Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Höj din lönsamhet med 5 exempel

23 mars, 2014 4 minuters läsning
Räkna rätt när du ska öka din lönsamhet. Se efter vilka uppdrag du har råd att lägga ut och vad du tjänar på det. Här är fem räkneexempel att ta till.1. Hur mycket tjänar du på varje konsulttimme?
Hur mycket tid lägger du på varje konsulttimme? När du lägger ett uppdrag på någon annan kommer det att ta tid av dig. Och det ska du så klart ha betalt för. Inte minst eftersom det är du som ”äger” kunden.

Gör så här: Räkna på hur mycket tid du lägger på ett uppdrag som utförs av en av dina konsulter. Det kan vara mer än du tror. En vanlig tumregel är att du ska kunna lägga på 15–20 procent på din konsults pris men det varierar från bransch till bransch. Det viktiga är att du inte ser det du tar emellan som en bonus – för det kommer att kosta dig tid oavsett om du gör det faktiska jobbet.

Läs också: Så mycket kostar en anställd2. Hur är det med alternativkostnaden?
Hur gör du och dina anställda det bästa, rent ekonomiskt, av veckan? Det är självklart ett mål som alla företagare har – men många räknar inte på det.

Gör så här: Nu när du vet vad dina anställda kostar i timmen (från punkt 1) vet du också hur dyrt det är att låta en av dem, eller dig själv, till exempel städa köket. Lägg på vad den anställde i stället skulle kunna dra in på ett uppdrag och ställ det mot vad det skulle kosta att ta in en städfirma.
Och till sist, räkna på antalet timmar du själv lägger på att göra saker som en städ-, redovisnings- eller budfirma skulle kunna göra för en överkomlig penning. Kanske kan du outsourca många timmar varje vecka redan i dag – till en mycket lägre kostnad än du tror.

Läs också: 3 tips så ökar du vinsten3. Hur stor är marginalen på varje anställd?
Lön, arbetsgivaravgifter, löneförmåner och telefonabonnemang – vissa personalkostnader är lättare att räkna på. Men vad sägs om kaffe, kontorshyra och tiden du lägger på personalfrågor? Och hur mycket drar den anställde egentligen in?
Större företag har ofta internfakturering som ett verktyg för att se vad varje projekt kostar. Mindre företag har koll på konsulttimmar men ofta inte alls lika bra koll på de anställdas timmar. Men de anställda kostar ju också pengar varje timme, timmar som de så klart ska använda på bästa möjliga sätt.

Gör så här: Räkna på vad varje anställd kostar, inklusive alla dolda och indirekta kostnader:
  • Lön, semesterersättning, pension och arbetsgivaravgifter.
  • Andra löneförmåner – till exempel friskvård och tjänstebil.
  • Lokalkostnader. Fler anställda kräver en större lokal och mer kaffe.
  • Din tid. Tiden du lägger på personalfrågor skulle många småföretagare annars kunna lägga på att dra in pengar. Det är en svår avvägning men värd att fundera över.

Räkna sedan på vad de drar in till företaget varje månad. Även om vissa tjänster är svåra att mäta i pengar kan många värderas på samma sätt som konsulter.

Läs också: Sätt rätt pris med vår interaktiva guide4. Vad är trivsel värt för dig?
Vissa tjänster är svåra att värdera i pengar, men är värda att fundera över. Städning kostar så klart pengar, men behövs för alla företag med ett kontor. En receptionist säljer inte, men bidrar till ett professionellt bemötande när kunder kommer på besök.

Gör så här: Försök att räkna om dessa mjuka värden till pengar – värdet av en receptionist varierar till exempel beroende på hur många externa besökare ni har. Försök sedan maximera värdet – kan receptionisterna göra något konkret värdeskapande under tiden då han inte har något annat att göra? Och kan städfirman vid tid över göra något annat som sparar tid för dig, som att fylla på kontorsmaterial?

5. Vad kostar det dig om du rekryterar fel?
Rädslan att rekrytera fel är en av anledningarna till att många tvekar att anställa. Och faktum är att det är dyrt – undersökningar har visat att det kostar i snitt 700 000 kronor att anställa fel person, inklusive löner, produktionsbortfall och dolda kostnader som dålig stämning på arbetsplatsen. Men trots allt måste du ju våga ta in andra för att kunna outsourca dig själv.

Gör så här: Kanske kan du ta in anställda per timme till en början, för att minska risken med en felrekrytering. Många bemanningsföretag erbjuder också att man kan hyra in personal och sedan anställa dem om man är nöjd, även om det kan kosta mycket pengar. Att göra en före detta underkonsult till din näste anställde är också en möjlig lösning.


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.