Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Ökade med 500 procent – utan en krona i annonsering

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Hur ska jag tänka om jag inte har råd att annonsera? Monica Born på Superfront delar med sig av sina bästa tips. FOTO SUPERFRONT

Annonsering är inte automatiskt det bästa sättet att nå nya kunder. På knappt tre år har företaget Superfront ökat sitt resultat med 500 procent – utan att lägga en krona på traditionell marknadsföring.

Vad som från början var en nödvändighet, visade sig bli en framgångsrik satsning. När Monica och Mick Born samt Sander Aarts startade företaget Superfront 2013 hade de inte råd att annonsera. De trodde stenhårt på affärsidén, som Mick och Monica fått drygt ett år tidigare: egendesignade och specialtillverkade luckor, handtag, sidor, toppar och ben för Ikeas största förvaringsserier. Men hur skulle de marknadsföra den?
– Vi visste ju att ett attraktivt bildmaterial skulle öka våra chanser att komma med i magasin och sociala medier, så vi satsade på att få fram riktigt snygga bilder, säger Monica, en av grundarna.

Både hon och maken Mick kommer från reklambranschen och vet hur viktigt – och svårt – det är att sticka ut i bruset. De hade en idé om miljön de ville fotografera produkterna i och gav sig inte förrän de hittat den. Rekvisitan plockade de med sig hemifrån.

Mycket tid lades ner på att formulera pressreleaserna som skulle gå ut till de redaktörer, journalister och bloggare som man ville nå. Nästa steg blev att fixa en lanseringsfest, också den ett sätt att marknadsföra då okända Superfront.
– I början gjorde vi allt själva. Det var tufft, särskilt som vi hade småbarn.

Men arbetsinsatsen betalade sig med råge. Superfront uppmärksammades i såväl svenska som internationella tidningar. Tunga inredningsbloggare skrev om deras produkter och försäljningssiffrorna steg. I dag har företaget tio heltidsanställda. Omsättningen har ökat från fem miljoner 2013 till 31 miljoner förra året, resultatet från 122 000 till cirka sex miljoner under motsvarande tid.

Och intresset har inte svalnat. Superfront har synts i norsk, fransk och tysk tv. Jättar som The Sunday Times och Financial Times har skrivit om produkterna och företaget. Ändå har man inte bearbetat utländsk media nämnvärt.
– De har hört av sig själva, förmodligen för att de snappat upp oss via bloggar och sociala medier. Vi får ju draghjälp av våra fans som delar det vi gör. Men den främsta anledningen är att vi har en attraktiv produkt. Har du inte det, kan ingen marknadsföringskampanj i världen rädda den.

Sociala medier är viktiga i dag. De ger exponering, men är också ett sätt att bygga en relation med kunderna.
– Vi kan visa att vi faktiskt bryr oss om våra kunder, till exempel genom att svara på frågor. När vi ser frågorna får vi också en uppfattning om vad vi eventuellt måste vara tydligare med i vår kommunikation. Dessutom får vi som sagt ofta hjälp med marknadsföringen av våra fans. Det kan du aldrig uppnå med en traditionell annons.

Men det betyder inte att Facebook, Instagram, Twitter med flera är frälsningen för allt och alla. Sociala medier fungerar extra bra för produkter som folk verkligen vill läsa om. I Superfronts fall handlar det om design och inredning som är ett fritidsintresse för många.

Men de här kanalerna är förmodligen inte lika bra om du säljer exempelvis kopiatorer. Det är inte heller självklart att vara närvarande precis överallt när det gäller sociala medier. Ju fler kanaler du har, desto mer måste du underhålla. Det är alltså bättre att ha några kanaler som du har tid att ta hand om, än flera som du sköter halvdant.

Avigsidan med sociala medier är att negativa åsikter sprids snabbt och okontrollerat som en präriebrand. Här gäller det att ha en beredskap för hur man hanterar det.
– Det är bara att acceptera att människor tycker olika om design. Men om du valt att synas på sociala medier, måste du vara på tårna hela tiden. Det gäller att svara blixtsnabbt, ärligt och transparent om en kund till exempel är besviken på grund av en sen leverans. Då kan du inte vänta i ett dygn. Det skulle vara förödande i längden.

Mässor är ett annat sätt att visa upp sina produkter. Eftersom Superfront inte arbetar med återförsäljare i nuläget, har man valt bort även dem – trots att många mässor även välkomnar allmänheten.
– Det rör sig bara om ett par dagar, och då blir det ett dyrt sätt att nå slutkunderna. Vi har ungefär 4 000 besökare varje dag på vår hemsida, så det är en mer kostnads­effektiv monter som vi hellre utvecklar.

Att Superfront blivit så framgångsrikt utan traditionell marknadsföring, betyder inte att man valt bort det för alltid. Enligt Monica Born kan annonsering bli aktuellt framöver. Hon tror också det är möjligt att Superfront hade sålt ännu mer om de i början hade haft pengar att annonsera för.
– Å andra sidan har vi vuxit i en sund takt och kunnat fokusera på snygga och bra produkter, vilket är vår styrka. Produktutveckling är nog så viktigt som marknadsföring.

Och nu då? Media kittlas av nyheter, men väletablerade företag är inte riktigt lika heta. Hur närmar man sig media och bloggare när man är känd?
– Vi hör inte av oss stup i kvarten, utan bara när vi har en nyhet att komma med. Bilderna håller fortfarande hög kvalitet, men de går inte att ladda ner från hemsidan om man inte först kontaktat oss. På så sätt har vi lite koll på vilka som är intresserade och så får vi en chans att skapa en relation. Det är också viktigt, avslutar Monica.

6 tips för att nå ut gratis

  1. Snåla inte på bilderna
    Satsa på ett annorlunda bildmaterial som håller hög kvalitet. Då bidrar du till en bättre blogg och ett bättre magasin – och på så vis ökar chansen att du kommer med.
  2. Skapa eget uttryck
    Fundera på hur du kan du sticka ut i bruset. Imitera inte andra, utan hitta ett eget uttryck både när det gäller design och marknadsföring.
  3. Skriv för mottagaren
    Bloggar och magasin har olika inriktningar. Fundera över hur du kan prata på ett relevant sätt om ditt varumärke på respektive blogg och magasin. Berätta om något som deras läsare och följare kan tänkas vilja veta – inte vad du vill berätta.
  4. Säg något smart!
    Fundera på citaten i din pressrelease. Är de spännande, utmanar de konventioner, sätter du din produkt i ett nytt och spännande sammanhang? Se till att du bidrar med något intressant för andra att berätta vidare.
  5. Tjata aldrig
    Hör av dig bara när du har något att berätta, annars riskerar du att devalvera ditt varumärke. Och tjata aldrig! Ett nej är ett nej – den här gången.
  6. Svara snabbt på webben
    Var snabb om du väljer att synas i sociala medier. Svara blixtsnabbt, ärligt och transparent!

AV KERSTIN SUNDMARK


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 8 december, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Undrar du vad utdelning egentligen är och hur det funkar i förhållande till lön för dig som företagare? Se det inspelade webbinariet där du lär dig om utdelning och lön och hur dina val påverkar dig i olika situationer. 

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Se webbinariet gratis här. Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att se det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.