Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
Driva Eget

Rymdteknik i Norrland till eget företag – Lizas tre tips för att misslyckas i sociala medier

Josefin Wallin 11 juli, 2023 7 minuters läsning
Rymdteknik i Norrland till eget företag – Lizas tre tips för att misslyckas i sociala medier

Från Norrland och rymdteknik till att starta eget inom sociala medier – som en steg mot att nå sin dröm? Frihet och att vara geografiskt oberoende är Liza Sundbergs ”varför”. Här är hennes tips för att lyckas, och misslyckas, med sociala medier. Det här vill du inte missa!

Liza Sundberg är uppvuxen i Nybro utanför Kalmar, men bor idag i Västerås tillsammans med fästmannen och barnen Edwin och Ronja. Idag har hon startat eget företag där hon hjälper företag med sociala medier, men berättelsen startar inte där.

Hejdlös förälskelse ledde till Västerås

Innan bopålarna slogs ner i Västerås så bodde Liza i Luleå där hon läste rymdteknik och också blev hejdlöst förälskad i Jimmy från Örnsköldsvik. Det blev heller ingen examen i rymdteknik i Norrland – men däremot en som flygingenjör. Att kunna jobba digitalt och mer fritt har lockat – och därmed företagandet.

– Jag har alltid gillat tanken på att driva ett företag. Jag är nyfiken av naturen och älskar att lära mig nya saker, och ingenstans finns väl så många utvecklingsmöjligheter som när man är företagare? På många sätt är det nog märkligt att det dröjde tills efter 30 innan jag faktiskt drog i gång, men som många andra begränsades jag av min egen tro att man måste kunna allt innan man börjar. Nu har jag en helt annan syn på det. Blir något inte som man tänkt sig kan man alltid göra om – inget är skrivet i sten.

Tre tips för att MISSLYCKAS på sociala medier?

  • Ignorera dina kunder! Skit i att svara på mail, kommentarer och DM och ge dem inte den information de vill ha. Ärligt talat, att inte svara på frågor online är 2020-talets motsvarighet till att blänga surt när kunder kommer in och hälsar i ens affär. Inte okej!
  • Hoppa på alla möjliga trender utan att tänka på om de passar för din bransch eller inte.
  • Posta på måfå och stirra dig blind på hur många likes du får. Sluta så fort det känns som att det ”går dåligt”.

Liza har haft mängder av roliga och utvecklande uppdrag, men som inbiten konstnärssjäl har hon saknat den kreativa biten i sitt arbete. Det har varit mycket strategi och analys – men väldigt lite skapande. Efter föräldraledigheten väcktes drömmen om att byta bana på allvar.

– Tanken på ett eget företag hade legat och grott i många år, men först när jag började lära mig mer om både grafisk design och sociala medier och kände mig trygg i min kompetens kunde jag forma dessa tankar till en konkret affärsidé som jag visste skulle passa mig – nämligen att hjälpa företag bygga ett starkt varumärke i sociala medier.

Jag vill kunna välja mina arbetstider och vara ledig när mina barn är lediga. En förutsättning för att kunna göra detta är att jag behöver tjäna mer per timme än vad jag gör som anställd. En viktig faktor är också att jag vill vara geografiskt oberoende.

Liza Sundberg till Driva Eget

Friheten med eget företag

Idag är Liza sin egen chef och driver eget företag. Här är det friheten som verkligen har drivit henne in i företagandet. Här får hon driva sitt företag helt efter sitt eget tycke, vilket hon beskriver som en svindlande och kittlande känsla. Där det aldrig finns någon annan att skylla på om saker inte går som man tänkt. Att man är sin egen lyckas smed och uppfyller sina egna mål och strategi. Inte faller för frestelsen att bara göra det som känns bäst för stunden.

– Mitt absolut största varför är FRIHET – men frihet är såklart också kopplat till pengar. Jag vill kunna välja mina arbetstider och vara ledig när mina barn är lediga. En förutsättning för att kunna göra detta är att jag behöver tjäna mer per timme än vad jag gör som anställd. En viktig faktor är också att jag vill vara geografiskt oberoende. Vi pratar ibland om att flytta norrut. Om bara en av oss behöver hitta ett jobb blir en sådan flytt mycket lättare att administrera. Sist men inte minst så sporras jag mycket av att få känna mening i det jag gör. I stora industriprojekt kan man lätt känna sig som en ganska betydelselös del av helheten. Men när jag hjälper andra entreprenörer till ett lönsammare företagande får jag känna mig viktig och uppskattad. Vilket gör det lättare att älska mitt jobb.

Läs och lyssna:45 Life Hacks som kan förändra ditt liv – med Gustaf Oscarson

"Det blir vad du väljer att det ska vara"

Rädslan med att driva eget däremot har varit att inte lyckas få kunder och känna sig ensam. Någonting som många som tar sina första stapplande steg som företagare känner igen? När Liza kikar i backspegeln så är det ändå inte det hon ser. Allt visade sig vara precis tvärtom. Idag kan man få hjälp på distans med precis allt man som företagare inte vill göra själv. Dessutom finns det oändligt med nätverksmöjligheter för den som vill. Som Liza själv uttrycker det ”det blir vad du väljer att det ska vara”.

Men vad är den finaste upplevelsen med att driva företag inom sociala medier?

– En av de allra finaste upplevelserna som företagare? Det var nog när jag hjälpte en av mina första kunder med hennes nystartade konto. Då fick jag också vara med när hon fick sina första försäljningar. Hon hade en tävling tillsammans med några andra företagare. När den var avslutad frågade jag om vi inte skulle erbjuda en rabattkod till alla som inte vann. Vilket resulterade i att hon fick in sina första ordrar. Jag grät av glädje när hon berättade – kändes så himla fint!

Läs: Rikaste personerna 2023 – listan över svenskarna som är snuskigt rika

Vad händer nu?

Drömmen är att flytta till Ångermanland. Om nu en vuxen i familjen kan jobba på distans – är drömmen inte långt undan. Liza har tagit det första steget mot att inte bara jobba med det som är hennes passion. Hon har också tagit ett steg till att bygga och skräddarsy ett liv på hennes egna villkor. Häftigt och inspirerande!

Lizas fem tips för att lyckas med sociala medier som företag

  • Sätt ihop en strategi! Börja med VARFÖR ditt företag ska finnas på sociala medier och VEM du vill nå. Är målet att bygga varumärke, sälja eller sprida information till befintliga kunder? Eller hitta samarbetspartners eller marknadsföra en ny grej du har lanserat? Vet du varför du postar och till vem – så är det mycket lättare att komma på VAD du ska skapa.
  • Var tydlig med att du driver en verksamhet! Om det inte vid första anblick syns vad du erbjuder och till vem – kommer du garanterat gå miste om intäkter. Helt i onödan! Många entreprenörer vet inte riktigt vad de ska posta och lägger upp lite ”vad de känner för”. Det är väldigt svårt för en potentiell kund att förstå värdet i dina tjänster om du gör så. Är du exempelvis massör men allt de ser i flödet är hundbilder och pelargoner…

"Ingen vill följa ett företag som bara spottar ur sig en massa reklam, utan man vill få något i utbyte"

  • Se till att dina följare känner igen dig i flödet. Blanda inte färger och typsnitt mellan varje gång du lägger upp utan. Försök att hitta något som känns som du och håll fast vid det ett tag. Det är inget fel med att göra en ”rebranding” då och då. Genom att hålla sig konsekvent ökar chansen att ditt innehåll blir läst av personer som verkligen gillar det du gör.
  • Håll inte tillbaka! Jag ser alldeles för ofta hur sociala medier-experter uppmuntrar till att ”utbilda lite lagom” men spara på guldkornen. Jag håller verkligen inte med! Oavsett hur generös du är med dina erfarenheter och din kompetens, så kommer dina följare aldrig att lära sig tillräckligt mycket för att du ska bli överflödig! Tvärtom kommer de att inse vilken fantastisk kunskap du besitter – och mer sannolikt anlita dig när de behöver!
  • Bejaka relationerna. Sociala medier är i grund och botten sociala. Ingen vill följa ett företag som bara spottar ur sig en massa reklam, utan man vill få något i utbyte. Genom att vara genuint nyfiken på andra människor kommer du nå större framgångar. Än om du bara ser dina kanaler som ett utflöde för reklam.

Bonus: Var inte rädd för att ta hjälp! Ingen är bra på allt. Att ta hjälp med det du tycker är svårast och mest tidskrävande – ger tid och energi till det som verkligen ger något. Hatar du att skriva? Anlita en frilansande copywriter som kan få fram din personlighet i text. Har du inga bra bilder? Unna dig några timmar med en duktig contentfotograf så har du en bildbank för flera månader av inlägg. Känns allt kring sociala medier bara skitjobbigt? Skaffa en VA eller social media manager och koppla bort så mycket du vill.



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Privatekonomi

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



ANNONS

Innehåll från Talenom

Starta eget företag

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.