Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Rasmus satsar på gigvågen utomlands

Yasemin Bayramoglu 17 januari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Rasmus Solholm skapade en plattform för att knyta ihop unga och företag.

När Rasmus Solholm startade sitt andra företag, skapade han det han hade behövt när han drev sitt första …Låter det virrigt? Nu köper hans nya bolag dessutom tjänster av sig själv!

Det har pratats mycket om gigekonomin de senaste åren. Med bemanningsföretag och delningsekonomi har giggandet nått nya höjder och nu sägs nästan var tredje person i Sverige gigga, det vill säga ta tillfälliga påhugg här och där.
En av de aktörer som gett sig in i branschen är Gigstr, som startades av Rasmus Solholm för två år sedan. Tillsammans med sitt team har han byggt en plattform som kopplar samman studenter med jobb under och efter studierna – från internships till deltidsgig och heltidsjobb – gratis.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du inte sova som Trump

Arbetsgivarna bestämmer sedan om de vill anställa själva eller hyra in via Gigstr. Hyr man via plattformen sköter Gigstr all administation med lönehantering och tidsrapportering i appen.
Man fick bra gensvar från marknaden direkt från start och nu kan appen användas även i Danmark och Norge – plus att man startat ett kontor i London.

Inte lockad av företagande


Men att det var det här som Rasmus skulle göra var långt ifrån självklart när han var barn. Han skulle göra som mamma och pappa och bli läkare, trodde han då. Inte driva företag, det verkade mest läskigt och riskfyllt. Sedan valde han ändå KTH och direkt efter studierna fick han jobb inom Kinnevikkoncernen.
– När jag kom dit möttes jag av en väldigt entreprenöriell miljö. Det var mycket ”nu kör vi, nu ska vi göra alla de här grejorna!”. Det var helt magiskt, minns Rasmus. Funkade det så funkade det. Om inte gick man vidare med nästa grej.

Vid trettio hade Rasmus självförtroende vuxit och att bli egenföretagare verkade plötsligt lockande. Han hade bara inte den där självklara idén. Men förfrågningar kom om än det ena, än det andra, och snart insåg han att han startat ett kommunikationsbolag med mycket eventverksamhet.
Mycket event = stort behov av tillfällig personal på timmar.
– Jag pratade mycket med vår personal och upptäckte att många hade svårigheter att samordna jobben. Det var inte tryggt och man hade inte alltid avtal. Så småningom formades idén om att samla allt det här på en plattform.

Använder tjänsten själv


Rasmus registrerade namnet Gigstr och samlade ett gäng frilansare runt sig och byggde appen.
De som hittat till plattformen först har varit bolag som inte hunnit växa sig jättestora än och som kanske behöver hjälp med administration och andra sysslor – bara inte alla dagar i veckan. Men nu börjar även större företag lägga ut sina jobb och internships.
– Vi använder våra egna tjänster för att till exempel hantera löner. Vi har haft en tjej som gjort våra löner i ett år nu, säger Rasmus.

Han tror att det är just här som den stora utvecklingspotentialen finns. Medan giggandet hittills handlat mycket om Uber eller att köra någons gamla soffa till tippen, så tror han att efterfrågan på bland annat administrativa tjänster kommer att öka. Och att branschen kommer att utvecklas och bli tryggare.
– Gigekonomin har fått dåligt rykte för att det varit osäkra jobb. Vår tanke var att ta en beprövad modell – bemanningsföretagen – stoppa ner den i en digital plattform och skära bort alla led emellan. Man ska kunna lösa jobben direkt med kontrakt där löner och tider är tydliga. Det är vi ganska ensamma om, därför ville vi komma iväg till London tidigt. Det är en av de största bemanningsmarknaderna i världen, men där är mycket otryggt.

Sämre trygghet


Giggarna faller dock även i Sverige utanför sjukpenningsystemet och någon tjänstepension är inte att hoppas på.
– Jag hoppas att det kommer fler regler. Och det måste komma mer stöd från fackförbund och försäkringsbolag. Vi anlitar flera försäkringsbolag för att våra giggare ska vara försäkrade när de jobbar via appen. Sjukpenning kan vi inte hantera, men vi försöker lösa det så att man får chans att jobba in det man räknat med, säger han.

Men han tror också att marknaden kommer att förändras.
– Det dyker hela tiden upp nya former av försäkringsbolag och banklösningar och jag tror att det kommer att hända samma sak här. Man kommer hitta nya sätt så man kan försäkra sig själv om man blir sjuk eller om man vill säkerställa att man betalar rätt skatt om man jobbar mot olika plattformar samtidigt.

Används för rekrytering


Gigstr och Arbetsförmedlingen har diskussioner om hur man ska kunna dra nytta av varandra. Kanske kan man använda sin cv på båda plattformarna framöver?
Redan nu ser han att företag använder plattformen som ett verktyg i sin rekrytering. Här kan man testa personal utan att behöva gå igenom en många gånger kostsam rekryteringsprocess. Giggandet ersätter provanställningen.
På frågan om han inte är rädd att tappa kunder då svarar Rasmus att det i så fall bara är ett bra betyg på tjänsten.
– Det visar ju i så fall att man tycker om tjänsten och då kommer man att sprida den vidare.

 


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.