Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Rasmus satsar på gigvågen utomlands

Yasemin Bayramoglu 17 januari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Rasmus Solholm skapade en plattform för att knyta ihop unga och företag.

När Rasmus Solholm startade sitt andra företag, skapade han det han hade behövt när han drev sitt första …Låter det virrigt? Nu köper hans nya bolag dessutom tjänster av sig själv!

Det har pratats mycket om gigekonomin de senaste åren. Med bemanningsföretag och delningsekonomi har giggandet nått nya höjder och nu sägs nästan var tredje person i Sverige gigga, det vill säga ta tillfälliga påhugg här och där.
En av de aktörer som gett sig in i branschen är Gigstr, som startades av Rasmus Solholm för två år sedan. Tillsammans med sitt team har han byggt en plattform som kopplar samman studenter med jobb under och efter studierna – från internships till deltidsgig och heltidsjobb – gratis.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du inte sova som Trump

Arbetsgivarna bestämmer sedan om de vill anställa själva eller hyra in via Gigstr. Hyr man via plattformen sköter Gigstr all administation med lönehantering och tidsrapportering i appen.
Man fick bra gensvar från marknaden direkt från start och nu kan appen användas även i Danmark och Norge – plus att man startat ett kontor i London.

Inte lockad av företagande


Men att det var det här som Rasmus skulle göra var långt ifrån självklart när han var barn. Han skulle göra som mamma och pappa och bli läkare, trodde han då. Inte driva företag, det verkade mest läskigt och riskfyllt. Sedan valde han ändå KTH och direkt efter studierna fick han jobb inom Kinnevikkoncernen.
– När jag kom dit möttes jag av en väldigt entreprenöriell miljö. Det var mycket ”nu kör vi, nu ska vi göra alla de här grejorna!”. Det var helt magiskt, minns Rasmus. Funkade det så funkade det. Om inte gick man vidare med nästa grej.

Vid trettio hade Rasmus självförtroende vuxit och att bli egenföretagare verkade plötsligt lockande. Han hade bara inte den där självklara idén. Men förfrågningar kom om än det ena, än det andra, och snart insåg han att han startat ett kommunikationsbolag med mycket eventverksamhet.
Mycket event = stort behov av tillfällig personal på timmar.
– Jag pratade mycket med vår personal och upptäckte att många hade svårigheter att samordna jobben. Det var inte tryggt och man hade inte alltid avtal. Så småningom formades idén om att samla allt det här på en plattform.

Använder tjänsten själv


Rasmus registrerade namnet Gigstr och samlade ett gäng frilansare runt sig och byggde appen.
De som hittat till plattformen först har varit bolag som inte hunnit växa sig jättestora än och som kanske behöver hjälp med administration och andra sysslor – bara inte alla dagar i veckan. Men nu börjar även större företag lägga ut sina jobb och internships.
– Vi använder våra egna tjänster för att till exempel hantera löner. Vi har haft en tjej som gjort våra löner i ett år nu, säger Rasmus.

Han tror att det är just här som den stora utvecklingspotentialen finns. Medan giggandet hittills handlat mycket om Uber eller att köra någons gamla soffa till tippen, så tror han att efterfrågan på bland annat administrativa tjänster kommer att öka. Och att branschen kommer att utvecklas och bli tryggare.
– Gigekonomin har fått dåligt rykte för att det varit osäkra jobb. Vår tanke var att ta en beprövad modell – bemanningsföretagen – stoppa ner den i en digital plattform och skära bort alla led emellan. Man ska kunna lösa jobben direkt med kontrakt där löner och tider är tydliga. Det är vi ganska ensamma om, därför ville vi komma iväg till London tidigt. Det är en av de största bemanningsmarknaderna i världen, men där är mycket otryggt.

Sämre trygghet


Giggarna faller dock även i Sverige utanför sjukpenningsystemet och någon tjänstepension är inte att hoppas på.
– Jag hoppas att det kommer fler regler. Och det måste komma mer stöd från fackförbund och försäkringsbolag. Vi anlitar flera försäkringsbolag för att våra giggare ska vara försäkrade när de jobbar via appen. Sjukpenning kan vi inte hantera, men vi försöker lösa det så att man får chans att jobba in det man räknat med, säger han.

Men han tror också att marknaden kommer att förändras.
– Det dyker hela tiden upp nya former av försäkringsbolag och banklösningar och jag tror att det kommer att hända samma sak här. Man kommer hitta nya sätt så man kan försäkra sig själv om man blir sjuk eller om man vill säkerställa att man betalar rätt skatt om man jobbar mot olika plattformar samtidigt.

Används för rekrytering


Gigstr och Arbetsförmedlingen har diskussioner om hur man ska kunna dra nytta av varandra. Kanske kan man använda sin cv på båda plattformarna framöver?
Redan nu ser han att företag använder plattformen som ett verktyg i sin rekrytering. Här kan man testa personal utan att behöva gå igenom en många gånger kostsam rekryteringsprocess. Giggandet ersätter provanställningen.
På frågan om han inte är rädd att tappa kunder då svarar Rasmus att det i så fall bara är ett bra betyg på tjänsten.
– Det visar ju i så fall att man tycker om tjänsten och då kommer man att sprida den vidare.

 


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.