Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Övervinn rädslan att starta eget

8 augusti, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Vill du starta eget men vågar inte? Här har vi samlat de vanligaste orosmolnen – och expertråd som hjälper dig att slå hål på dem.

Till Driva Egets redaktion kommer många mejl om hur man vågar ta steget till eget företag. Ofta handlar det om pengar, krångliga kalkyler och rädslan för att misslyckas som överskuggar drömmen. Här har vi samlat de vanligaste orosmolnen:

Orosmoln 1) Tänk om min affärsidé inte håller?Din lösning: Det kanske den inte gör – men det vet du inte heller förrän du har testat den. En lysande idé blir inte framgångsrik förrän den har konfronterats med verkligheten och visat sig fungera. Det menar Wilhelm von Seth som jobbar med företagsutveckling på Tillväxtverket.

– Det är bra att ha en tydlig affärsidé, säger han. Men det viktigaste är att sedan kunna anpassa den till verkligheten och de möjligheter som dyker upp. I slutändan hänger det nästan alltid på entreprenören snarare än själva idén.

Hans råd är därför att i början bara fokusera på frågor som: Kommer du att ha tillräckligt med kunder? Betalar dessa kunder tillräckligt mycket? Ett jakande svar på dessa frågor, efter att du har kollat av marknaden, ökar chansen att du har en bärande affärsidé.

Orosmoln 2) Jag har inte tillräckligt med pengar
Din lösning: Räkna ut hur mycket du faktiskt behöver innan du avfärdar din dröm. Säljer du din tid snarare än en produkt behöver du kanske inte ens något startkapital eller kontor, utan kan jobba direkt ute hos kunderna.

Du som behöver startkapital kan ansöka om ett privatlån från din bank eller om ett så kallat mikrolån från Almi Företagspartner på max 250 000 kronor. Då krävs inte alltid en egen insats.

– Ungefär hälften får sin ansökan beviljad hos oss, säger Eva Rosenthal på Almi.

Återstår då pengar för att betala hyran och mat. Nyckeln är att göra en realistisk beräkning på hur mycket du behöver. Undersök sedan om du kan finansiera det med sparkapital eller hjälp från till exempel familjen.

– Men det är en otrolig skillnad mellan en ensamstående med stort hus att betala för, och en nyutexaminerad med låga omkostnader, säger Eva Rosenthal. Alla har helt enkelt inte möjlighet att klara den utgiften.

Orosmoln 3) Jag fixar inte pappersarbetet
Din lösning: Ekonomi och administration behöver inte vara din grej – du kan klara firman ändå.

– Ta hjälp av någon som kan det och ägna dig åt det du är bäst på i stället, säger Tuula Karlsson, rådgivare på Nyföretagarcentrum Väst.

Så småningom lär du dig det du behöver veta och får en överblick över företagets ekonomi. Nyföretagarcentrum har till exempel gratis rådgivning där du får hjälp med de kalkyler du behöver för att dra igång. Bokföring kan du köpa in när det behövs, eller be en ekonomkunnig vän hjälpa till.

Orosmoln 4) Tänk om jag inte får tillräckligt med kunder?
Din lösning: Minska risken genom att lägga ut trådar i förväg, menar Eva Rosenthal på Almi. Hör runt med vänner och bekanta, sätt ut en annons eller – om du säljer en produkt – testa efterfrågan på Blocket. Är verksamheten konkurrerande till ditt nuvarande jobb bör du självklart vara mer försiktig.

– Här handlar det mer om att våga, säger Eva Rosenthal. Men du kan granska ditt nuvarande företag: Hur får de kunder? Vad gör de som du kan göra lite bättre och på så sätt få kunder? Sätt dig in i verksamheten och lär dig av dem varje dag.

Orosmoln 5) Jag är rädd att misslyckas
Din lösning: Visst kan det gå rakt åt helvete. Men ett nederlag kan också vara en fantastisk skola och därmed ditt bästa recept på framgång – det vittnar mängder av välkända entreprenörer om.

För att slå hål på rädslan, gör en tydlig affärsplan och realistiska kalkyler – då får du svart på vitt hur chanserna att lyckas ser ut. Fråga dig själv: Vad är det värsta som kan hända? Gör sedan upp en Plan B, som att ta ett nytt jobb eller satsa på något annat.

– Planera i förväg så att du är berättigad till a-kassa, säger Tuula Karlsson, rådgivare på Nyföretagarcentrum. Om du varit igång i mindre än ett år är det din lön som anställd som ligger till grund för vilken a-kassa du får.

– Men känner du för stor otrygghet så kanske du ska vänta med att starta, tillägger hon.


Läs också:
 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.