Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så rivstartade tidscoachen sin PR-resa – med en ”galen” idé

4 april, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Nu har du fått bekanta dig med två av huvudkomponenterna bakom begreppet Nyhetsvärde, som består av delarna Avvikelse och Närhet. Båda går att vrida och vända på, och kombinera, på hur många sätt som helst. I det här avsnittet ska vi förtydliga med några exempel. PR-skolan 2015I detta avsnitt får du……veta hur debutanten Dorotea Pettersson med enkla medel lyckades bli mest omskrivna författaren på Bokmässan 2014.
…fler exempel på hur begreppen Avvikelse och Närhet kan användas för att höja nyhetsvärdet.
…tips på hur du kan göra detsamma. 


[caption id="attachment_15726" align="alignright" width="156"]Dorotea Pettersson Dorotea Pettersson, The 5 am Academy.[/caption]

♦ Dorotea Pettersson är tidscoach. Vi hjälpte henne en smula i slutfasen av produktionen av hennes bok ”5AM är ingen tidpunkt. Det är en livsstil” – en introduktion till en metod för att planera sitt liv. Men vår uppgift var framförallt att hjälpa till med lanseringen, både av boken och av Dorotea, till att börja med inför Bokmässan i Göteborg 2014.

Bokmässan har en oerhörd status. Sveriges främsta författare finns där och mässan får mycket publicitet. Men mässan är också ett problem för många journalister. Det är inte alla journalister som känner sig helt bekväma med att intervjua akademiledamöter, dryga före detta kollegor som Jan Guillou eller uppburna poeter. Så raka och enkla allmänjournalistiska vinklar kan ge god utdelning för den som vill ha publicitet. Det satsade vi på för Dorotea – vi behövde en ”surströmmingsskorpa” (se föregående avsnitt av PR-skolan).

Vi sökte en PR-aktivitet, som både var litet tokig och som hade en naturligt tidsmässig Närhet med Bokmässan. Och nyckeln till det ”tidsmässiga” fann vi i bokens titel: ”5 AM”.

Så Dorotea Pettersson skickade ut en inbjudan till en mängd journalister – en inbjudan till att dricka morgonkaffe med henne klockan fem på morgonen utanför Bokmässan på öppningsdagen den 25 september.

[caption id="attachment_15727" align="alignright" width="235"]Doroteas kaffebjudning utanför Bokmässan i Göteborg klockan fem på morgonen. Inte en levande själ i sikte. Doroteas kaffebjudning utanför Bokmässan i Göteborg klockan fem på morgonen. Inte en levande själ i sikte.[/caption]

Det blev naturligtvis, precis som vi hade väntat, en fullständig flopp. Inte en enda journalist uppenbarade sig. Men det gjorde inte heller Dorotea. PR-kioskens Anna Fagerström fick stå beredd (i fall att, men förgäves) med kaffekannan. Dorotea satt nämligen i sminket till TV4-s Nyhetsmorgon i Stockholm för att bli klar för sändning, samtidigt som hon telefonintervjuades av den ena radiojournalisten efter den andra. 

”Surströmmingsskorpan” hade fungerat tack vare en kombination mellan Avvikelse och Närhet. Tidsmässig närhet till Bokmässan, tidsmässig avvikelse från det normala genom en inbjudan till extremt tidigt morgonkaffe.

Och det blev starten för en mediemässig följetong för Dorotea som fortfarande pågår. Hon blev Bokmässans i medierna mest uppmärksammade författare och har hittills (i april 2015) förekommit i cirka 30 nyhetsartiklar i papperstidningar och på webben, i ungefär 20 radioprogram och i ett par TV-program.

Vi har fortsatt vårt samarbete med Dorotea även efter bokmässan och använt oss av flera andra standardgrepp, till exempel:
  • Något ligger ”i tiden”: För Dorotea utnyttjade vi det självklara faktum vårsolen börjar komma och vi kan stiga upp när det är dagsljus.
  • Geografisk närhet: Eftersom solen går upp vid olika tidpunkter på olika platser kunde vi göra lokalt anpassade varianter av ”nu går solen upp hos oss redan klockan sju” för lokaltidningar på olika håll – med en kommentar från tidscoachen Dorotea.
  • ”Avvikelse mellan två åsikter” – kontroversialitet: Ett par kolumnister gjorde kritiska inlägg mot Dorotea. Hon anklagades för att göra ”kvällsmänniskor” stressade genom att presentera en tidsplanering som bygger på att man börjar dagen med en rutin för bland annat planering. Det gav Dorotea tillfälle att lugnt förklara att hennes metod snarare minskar stress och skapar ledig tid. Det kan alltså vara en PR-mässig fördel att bli angripen: Man blir uppmärksammad av fler och får tillfälle till att göra ännu ett framträdande.

Nästa tidpunkt att haka på för Dorotea var omställningen till sommartid natten till söndagen den 29 mars, för någon vecka sedan. Vi hjälpte henne att gå ut med ett pressmeddelande – där hon var kritisk till tidsomställningarna två gånger per år – som gick ut fredagen den 27 mars klockan 09.00. Klockan 09.22 ringde den första journalisten och det sammanlagda resultatet blev intervjuer i P4 Malmöhus, P4 Göteborg, P4 Väst, P4 Sjuhärad, P4 Extra (rikstäckande), Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen Hälsoliv, Göteborgs-Posten och Sala Allehanda. Ett hyggligt resultat för några få timmars arbete.

För tidscoachen Dorotea ligger det naturligtvis väldigt nära till hands att utnyttja just specifika tidpunkter – speciellt som journalister naturligtvis är tacksamma för att få hjälp att göra något vettigt och en lite nytt om årligen återkommande tidsnyheter. Men året är fullt av märkesdagar som också företag i många andra branscher kan utnyttja, allt från dagar med viss bredd som Alla Hjärtans Dag och Internationella Kvinnodagen till mer ”specialiserade” som Fothälsosdagen och Kanelbullens Dag. Fler temadagar hittar du härÄr det sant att det inte lönar sig att skriva pressmeddelanden därför att redaktionerna får så många att man inte ens orkar läsa dem? I nästa avsnitt ska vi resonera kring olika sätt för att ta kontakt med redaktioner och enskilda journalister.

Vill du ha en mejlpåminnelse inför nästa avsnitt?Klicka här
Tipsa gärna andra om PR-skolan – ”dela”-knappar finns här nedanför!

PR-skolan publiceras även på prkiosken.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.