Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så agerar du mot Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen

14 oktober, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Anders Nyman

Har du fallit i fällan och skrivit under blanketten från Nummerupplysningen eller Bolagsupplysningen? Bestrid – men känn till riskerna!

Den vanligaste frågan Driva Eget får just nu kommer från småföretagare som lurats att skriva under vad som ser ut att vara en uppdateringsblankett från en myndighet, men i själva verket är ett erbjudande från de estländska bolagen Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen.

Här sammanfattar vi vilka de två bolagen är, vad erbjudandet du skrivit under innebär, och hur du bör agera.

Nummerupplysningen OÜ

Nummerupplysningen.se lanserades i april-maj 2010, och försvann i början av 2014 efter att ha förlorat två tingsrättstvister i svensk domstol där de stämt företagare som vägrat betala. I juli 2015 återuppväcktes Nummerupplysningen.se med en ny version av blanketten.

Den nya blanketten har rubriken, i liten stil, ”Förtursexponeringserbjudande 2015. Kontaktuppgiftskontroll”. Vid logotypen står det ”Nummerupplysningen. Tillhandahåller rätta uppgifter”. I fet stil i en streckad ruta står ”RÄTTA UPPGIFTER”, och längre ner ”Returnera med bifogat svarskuvert. Porto betalt”.

Förtursexponering innebär, kan man läsa i det finstilta, att ditt företag rankas högre och visas mer frekvent vid sökningar på nummerupplysningen.se.

I det finstilta framgår också att den som skriver under förbinder sig att betala 5895 kronor per år i två år, och att uppsägning ska ske senast 60 dagar innan avtalsperiodens slut, annars förlängs avtalet med 12 månader. NU skriver också att de har rätten att direkt fakturera hela avtalsperioden, 11790 kronor, om den första fakturan inte betalas i tid.

Betalningsmottagare är Nord Faktura AB, där styrelseledamoten också är aktiv i Bolagsupplysningen.se.

I det finstilta skriver NU om tvist att ”Kan parterna inte komma överens ska tvist i anledning av Avtalet avgöras i allmän domstol, i första hand i Estnisk domstol och i andra hand vid allmän domstol i svarandes hemvist”.

 

Bolagsupplysningen OÜ

Bolagsupplysningen.se lanserades i juli 2014 som en kopia av Nummerupplysningen.se:s, och har bytt utformning på blanketten i mars och i augusti 2015. Under samma period har betalningsmottagaren på fakturorna ändrats hela sju gånger.

Utformningen är numera mycket lik Nummerupplysningens blankett, med en myndighetsliknande logga, texten ”Dags att komplettera” och upplysningen ”Vänligen returnera snarast, använd bifogat svarskuvert. Porto betalt”.

Rubriken i liten stil högst upp på blanketten är ”Årskompletteringserbjudande” och ”Registerkontroll – förtursexponering 2015”. I det finstilta framgår att det är en beställning som kostar 4795 kronor per år i två år, med automatisk förlängning i 1 år om tjänsten inte sägs upp senast 90 dagar innan.

I det finstilta står också att ”kan parterna inte komma överens skall tvist i anledning av avtalet avgöras i allmän domstol, i första hand i estnisk domstol och i andra hand vid allmän domstol i svarandens hemvist.”

 

Har jag ingått ett giltigt avtal?

Har du ingått ett avtal av misstag, eller vilseletts att ingå ett avtal, kan det enligt Avtalslagens tredje kapitel jämkas eller ogiltigförklaras. Det skedde också två fall innan Nummerupplysningen tillfälligt lade ner, där rätten fann att blanketten varit medvetet vilseledande utformad.

De domarna i tingsrätten är dock varken prejudicerande eller rör den nya utformningen av blanketten. Även om det finns delar av NU:s och BU:s nya blanketter som är vilseledande går det inte att säga att en sådan tvist automatiskt skulle vinnas. Dessutom är skrivningen om att tvister i första hand ska avgöras i estnisk domstol en osäkerhetsfaktor, både vad gäller kostnader och bevisbörda.

Vad händer om jag vägrar betala?

Om du inte kan eller vill betala de runt 10 000 kronorna du krävs på måste du bestrida fakturan. Mejla till NU eller BU och förklara varför du bestrider, exempelvis med hänvisning till att du tack vare utformningen och att avtalsinformationen varit dold i det finstilta trott det rört sig om en myndighetsblankett och inte ett avtal med någon du inte varit kund hos tidigare.

Här kan du läsa mer om hur du bör bestrida bluffakturor >>När du bestridit kommer du få mejl från NU/BU som säger ungefär att din bestridan inte accepteras, och att du som företagare har en skyldighet att läsa igenom det du skriver på och att du nu får stå ditt kast. Svarar du att du står fast kommer de upprepa sin ståndpunkt och hävda att de har rätten på sin sida. Det händer också att NU hävdar att de visserligen förlorat mål i tingsrätten, men att de också vunnit. Sanningen är att de vunnit ett enda (det första), förlorat två och förlikats i ett halvdussin.

Än så länge har nya NU och BU inte gjort något mer än att skicka mejl. Det finns inte några kända fall där de gått vidare till Kronofogden, eller stämt någon företagare. Istället har BU i flera fall gått med på en förlikning, där företagaren betalat en mindre del av summan, mellan 500 och 1200 kronor. Läs mer om förlikningarna här >>Varför NU och BU inte tagit något fall vidare går bara att spekulera i. Det kan röra sig om att tillräckligt många betalar ändå, initialt eller efter hotelser. Det kan också bero på att NU och BU är osäkra om blanketten – den nya utformningen till trots – håller i domstol. Men det är som sagt spekulation.

Ska jag vara rädd för betalningsanmärkning?

Som företagare blir en ansökan till Kronofogden om ett betalningsföreläggande mot dig synlig i en kreditupplysning, vilket kan minska din kreditvärdighet. Det gäller även om du svarar Kronofogden och förklarar att du anser att kravet är felaktigt. Men, det gäller INTE om:
  • Du har en enskild firma. Då visas i en kreditupplysning bara ärenden som gått till utslag, dvs du har inte invänt till Kronofogden som då slår fast att skulden är riktig.
  • Företaget som ansökt om betalningsföreläggande finns med på Svensk Handels varningslista, som NU och BU gör. Sveriges kreditupplysningsföretag har kommit överens om att bortse från ”anmärkningar” från sådana bolag.
  • Om du bestridit kravet innan det skickades till Kronofogden. Har du ett tidsstämplat bevis som ett mejl eller ett fax med skickat-kvitto på att du bestridit så kan Kronofogden blockera noteringen.
Även om NU eller BU nu skulle gå till Kronofogden så har de alltså inget för det. Men kom ihåg att du alltid måste svara Kronofogden och invända mot ett felaktigt krav, oavsett vilket företag det rör sig om.

Läs mer om Kronofogden och betalningsanmärkningar i IIS guide om fakturabedrägerier här.

 

Vad händer om jag blir stämd?

Hade det handlat om en svensk domstol hade målet gått som så kallat småmål, förenklat tvistemål (FT-mål), eftersom tvisten rör en summa mindre än ett halvt basbelopp. Det innebär att den part som förlorar ett sådant mål bara behöver stå för en timme av motpartens ombudskostnad, och avgiften för stämningen. I en svensk domstol skulle du bara riskera merkostnader på 2-3000 kronor även om målet gick hela vägen till rättegång och du förlorade – givet att du försvarar dig själv eller har en företagarorgansation som ställer upp kostnadsfritt.

Är du orolig för att bli stämd ska du veta att du när som helst fram till rättegången kan förlikas – dvs komma överens med motparten om att betala en del av summan för att målet ska dras tillbaka – eller betala hela skulden. Då ska stämningen dras tillbaka.

Driva Egets expertråd – gör så här:

Om vi sammanfattar de erfarenheter som finns av Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen så blir rådet till de som på något sätt lurats att ingå avtalet:
  • Bestrid avtalet via mejl på ett tydligt sätt
  • Håll fast vid din bestridan även om NU/BU hotar dig
  • Bestrid igen på samma sätt om du får ett krav från ett inkassobolag
För att tvinga dig att betala måste NU/BU stämma dig i domstol och där bevisa att det finns ett giltigt avtal. Om du blir stämd har du alltid möjligheten att betala direkt för att undvika några större merkostnader. Alternativt kan du – med rätt uppbackning – ta fajten precis som i de två tidigare målen mot Nummerupplysningen.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.