Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nu startar PR-skolan 2015 – med PR-kiosken och Driva Eget

19 januari, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Allt fler småföretagare satsar på marknadsföring via PR. Varför? Jo, det har visat sig att det kan ge extremt goda och konkreta resultat. PR-skolan 2015

I detta avsnitt får du…
…veta varför PR fungerar så bra för just småföretag.
…exempel på tre små företag som marknadsfört sig via PR.
…hjälp att konkretisera vad du vill åstadkomma med ditt PR-arbete.

♦ Här är skälen till att PR passar så bra för mindre företag:
  • Nystartade, små företag är i sig nyheter och de sysslar ofta med nya produkter eller tjänster, som – presenterade på rätt sätt – kan vara nyheter för journalister att skriva om.
  • Små företag har ofta ”enklare” verksamheter. Det gör det lättare att fokusera, vilket journalister uppskattar.
  • I ett mindre företag är det oftast företagaren själv som tar alla viktiga beslut. Det gör det enkelt att ”fånga PR-tillfällen i vingspetsen”.
  • Journalister uppfattar oftast små företag som mer ”personliga” och mindre kommersiella än större. Därmed sänks tröskeln för publicitet.
  • I vissa situationer kan ett litet företag dra nytta av ”David mot Goliat”-effekten. Den lilla som kämpar mot den stora är det lätt att ta parti för.
  • Och, kanske allra viktigast: För ett storföretag spelar en eller annan artikel ingen större roll. Det kommer inte att märkas i bokslutet. För ett tidigare okänt småföretag kan redan ett par artiklar i lokaltidningen innebära en dramatisk skillnad. Man går från ”okänd” till ”superkänd” just hos den viktigaste  målgruppen – människorna på den lokala marknaden.
Här är tre exempel på små företag som under 2014 lyckats med hjälp av PR:1. Städföretaget Skurtanten, Sollefteå. Skurtanten själv, Katarina Olsson, hade drivit företaget i fyra år och fått igång en så pass god tillströmning av uppdrag att hon sysselsatte en person till – välkommet på en ort där arbetslösheten är hög.

I början av 2014 började Katarina Olsson marknadsföra Skurtanten med hjälp av PR. Ett drygt halvår och några artiklar senare bestod Skurtanten av inte mindre än elva medarbetare.

– Alla är inte heltidsanställda, men det har varit en fantastisk utveckling. Omsättningen har ökat med mer än hundra procent det senaste året och nya kunder kommer hela tiden, säger Katarina. Läs mer2. IT-företaget arifiQ, Sollefteå och Östersund. Lanserade ett it-verktyg för tryckerier. Trots att verktyget var världsunikt gick det trögt med försäljningen. Men när arifiQ efter några veckors PR-arbete började synas i branschpressen fick kunderna upp ögonen för dem. Så här sade Carina Karlsson, vd på arifiQ:

– Vi har inte varit bortskämda med kunder som själva tar kontakt med oss, även om dom flesta är nyfikna när vi ringer för att boka in ett möte. Så det här är en härlig ny erfarenhet.

arifiQ har fortsatt att marknadsföra sig med PR, och har nu börjat ta sig in även den amerikanska marknaden. Läs mer3. Tidscoachföretaget 5 AM  ACADEMY, Göteborg. Soloföretagaren Dorotea Pettersson, tidscoach. Hon ville lansera en bok som hon gett ut på egen hand, och hon ville göra det i det svåraste av sammanhang, nämligen Bokmässan i Göteborg.

Genom att arbeta med PR lyckades hon med det ofattbara, nämligen att konkurrera ut Jan Guillou, Liza Marklund, Björn Ranelid och de andra stjärnförfattarna och bli den mest omskrivna författaren på hela Bokmässan 2014.

– Det var helt galet, berättar Dorotea, som fortsätter att arbeta med PR som enda marknadsföringsmetod.

– Eftersom det funkar, säger hon.

Läs merMen varför satsar inte alla småföretag på PR?

Ofta handlar det om att man inte vet hur man gör, eller ens hur man ska börja. Det avhjälper vi här i PR-skolan.

Tiden kan också vara ett problem – de flesta företagare har inte ett överflöd av den.

Men vare sig man använder PR eller andra metoder för att synas för kunder och blivande kunder så är detta ett faktum: Ett företag marknadsför sig inte själv. Så antingen får man lägga pengar (och en del egen tid) på att annonsera. Eller så satsar man på PR. Själva artiklarna och inslagen är då gratis – det finns ingen journalist som tar betalt av den intervjuade! – men du behöver lägga en del av din egen tid för att nå fram till journalisterna.

Självklart, du kan ta hjälp av en konsult även med PR – men även då kommer du att behöva lägga en viss del egen tid. Ingen annan ”är” ditt företag, ingen annan känner ditt företag som du och ingen annan kan tala för ditt företag som du.

Så – dags att sätta igång!

Det första du behöver göra är att fundera på vad du vill åstadkomma med hjälp av PR. Här får du hjälp med det – i din första uppgift i PR-skolan 2015:

Ladda ner eller skriv ut: PR-skolan 2015 - UPPGIFT 1 (pdf)

 

I nästa avsnitt: Grunden för att man ska kunna använda sig av PR – här är det som gör att det faktiskt fungerar.
Vill du ha en mejlpåminnelse inför nästa avsnitt?Klicka här
Tipsa gärna andra om PR-skolan – ”dela”-knappar finns här nedanför!

PR-skolan publiceras även på prkiosken.se

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.