Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så rivstartade tidscoachen sin PR-resa – med en ”galen” idé

4 april, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Nu har du fått bekanta dig med två av huvudkomponenterna bakom begreppet Nyhetsvärde, som består av delarna Avvikelse och Närhet. Båda går att vrida och vända på, och kombinera, på hur många sätt som helst. I det här avsnittet ska vi förtydliga med några exempel. PR-skolan 2015I detta avsnitt får du……veta hur debutanten Dorotea Pettersson med enkla medel lyckades bli mest omskrivna författaren på Bokmässan 2014.
…fler exempel på hur begreppen Avvikelse och Närhet kan användas för att höja nyhetsvärdet.
…tips på hur du kan göra detsamma. 


[caption id="attachment_15726" align="alignright" width="156"]Dorotea Pettersson Dorotea Pettersson, The 5 am Academy.[/caption]

♦ Dorotea Pettersson är tidscoach. Vi hjälpte henne en smula i slutfasen av produktionen av hennes bok ”5AM är ingen tidpunkt. Det är en livsstil” – en introduktion till en metod för att planera sitt liv. Men vår uppgift var framförallt att hjälpa till med lanseringen, både av boken och av Dorotea, till att börja med inför Bokmässan i Göteborg 2014.

Bokmässan har en oerhörd status. Sveriges främsta författare finns där och mässan får mycket publicitet. Men mässan är också ett problem för många journalister. Det är inte alla journalister som känner sig helt bekväma med att intervjua akademiledamöter, dryga före detta kollegor som Jan Guillou eller uppburna poeter. Så raka och enkla allmänjournalistiska vinklar kan ge god utdelning för den som vill ha publicitet. Det satsade vi på för Dorotea – vi behövde en ”surströmmingsskorpa” (se föregående avsnitt av PR-skolan).

Vi sökte en PR-aktivitet, som både var litet tokig och som hade en naturligt tidsmässig Närhet med Bokmässan. Och nyckeln till det ”tidsmässiga” fann vi i bokens titel: ”5 AM”.

Så Dorotea Pettersson skickade ut en inbjudan till en mängd journalister – en inbjudan till att dricka morgonkaffe med henne klockan fem på morgonen utanför Bokmässan på öppningsdagen den 25 september.

[caption id="attachment_15727" align="alignright" width="235"]Doroteas kaffebjudning utanför Bokmässan i Göteborg klockan fem på morgonen. Inte en levande själ i sikte. Doroteas kaffebjudning utanför Bokmässan i Göteborg klockan fem på morgonen. Inte en levande själ i sikte.[/caption]

Det blev naturligtvis, precis som vi hade väntat, en fullständig flopp. Inte en enda journalist uppenbarade sig. Men det gjorde inte heller Dorotea. PR-kioskens Anna Fagerström fick stå beredd (i fall att, men förgäves) med kaffekannan. Dorotea satt nämligen i sminket till TV4-s Nyhetsmorgon i Stockholm för att bli klar för sändning, samtidigt som hon telefonintervjuades av den ena radiojournalisten efter den andra. 

”Surströmmingsskorpan” hade fungerat tack vare en kombination mellan Avvikelse och Närhet. Tidsmässig närhet till Bokmässan, tidsmässig avvikelse från det normala genom en inbjudan till extremt tidigt morgonkaffe.

Och det blev starten för en mediemässig följetong för Dorotea som fortfarande pågår. Hon blev Bokmässans i medierna mest uppmärksammade författare och har hittills (i april 2015) förekommit i cirka 30 nyhetsartiklar i papperstidningar och på webben, i ungefär 20 radioprogram och i ett par TV-program.

Vi har fortsatt vårt samarbete med Dorotea även efter bokmässan och använt oss av flera andra standardgrepp, till exempel:
  • Något ligger ”i tiden”: För Dorotea utnyttjade vi det självklara faktum vårsolen börjar komma och vi kan stiga upp när det är dagsljus.
  • Geografisk närhet: Eftersom solen går upp vid olika tidpunkter på olika platser kunde vi göra lokalt anpassade varianter av ”nu går solen upp hos oss redan klockan sju” för lokaltidningar på olika håll – med en kommentar från tidscoachen Dorotea.
  • ”Avvikelse mellan två åsikter” – kontroversialitet: Ett par kolumnister gjorde kritiska inlägg mot Dorotea. Hon anklagades för att göra ”kvällsmänniskor” stressade genom att presentera en tidsplanering som bygger på att man börjar dagen med en rutin för bland annat planering. Det gav Dorotea tillfälle att lugnt förklara att hennes metod snarare minskar stress och skapar ledig tid. Det kan alltså vara en PR-mässig fördel att bli angripen: Man blir uppmärksammad av fler och får tillfälle till att göra ännu ett framträdande.

Nästa tidpunkt att haka på för Dorotea var omställningen till sommartid natten till söndagen den 29 mars, för någon vecka sedan. Vi hjälpte henne att gå ut med ett pressmeddelande – där hon var kritisk till tidsomställningarna två gånger per år – som gick ut fredagen den 27 mars klockan 09.00. Klockan 09.22 ringde den första journalisten och det sammanlagda resultatet blev intervjuer i P4 Malmöhus, P4 Göteborg, P4 Väst, P4 Sjuhärad, P4 Extra (rikstäckande), Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen Hälsoliv, Göteborgs-Posten och Sala Allehanda. Ett hyggligt resultat för några få timmars arbete.

För tidscoachen Dorotea ligger det naturligtvis väldigt nära till hands att utnyttja just specifika tidpunkter – speciellt som journalister naturligtvis är tacksamma för att få hjälp att göra något vettigt och en lite nytt om årligen återkommande tidsnyheter. Men året är fullt av märkesdagar som också företag i många andra branscher kan utnyttja, allt från dagar med viss bredd som Alla Hjärtans Dag och Internationella Kvinnodagen till mer ”specialiserade” som Fothälsosdagen och Kanelbullens Dag. Fler temadagar hittar du härÄr det sant att det inte lönar sig att skriva pressmeddelanden därför att redaktionerna får så många att man inte ens orkar läsa dem? I nästa avsnitt ska vi resonera kring olika sätt för att ta kontakt med redaktioner och enskilda journalister.

Vill du ha en mejlpåminnelse inför nästa avsnitt?Klicka här
Tipsa gärna andra om PR-skolan – ”dela”-knappar finns här nedanför!

PR-skolan publiceras även på prkiosken.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.