Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Bensinjätten ville få bort Patrik – då startade han en egen mack

4 juli, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Patrik Johansson driver Listermacken, utanför Sölvesborg. Tidigare var detta en Preem-mack, men idag kör Patrik själv. Foto: Rickard Nilsson © Rickard Nilsson Bild AB

Patrik Johansson vet hur man besegrar Goliat. När bensinjätten Preem kom med krav som han inte ställde upp på startade han en egen mack. Nu är han nominerad till Driva Egets David mot Goliat-pris. 

I Mjällby i Blekinge har Patrik Johansson sålt bensin sedan 1996. Hans butik och bensinmack Listermacken har ett brett sortiment och är ombud för Svenska Spel och Posten. Tack vare kringverksamhet med biltvätt, släputhyrning och försäljning av eldningsolja får han en skaplig vinst på de drygt 50 miljonerna i årsomsättning.

Men vägen till ett självständigt företag har varit lång och krokig. Patrik är ett bra exempel på hur en liten ”David” kan klara av jätten ”Goliat”, som i detta fall heter Preem.

När han började samarbeta med Preem gick allt bra. Men så ville det stora oljebolaget införa franchiseavtal, med villkor som Patrik tyckte var orimliga.

– De skulle köpa mina inventarier för en spottstyver och låta mig betala hyra, säger han.

Dessutom skulle Patrik ge dem en procent av all försäljning – även av sådant som inte kom från Preem, som ATG, postkontor och julgransförsäljning. Patrik fick ju jobba under ett starkt varumärke, menade Preem.

När han ville förhandla om villkoren vägrade Preem, menar Patrik, och krävde att han skulle flytta.

– Vi satt i mitt kök och jag sa att ”det är inte jag som ska flytta, det är ni”. Jag äger ju fastigheten, berättar han.

Preem tog fallet till hyresnämnden men Patrik fick vara kvar.

Efter beskedet från hyresnämnden var allt frid och fröjd i något år. Men så dagen före nyårsafton 2011 fick Patrik besök. Flera personer från Preem kom till macken.

– De sa att ”det här är din sista chans. Skriver du inte på nu så slutar vi att leverera bränsle till dig och stänger av din kassafunktion”, säger Patrik.

Men han tänkte inte ge sig. Han hade till den 31 juli 2012 på sig innan Preem skulle verkställa hotet. Under tiden ansökte han om bygglov för nya pumpar, köpte nytt datasystem och byggde en ny mack. När dagen kom stängde Patrik av strömmen till Preems pumpar och startade sina egna.

– Första dagarna sålde vi inte många liter, men det ökade snabbt och vi säljer mycket mer bränsle i dag än vad vi gjorde med Preem. Det talar för att alla affärer är lokala i grund och botten, säger han.

Reaktionerna från kunderna har varit överväldigande positiva. På grund av stora investeringar var siffrorna röda de första åren. Men det senaste året har det vänt.

Patrik själv tvivlade aldrig på att det skulle gå vägen. Att han mötte motstånd sporrade honom och att han kommer från bygden och känner kunderna tror han är till hans fördel. Han menar att man som liten inte ska låta sig skrämmas av stora företag.

Nu har han byggt ytterligare tre mackar och vill växa vidare. Att han får göra allting i egen regi nu tycker han bara är positivt:

– Det blir bäst då. Våra kunder upplever oss som positiva och gillar oss och det vi gör. De tycker att vi har en bra station.

När striden med Preem rasade beskrevs den i tidningarna som David mot Goliat.

– Nu, tre år senare, får man säga att David vann, säger Patrik.

Svarar på kritiken
Tove Grönkvist, press­ansvarig på Preem, får här uttala sig om kritiken:

”Preem känner inte riktigt igen sig i den av Patrik beskrivna processen. Det som beskrivs som ett hetsigt och dramatiskt flöde har snarare varit en kontrollerad dialog i god ton, även om vissa meningsskiljaktigheter förekommit.

Preem sjösatte 2007 en stor förändring av affären för bemannade stationer för att harmonisera anläggningarna. Ett nytt avtalspaket togs fram som godkändes av Preems Servicehandlarförening, där en övergripande princip är att alla partner ska ha samma avtalsvillkor. Patrik krävde dock speciella och bättre villkor men Preem såg det inte möjligt att särbehandla honom, inte minst av rättviseskäl mot övriga Preem Partners.

Preem och Patrik har diskuterat flera alternativa lösningar för ett framtida samarbete, men än så länge har ingen överenskommelse kunnat träffas. Preem känner till att Patrik har startat en egen drivmedelsverksamhet och önskar honom självfallet lycka till med denna.”


ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Personlig Utveckling & Hälsa

Kvällsvanorna som skapar framgång i ditt liv (visste du detta?)

Vad gör framgångsrika människor innan de går och lägger sig? Tittar de på skärmar? Läser de böcker? Skriver de dagbok? Här får du fem kvällsvanor som skapar framgång i ditt liv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
Kva¨llsrutiner

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.