Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Bensinjätten ville få bort Patrik – då startade han en egen mack

4 juli, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Patrik Johansson driver Listermacken, utanför Sölvesborg. Tidigare var detta en Preem-mack, men idag kör Patrik själv. Foto: Rickard Nilsson © Rickard Nilsson Bild AB

Patrik Johansson vet hur man besegrar Goliat. När bensinjätten Preem kom med krav som han inte ställde upp på startade han en egen mack. Nu är han nominerad till Driva Egets David mot Goliat-pris. 

I Mjällby i Blekinge har Patrik Johansson sålt bensin sedan 1996. Hans butik och bensinmack Listermacken har ett brett sortiment och är ombud för Svenska Spel och Posten. Tack vare kringverksamhet med biltvätt, släputhyrning och försäljning av eldningsolja får han en skaplig vinst på de drygt 50 miljonerna i årsomsättning.

Men vägen till ett självständigt företag har varit lång och krokig. Patrik är ett bra exempel på hur en liten ”David” kan klara av jätten ”Goliat”, som i detta fall heter Preem.

När han började samarbeta med Preem gick allt bra. Men så ville det stora oljebolaget införa franchiseavtal, med villkor som Patrik tyckte var orimliga.

– De skulle köpa mina inventarier för en spottstyver och låta mig betala hyra, säger han.

Dessutom skulle Patrik ge dem en procent av all försäljning – även av sådant som inte kom från Preem, som ATG, postkontor och julgransförsäljning. Patrik fick ju jobba under ett starkt varumärke, menade Preem.

När han ville förhandla om villkoren vägrade Preem, menar Patrik, och krävde att han skulle flytta.

– Vi satt i mitt kök och jag sa att ”det är inte jag som ska flytta, det är ni”. Jag äger ju fastigheten, berättar han.

Preem tog fallet till hyresnämnden men Patrik fick vara kvar.

Efter beskedet från hyresnämnden var allt frid och fröjd i något år. Men så dagen före nyårsafton 2011 fick Patrik besök. Flera personer från Preem kom till macken.

– De sa att ”det här är din sista chans. Skriver du inte på nu så slutar vi att leverera bränsle till dig och stänger av din kassafunktion”, säger Patrik.

Men han tänkte inte ge sig. Han hade till den 31 juli 2012 på sig innan Preem skulle verkställa hotet. Under tiden ansökte han om bygglov för nya pumpar, köpte nytt datasystem och byggde en ny mack. När dagen kom stängde Patrik av strömmen till Preems pumpar och startade sina egna.

– Första dagarna sålde vi inte många liter, men det ökade snabbt och vi säljer mycket mer bränsle i dag än vad vi gjorde med Preem. Det talar för att alla affärer är lokala i grund och botten, säger han.

Reaktionerna från kunderna har varit överväldigande positiva. På grund av stora investeringar var siffrorna röda de första åren. Men det senaste året har det vänt.

Patrik själv tvivlade aldrig på att det skulle gå vägen. Att han mötte motstånd sporrade honom och att han kommer från bygden och känner kunderna tror han är till hans fördel. Han menar att man som liten inte ska låta sig skrämmas av stora företag.

Nu har han byggt ytterligare tre mackar och vill växa vidare. Att han får göra allting i egen regi nu tycker han bara är positivt:

– Det blir bäst då. Våra kunder upplever oss som positiva och gillar oss och det vi gör. De tycker att vi har en bra station.

När striden med Preem rasade beskrevs den i tidningarna som David mot Goliat.

– Nu, tre år senare, får man säga att David vann, säger Patrik.

Svarar på kritiken
Tove Grönkvist, press­ansvarig på Preem, får här uttala sig om kritiken:

”Preem känner inte riktigt igen sig i den av Patrik beskrivna processen. Det som beskrivs som ett hetsigt och dramatiskt flöde har snarare varit en kontrollerad dialog i god ton, även om vissa meningsskiljaktigheter förekommit.

Preem sjösatte 2007 en stor förändring av affären för bemannade stationer för att harmonisera anläggningarna. Ett nytt avtalspaket togs fram som godkändes av Preems Servicehandlarförening, där en övergripande princip är att alla partner ska ha samma avtalsvillkor. Patrik krävde dock speciella och bättre villkor men Preem såg det inte möjligt att särbehandla honom, inte minst av rättviseskäl mot övriga Preem Partners.

Preem och Patrik har diskuterat flera alternativa lösningar för ett framtida samarbete, men än så länge har ingen överenskommelse kunnat träffas. Preem känner till att Patrik har startat en egen drivmedelsverksamhet och önskar honom självfallet lycka till med denna.”


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.