Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Här är tekniken för att göra små företagsnyheter större

9 februari, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hur gör man en liten nyhet i det egna företaget till en större nyhet – så att man kan få positiv exponering i medierna?Jo, en liten nyhet måste oftast vässas för att skapa tillräcklig avvikelse – en grundkomponent bakom nyhetsvärde. Här berättar vi hur man gör. PR-skolan 2015I detta avsnitt får du……veta mer om vad ”nyhetsvärde” är.
…lära dig hur du kan öka nyhetsvärdet i ditt företag med en enkel teknik.♦ ”Ingenting särskilt”. Det är det svar vi får rätt ofta när vi frågar småföretagskunder vad dom har på gång som kan vara intressant för medierna – något med nyhetsvärde.

Ibland kan det ju vara så, men för det mesta är det fel. En stunds resonemang – och så hittar vi nästan alltid bra PR-råvara även när företagaren själv inte har upptäckt den. Småföretagare tycks ofta vara rätt hemmablinda. Man ser inte det som är eller kan göras intressant i den egna verksamheten.

Men i det här avsnittet av PR-skolan ska vi ge dig ett enkelt verktyg för att upptäcka eller tillverka nyhetsvärde.

Hos en rutinerad journalist sitter det i ryggmärgen. Men den som inte har den bakgrunden kan kompensera det genom tänka så här:

Nyhetsvärde består ofta av en avvikelse. Någonting avviker från...
  • …hur det har varit hittills – förbättringar eller försämringar.
  • …hur det borde vara – indignationsjournalistik.
  • …hur man trodde att det var – avslöjanden, omvärderingar.
  • …hur man trodde att det skulle bli – till exempel svikna förväntningar.

Fundera en smula på det där, så kanske du gör en revolutionerande upptäckt:

Nyhetsvärdet består inte av en komponent – det nya – utan av två: Dels det nya och dels det som det nya avviker ifrån, och båda låter sig ju beskrivas, kommenteras och illustreras på olika sätt. Vi har alltså dubbla möjligheter att påverka nyhetsvärdet – göra det större eller mindre (ibland är det ju kanske det man vill).

Låt oss ta ett exempel:

Emmas Skafferi i Junsele – ett framgångsrikt småföretag som ägs och leds av en superentreprenör, Emma Tarberg – tillverkade 63 olika sorters skorpor. Skorpor med rabarbersmak, skorpor med lakritssmak och så vidare.

Nu skulle Emma lansera ytterligare två sorters skorpor. Men att gå från 63 sorters skorpor till 65 – hur stor avvikelse är det? Att få det i tidningen bedömde vi som ett tämligen dödfött projekt.

Något måste göras, och eftersom det nya var tämligen givet – två nya skorpsorter – så fick vi i stället titta på den andra komponenten, det som det nya avvek ifrån.

Och en stunds resonerande med Emma gav resultat. Hon hade naturligtvis inte alltid bakat 63 sorters skorpor – vi gick några år tillbaka i historien och åstadkom en pressrelease med den här inledningen:

FRÅN FYRA SORTERS SKORPOR TILL 65 – EMMAS SKAFFERI UTÖKAR SORTIMETET 

När Emma Tarberg 2007 startade skorpbageriet Emmas Skafferi i Junsele, bestod sortimentet av fyra sorters söta skorpor: Kardemumma, hallon och vanilj, choklad och nöt, citron och mandel.

I dag  är hon uppe i 45 varianter av söta skorpor och ytterligare 20 sorters salta skorpor och grovskorpor.

Emma har blivit något av en trendsättare, som andra kopierar, och nu lanserar hon två nya produkter:

•  Knäxet. En hybrid mellan knäckebröd och kex, tänkt för att passa till ostbrickan.

•  Kråsstini. Ett snacks, en aptitretare som passar till ett glas vin eller till att strö över salladen.

– När jag startade var det inte många som trodde att jag skulle lyckas. ”Jänta är ju tokig”, fick jag höra. Det gjorde bara att hornen växte på mig – jag satsade bara hårdare och jag gör det jag själv tror på.


Från fyra sorters skorpor till 65 – alltså en rejäl avvikelse.

[caption id="attachment_15012" align="alignright" width="296"]Första pressreleasen för Emmas Skafferi gav  publiceringar i den viktiga lokaltidningen, en sommarbilaga och Expressens Mitt kök. Första pressreleasen för Emmas Skafferi gav publiceringar i den viktiga lokaltidningen, en sommarbilaga och Expressens Mitt kök.[/caption]

Resultatet blev en stor artikel i Tidningen Ångermanland (lokaltidningen för Emma, täcker en viktig marknad), en stor bild också i dess turistbilaga ett par månader senare och en trevlig presentation i Expressens Mitt Kök.

Med denna enkla teknik kan många företagare skapa nyhetsvärde – få positiv och värdefull exponering i medierna – genom att utnyttja vad man själva tycker är normala affärshändelser. Prova själv!

Här hittar du en mall som du kan använda om du vill testa hur du kan öka nyhetsvärdet på händelser och företeelser i ditt eget företag. Ladda ner eller skriv ut: PR-skolan 2015 - UPPGIFT 2 (pdf)I nästa avsnitt av PR-skolan ska vi visa ytterligare ett par exempel på hur man kan skapa nyhetsvärde genom att jobba med de två komponenterna som skapar avvikelse.

Vill du ha en mejlpåminnelse inför nästa avsnitt?Klicka här
Tipsa gärna andra om PR-skolan – ”dela”-knappar finns här nedanför!

PR-skolan publiceras även på prkiosken.se

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.