Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Personaloptioner för anställda och styrelse – så här fungerar det

Karolina O¨stervald
Karolina Östervald 13 juni, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Personaloptioner för anställda och styrelse – så här fungerar det

Funderar du på att erbjuda anställda eller styrelsemedlemmar personaloptioner eller kvalificerade personaloptioner? Här går vi igenom hur det fungerar, vilka typer som finns – och vilka skattekonsekvenserna blir.

Vad är en option? 

En option innebär att man får rätt till att köpa en aktie i framtiden för ett bestämt pris. Om den anställde får en option i samband med anställning så klassas det som en personaloption – vilket medför särskilda skatteregler. Rent skattemässigt så finns det två olika typer av optioner – personaloptioner och värdepapper. Det som skiljer dem åt är att personaloption är villkorad. Definitionen i sig är inte tydlig – utan det sker alltid en bedömning. Skatteverket har uttalat att de här villkoren är typiska:

  • Man kan inte som anställd sälja optionen
  • Optionen har en viss intjänandetid
  • Om anställningen upphör så begränsas eller försvinner optionsmöjligheten

Optioner kan också klassificeras som värdepapper. Skillnaden mellan personaloptioner och värdepapper är beskattningstidpunkten för den som är anställd och arbetsgivaren. Personaloptioner beskattas när man utnyttjar optionens möjlighet att köpa aktier. Värdepapper beskattas istället när de säljs. Anskaffningsutgiften utgörs av den betalade premien för optionen tillsammans med köpeskillingen för aktien. 

Beskattning av personaloption

Som huvudregel är förmånen skattepliktig – men den kan också vara skattefri. 

När den anställde använder optionen till köp av aktier så sker förmånsbeskattning – enligt personaloptionsbestämmelsen. Förmånsvärdet är vad aktien kostar samt skillnaden mellan den underliggande aktiens marknadsvärde. Försäljning av aktierna redovisas som vanlig aktieförsäljning under inkomst av kapital. Kostnader som uppstår vid aktieförsäljningen exempelvis courtageavgift får dras av på K4-blanketten. Om förmånen istället har beskattats under inkomst av tjänst så är det beskattade värdet en del av lösenpriset och anskaffningsutgiften.

Vad är same day sale?

Det är när en försäljning av aktierna sker i anslutning till användningen av optionen. Detta innebär att det sker två transaktioner:

  • En försäljning av aktierna – som beskattas i inkomstslaget kapital
  • En användning av optionen – som beskattas i inkomstslaget tjänst

Den anställde får lägga till det beskattade förmånsvärdet i tjänst vid kapitalberäkningen som anskaffningsutgift. Tidpunkten för beskattningen är tiden för den faktiska användning av optionen – och inte dagen som den anställde får pengarna för aktieförsäljningen.

Kvalificerade personaloptioner – vad är det? 

En kvalificerad personaloption har generösare skatteregler. Det är ett nytt försök för att nå samma beskattning som USA och Storbritannien har. Det är däremot viktigt att veta om att det finns många begränsningar i de svenska reglerna – vilket gör att det endast kan användas av några få procent av de företag som vill införa incitamentsprogrammen i Sverige. I de svenska reglerna finns det många begränsningarna – vilket gör att i principen är det endast några få procent av de företag som vill införa incitamentsprogram som kan använda det. Vid användandet så måste 10 krav uppfyllas.

Kraven som måste uppfyllas

För att kunna utnyttja kvalificerade personaloptioner och få de generösa skattereglerna så måste dessa 10 krav vara uppfyllda – av företag, personaloptionen samt innehavaren.

1. Begränsad storlek (gäller hela koncernen). Max 150 anställda och delägare (medelantal) och max 280 mkr nettoomsättning eller balansomslutning. ( antal anställda och omsättning uppdaterade januari 2022)

2. Beloppsgräns för optioner.-Max 3 mkr per optionsinnehavare.-Max 75 mkr totalt i personaloptioner.

3. Företagets verksamhet får inte vara äldre än 10 år.  

4. Bedriva rörelse som inte huvudsakligen är (gäller koncernen)-kapitalförvaltning,  bank-eller finansieringsrörelse, försäkringsrörelse, produktion av kol eller stål.  handel med mark, fastigheter, råvaror eller finansiella instrument., uthyrning för längre tid av lokaler eller bostäder., tillhandahållande av tjänster som avser juridisk rådgivning, redovisning eller revision (”undantagen verksamhet”).

5. Ej offentligt ägarintresse≥ 25 % av kapital-eller röstandelarna får inte kontrolleras direkt eller indirekt av offentliga organ (gäller alla företag –(i en koncern)

6. Ej marknadsnoteratIngen andel i företaget får vara upptagen till handel på reglerad marknad eller motsvarande utanför EES (gäller hela koncernen). Omfattar ej handelsplattform (FirstNorth, Nordic MTF).

7. Inte vara i ekonomiska svårigheter  -(gäller alla företag i en koncern).

8. Begränsad omfattning av tidigare ägande

Anmäld eller närstående får äga max 5 % av kapital-eller röstandelar (i företaget eller annat  koncernföretag).

Gäller 2 år innan optionsförvärvsåret fram till och med  tidpunkten för förvärvet.

9. Anställningskrav och arbeta i betydande omfattning

Optionshavaren anställd.

Arbeta i genomsnitt 30 tim./vecka(sammantaget för företaget och/eller andra koncernföretag).

Även styrelseledamöter och styrelsesuppleanter omfattas av reglerna sedan januari 2022. 

10. Lönekrav

Lägsta lön = 13 inkomstbasbelopp under intjänandetiden (3 år)(sammantaget för företaget och/eller andra koncernföretag).

Källa: Accountor

Men vad är mest förmånligt – lön eller personaloptioner?

Hela syftet med personaloptioner är att få den anställde att vilja stanna kvar i företaget länge – och faktiskt investera. Som en morot! Dock så går det inte sticka under stolen att personaloptioner innebär en viss risk för den anställde eller styrelsen. Det som ska tas med in i beräkningen är den anställdes lönenivå, hur aktiemarknaden ser ut, utvecklingen av företaget men också den anställdes intresse och vilja att stanna kvar och utvecklas i företaget – fram till att anställningskravet är uppnått.

För att den anställde ska få ett verkligt värde av personaloptionen så måste anställningskravet vara uppnått – ibland kombinerat med att vissa resultatmål ska vara uppfyllda. Den som tilldelas personaloption enligt ett incitamentsprogram får inga skattekonsekvenser innan villkor/krav på programmet kan konverteras till aktier. Dessa aktier säljs på marknaden och har då ett marknadsvärde som utgör grund för förmånsbeskattning.

Om den som är anställd väljer att sälja konverterade optioner till aktier vid ett senare tillfälle så kan förmånsvärdet som beskattas tidigare som inkomst av tjänst användas som anskaffningskostnad för sålda aktier. Om man väljer att göra så här och inte vid excersize date så ska den reavinst eller reaförlust som uppstått vid försäljningen tas upp i den privata inkomstdeklarationen (INK1) – under inkomst av kapital.

Läs också: Lön, utdelning eller pesnionsavsättning – hur får jag ut mest pengar?



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.