Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
Nyheter

Riskkapital inte rätt för alla – här är 4 fallgropar och 4 alternativ

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 26 februari, 2021 6 minuters läsning
Riskkapital

Foto: Riskkapital

När ett femtiotal startups och scaleups fick gå igenom en ny typ av förberedelseprocess inför kapitalanskaffning valde hälften av företagen att inte söka externt riskkapital. Av de företag som valde att ta in kapital lyckades hälften. Här är fyra alternativ och 4 vanliga fallgropar.

Det är entreprenören och investeraren Björn Larsson med företaget Beels Consulting som närstuderat 50 svenska företag som stått i begrepp att skala upp. Som många andra bolag i liknande situation hade flera av dem tänkt söka externt kapital – något av en självklarhet för ambitiösa entreprenörer med stora planer.

Hälften valde att inte söka kapital

Men efter att ha gått igenom en ny kontrollprocess – där de bland annat fick ställa frågor till sig själva om mål och risk – blev bilden en annan. Hälften av bolagen valde en annan väg eller sköt upp planerna på att uppvakta investerare.

– Entreprenörerna fick möjlighet att tänka efter. Kontrollfrågorna gjorde att de slutade att gå på autopilot, där standardsvaret ofta är att söka externt kapital när man vill skala upp. Den här insikten är extremt värdefull strategiskt och ekonomiskt. Dessutom skulle mycket tid ha gått åt i onödan både för dem och investerare som ska sitta och titta på pitch decks”, säger Björn Larsson.

Riskkapital passar inte alla företag

Entreprenörerna fick bland annat fråga sig själva hur bolaget skulle kunna nå sina mål, om riskkapital verkligen är det bästa sättet att finansiera planen – och vad som skulle krävas för att få en investerare intresserad. Björns slutsats är att riskkapital inte passar alla företag. Eller så passar det inte precis nu. 

Hälften av dessa startups med en omsättning upp till 1 miljon valde alltså efter processen att intesöka externt kapital

– Detta är överraskande och visar tyvärr på en akilleshäl i många startups, menar Björn.

Varför valde startups att inte söka riskkapital?

Några av orsakerna till att företagen, efter processen, valde att inte söka riskkapital var:

  • ”Det var för tidigt”. Grundarna valde istället att driva vidare företaget i ett s k ”bootstrap”-läge. Detta för att först uppnå några milstolpar som gör att företaget bättre vet hur kapitalet ska användas och att kapitalet får avsedd verkan.
  • ”Det var inte rätt lösning”. Grundarna insåg att de kan lösa sina kapitalbehov på annat sätt än genom externt riskkapital, till exempel genom att förändra affärsmodellen och uppnå bättre kassaflöden, förändrade betalningsvillkor, factoring, lån, bidrag eller krediter.
  • ”Det var inte ett tillräckligt attraktivt investeringserbjudande". Grundarna insåg att den potentiella avkastning de kan erbjuda är för liten i förhållande till den utvecklingsfas de befinner sig i, vilket gjorde att de inte ens ”på pappret” kunde erbjuda en avkastning som förväntas av den investerartyp som investerar i ”tidig utvecklingsfas”. 
  • ”De vill behålla kontrollen”. Grundarna insåg att deras behov av att ha kontroll över företagets utveckling och strategiska beslut är så central att de inte var beredda att dela med sig av inflytandet över företaget. 

Läs också:Skaffa riskkapital – fällor och möjligheter

80 % av lite större företag valde att ta in riskkapital

De företag i undersökningen som kommit något längre i sin utveckling – och omsatte 5 till 25 miljoner – visste bättre hur ett externt kapital ska användas och hur det kommer att accelerera företagets tillväxt. De kunde räkna fram en potentiell avkastning för den tilltänkta investeraren och lärde sig också att räkna med alla nyemissioners totala utspädningseffekt för grundarna.

Ett av företagen som genomfört kontrollprocessen är BinaryBrains, som analyserar data. 

– Inför den investeringsrunda vi stod inför så hade frågan kring värdering dykt upp flertalet gånger. Efter att ha ställt rätt frågor till oss själva och företaget, hade vi mycket lättare att trovärdigt förklara varför vi landat i den värdering vi gjort, säger Jacob Kihlbaum, VD och grundare av BinaryBrains. 

Större företag hittade andra vägar för kapitalanskaffning

Bland de större företagen i undersökningen (med omsätning över 25 miljoner) valde en fjärdedel att söka externt riskkapital och hälften valde en annan lösning för kapital. Det fanns flera typer av alternativa lösningar, bland annat:

Alternativ 1: Fusion

Ägarna såg att det som behövs för att växa uppnås effektivare genom att söka ett samgående med ett kompletterande företag, snarare än att ta in kapital för att försöka bygga upp allt själva

Alternativ 2: Kompanjonutköp

Grundarna insåg att de har olika syn på företagets potential och enades om att gå skilda vägar

Alternativ 3: Extern VD

Grundaren och tillika Vd:n valde att ersätta sig själv som Vd istället för att ta in kapital, och tillför därmed en mer relevant kompetens. Detta gör att företaget senare ökar omsättningen med bättre resultat, samtidigt som ägaren kan arbeta mindre tid och med mer värdeskapande uppgifter för företaget

Alternativ 4: Försäljning

Grundaren och huvudägaren insåg att marknaden de är verksamma på är i strukturell omvandling där konsolideringar söks, varför risken för att bli omsprungen ökar om bolagets drivs vidare på egna meriter. Ägaren valde att sälja företaget med gott resultat till ett större företag.

Hälften av företagen lyckades ta in riskkapital

25 av de 50 företagen i undersökningen valde att söka kapital efter kontrollprocessen. Resultatet: 50 procent av dem som sökte kapital lyckades.

– Min bedömning är att 50 procent är en hög siffra när det gäller kapitalanskaffningar. Genom att bara göra ett enkelt grundarbete har företaget större förutsättningar att lyckas. Det visar också en potential – med enkla medel och rätt frågor skulle många svenska startups och scaleups kunna ligga längre fram, säger Björn Larsson.

Störst andel av de som lyckades hitta riskkapital var de med en omsättning från 5-25 miljoner. Där lyckades närmare 70 procent erhålla investering.

Många företag kan förbereda sig bättre inför kapitalrundan

Undersökningen visar på brister i företagarnas förberedelse inför en kapitalanskaffning, och de hade därför nytta av en kontrollprocess oavsett om det tog in kapital eller inte.

Läs också: Attrahera pengar till ditt företag? Så gör du!

Detta gjorde företagen fel när de sökte riskkapital

  • Företagen var generellt sätt ovana att beskriva vad som driver värde på sikt och sätta mål.
  • Många hade inte gjort en ordentlig analys av kapitalbehovet eller  utvärderat andra finanseringsalternativ.
  • Tillväxtplanerna var ofta för opportunistiska, framförallt vad gäller intäkter.
  • Merparten hade inte förmågan att beskriva en relevant finansieringsplan och potentiell avkastning för investerare.

– Att hälften av de 50 företagen valde att inte söka externt riskkapital ser vi som ett lika gott resultat som att hälften av de som valde att ta in kapital lyckades. Jag brukar säga att kapitalet tar slut och investerarna finns kvar. Därför är det sunt att göra förarbetet grundligt, och inte bara leta kapital på autopilot, avslutar Björn Larsson. 

Om studien

50 startups och scaleups har genomfört en strukturerad och standardiserad kontrollprocess där grundarnas mål och plan med bolaget ställs inför ett antal frågeställningar. Dessa verifierar vilken typ av finansiering som passar bäst. Om externt riskkapital är ett av dem så bidrar processen också till att bolaget formulerar ett investeringserbjudande som effektivt kan matchas mot rätt typ av investerare. Företagen var verksamma inom olika branscher och med olika kundsegment. Från rena startups utan påbörjad försäljning till scaleups med en omsättning över 25 miljoner kronor. 

Processen heter Investment Readiness Process och genomförs av företaget Beels Consulting. Ta del av hela rapporten här.

Björn Larsson, Beels Consulting
Björn Larsson, Beels Consulting

Om Beels Consulting

Beels Consulting är ett företag som hjälper startups och scaleups att säkerställa att de har det som krävs för att ta in riskkapital. Beels hjälper dem att matcha sitt erbjudande mot rätt investerare vilket effektiviserar investeringsprocessen för såväl investerare som bolag.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.