Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Ökade med 500 procent – utan en krona i annonsering

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Hur ska jag tänka om jag inte har råd att annonsera? Monica Born på Superfront delar med sig av sina bästa tips. FOTO SUPERFRONT

Annonsering är inte automatiskt det bästa sättet att nå nya kunder. På knappt tre år har företaget Superfront ökat sitt resultat med 500 procent – utan att lägga en krona på traditionell marknadsföring.

Vad som från början var en nödvändighet, visade sig bli en framgångsrik satsning. När Monica och Mick Born samt Sander Aarts startade företaget Superfront 2013 hade de inte råd att annonsera. De trodde stenhårt på affärsidén, som Mick och Monica fått drygt ett år tidigare: egendesignade och specialtillverkade luckor, handtag, sidor, toppar och ben för Ikeas största förvaringsserier. Men hur skulle de marknadsföra den?
– Vi visste ju att ett attraktivt bildmaterial skulle öka våra chanser att komma med i magasin och sociala medier, så vi satsade på att få fram riktigt snygga bilder, säger Monica, en av grundarna.

Både hon och maken Mick kommer från reklambranschen och vet hur viktigt – och svårt – det är att sticka ut i bruset. De hade en idé om miljön de ville fotografera produkterna i och gav sig inte förrän de hittat den. Rekvisitan plockade de med sig hemifrån.

Mycket tid lades ner på att formulera pressreleaserna som skulle gå ut till de redaktörer, journalister och bloggare som man ville nå. Nästa steg blev att fixa en lanseringsfest, också den ett sätt att marknadsföra då okända Superfront.
– I början gjorde vi allt själva. Det var tufft, särskilt som vi hade småbarn.

Men arbetsinsatsen betalade sig med råge. Superfront uppmärksammades i såväl svenska som internationella tidningar. Tunga inredningsbloggare skrev om deras produkter och försäljningssiffrorna steg. I dag har företaget tio heltidsanställda. Omsättningen har ökat från fem miljoner 2013 till 31 miljoner förra året, resultatet från 122 000 till cirka sex miljoner under motsvarande tid.

Och intresset har inte svalnat. Superfront har synts i norsk, fransk och tysk tv. Jättar som The Sunday Times och Financial Times har skrivit om produkterna och företaget. Ändå har man inte bearbetat utländsk media nämnvärt.
– De har hört av sig själva, förmodligen för att de snappat upp oss via bloggar och sociala medier. Vi får ju draghjälp av våra fans som delar det vi gör. Men den främsta anledningen är att vi har en attraktiv produkt. Har du inte det, kan ingen marknadsföringskampanj i världen rädda den.

Sociala medier är viktiga i dag. De ger exponering, men är också ett sätt att bygga en relation med kunderna.
– Vi kan visa att vi faktiskt bryr oss om våra kunder, till exempel genom att svara på frågor. När vi ser frågorna får vi också en uppfattning om vad vi eventuellt måste vara tydligare med i vår kommunikation. Dessutom får vi som sagt ofta hjälp med marknadsföringen av våra fans. Det kan du aldrig uppnå med en traditionell annons.

Men det betyder inte att Facebook, Instagram, Twitter med flera är frälsningen för allt och alla. Sociala medier fungerar extra bra för produkter som folk verkligen vill läsa om. I Superfronts fall handlar det om design och inredning som är ett fritidsintresse för många.

Men de här kanalerna är förmodligen inte lika bra om du säljer exempelvis kopiatorer. Det är inte heller självklart att vara närvarande precis överallt när det gäller sociala medier. Ju fler kanaler du har, desto mer måste du underhålla. Det är alltså bättre att ha några kanaler som du har tid att ta hand om, än flera som du sköter halvdant.

Avigsidan med sociala medier är att negativa åsikter sprids snabbt och okontrollerat som en präriebrand. Här gäller det att ha en beredskap för hur man hanterar det.
– Det är bara att acceptera att människor tycker olika om design. Men om du valt att synas på sociala medier, måste du vara på tårna hela tiden. Det gäller att svara blixtsnabbt, ärligt och transparent om en kund till exempel är besviken på grund av en sen leverans. Då kan du inte vänta i ett dygn. Det skulle vara förödande i längden.

Mässor är ett annat sätt att visa upp sina produkter. Eftersom Superfront inte arbetar med återförsäljare i nuläget, har man valt bort även dem – trots att många mässor även välkomnar allmänheten.
– Det rör sig bara om ett par dagar, och då blir det ett dyrt sätt att nå slutkunderna. Vi har ungefär 4 000 besökare varje dag på vår hemsida, så det är en mer kostnads­effektiv monter som vi hellre utvecklar.

Att Superfront blivit så framgångsrikt utan traditionell marknadsföring, betyder inte att man valt bort det för alltid. Enligt Monica Born kan annonsering bli aktuellt framöver. Hon tror också det är möjligt att Superfront hade sålt ännu mer om de i början hade haft pengar att annonsera för.
– Å andra sidan har vi vuxit i en sund takt och kunnat fokusera på snygga och bra produkter, vilket är vår styrka. Produktutveckling är nog så viktigt som marknadsföring.

Och nu då? Media kittlas av nyheter, men väletablerade företag är inte riktigt lika heta. Hur närmar man sig media och bloggare när man är känd?
– Vi hör inte av oss stup i kvarten, utan bara när vi har en nyhet att komma med. Bilderna håller fortfarande hög kvalitet, men de går inte att ladda ner från hemsidan om man inte först kontaktat oss. På så sätt har vi lite koll på vilka som är intresserade och så får vi en chans att skapa en relation. Det är också viktigt, avslutar Monica.

6 tips för att nå ut gratis

  1. Snåla inte på bilderna
    Satsa på ett annorlunda bildmaterial som håller hög kvalitet. Då bidrar du till en bättre blogg och ett bättre magasin – och på så vis ökar chansen att du kommer med.
  2. Skapa eget uttryck
    Fundera på hur du kan du sticka ut i bruset. Imitera inte andra, utan hitta ett eget uttryck både när det gäller design och marknadsföring.
  3. Skriv för mottagaren
    Bloggar och magasin har olika inriktningar. Fundera över hur du kan prata på ett relevant sätt om ditt varumärke på respektive blogg och magasin. Berätta om något som deras läsare och följare kan tänkas vilja veta – inte vad du vill berätta.
  4. Säg något smart!
    Fundera på citaten i din pressrelease. Är de spännande, utmanar de konventioner, sätter du din produkt i ett nytt och spännande sammanhang? Se till att du bidrar med något intressant för andra att berätta vidare.
  5. Tjata aldrig
    Hör av dig bara när du har något att berätta, annars riskerar du att devalvera ditt varumärke. Och tjata aldrig! Ett nej är ett nej – den här gången.
  6. Svara snabbt på webben
    Var snabb om du väljer att synas i sociala medier. Svara blixtsnabbt, ärligt och transparent!

AV KERSTIN SUNDMARK


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.