Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Råkade köpa 15 liter olja – gör succé med egen tvål

21 november, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Ivan Petrovic har förverkligat sin dröm om ett eget företag.

Ivan Petrovic fick en chock när han insåg att han hade beställt betydligt mer olivolja än han kunde få plats med i köket. Vad göra? Tvål! Misstaget gjorde att Ivan nu förverkligat sin dröm om ett eget företag.

Här berättar Ivan:

”Jag jobbade som truckförare på Bring och brukade varje år köpa olivolja av en kille på jobbet som kände en grekisk bonde. Det brukade väl bli en 1–2 flaskor grekisk olivolja i augusti varje år. Men så tänkte jag att jag skulle köpa lite mer den här gången, för det är verkligen en helt annan smak på den här oljan än på den man köper i affären. Men det blev nog något missförstånd för plötsligt hade jag 15 liter olivolja hemma!

->Varsågod!Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!Jag och min sambo Gabriela bodde i en etta med pyttelitet kök och oljan tog upp ungefär halva skåpsutrymmet där vi annars hade kastrullerna, så det blev lite irriterat där hemma. Jag satte mig och googlade på ”vad kan man göra med mycket olivolja?”. Då dök det upp en massa recept på hur man gjorde tvål och det dröjde inte länge förrän jag var helt fast i det där.

Varje dag när jag kom hem från jobbet fortsatte jag att lära mig mer och mer om tvålystande, som det heter. Jag kunde sitta hela nätterna ibland.

Olivoljan hade jag ju redan, men formar, kastruller, lut och eteriska oljor fick jag köpa in. Sedan tillverkade jag min första tvål – en olivtvål med lavendeldoft som blev hur bra som helst! Jag gav bort tvålen till några vänner och de blev också överväldigade. Wow!

En annan kompis hade öppnat klädbutik och frågade om jag inte ville sälja mina tvålar hos henne?
Men jag har ju inget företag, sa jag. Men starta det då, tyckte hon.

Då bestämde jag mig för att slå till och satsa på det här. Jag hade ju alltid drömt om att ha eget företag. Så jag fixade fram egna tvålrecept, lärde mig alla designprogram man behövde för att ta fram förpackningar och etiketter. Jag registrerade också produkterna så att jag hade rätt papper på allt. Bara det byråkratiska lade jag säkert ett halvår på …

Allt detta gjorde jag samtidigt som jag jobbade på mitt vanliga jobb, så det var kvällar och helger som fick offras. Det enda jag i princip har tagit hjälp med är min ekonomiska redovisning.

Jag funderade länge på vad företaget skulle heta, och ville att det skulle spegla något av mig själv. När jag växte upp på Rosengård kallade vi ibland området för Rosetown och jag funderade på om det kunde vara något. Jag tyckte att det klingade rätt bra.

Så blev det. Jag startade företaget i augusti 2014 och i november samma år sade jag upp mig från mitt fasta jobb!

I dag säljer jag till Sveriges största grossist och mina tvålar finns i butiker och på spaanläggningar i hela landet. Jag håller också på att ta fram en hel serie av andra produkter som flytande tvål, schampo, balsam, läppbalsam och badbomber. Min dröm är att starta en egen butik, men där är jag inte riktigt än.

Allt kostar mer än man tror, och det är också mitt råd till andra som vill börja göra handgjord naturkosmetik: Det är en sak att göra tvål hemma i köket i en kastrull, men ska man verkligen göra det på riktigt så är det helt andra kostnader inblandade och man måste vara mycket mera noggrann. Du måste ha en egen lokal till tillverkningen och det kommer också en räkning varje år från Läkemedelsverket som man absolut inte blir glad av.

Hade jag gjort om alltihop hade jag nog varit bättre på att hålla i pengarna redan från början. Till exempel hade jag väntat in en lokal som var billigare, i stället för den dyra och onödigt stora som jag hade i början.

Ett annat misstag jag gjorde var att köpa in lite för stora partier av ekologiska ingredienser. Jag lade nämligen ner mycket jobb på att försöka gå förbi alla mellanhänder.

Man får ett bättre pris om man handlar direkt av producenterna, men samtidigt måste man köpa större volymer, och en del saker har jag fortfarande inte använt. Jag valde att köpa 25 liter av en ingrediens i stället för 5 liter, men än i dag har jag inte använt någon av de 25 litrarna …

Jag har också köpt in flaskor i för många olika storlekar, och i stället för att spreta så mycket som jag har gjort borde jag ha börjat med bara en produkt med några varianter.

För ekonomins skull har jag faktiskt jobbat hos min gamla arbetsgivare igen i sommar. Jag ser det inte som ett misslyckande, utan som att jag har gått en jättebra utbildning som har haft den här kostnaden. Det är tre år sedan jag gjorde min allra första tvål och nu kan jag i princip allting om handtillverkad kosmetik. Jag vet att folk är intresserade av grön hudvård. Jag vet att jag har idéerna. Så det kan helt enkelt inte gå dåligt det här!”

Läs också:driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!


Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.