Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Så agerar du mot Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen

14 oktober, 2015 6 minuters läsning

Foto: Anders Nyman

Har du fallit i fällan och skrivit under blanketten från Nummerupplysningen eller Bolagsupplysningen? Bestrid – men känn till riskerna!

Den vanligaste frågan Driva Eget får just nu kommer från småföretagare som lurats att skriva under vad som ser ut att vara en uppdateringsblankett från en myndighet, men i själva verket är ett erbjudande från de estländska bolagen Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen.

Här sammanfattar vi vilka de två bolagen är, vad erbjudandet du skrivit under innebär, och hur du bör agera.

Nummerupplysningen OÜ

Nummerupplysningen.se lanserades i april-maj 2010, och försvann i början av 2014 efter att ha förlorat två tingsrättstvister i svensk domstol där de stämt företagare som vägrat betala. I juli 2015 återuppväcktes Nummerupplysningen.se med en ny version av blanketten.

Den nya blanketten har rubriken, i liten stil, ”Förtursexponeringserbjudande 2015. Kontaktuppgiftskontroll”. Vid logotypen står det ”Nummerupplysningen. Tillhandahåller rätta uppgifter”. I fet stil i en streckad ruta står ”RÄTTA UPPGIFTER”, och längre ner ”Returnera med bifogat svarskuvert. Porto betalt”.

Förtursexponering innebär, kan man läsa i det finstilta, att ditt företag rankas högre och visas mer frekvent vid sökningar på nummerupplysningen.se.

I det finstilta framgår också att den som skriver under förbinder sig att betala 5895 kronor per år i två år, och att uppsägning ska ske senast 60 dagar innan avtalsperiodens slut, annars förlängs avtalet med 12 månader. NU skriver också att de har rätten att direkt fakturera hela avtalsperioden, 11790 kronor, om den första fakturan inte betalas i tid.

Betalningsmottagare är Nord Faktura AB, där styrelseledamoten också är aktiv i Bolagsupplysningen.se.

I det finstilta skriver NU om tvist att ”Kan parterna inte komma överens ska tvist i anledning av Avtalet avgöras i allmän domstol, i första hand i Estnisk domstol och i andra hand vid allmän domstol i svarandes hemvist”.

 

Bolagsupplysningen OÜ

Bolagsupplysningen.se lanserades i juli 2014 som en kopia av Nummerupplysningen.se:s, och har bytt utformning på blanketten i mars och i augusti 2015. Under samma period har betalningsmottagaren på fakturorna ändrats hela sju gånger.

Utformningen är numera mycket lik Nummerupplysningens blankett, med en myndighetsliknande logga, texten ”Dags att komplettera” och upplysningen ”Vänligen returnera snarast, använd bifogat svarskuvert. Porto betalt”.

Rubriken i liten stil högst upp på blanketten är ”Årskompletteringserbjudande” och ”Registerkontroll – förtursexponering 2015”. I det finstilta framgår att det är en beställning som kostar 4795 kronor per år i två år, med automatisk förlängning i 1 år om tjänsten inte sägs upp senast 90 dagar innan.

I det finstilta står också att ”kan parterna inte komma överens skall tvist i anledning av avtalet avgöras i allmän domstol, i första hand i estnisk domstol och i andra hand vid allmän domstol i svarandens hemvist.”

 

Har jag ingått ett giltigt avtal?

Har du ingått ett avtal av misstag, eller vilseletts att ingå ett avtal, kan det enligt Avtalslagens tredje kapitel jämkas eller ogiltigförklaras. Det skedde också två fall innan Nummerupplysningen tillfälligt lade ner, där rätten fann att blanketten varit medvetet vilseledande utformad.

De domarna i tingsrätten är dock varken prejudicerande eller rör den nya utformningen av blanketten. Även om det finns delar av NU:s och BU:s nya blanketter som är vilseledande går det inte att säga att en sådan tvist automatiskt skulle vinnas. Dessutom är skrivningen om att tvister i första hand ska avgöras i estnisk domstol en osäkerhetsfaktor, både vad gäller kostnader och bevisbörda.

Vad händer om jag vägrar betala?

Om du inte kan eller vill betala de runt 10 000 kronorna du krävs på måste du bestrida fakturan. Mejla till NU eller BU och förklara varför du bestrider, exempelvis med hänvisning till att du tack vare utformningen och att avtalsinformationen varit dold i det finstilta trott det rört sig om en myndighetsblankett och inte ett avtal med någon du inte varit kund hos tidigare.

Här kan du läsa mer om hur du bör bestrida bluffakturor >>När du bestridit kommer du få mejl från NU/BU som säger ungefär att din bestridan inte accepteras, och att du som företagare har en skyldighet att läsa igenom det du skriver på och att du nu får stå ditt kast. Svarar du att du står fast kommer de upprepa sin ståndpunkt och hävda att de har rätten på sin sida. Det händer också att NU hävdar att de visserligen förlorat mål i tingsrätten, men att de också vunnit. Sanningen är att de vunnit ett enda (det första), förlorat två och förlikats i ett halvdussin.

Än så länge har nya NU och BU inte gjort något mer än att skicka mejl. Det finns inte några kända fall där de gått vidare till Kronofogden, eller stämt någon företagare. Istället har BU i flera fall gått med på en förlikning, där företagaren betalat en mindre del av summan, mellan 500 och 1200 kronor. Läs mer om förlikningarna här >>Varför NU och BU inte tagit något fall vidare går bara att spekulera i. Det kan röra sig om att tillräckligt många betalar ändå, initialt eller efter hotelser. Det kan också bero på att NU och BU är osäkra om blanketten – den nya utformningen till trots – håller i domstol. Men det är som sagt spekulation.

Ska jag vara rädd för betalningsanmärkning?

Som företagare blir en ansökan till Kronofogden om ett betalningsföreläggande mot dig synlig i en kreditupplysning, vilket kan minska din kreditvärdighet. Det gäller även om du svarar Kronofogden och förklarar att du anser att kravet är felaktigt. Men, det gäller INTE om:
  • Du har en enskild firma. Då visas i en kreditupplysning bara ärenden som gått till utslag, dvs du har inte invänt till Kronofogden som då slår fast att skulden är riktig.
  • Företaget som ansökt om betalningsföreläggande finns med på Svensk Handels varningslista, som NU och BU gör. Sveriges kreditupplysningsföretag har kommit överens om att bortse från ”anmärkningar” från sådana bolag.
  • Om du bestridit kravet innan det skickades till Kronofogden. Har du ett tidsstämplat bevis som ett mejl eller ett fax med skickat-kvitto på att du bestridit så kan Kronofogden blockera noteringen.
Även om NU eller BU nu skulle gå till Kronofogden så har de alltså inget för det. Men kom ihåg att du alltid måste svara Kronofogden och invända mot ett felaktigt krav, oavsett vilket företag det rör sig om.

Läs mer om Kronofogden och betalningsanmärkningar i IIS guide om fakturabedrägerier här.

 

Vad händer om jag blir stämd?

Hade det handlat om en svensk domstol hade målet gått som så kallat småmål, förenklat tvistemål (FT-mål), eftersom tvisten rör en summa mindre än ett halvt basbelopp. Det innebär att den part som förlorar ett sådant mål bara behöver stå för en timme av motpartens ombudskostnad, och avgiften för stämningen. I en svensk domstol skulle du bara riskera merkostnader på 2-3000 kronor även om målet gick hela vägen till rättegång och du förlorade – givet att du försvarar dig själv eller har en företagarorgansation som ställer upp kostnadsfritt.

Är du orolig för att bli stämd ska du veta att du när som helst fram till rättegången kan förlikas – dvs komma överens med motparten om att betala en del av summan för att målet ska dras tillbaka – eller betala hela skulden. Då ska stämningen dras tillbaka.

Driva Egets expertråd – gör så här:

Om vi sammanfattar de erfarenheter som finns av Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen så blir rådet till de som på något sätt lurats att ingå avtalet:
  • Bestrid avtalet via mejl på ett tydligt sätt
  • Håll fast vid din bestridan även om NU/BU hotar dig
  • Bestrid igen på samma sätt om du får ett krav från ett inkassobolag
För att tvinga dig att betala måste NU/BU stämma dig i domstol och där bevisa att det finns ett giltigt avtal. Om du blir stämd har du alltid möjligheten att betala direkt för att undvika några större merkostnader. Alternativt kan du – med rätt uppbackning – ta fajten precis som i de två tidigare målen mot Nummerupplysningen.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.