Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rädda företag och vänskap med kompanjonsavtal

För dig som driver företag med en kompanjon eller har någon form av samarbetspartner är avtal något av det allra viktigast. Det kan rädda både företaget och vänskapen.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 september, 2015 Uppdaterades 28 mars, 2025 4 minuters läsning

Att driva företaget med sina vänner har många fördelar. Men om vänskapen inte består kan konsekvenserna bli förödande.

Så länge två kompanjoner är sams finns det inga problem. Men för att gardera sig för vad som kan hända i framtiden behövs ett kompanjonsavtal i form av aktieägaravtal eller handelsbolagsavtal.

När man vet vilka regler som gäller från början är det sällan lönt att börja bråka. På så sätt tryggar du företaget. Även om du framtiden kanske förlorar en kompanjon, har du förhoppningsvis kvar en vän.

I ett sådant avtal kan man reglera de flesta riktlinjer och på så sätt ha kontroll över företaget även om det börjar knaka i fogarna.

Förhoppningsvis behöver kompanjonsavtalet aldrig användas. Men om något händer kan det vara mycket värdefullt att ha ett sådant avtal.

Det är så mycket som kan regleras att ett avtal kan bli 7-8 sidor. Här är de viktigaste frågorna:

1. Vad som gäller vid överlåtelse

Enligt aktiebolagslagen får aktierna i ett bolag säljas, bytas eller ges bort utan de övriga delägarnas samtycke. En delägare har i princip rätt att sälja sina andelar eller aktier till vem som helst, även till någon som övriga delägare inte vill ha med i företaget.

2. Regler om samråd

I ett kompanjonsavtal kan man avtala om att delägarna är skyldiga att diskutera vissa frågor med varandra innan viktiga beslut fattas, så att ingen överraskas på ett negativt sätt.

3. Vad som gäller vid dödsfall

Om en delägare avlider kan man reglera en rätt för de övriga att ta över företagsandelen, detta kan också tas in som en skyldighet för att skydda anhöriga.

4. Hur företaget ska värderas

Om någon vill sälja sin andel är det bra att redan innan komma överens om vem ska värdera bolaget, när detta ska göras och värderingen ska göras.

5. Hur ni får konkurrera

Genom en konkurrensklausul går det att förbjuda kompanjonerna att driva verksamhet som konkurrerar med det gemensamma företaget. Detta kan även gäller efter det att kompanjonsavtalet upphört.

Se upp!

... om din kompanjon är gift

Att driva företaget med en gift kompanjon är mer riskabelt än att driva det med en kompanjon som är singel. Du måste då vara medveten om hur giftorätten kan komma att påverka företaget.

En skilsmässa kan bli rena katastrofen för företaget. Om man är gift klassas nämligen andelen i företaget som giftorättsgods. Det kan leda till att kompanjonens make/maka har rätt till halva innehavet vid en skilsmässa.

Exempel:

Johan och Peter driver ett aktiebolag tillsammans där de äger hälften var av bolagets aktier. Johan är ogift medan Peter är gift med Hanna.

Johan och Peter har inget kompanjonsavtal, och Peter och Hanna har inget äktenskapsförord. Vid en skilsmässa har makar rätt att påkalla en bodelning av allt giftorättsgods.

Hanna kräver då att en bodelning görs. Eftersom Peter inte har många andra tillgångar än företaget tillskiftas Hanna 25 procent av bolagets aktier. Johan vill inte bli kompanjon med Hanna men kan inget göra.

Du undviker den här situationen genom att skriva ett kompanjonsavtal där reglerar att andelarna i bolaget ska vara enskild egendom genom att varje delägare upprättar ett äktenskapsförord.

Text: Aleksandra Derikonja, jurist på Avtal24

Vanliga frågor om kompanjonsavtal (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är ett kompanjonsavtal och varför behöver jag det?

Ett kompanjonsavtal är ett juridiskt dokument som reglerar förhållandet mellan delägare i ett företag. Det är särskilt viktigt eftersom det skyddar både företaget och relationerna mellan kompanjoner genom att tydligt fastställa regler och riktlinjer för verksamheten. För dig som driver aktiebolag kallas det ofta aktieägaravtal, medan det i handelsbolag kallas handelsbolagsavtal.

Vilka viktiga punkter bör ett kompanjonsavtal innehålla?

Ett kompanjonsavtal bör innehålla flera viktiga delar: - Regler för överlåtelse av aktier eller andelar - Bestämmelser om samråd vid viktiga beslut - Hur situationen ska hanteras vid en delägares dödsfall - Metod för företagsvärdering - Konkurrensklausuler - Eventuella förköpsrätter

Hur skyddar jag mitt företag om min kompanjon är gift?

För att skydda företaget när en kompanjon är gift bör kompanjonsavtalet innehålla bestämmelser om att företagsandelarna ska vara enskild egendom. Detta uppnås genom att varje delägare upprättar ett äktenskapsförord. På så sätt undviker ni risken att företagsandelar hamnar hos en kompanjons make/maka vid en eventuell skilsmässa.

Hur reglerar man konkurrens i ett kompanjonsavtal?

I kompanjonsavtalet kan ni inkludera en konkurrensklausul som förbjuder delägare att driva konkurrerande verksamhet. Detta kan även omfatta tiden efter att en delägare lämnat företaget. Värvningsförbud mellan företag kan också regleras för att skydda verksamheten ytterligare.

Vad händer om en delägare vill sälja sina aktier?

Ett välskrivet kompanjonsavtal bör innehålla tydliga regler för överlåtelse av aktier eller andelar. Detta kan inkludera förköpsrätt för befintliga delägare, hur värdering ska göras och villkor för försäljningen. Genom dessa bestämmelser säkerställer ni att ingen delägare kan sälja sina andelar till vem som helst utan övriga delägares godkännande.

När bör ett kompanjonsavtal upprättas?

Ett kompanjonsavtal bör upprättas så tidigt som möjligt, helst redan när företaget startas eller när nya delägare kommer in i verksamheten. Det är alltid enklare att komma överens om villkoren när relationerna är goda och alla ser positivt på samarbetet.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.