Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Personaloptioner för anställda och styrelse – så här fungerar det

Karolina O¨stervald
Karolina Östervald 13 juni, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Personaloptioner för anställda och styrelse – så här fungerar det

Funderar du på att erbjuda anställda eller styrelsemedlemmar personaloptioner eller kvalificerade personaloptioner? Här går vi igenom hur det fungerar, vilka typer som finns – och vilka skattekonsekvenserna blir.

Vad är en option? 

En option innebär att man får rätt till att köpa en aktie i framtiden för ett bestämt pris. Om den anställde får en option i samband med anställning så klassas det som en personaloption – vilket medför särskilda skatteregler. Rent skattemässigt så finns det två olika typer av optioner – personaloptioner och värdepapper. Det som skiljer dem åt är att personaloption är villkorad. Definitionen i sig är inte tydlig – utan det sker alltid en bedömning. Skatteverket har uttalat att de här villkoren är typiska:

  • Man kan inte som anställd sälja optionen
  • Optionen har en viss intjänandetid
  • Om anställningen upphör så begränsas eller försvinner optionsmöjligheten

Optioner kan också klassificeras som värdepapper. Skillnaden mellan personaloptioner och värdepapper är beskattningstidpunkten för den som är anställd och arbetsgivaren. Personaloptioner beskattas när man utnyttjar optionens möjlighet att köpa aktier. Värdepapper beskattas istället när de säljs. Anskaffningsutgiften utgörs av den betalade premien för optionen tillsammans med köpeskillingen för aktien. 

Beskattning av personaloption

Som huvudregel är förmånen skattepliktig – men den kan också vara skattefri. 

När den anställde använder optionen till köp av aktier så sker förmånsbeskattning – enligt personaloptionsbestämmelsen. Förmånsvärdet är vad aktien kostar samt skillnaden mellan den underliggande aktiens marknadsvärde. Försäljning av aktierna redovisas som vanlig aktieförsäljning under inkomst av kapital. Kostnader som uppstår vid aktieförsäljningen exempelvis courtageavgift får dras av på K4-blanketten. Om förmånen istället har beskattats under inkomst av tjänst så är det beskattade värdet en del av lösenpriset och anskaffningsutgiften.

Vad är same day sale?

Det är när en försäljning av aktierna sker i anslutning till användningen av optionen. Detta innebär att det sker två transaktioner:

  • En försäljning av aktierna – som beskattas i inkomstslaget kapital
  • En användning av optionen – som beskattas i inkomstslaget tjänst

Den anställde får lägga till det beskattade förmånsvärdet i tjänst vid kapitalberäkningen som anskaffningsutgift. Tidpunkten för beskattningen är tiden för den faktiska användning av optionen – och inte dagen som den anställde får pengarna för aktieförsäljningen.

Kvalificerade personaloptioner – vad är det? 

En kvalificerad personaloption har generösare skatteregler. Det är ett nytt försök för att nå samma beskattning som USA och Storbritannien har. Det är däremot viktigt att veta om att det finns många begränsningar i de svenska reglerna – vilket gör att det endast kan användas av några få procent av de företag som vill införa incitamentsprogrammen i Sverige. I de svenska reglerna finns det många begränsningarna – vilket gör att i principen är det endast några få procent av de företag som vill införa incitamentsprogram som kan använda det. Vid användandet så måste 10 krav uppfyllas.

Kraven som måste uppfyllas

För att kunna utnyttja kvalificerade personaloptioner och få de generösa skattereglerna så måste dessa 10 krav vara uppfyllda – av företag, personaloptionen samt innehavaren.

1. Begränsad storlek (gäller hela koncernen). Max 150 anställda och delägare (medelantal) och max 280 mkr nettoomsättning eller balansomslutning. ( antal anställda och omsättning uppdaterade januari 2022)

2. Beloppsgräns för optioner.-Max 3 mkr per optionsinnehavare.-Max 75 mkr totalt i personaloptioner.

3. Företagets verksamhet får inte vara äldre än 10 år.  

4. Bedriva rörelse som inte huvudsakligen är (gäller koncernen)-kapitalförvaltning,  bank-eller finansieringsrörelse, försäkringsrörelse, produktion av kol eller stål.  handel med mark, fastigheter, råvaror eller finansiella instrument., uthyrning för längre tid av lokaler eller bostäder., tillhandahållande av tjänster som avser juridisk rådgivning, redovisning eller revision (”undantagen verksamhet”).

5. Ej offentligt ägarintresse≥ 25 % av kapital-eller röstandelarna får inte kontrolleras direkt eller indirekt av offentliga organ (gäller alla företag –(i en koncern)

6. Ej marknadsnoteratIngen andel i företaget får vara upptagen till handel på reglerad marknad eller motsvarande utanför EES (gäller hela koncernen). Omfattar ej handelsplattform (FirstNorth, Nordic MTF).

7. Inte vara i ekonomiska svårigheter  -(gäller alla företag i en koncern).

8. Begränsad omfattning av tidigare ägande

Anmäld eller närstående får äga max 5 % av kapital-eller röstandelar (i företaget eller annat  koncernföretag).

Gäller 2 år innan optionsförvärvsåret fram till och med  tidpunkten för förvärvet.

9. Anställningskrav och arbeta i betydande omfattning

Optionshavaren anställd.

Arbeta i genomsnitt 30 tim./vecka(sammantaget för företaget och/eller andra koncernföretag).

Även styrelseledamöter och styrelsesuppleanter omfattas av reglerna sedan januari 2022. 

10. Lönekrav

Lägsta lön = 13 inkomstbasbelopp under intjänandetiden (3 år)(sammantaget för företaget och/eller andra koncernföretag).

Källa: Accountor

Men vad är mest förmånligt – lön eller personaloptioner?

Hela syftet med personaloptioner är att få den anställde att vilja stanna kvar i företaget länge – och faktiskt investera. Som en morot! Dock så går det inte sticka under stolen att personaloptioner innebär en viss risk för den anställde eller styrelsen. Det som ska tas med in i beräkningen är den anställdes lönenivå, hur aktiemarknaden ser ut, utvecklingen av företaget men också den anställdes intresse och vilja att stanna kvar och utvecklas i företaget – fram till att anställningskravet är uppnått.

För att den anställde ska få ett verkligt värde av personaloptionen så måste anställningskravet vara uppnått – ibland kombinerat med att vissa resultatmål ska vara uppfyllda. Den som tilldelas personaloption enligt ett incitamentsprogram får inga skattekonsekvenser innan villkor/krav på programmet kan konverteras till aktier. Dessa aktier säljs på marknaden och har då ett marknadsvärde som utgör grund för förmånsbeskattning.

Om den som är anställd väljer att sälja konverterade optioner till aktier vid ett senare tillfälle så kan förmånsvärdet som beskattas tidigare som inkomst av tjänst användas som anskaffningskostnad för sålda aktier. Om man väljer att göra så här och inte vid excersize date så ska den reavinst eller reaförlust som uppstått vid försäljningen tas upp i den privata inkomstdeklarationen (INK1) – under inkomst av kapital.

Läs också: Lön, utdelning eller pesnionsavsättning – hur får jag ut mest pengar?



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.