Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Råkade köpa 15 liter olja – gör succé med egen tvål

21 november, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Ivan Petrovic har förverkligat sin dröm om ett eget företag.

Ivan Petrovic fick en chock när han insåg att han hade beställt betydligt mer olivolja än han kunde få plats med i köket. Vad göra? Tvål! Misstaget gjorde att Ivan nu förverkligat sin dröm om ett eget företag.

Här berättar Ivan:

”Jag jobbade som truckförare på Bring och brukade varje år köpa olivolja av en kille på jobbet som kände en grekisk bonde. Det brukade väl bli en 1–2 flaskor grekisk olivolja i augusti varje år. Men så tänkte jag att jag skulle köpa lite mer den här gången, för det är verkligen en helt annan smak på den här oljan än på den man köper i affären. Men det blev nog något missförstånd för plötsligt hade jag 15 liter olivolja hemma!

->Varsågod!Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!Jag och min sambo Gabriela bodde i en etta med pyttelitet kök och oljan tog upp ungefär halva skåpsutrymmet där vi annars hade kastrullerna, så det blev lite irriterat där hemma. Jag satte mig och googlade på ”vad kan man göra med mycket olivolja?”. Då dök det upp en massa recept på hur man gjorde tvål och det dröjde inte länge förrän jag var helt fast i det där.

Varje dag när jag kom hem från jobbet fortsatte jag att lära mig mer och mer om tvålystande, som det heter. Jag kunde sitta hela nätterna ibland.

Olivoljan hade jag ju redan, men formar, kastruller, lut och eteriska oljor fick jag köpa in. Sedan tillverkade jag min första tvål – en olivtvål med lavendeldoft som blev hur bra som helst! Jag gav bort tvålen till några vänner och de blev också överväldigade. Wow!

En annan kompis hade öppnat klädbutik och frågade om jag inte ville sälja mina tvålar hos henne?
Men jag har ju inget företag, sa jag. Men starta det då, tyckte hon.

Då bestämde jag mig för att slå till och satsa på det här. Jag hade ju alltid drömt om att ha eget företag. Så jag fixade fram egna tvålrecept, lärde mig alla designprogram man behövde för att ta fram förpackningar och etiketter. Jag registrerade också produkterna så att jag hade rätt papper på allt. Bara det byråkratiska lade jag säkert ett halvår på …

Allt detta gjorde jag samtidigt som jag jobbade på mitt vanliga jobb, så det var kvällar och helger som fick offras. Det enda jag i princip har tagit hjälp med är min ekonomiska redovisning.

Jag funderade länge på vad företaget skulle heta, och ville att det skulle spegla något av mig själv. När jag växte upp på Rosengård kallade vi ibland området för Rosetown och jag funderade på om det kunde vara något. Jag tyckte att det klingade rätt bra.

Så blev det. Jag startade företaget i augusti 2014 och i november samma år sade jag upp mig från mitt fasta jobb!

I dag säljer jag till Sveriges största grossist och mina tvålar finns i butiker och på spaanläggningar i hela landet. Jag håller också på att ta fram en hel serie av andra produkter som flytande tvål, schampo, balsam, läppbalsam och badbomber. Min dröm är att starta en egen butik, men där är jag inte riktigt än.

Allt kostar mer än man tror, och det är också mitt råd till andra som vill börja göra handgjord naturkosmetik: Det är en sak att göra tvål hemma i köket i en kastrull, men ska man verkligen göra det på riktigt så är det helt andra kostnader inblandade och man måste vara mycket mera noggrann. Du måste ha en egen lokal till tillverkningen och det kommer också en räkning varje år från Läkemedelsverket som man absolut inte blir glad av.

Hade jag gjort om alltihop hade jag nog varit bättre på att hålla i pengarna redan från början. Till exempel hade jag väntat in en lokal som var billigare, i stället för den dyra och onödigt stora som jag hade i början.

Ett annat misstag jag gjorde var att köpa in lite för stora partier av ekologiska ingredienser. Jag lade nämligen ner mycket jobb på att försöka gå förbi alla mellanhänder.

Man får ett bättre pris om man handlar direkt av producenterna, men samtidigt måste man köpa större volymer, och en del saker har jag fortfarande inte använt. Jag valde att köpa 25 liter av en ingrediens i stället för 5 liter, men än i dag har jag inte använt någon av de 25 litrarna …

Jag har också köpt in flaskor i för många olika storlekar, och i stället för att spreta så mycket som jag har gjort borde jag ha börjat med bara en produkt med några varianter.

För ekonomins skull har jag faktiskt jobbat hos min gamla arbetsgivare igen i sommar. Jag ser det inte som ett misslyckande, utan som att jag har gått en jättebra utbildning som har haft den här kostnaden. Det är tre år sedan jag gjorde min allra första tvål och nu kan jag i princip allting om handtillverkad kosmetik. Jag vet att folk är intresserade av grön hudvård. Jag vet att jag har idéerna. Så det kan helt enkelt inte gå dåligt det här!”

Läs också:driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!


Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.