsbloggare skrev om deras produkter och försäljningssiffrorna steg. I dag har företaget tio heltidsanställda. Omsättningen har ökat från fem miljoner 2013 till 31 miljoner förra året, resultatet från 122 000 till cirka sex miljoner under motsvarande tid.

Och intresset har inte svalnat. Superfront har synts i norsk, fransk och tysk tv. Jättar som The Sunday Times och Financial Times har skrivit om produkterna och företaget. Ändå har man inte bearbetat utländsk media nämnvärt.
– De har hört av sig själva, förmodligen för att de snappat upp oss via bloggar och sociala medier. Vi får ju draghjälp av våra fans som delar det vi gör. Men den främsta anledningen är att vi har en attraktiv produkt. Har du inte det, kan ingen marknadsföringskampanj i världen rädda den.

Sociala medier är viktiga i dag. De ger exponering, men är också ett sätt att bygga en relation med kunderna.
– Vi kan visa att vi faktiskt bryr oss om våra kunder, till exempel genom att svara på frågor. När vi ser frågorna får vi också en uppfattning om vad vi eventuellt måste vara tydligare med i vår kommunikation. Dessutom får vi som sagt ofta hjälp med marknadsföringen av våra fans. Det kan du aldrig uppnå med en traditionell annons.

Men det betyder inte att Facebook, Instagram, Twitter med flera är frälsningen för allt och alla. Sociala medier fungerar extra bra för produkter som folk verkligen vill läsa om. I Superfronts fall handlar det om design och inredning som är ett fritidsintresse för många.

Men de här kanalerna är förmodligen inte lika bra om du säljer exempelvis kopiatorer. Det är inte heller självklart att vara närvarande precis överallt när det gäller sociala medier. Ju fler kanaler du har, desto mer måste du underhålla. Det är alltså bättre att ha några kanaler som du har tid att ta hand om, än flera som du sköter halvdant.

Avigsidan med sociala medier är att negativa åsikter sprids snabbt och okontrollerat som en präriebrand. Här gäller det att ha en beredskap för hur man hanterar det.
– Det är bara att acceptera att människor tycker olika om design. Men om du valt att synas på sociala medier, måste du vara på tårna hela tiden. Det gäller att svara blixtsnabbt, ärligt och transparent om en kund till exempel är besviken på grund av en sen leverans. Då kan du inte vänta i ett dygn. Det skulle vara förödande i längden.

Mässor är ett annat sätt att visa upp sina produkter. Eftersom Superfront inte arbetar med återförsäljare i nuläget, har man valt bort även dem – trots att många mässor även välkomnar allmänheten.
– Det rör sig bara om ett par dagar, och då blir det ett dyrt sätt att nå slutkunderna. Vi har ungefär 4 000 besökare varje dag på vår hemsida, så det är en mer kostnads­effektiv monter som vi hellre utvecklar.

Att Superfront blivit så framgångsrikt utan traditionell marknadsföring, betyder inte att man valt bort det för alltid. Enligt Monica Born kan annonsering bli aktuellt framöver. Hon tror också det är möjligt att Superfront hade sålt ännu mer om de i början hade haft pengar att annonsera för.
– Å andra sidan har vi vuxit i en sund takt och kunnat fokusera på snygga och bra produkter, vilket är vår styrka. Produktutveckling är nog så viktigt som marknadsföring.

Och nu då? Media kittlas av nyheter, men väletablerade företag är inte riktigt lika heta. Hur närmar man sig media och bloggare när man är känd?
– Vi hör inte av oss stup i kvarten, utan bara när vi har en nyhet att komma med. Bilderna håller fortfarande hög kvalitet, men de går inte att ladda ner från hemsidan om man inte först kontaktat oss. På så sätt har vi lite koll på vilka som är intresserade och så får vi en chans att skapa en relation. Det är också viktigt, avslutar Monica.

6 tips för att nå ut gratis

  1. Snåla inte på bilderna
    Satsa på ett annorlunda bildmaterial som håller hög kvalitet. Då bidrar du till en bättre blogg och ett bättre magasin – och på så vis ökar chansen att du kommer med.
  2. Skapa eget uttryck
    Fundera på hur du kan du sticka ut i bruset. Imitera inte andra, utan hitta ett eget uttryck både när det gäller design och marknadsföring.
  3. Skriv för mottagaren
    Bloggar och magasin har olika inriktningar. Fundera över hur du kan prata på ett relevant sätt om ditt varumärke på respektive blogg och magasin. Berätta om något som deras läsare och följare kan tänkas vilja veta – inte vad du vill berätta.
  4. Säg något smart!
    Fundera på citaten i din pressrelease. Är de spännande, utmanar de konventioner, sätter du din produkt i ett nytt och spännande sammanhang? Se till att du bidrar med något intressant för andra att berätta vidare.
  5. Tjata aldrig
    Hör av dig bara när du har något att berätta, annars riskerar du att devalvera ditt varumärke. Och tjata aldrig! Ett nej är ett nej – den här gången.
  6. Svara snabbt på webben
    Var snabb om du väljer att synas i sociala medier. Svara blixtsnabbt, ärligt och transparent!

AV KERSTIN SUNDMARK


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.